Välystä ohjauksessa
-
- Hiljaisempi
- Viestit: 5
- Liittynyt: 13 Marras 2009, 21:03
- Auto: Ford Mustang Convertible 351W De Luxe 1969
- Paikkakunta: Lohja
Välystä ohjauksessa
Ohjauksessa on siis "jonkun verran" väljää.
Ensiapuna ajattelin kokeilla josko simpukkaa saisi kiristettyä.
Onko kellään kokemusta? Miten tehdään mitä kannattaa huomioida?
(auto -69 351w tehostimella)
Haluan siis kokeilla ensin tätä ennen kuin ryhdytään suurempiin operaatioihin...
Ensiapuna ajattelin kokeilla josko simpukkaa saisi kiristettyä.
Onko kellään kokemusta? Miten tehdään mitä kannattaa huomioida?
(auto -69 351w tehostimella)
Haluan siis kokeilla ensin tätä ennen kuin ryhdytään suurempiin operaatioihin...
Re: Välystä ohjauksessa
Shop manualissa on ohjeet simpukan oikeaoppiselle säädölle. Se ei ole mikään kunhan kiristän ruuvia homma. Simpukkaohjauksessa on luonnostaan välystä, esimerkiksi lontoon katsastus, eli MOT sallii simpukkaohjaukselle neljä kertaa isomman välyksen kuin hammastanko-ohjaukselle.
- Antti66HT
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2112
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
- Paikkakunta: Tampere
Re: Välystä ohjauksessa
Jep. Simpukasta ei koskaan ihan täydellisetä saa. Jos saat lisättyä hieman casteria, niin auto kulkee suorempaa, eikä välys enään häiritse.
- Homer65
- Over The Top
- Viestit: 4857
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Välystä ohjauksessa
Jos väljää on paljon, saa sitä päällä olevaa ruuvia kirraamalla, hiukan apua!! ...shop manual???Arto65FB kirjoitti:Shop manualissa on ohjeet simpukan oikeaoppiselle säädölle. Se ei ole mikään kunhan kiristän ruuvia homma. Simpukkaohjauksessa on luonnostaan välystä, esimerkiksi lontoon katsastus, eli MOT sallii simpukkaohjaukselle neljä kertaa isomman välyksen kuin hammastanko-ohjaukselle.
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!
MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
- FFreak
- Aina äänessä
- Viestit: 1200
- Liittynyt: 08 Tammi 2005, 13:35
- Auto: Mustang sportsroof -69, 306, C4, 4,1 lukko. Musta. Ja coupe -78, 302 ja c4.
- Paikkakunta: Äänekoski
Re: Välystä ohjauksessa
Mulla oli omassa alkuperäinen tehostettu ohjaus ja tulin siihen tulokseen ainakin omassa, että välys tuli tehostajan venttiilipaketista joka on simpukan kääntövarren päässä. Eli kun kääntää rattia niin ensin liikkuu ohjausventtiili hieman ennenkö alkaa renkaat kääntyä. Ohjausventtiilihän ohjaa öljyä työsylinterille, joka liikuttaa "raidetankoa" ja renkaita. Ainakaan omassa en havainnut välystä simpukassa. Pistin sit isolleen ja ostin TCP:n tehostetun raidetangon. En tiedä millainen tuo tehostettu borgesonin simpukka olisi. Ainakin paljon halvempi.
Kahta en vaihda,-69 Mussea ja ...
Mustang sportsroof -69, 306, c4, 9` 4.11.
Mustang II coupe -78, 302, c4, 8`
Ford Ranch wagon 292Y, man, 9´ -61
Volovo V60 T6 AWD hybrid - 20
Mustang sportsroof -69, 306, c4, 9` 4.11.
Mustang II coupe -78, 302, c4, 8`
Ford Ranch wagon 292Y, man, 9´ -61
Volovo V60 T6 AWD hybrid - 20
-
- Aktiivi
- Viestit: 63
- Liittynyt: 31 Heinä 2007, 10:25
- Auto: Cougar XR-7 -68
- Paikkakunta: Järvenpää
Re: Välystä ohjauksessa
Säädin tehostetusta omastani molempia;
-tehostajan venttiilipaketista (power steering control valve)kansi pois(2 ruuvia, huomioi o-rengas kannessa) ja säädä kiintoavaimella esim. neljäsosakierros kiinnipäin -kasaan ja koeajo.
-simpukasta päältä mutteri auki ja huomioi ruuvin päästä asento josta lähdet tiukkaamaan; 1/6 kierros kerrallaan ja aina koeajo!
Ohjaus lakkaa palauttamasta jos sektoriakselia kiristää liikaa. Jos lakkaa palauttamasta ja silti jää väljää niin simpukka vaatii peruskorjausta.
Shop manuaalin säätö-ohjeessa tarvitset INCH/POUND skaalaisen momenttiavaimen n.1NM! ja pitman armin irroituksen ja siinä säädetään myös matopyörän laakerin pre-load siksi tämän perstuntuma säädön voi yrittää tehdä ensin.
