Vielä vähän ohjauskulmista...
Vielä vähän ohjauskulmista...
Tuli tänään opeteltua oikein urakalla ohjauskulmien mittausta ja säätöä Kimin 68:lla. Siinä samalla tuli testattua Edelbrock:n Tie Rod Sleeves-käikäleet.
http://www.edu.stadia.fi/~0201556/tie_rod_sleeves.gif
Elikkä säätämisestä kiinnostuneille tiedoksi, kyseisen palikan (yhden) kääntäminen kokonaisen kierroksen vaikuttaa yhden asteen verran. Seuraavan kaavion avulla voi sitten laskea, kuinka paljon aurauskulma muuttui (eli vannekoko ylhäältä ja yhden asteen kohdalta näkee koko kierroksen vaikutuksen milleinä...)
http://www.edu.stadia.fi/~0201556/kuavio.jpg
Toivottavasti on jollekin joskus hyötyä tästäkin tiedosta...!
Tomi
http://www.edu.stadia.fi/~0201556/tie_rod_sleeves.gif
Elikkä säätämisestä kiinnostuneille tiedoksi, kyseisen palikan (yhden) kääntäminen kokonaisen kierroksen vaikuttaa yhden asteen verran. Seuraavan kaavion avulla voi sitten laskea, kuinka paljon aurauskulma muuttui (eli vannekoko ylhäältä ja yhden asteen kohdalta näkee koko kierroksen vaikutuksen milleinä...)
http://www.edu.stadia.fi/~0201556/kuavio.jpg
Toivottavasti on jollekin joskus hyötyä tästäkin tiedosta...!
Tomi
Suzuki DR 650 RSE -93
Kimin arvot...
Lopullisiksi arvoiksi Kimille jäi:
Caster +2,5 astetta (2 astetta 30 minuuttia)
Camber -0,25 astetta (-15 minuuttia)
Auraus (Toe-in) 2,3 milliä (20 minuuttia)
Noilla arvoilla varmaan fillarit kuluu hieman sisäreunasta ja voi olla jäykkä ohjata. Toisaalta pitäisi olla vakaampi ajaa ja nopeassa ajossa pitäis olla hieman parempi sivuttaispito...
Tomi
Caster +2,5 astetta (2 astetta 30 minuuttia)
Camber -0,25 astetta (-15 minuuttia)
Auraus (Toe-in) 2,3 milliä (20 minuuttia)
Noilla arvoilla varmaan fillarit kuluu hieman sisäreunasta ja voi olla jäykkä ohjata. Toisaalta pitäisi olla vakaampi ajaa ja nopeassa ajossa pitäis olla hieman parempi sivuttaispito...
Tomi
Suzuki DR 650 RSE -93
Peijakkaan hyväks Tomi sääti miun pyörät. On ihan kuin uusi auto, olihan ne vanhat arvot tietysti hieman kröh...pielessä.Toisaalta pitäisi olla vakaampi ajaa ja nopeassa ajossa pitäis olla hieman parempi sivuttaispito...
Nopeasta ajosta ei voi vielä oikein kommentoida kun taivaalta tulee puukkoja ja mummoja, mutta vakaa se on kyllä niin ettei Foordiks uskois.
- Kimi
Resto-Mod 1968 GT Convertible
Resto-Mod 1968 GT Convertible