Mitkä olisi kompromissi pyöränkulmat 91:ssen radalle/kadulle
Mitkä olisi kompromissi pyöränkulmat 91:ssen radalle/kadulle
Niin millaiset kulmat kannattaisi säätää eteen ettei radalla kauheasti puskisi muttei kumminkaa hirveästi syö renkaita. Tosin nyt on 2 settiä halpoja käytettynä ostettuja misukoita eteen että jonnin verran saa kuluakkin. Nyt ens viikolla tulee tuoreampaa nakkia eteen ja ajateelin että pitäs vähän kulmia säätää ennen cäccylä päiviä.
Casteria on niin paljon kuin saa ja arviolta melko tasan molemmin puolin, en tiedä astemäärää mutta sitten pitäsi laittaa jonkun verran camberia ja aurausta. Tässä on 95:sen spindelit jos sillä on jotain merkitystä. Auto on kesällä käyttöautona joten kilometrejä tulee ehkä 10000-15000km hujakoilla kaudessa ehkä enemmänkin.
Olisko jollakulla mielessä joku hyvä kompromissi. Olen vähän miettinyt että laitanko vaan digivatupassilla campeerit ja metrimitalla auraukset sellaisiin mittoihin mitkä tuntuu hyvältä niin kuin ennen vaiko kävikö oikein penkissä säädättämässä.
Casteria on niin paljon kuin saa ja arviolta melko tasan molemmin puolin, en tiedä astemäärää mutta sitten pitäsi laittaa jonkun verran camberia ja aurausta. Tässä on 95:sen spindelit jos sillä on jotain merkitystä. Auto on kesällä käyttöautona joten kilometrejä tulee ehkä 10000-15000km hujakoilla kaudessa ehkä enemmänkin.
Olisko jollakulla mielessä joku hyvä kompromissi. Olen vähän miettinyt että laitanko vaan digivatupassilla campeerit ja metrimitalla auraukset sellaisiin mittoihin mitkä tuntuu hyvältä niin kuin ennen vaiko kävikö oikein penkissä säädättämässä.
Re: Mitkä olisi kompromissi pyöränkulmat 91:ssen radalle/kad
ne on 245/45 17
Re: Mitkä olisi kompromissi pyöränkulmat 91:ssen radalle/kad
Kaippa mie säätelen ne taas kotosalla paikalle. Mites tuo haritus onko se parempi rataa ajatellen vai renkaita ajatellen? olen pyrkinyt pistään 1mm luokkaa aurausta yleensä.
Re: Mitkä olisi kompromissi pyöränkulmat 91:ssen radalle/kad
Tää ei nyt oikein aukene mulle.kaara91 kirjoitti:Haritusta voidaan käyttää suuntavakavuuden parantamiseksi suoraan ajettaessa ja pienillä kääntökulmilla (negat. off set)
Negatiivisen pyöränkallistuman aiheuttaman aurausvaikutuksen korjaamiseksi.
Pyörät kiertyvät suorempaan ajon aikana (vierinvastus hallitseva) ja näin kuluminen on vähäisempää.
Itse laittaisin (ja laitoinkin) harituksen sijasta hiukan aurausta.
-Jukka-
Re: Mitkä olisi kompromissi pyöränkulmat 91:ssen radalle/kad
En nyt myöskään ymmärrä miten haritus säästää renkaita. Ihan maalaisjärjellä kun asiaa ajattelen niin pieni auraus säästäisi mun mielestä rengasta. Ei nuo jousituksen geometriat kyllä mulle mitenkään aukene eteenkään miten pyörä joustoissa käyttäytyy.
taidanpa kokeilla jotain noin 1.5-2 asteen camberia pienellä aurauksella ens alkuun.
taidanpa kokeilla jotain noin 1.5-2 asteen camberia pienellä aurauksella ens alkuun.
Re: Mitkä olisi kompromissi pyöränkulmat 91:ssen radalle/kad
Radalla ja slalomissa voi kokeilla haritusta. Koska renkaalta vaaditaan mutkapitoa ja kääntyvyyttä mutkaan sekä tietyssä tapauksissa suora stabiilisuuta.
Esim. Ahveniston radalla auto on 95% mutkassa ja vain noin 5% suora-ajossa, joillakin ei sitäkään.
Kadulle aurausta jos camber ja caster "miedot". Koska kadulla ajetaan suurimmaksi osaksi suoraan eikä kaarrepito ole tärkein asia eikä renkaidenkaan haluta kuluvan reunoilta.
Tuolta voi löytyä joitakin vastauksia asian valaisemiseksi.
https://publications.theseus.fi/bitstre ... sequence=1
Esim. Ahveniston radalla auto on 95% mutkassa ja vain noin 5% suora-ajossa, joillakin ei sitäkään.
Kadulle aurausta jos camber ja caster "miedot". Koska kadulla ajetaan suurimmaksi osaksi suoraan eikä kaarrepito ole tärkein asia eikä renkaidenkaan haluta kuluvan reunoilta.
