Pinion snubber

Kaikkien alustaspektaakkelien äiti
Fastback
Over The Top
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Viesti:

Pinion snubber

Viesti Kirjoittaja Fastback »

Minkälaisia pinion snubbereita porukalla on, eli kumityynyjä tms. jotka rajoittavat taka-akselia nousemasta pystyyn, jolloin pinionin kulma säilyy edes välttävänä.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Arto65FB
Superpölöttäjä

Re: Pinion snubber

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

Mulla on hyllyssä sellainen kuminen. Mitä sitä suotta paikalleen laittaa, kun ei ole sitä vastinkappalettakaan. Repisi vaan ristikon tai toistepäin.
Antti66HT
Superpölöttäjä
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

Joo mulla on orgis paikallaan, eli turvallisella etäisyydellä, ei kontaktia. Ei noista oikeasti ole mitään hyötyä.

Itse rakennan omaani kunnon torque-armin, jos vaikka loppuis ristikoiden paukkuminen. Alla kuva TCP: tuotteesta, josta teen hieman parannetun version... Piti tehdä jo toissa vuonna, mutta kun se ei pompottanut yhtään... 8)
Liitteet
images.jpg
images.jpg (2.05 KiB) Katsottu 3200 kertaa
Fastback
Over The Top
+Fastbackeja
Viesti:

Antti66HT kirjoitti:Joo mulla on orgis paikallaan, eli turvallisella etäisyydellä, ei kontaktia. Ei noista oikeasti ole mitään hyötyä.
Melko varmuudella olisi Natikoissa ollut yksi jordaaniperäinen äxxidentti ollut vähempi jos olisi ollut pinion snubberi. Ei sattunut minulle, mutta kun slickseillä ajetaan ja pito on hyvä niin seuraukset voivat olla arvaamattomia. Pitohan Alastarossa oli hyvä, siitä kertoo ajetut ajat. Jos oma auto vain sutii, niin sitten katsomaan alustaa & renkaita. Tottahan toki tuo tcp kalikka ajaa varmasti asian. Mutta jos pinion snubberilla eliminoin mahdollisen vikakohteen, niin on se vaan vaikeuskertoimeltaan 10 kertaa pienempi ja hinnaltaan 100 kertaa pienempi. Minullakaan ei ole sitä pommisuojaa pinionsupportin edessä & päällä, mutta ei tuo nyt ole amerikan keksintö rakentaa pinionsnubber esim. pinionin tukilaakeriin siten, että kumityyny tulee laakerin kuoreen kiinni. Mark Williamsin pinion studit ovat tavallista pidemmät ja sinne alle on varaa laittaa vaikka 2cm vahvuinen levy, josta rakentaa pinion snubber tavalla tai toisella. Eikun suunnittelupöydän ääreen (auton alle makaamaan).
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
Mexico65
Over The Top

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Asiaa hieman kuvalla selittäen.
Fordin 9" perissä (Mustang ym.) on jo alunperin ollut pinion snubber.
Tuotahan voi sitten muokata juuri omaan autoon sopivaksi kumin korkeutta säätämällä.
Liitteet
ncase.jpg
IMG_1770.JPG
1965_Ford_Mustang_Shelby_GT350_R_Model_Riverside_Raceway_Carroll_Shelby_School_of_High_Performance_Driving_Driver_9_Inch_Rearend_1.jpg
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Antti66HT
Superpölöttäjä

Jep, se pitää vaan sitten olla oikein säädetty... Alustan niiaus huomioiden kiihdytyksessä.

Torque arm toimii myös jarrutuksessa :idea:

Tilasin 100 eurolla rojua summitilta. Sitten vaan CroMo putkea ja hitsikone laulamaan, ei mielestäni kovin kallista. Tosin valitettavasti aika on rahaa ;)
Fastback
Over The Top
+Fastbackeja
Viesti:

kaara91 kirjoitti:2l nelikoiden 10s ajat on tehty alustalla jossa etupyörät nousee ilmaan vielä 2 vaihteella. Tästä ette sitten vedä jätkät hernettä nenään, ettekä nosta äläkkää, ettekä aloita uutta toopikkia.Tuli vaan mieleen tuollainenkin asia, että se vartin aika tehdään ensimmäisen 60 jalan matkalla, eikä suurella loppunopeudella. 8)
Sehän on katuajossa tosi hieno ominaisuus... on näistä meidän katiskoista 94 % pelkkiä katuautoja. Jos oikeain asiaa analysoidaan, niin renkaan nostamiseen kuluu energiaa ja aivan turhaan jos alusta toimisi ja vetävällä pyörällä pito riittäisi. Kun alusta ei toimi, eikä pito renkaalla riitä, niin jotenkin renkaalle täytyy pitoa tehdä ja painon siirtymä on vain yksi toimenpide. Samalla linjalla olen kanssasi. Loppunopeus on ainoastaan indikaattori auton voimavaroista, aika tehdään 60ft kontra 1. ja 2. vaihde. Loppu on ajelua.