-tehostajan venttiilipaketista (power steering control valve)kansi pois(2 ruuvia, huomioi o-rengas kannessa) ja säädä kiintoavaimella esim. neljäsosakierros kiinnipäin -kasaan ja koeajo.
-simpukasta päältä mutteri auki ja huomioi ruuvin päästä asento josta lähdet tiukkaamaan; 1/6 kierros kerrallaan ja aina koeajo!
Ohjaus lakkaa palauttamasta jos sektoriakselia kiristää liikaa. Jos lakkaa palauttamasta ja silti jää väljää niin simpukka vaatii peruskorjausta.
Shop manuaalin säätö-ohjeessa tarvitset INCH/POUND skaalaisen momenttiavaimen n.1NM! ja pitman armin irroituksen ja siinä säädetään myös matopyörän laakerin pre-load siksi tämän perstuntuma säädön voi yrittää tehdä ensin.
-
- Hiljaisempi
- Viestit: 5
- Liittynyt: 13 Marras 2009, 21:03
- Auto: Ford Mustang Convertible 351W De Luxe 1969
- Paikkakunta: Lohja
Re: Välystä ohjauksessa
Hei,
kiitos hyvistä neuvoista!
Välys ei tosiaankaan ollut simpukassa, vaan juuri tuossa "control valvessa".
Kiristin siitä turhat löysät pois, mutta en vetänyt ollenkaan tiukalle, ja tilanne parani.
Kävinkin sitten eilen katsastamassa auton ja hyväksyntä tuli
Nyt sitten hoidetaan vielä autoverotus, niin päästään vielä tänä kesänä ajelemaan!
Sen verran ajattelin kysyä kuitenkin vielä, että kuinkakohan paljon tuota control valve uskaltaa kiristää?
Nyt en kiristänyt ollenkaan, otin vain löysät pois, mutta ohjaukseen jäi vielä vähän välystä.
Voin muuten suositella Lohjan Ykköskatsastus asemaa. Ystävällinen palvelu ja asiallinen katsastus.
kiitos hyvistä neuvoista!
Välys ei tosiaankaan ollut simpukassa, vaan juuri tuossa "control valvessa".
Kiristin siitä turhat löysät pois, mutta en vetänyt ollenkaan tiukalle, ja tilanne parani.
Kävinkin sitten eilen katsastamassa auton ja hyväksyntä tuli

Nyt sitten hoidetaan vielä autoverotus, niin päästään vielä tänä kesänä ajelemaan!
Sen verran ajattelin kysyä kuitenkin vielä, että kuinkakohan paljon tuota control valve uskaltaa kiristää?
Nyt en kiristänyt ollenkaan, otin vain löysät pois, mutta ohjaukseen jäi vielä vähän välystä.
Voin muuten suositella Lohjan Ykköskatsastus asemaa. Ystävällinen palvelu ja asiallinen katsastus.
-
- Aktiivi
- Viestit: 63
- Liittynyt: 31 Heinä 2007, 10:25
- Auto: Cougar XR-7 -68
- Paikkakunta: Järvenpää
Re: Välystä ohjauksessa
Olikohan Shop Manuaalissa ohje "tiukkaan ja 1/4 kierrosta päälle". Mulla se muistaakseni alko olla jo niin tiukka vääntää että en enää uskaltanut enempää.Älä ainakaan hampaat irvessä kirtistä.
- Homer65
- Over The Top
- Viestit: 4857
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Välystä ohjauksessa
jtallqvi kirjoitti:Hei,
kiitos hyvistä neuvoista!
Välys ei tosiaankaan ollut simpukassa, vaan juuri tuossa "control valvessa".
Kiristin siitä turhat löysät pois, mutta en vetänyt ollenkaan tiukalle, ja tilanne parani.
Kävinkin sitten eilen katsastamassa auton ja hyväksyntä tuli![]()
Nyt sitten hoidetaan vielä autoverotus, niin päästään vielä tänä kesänä ajelemaan!
Sen verran ajattelin kysyä kuitenkin vielä, että kuinkakohan paljon tuota control valve uskaltaa kiristää?
Nyt en kiristänyt ollenkaan, otin vain löysät pois, mutta ohjaukseen jäi vielä vähän välystä.
Voin muuten suositella Lohjan Ykköskatsastus asemaa. Ystävällinen palvelu ja asiallinen katsastus.
Mää käytän ilmaisua, "kiinni". Tiukkaan muttei sikatiukkaan. Samaa katsastajaa olen minäkin käyttänyt

Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!
MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
Re: Välystä ohjauksessa
Vanha postaus mutta itelläkin ajankohtainen..
Ohje on kiinni tiukkaan ja 1/4 auki.
Ohjeet esim tuolta
http://www.fordmercurycougarxr7.com/pag ... ering.html