Välystä ohjauksessa

Kaikkien alustaspektaakkelien äiti
jtallqvi
Hiljaisempi
Viestit: 5
Liittynyt: 13 Marras 2009, 21:03
Auto: Ford Mustang Convertible 351W De Luxe 1969
Paikkakunta: Lohja

Välystä ohjauksessa

Viesti Kirjoittaja jtallqvi »

Ohjauksessa on siis "jonkun verran" väljää.
Ensiapuna ajattelin kokeilla josko simpukkaa saisi kiristettyä.
Onko kellään kokemusta? Miten tehdään mitä kannattaa huomioida?
(auto -69 351w tehostimella)

Haluan siis kokeilla ensin tätä ennen kuin ryhdytään suurempiin operaatioihin...
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2575
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Re: Välystä ohjauksessa

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

Shop manualissa on ohjeet simpukan oikeaoppiselle säädölle. Se ei ole mikään kunhan kiristän ruuvia homma. Simpukkaohjauksessa on luonnostaan välystä, esimerkiksi lontoon katsastus, eli MOT sallii simpukkaohjaukselle neljä kertaa isomman välyksen kuin hammastanko-ohjaukselle.
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2112
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Re: Välystä ohjauksessa

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

Jep. Simpukasta ei koskaan ihan täydellisetä saa. Jos saat lisättyä hieman casteria, niin auto kulkee suorempaa, eikä välys enään häiritse.
Avatar
Homer65
Over The Top
Viestit: 4857
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Välystä ohjauksessa

Viesti Kirjoittaja Homer65 »

Arto65FB kirjoitti:Shop manualissa on ohjeet simpukan oikeaoppiselle säädölle. Se ei ole mikään kunhan kiristän ruuvia homma. Simpukkaohjauksessa on luonnostaan välystä, esimerkiksi lontoon katsastus, eli MOT sallii simpukkaohjaukselle neljä kertaa isomman välyksen kuin hammastanko-ohjaukselle.
Jos väljää on paljon, saa sitä päällä olevaa ruuvia kirraamalla, hiukan apua!! ...shop manual???
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!

MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
Avatar
FFreak
Aina äänessä
Viestit: 1200
Liittynyt: 08 Tammi 2005, 13:35
Auto: Mustang sportsroof -69, 306, C4, 4,1 lukko. Musta. Ja coupe -78, 302 ja c4.
Paikkakunta: Äänekoski

Re: Välystä ohjauksessa

Viesti Kirjoittaja FFreak »

Mulla oli omassa alkuperäinen tehostettu ohjaus ja tulin siihen tulokseen ainakin omassa, että välys tuli tehostajan venttiilipaketista joka on simpukan kääntövarren päässä. Eli kun kääntää rattia niin ensin liikkuu ohjausventtiili hieman ennenkö alkaa renkaat kääntyä. Ohjausventtiilihän ohjaa öljyä työsylinterille, joka liikuttaa "raidetankoa" ja renkaita. Ainakaan omassa en havainnut välystä simpukassa. Pistin sit isolleen ja ostin TCP:n tehostetun raidetangon. En tiedä millainen tuo tehostettu borgesonin simpukka olisi. Ainakin paljon halvempi.
Kahta en vaihda,-69 Mussea ja ...

Mustang sportsroof -69, 306, c4, 9` 4.11.
Mustang II coupe -78, 302, c4, 8`
Ford Ranch wagon 292Y, man, 9´ -61
Volovo V60 T6 AWD hybrid - 20
sale
Aktiivi
Viestit: 63
Liittynyt: 31 Heinä 2007, 10:25
Auto: Cougar XR-7 -68
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Välystä ohjauksessa

Viesti Kirjoittaja sale »