Melko varma juttu on, että torque armia ei autooni tule. Pinionin pohjaanlyöntikumin ajattelin kyllä virittää. Jousitallat voisi boxata umpeen ja 14 mm u-pultit kiristää, niin kai ne rojut säilyttää kulmansa.

Rajua hommaa, tanner tömisee ja aitaa kaatuu. :)
Mexico65
Over The Top

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Fastback kirjoitti:Jos oikeain asiaa analysoidaan, niin renkaan nostamiseen kuluu energiaa ja aivan turhaan jos alusta toimisi ja vetävällä pyörällä pito riittäisi.
Näin on näreet.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Fastback
Over The Top
+Fastbackeja
Viesti:

kaara91 kirjoitti:Tuo homma vaan ei noilla lehtijousilla yksinkertaisesti onnistu kun pito kasvaa. Ja jos jäykistät pakkaa lisälehdillä vääntöä kompensoimaan, olet menossa väärään suuntaan ja autosi jää pahemmin paikalleen sutimaan sisään jouston vähentymisen seurauksena. Siksihän tohon nelilinkkiin on siirrytty tehojen noustessa uudemmissa, kun tuo homma ei toimi. Samoin lehtijousilla lähes poikkeuksetta vakaaja on tarpeeton, koska tuo poikittainen keinuminen on nihkeämpää. Ratahommissa taas tuolla lehtijousella voidaan hyvin toteutettuna ilman lisävarsia mennä tosi kovaa.
Tässä on yksi ratkaisu lehtjousi ongelmiin ja tämä suorastaan vaatii jäykkiä jousia tai kuvan mukaista jäykkää monoleaffia. Calvert Racingin tuotteilla taitaa olla maailman nopeimmat lehtijousiautot varustettuja. Tarkkaan jos tutkit kuvaa ja hahmottelet toimintaperiaatetta, niin kyseessähän on "köyhän miähen nelilinkki". Tukipisteitä neljä, esijännitystä ja kulmapainoja saa säädeltyä tangon mittaa muuttamalla ja geometriaa voin tehdä muutoksia etupään osalta muuttamalla tanko ylempään reikään (kuvassa alemmassa). Kovimmat jätkät laskevat oikean sijoituspaikan ja tekevät uudet levyt etupäähän joissa on reikä oikealla kohdalla.

Kuva

Oikealla nelilinkillä saadaan runsaasti säätöjä, mutta Cal-tracsit ovat HELPPO (vähätöinen j alainsäädännöllisesti helppo), hyvä, halpa ja toimiva ratkaisu auton alustan toimintaan. Minä olen tykännyt ja en ole vielä ehtinyt perehtymään edes sen säätämiseen, muuta kuin esijännitys on säädetty oikealle alueelle.
Antti66HT
Superpölöttäjä

Jari, Ei toi oo mikään mono leaf , Se on split monoleaf. :nenu:

CAlvertia mietin itellekin vaihto ehtona, mutta torque armille olen jo tehnyt korvakkeet toissa talvena banjoon, joten kokeilen sitä. Pitäisi vähentää jarrutuksessa ilmenevää Wheel hoppia myös, eli toimii myös mutka ajossa.

Olen hieman erimieltä tuosta torque armin pituudesta. Itse olen suunnitellut hieman pidempää kuin lehti jousen etu kiinnitys. Lehti jousen säätelemä pinioni kulma ei ole suoralla säteellä lehtijousen etu kiinnitys silmään, vaikka jousen etupulen ollessa jäykempi kuin takapuolen, se saattaa olla sitä lähellä.

t: Camel boots

PS. jaa taakse tulee lehtijousen kiinnitys pisteeksi Slider. Pääsyynä tähän perän pieni madallus, kun noi alumiini palikat jää pois... ;)
Fastback
Over The Top
+Fastbackeja
Viesti:

jaa juu se on harvinainen duo tremolo.
Vastaa Viestiin