Tuolta voi löytyä joitakin vastauksia asian valaisemiseksi.
https://publications.theseus.fi/bitstre ... sequence=1
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
- JYK-90
- Addikti
- Viestit: 426
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Mustang HT 1965, Viritetty
Mustang GT 2007
Ford Ranchero GT 1974
Tesla Model S 75D 2018 - Paikkakunta: Vesilahti
Re: Mitkä olisi kompromissi pyöränkulmat 91:ssen radalle/kad
Casterin ja camperin voi myös mitata tuolla. Mittari on helppo käyttää ja ainakin -65 autoon saa kulmat riittävän lähelle haluttua. Näitä saa myös sellaisia jotka käy 15"-18" vanteisiin. Suosittelen!kaara91 kirjoitti:Tuon casterin voi mitata seuraavalla tavalla. Käännetään pyörää +20 astetta ja mitataan camber kulma. Käännetään pyörä -20 astetta ja mitataan uusi camber kulma. Lasketaan näiden erotus ja kerrotaan se luvulla 1,46. Tulos on etsitty caster kulma.
http://www.summitracing.com/parts/SPS-91010/
-Mustang HT 65 'Viritetty'
-Mustang GT 2007
-Ranchero GT 1974
-Fender Mustang I 20W
-Tesla Model S 75D
-Mustang GT 2007
-Ranchero GT 1974
-Fender Mustang I 20W
-Tesla Model S 75D
Re: Mitkä olisi kompromissi pyöränkulmat 91:ssen radalle/kad
Kas vaan...mulla samanmerkkiset renkaat ja kuskinpuolen eturengas kului Jurvassa samalla tavalla (keskiuran ulkosivu), aattelin että olisko ollu liikaa painetta.kaara91 kirjoitti:Kävin itsekkin tallissa kattomassa tota heppaa kavioista kun tää asia on vireillä ja näyttäs ton mukaan olevan liikaakin mulla tota camberia, kun tuo rengas on kulunut tosta keskiuran reunasta melkein uran pohjaan. Camber -1,7 ja caster +6,0 haritusta 1mm. Rengas Nitto NT05 255/40 ZR 17.
Re: Mitkä olisi kompromissi pyöränkulmat 91:ssen radalle/kad
Paljon on pojilla painetta!
Kuuma paine alueelle 2.1 - 2.6 bar, 30 - 38 psi.
Kylmäpaine ehkä alueella 1.6 - 1.8 bar tällä ei suurta merkitystä koska yleensä rengas on lämmin rata-ajossa.
Rengas, auto, rata ja olosuhteiden mukaan haetaan lopullinen ihanne paine.
Me on lähdetty kisaan muutaman kerran 1.6 bar kylmäpaineella, alussa rengas vähän veltto mutta lämmettyään OK.
Kuuma paine alueelle 2.1 - 2.6 bar, 30 - 38 psi.
Kylmäpaine ehkä alueella 1.6 - 1.8 bar tällä ei suurta merkitystä koska yleensä rengas on lämmin rata-ajossa.
Rengas, auto, rata ja olosuhteiden mukaan haetaan lopullinen ihanne paine.
Me on lähdetty kisaan muutaman kerran 1.6 bar kylmäpaineella, alussa rengas vähän veltto mutta lämmettyään OK.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Re: Mitkä olisi kompromissi pyöränkulmat 91:ssen radalle/kad
Perskuta rallaa. Taitaa vaan olla paras kompromissi pistää pyörät pystyyn kadulle pikkusen aurausta ja mitata muutamat camber kulmat taulukkoon minkä mukaan työntömitalla iskarinmutterista mittaamalla laittaa rata-asetukset. Siinä tulee sitten vähän haritusta radalle mutta se taitaa olla vaan hyvä.
Rengaspaineista puheen ollen ite olen pitänyt siinä 2.6-2.8 kuumapaineita rata-ajossa.
Rengaspaineista puheen ollen ite olen pitänyt siinä 2.6-2.8 kuumapaineita rata-ajossa.
Re: Mitkä olisi kompromissi pyöränkulmat 91:ssen radalle/kad
Tuo summitin mittauslaite näyttää aika hyvältä mutta kuvasta en saa selvää miten sillä näkee casterit.JYK-90 kirjoitti:Casterin ja camperin voi myös mitata tuolla. Mittari on helppo käyttää ja ainakin -65 autoon saa kulmat riittävän lähelle haluttua. Näitä saa myös sellaisia jotka käy 15"-18" vanteisiin. Suosittelen!kaara91 kirjoitti:Tuon casterin voi mitata seuraavalla tavalla. Käännetään pyörää +20 astetta ja mitataan camber kulma. Käännetään pyörä -20 astetta ja mitataan uusi camber kulma. Lasketaan näiden erotus ja kerrotaan se luvulla 1,46. Tulos on etsitty caster kulma.
http://www.summitracing.com/parts/SPS-91010/
-
- Aktiivi
- Viestit: 135
- Liittynyt: 26 Loka 2010, 20:03
- Auto: Mustang HT -68 351 C4
- Paikkakunta: Orimattila
Re: Mitkä olisi kompromissi pyöränkulmat 91:ssen radalle/kad
Tilasin just Summitilta tuon 91000 mallin joka käy 13-18" vanteisiin. Usa-hinta 149 ja Paypalilla 211 usd kotiin kannettuna. Paypalilla olen maksanut yleensä osat noihin Triplekawoihin Englannista, katotaan miten Usahomma toimii. Kulmat tuossa 67:ssa mitä sattuu, kun kääntyy mieluusti ja jää puoltamaan vasemmalle ja raskas kääntää oikealle. Poliittisestikkin arvelluttavaa. 

Mustang HT 1968 351 C4
Kawasaki S2 350 -72 useita.
Solifer 3 Speed 1968
Kawasaki S2 350 -72 useita.
Solifer 3 Speed 1968