Säädin tehostetusta omastani molempia;
-tehostajan venttiilipaketista (power steering control valve)kansi pois(2 ruuvia, huomioi o-rengas kannessa) ja säädä kiintoavaimella esim. neljäsosakierros kiinnipäin -kasaan ja koeajo.
-simpukasta päältä mutteri auki ja huomioi ruuvin päästä asento josta lähdet tiukkaamaan; 1/6 kierros kerrallaan ja aina koeajo!
Ohjaus lakkaa palauttamasta jos sektoriakselia kiristää liikaa. Jos lakkaa palauttamasta ja silti jää väljää niin simpukka vaatii peruskorjausta.
Shop manuaalin säätö-ohjeessa tarvitset INCH/POUND skaalaisen momenttiavaimen n.1NM! ja pitman armin irroituksen ja siinä säädetään myös matopyörän laakerin pre-load siksi tämän perstuntuma säädön voi yrittää tehdä ensin.
jtallqvi
Hiljaisempi
Viestit: 5
Liittynyt: 13 Marras 2009, 21:03
Auto: Ford Mustang Convertible 351W De Luxe 1969
Paikkakunta: Lohja

Re: Välystä ohjauksessa

Viesti Kirjoittaja jtallqvi »

Hei,

kiitos hyvistä neuvoista!

Välys ei tosiaankaan ollut simpukassa, vaan juuri tuossa "control valvessa".
Kiristin siitä turhat löysät pois, mutta en vetänyt ollenkaan tiukalle, ja tilanne parani.

Kävinkin sitten eilen katsastamassa auton ja hyväksyntä tuli :D
Nyt sitten hoidetaan vielä autoverotus, niin päästään vielä tänä kesänä ajelemaan!

Sen verran ajattelin kysyä kuitenkin vielä, että kuinkakohan paljon tuota control valve uskaltaa kiristää?
Nyt en kiristänyt ollenkaan, otin vain löysät pois, mutta ohjaukseen jäi vielä vähän välystä.

Voin muuten suositella Lohjan Ykköskatsastus asemaa. Ystävällinen palvelu ja asiallinen katsastus.
sale
Aktiivi
Viestit: 63
Liittynyt: 31 Heinä 2007, 10:25
Auto: Cougar XR-7 -68
Paikkakunta: Järvenpää

Re: Välystä ohjauksessa

Viesti Kirjoittaja sale »

Olikohan Shop Manuaalissa ohje "tiukkaan ja 1/4 kierrosta päälle". Mulla se muistaakseni alko olla jo niin tiukka vääntää että en enää uskaltanut enempää.Älä ainakaan hampaat irvessä kirtistä.
Avatar
Homer65
Over The Top
Viestit: 4857
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Välystä ohjauksessa

Viesti Kirjoittaja Homer65 »

jtallqvi kirjoitti:Hei,

kiitos hyvistä neuvoista!

Välys ei tosiaankaan ollut simpukassa, vaan juuri tuossa "control valvessa".
Kiristin siitä turhat löysät pois, mutta en vetänyt ollenkaan tiukalle, ja tilanne parani.

Kävinkin sitten eilen katsastamassa auton ja hyväksyntä tuli :D
Nyt sitten hoidetaan vielä autoverotus, niin päästään vielä tänä kesänä ajelemaan!

Sen verran ajattelin kysyä kuitenkin vielä, että kuinkakohan paljon tuota control valve uskaltaa kiristää?
Nyt en kiristänyt ollenkaan, otin vain löysät pois, mutta ohjaukseen jäi vielä vähän välystä.

Voin muuten suositella Lohjan Ykköskatsastus asemaa. Ystävällinen palvelu ja asiallinen katsastus.

Mää käytän ilmaisua, "kiinni". Tiukkaan muttei sikatiukkaan. Samaa katsastajaa olen minäkin käyttänyt :peukku:
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!

MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
Avatar
Jänis
Aktiivi
Viestit: 66
Liittynyt: 25 Helmi 2017, 19:56
Auto: Ford Mustang -68 ht

Re: Välystä ohjauksessa

Viesti Kirjoittaja Jänis »

sale kirjoitti: 04 Syys 2011, 19:38 Olikohan Shop Manuaalissa ohje "tiukkaan ja 1/4 kierrosta päälle". Mulla se muistaakseni alko olla jo niin tiukka vääntää että en enää uskaltanut enempää.Älä ainakaan hampaat irvessä kirtistä.
Vanha postaus mutta itelläkin ajankohtainen..

Ohje on kiinni tiukkaan ja 1/4 auki.

Ohjeet esim tuolta
http://www.fordmercurycougarxr7.com/pag ... ering.html
Vastaa Viestiin