Vielä vähän ohjauskulmista...

Kaikkien alustaspektaakkelien äiti
Avatar
TomiKoo
Aktiivi
Viestit: 143
Liittynyt: 30 Touko 2004, 23:42
Paikkakunta: Lohja / Lieksa
Viesti:

Vielä vähän ohjauskulmista...

Viesti Kirjoittaja TomiKoo »

Tuli tänään opeteltua oikein urakalla ohjauskulmien mittausta ja säätöä Kimin 68:lla. Siinä samalla tuli testattua Edelbrock:n Tie Rod Sleeves-käikäleet.

http://www.edu.stadia.fi/~0201556/tie_rod_sleeves.gif

Elikkä säätämisestä kiinnostuneille tiedoksi, kyseisen palikan (yhden) kääntäminen kokonaisen kierroksen vaikuttaa yhden asteen verran. Seuraavan kaavion avulla voi sitten laskea, kuinka paljon aurauskulma muuttui (eli vannekoko ylhäältä ja yhden asteen kohdalta näkee koko kierroksen vaikutuksen milleinä...)

http://www.edu.stadia.fi/~0201556/kuavio.jpg

Toivottavasti on jollekin joskus hyötyä tästäkin tiedosta...!

Tomi
Suzuki DR 650 RSE -93
Avatar
Jukka
Superpölöttäjä
Viestit: 2481
Liittynyt: 25 Touko 2004, 00:06
Paikkakunta: Tre

Viesti Kirjoittaja Jukka »

Ihan mielenkiinnosta haluaisin tietää millaisiin arvoihin päädyitte?
Kimin kanssa keskusteltiin taannoin aiheesta puhelimessa ja pähkäiltiin arvoja.
-Jukka-
Avatar
ari66ht
Aktiivi
Viestit: 75
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja ari66ht »

Tuli tehtyä klassinen "TEIN ITSE JA SÄÄSTIN" moga. Kun etufillarit kului sisäreunasta vuodessa sileäksi, niin sain sitten omatoimisen säädön jälkeen ulkoreunat huomattavasti nopeammin sileäksi. Ja säätö takaisin.
Avatar
TomiKoo
Aktiivi
Viestit: 143
Liittynyt: 30 Touko 2004, 23:42
Paikkakunta: Lohja / Lieksa
Viesti:

Kimin arvot...

Viesti Kirjoittaja TomiKoo »

Lopullisiksi arvoiksi Kimille jäi:

Caster +2,5 astetta (2 astetta 30 minuuttia)
Camber -0,25 astetta (-15 minuuttia)
Auraus (Toe-in) 2,3 milliä (20 minuuttia)

Noilla arvoilla varmaan fillarit kuluu hieman sisäreunasta ja voi olla jäykkä ohjata. Toisaalta pitäisi olla vakaampi ajaa ja nopeassa ajossa pitäis olla hieman parempi sivuttaispito...

Tomi
Suzuki DR 650 RSE -93
Avatar
Kimi
Addikti
Viestit: 295
Liittynyt: 27 Touko 2004, 09:28
Paikkakunta: Castlefull
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimi »

Toisaalta pitäisi olla vakaampi ajaa ja nopeassa ajossa pitäis olla hieman parempi sivuttaispito...
Peijakkaan hyväks Tomi sääti miun pyörät. On ihan kuin uusi auto, olihan ne vanhat arvot tietysti hieman kröh...pielessä.
Nopeasta ajosta ei voi vielä oikein kommentoida kun taivaalta tulee puukkoja ja mummoja, mutta vakaa se on kyllä niin ettei Foordiks uskois.
- Kimi
Resto-Mod 1968 GT Convertible
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Minkälaiset olisi hyvät säädöt pääasiassa kaupunki-/maantieajoa rauhallisesti. Radalla ehkä kerran kahdessa vuodessa suht rauhallisesti.
Vastaa Viestiin