Ford nationals

Ratapäivät ja muut race-henkiset tapahtumat.

Valvoja: Ville K

Alueen säännöt
Rata-Reinojen ihan oma kalenteri ja keskustelualue race-henkisistä tapahtumista.
2030
Aktiivi
Viestit: 112
Liittynyt: 08 Helmi 2008, 22:33
Auto: Ford Mustang coupe-65, 289, C4
Paikkakunta: Kotka

Ford nationals

Viesti Kirjoittaja 2030 »

Moro!

Mitkä varusteet on pakollisia varttimaililla ja radalla? Autossa turvavyöt, jäähdytysnesteen paisuntasäiliö ja irtokamat pois?
Kuskilla kypärä, pitkät housut ja paita? Käykö paisuntasäiliöksi esim. kaljatölkki? Valistakaa nyt vähän tyhmää! :roll-roll: :oops: 8) :D

T: Jouni 2030
Avatar
Homer65
Over The Top
Viestit: 4857
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Ford nationals

Viesti Kirjoittaja Homer65 »

On tölkki ainakin ennen käynyt. Helteellä on päässyt kevyemmälläkin varustuksella, lyhyemmissä hihoissaja lahkeissa. Kyllä toss tärkeimmät oli!!
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!

MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
Hellakopteri
Aktiivi
Viestit: 84
Liittynyt: 13 Kesä 2008, 22:21
Auto: 65 FB

Re: Ford nationals

Viesti Kirjoittaja Hellakopteri »

ja sen verran rahaa että saa makkarat maksettua kun on hävinny haasteensa! :lol: en malttanu, offtopic. Kiitos ja anteeksi! jls, kato että sulla on!
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: Ford nationals

Viesti Kirjoittaja Fastback »

ennen radalle pääsyä auto tulee katsastaa paikanpäällä. kolme asiaa:
@ jarrutuntuma, painuuko jarru pohjaan vai onko vastetta
@ paisari, tölkki, mehupullo käy
@ akun kiinnitys, että on kiinni, ei pääse hölskymään

tavallisesti pitkät housut ja paita. 2010 ajettiin shortseilla kun oli jänisen kokoisia vaahtopalloja housuissa +30 asteen Alastaron "tulihelvetissä".
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Galaxie61
Mega-addikti
Viestit: 803
Liittynyt: 07 Loka 2004, 14:53
Auto: Galaxie -61
Paikkakunta: huitsin nevada

Re: Ford nationals

Viesti Kirjoittaja Galaxie61 »

Fastback kirjoitti:ennen radalle pääsyä auto tulee katsastaa paikanpäällä. kolme asiaa:
@ jarrutuntuma, painuuko jarru pohjaan vai onko vastetta
@ paisari, tölkki, mehupullo käy
@ akun kiinnitys, että on kiinni, ei pääse hölskymään

tavallisesti pitkät housut ja paita. 2010 ajettiin shortseilla kun oli jänisen kokoisia vaahtopalloja housuissa +30 asteen Alastaron "tulihelvetissä".

lisään tuohon kolmeen asiaan muutaman ..

@ ei ylimääräsiä välyksiä ohjauksessa
@ renkaat kunnossa että uskaltaa päästää radalle, pölykapselit pois.
@ kypärä oltava ajaessa. jos ei omaa niin lainaa muilta.
@ auto tyhjäksi tavaroista.
@ ei neste eikä öljyvuotoja
pääasia on että kuskille ei käy huonosti pikkujuttujen vuoksi ja hyvä sen autonkin on pysyä kunnossa. :idea:
autot on aina saatu radalle, pikkujutut on aina saatu kuntoon paikanpäällä.
"Ei epäröi purra omiaan nilkkaan. Yleensä olen siellä missä ei pitäisi ja sanon ääneen asioita joista muut puhuvat humalassa."
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
2030
Aktiivi
Viestit: 112
Liittynyt: 08 Helmi 2008, 22:33
Auto: Ford Mustang coupe-65, 289, C4
Paikkakunta: Kotka

Re: Ford nationals

Viesti Kirjoittaja 2030 »

Moron taas!

Vielä tarkennusta turvavöihin, riittääkö 65:n alkuperäiset lannevyöt? :roll-roll: :idea: 8)

T: Jouni 2030
Avatar
Homer65
Over The Top
Viestit: 4857
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Ford nationals

Viesti Kirjoittaja Homer65 »

Nooh! Säähän niissä vöissä keikut! Kyllä niillä ajamaan pitää päästä, kun riittää normiliikenteeseenkin. Itte laitoin kyllä nelipistevyöt, oon meinaan itteni kyydissä :shock: .
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!

MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
Avatar
mussekakkonen
Addikti
Viestit: 165
Liittynyt: 28 Elo 2005, 21:42
Auto: mustang GT convertible -95
Paikkakunta: pyhäjärvi

Re: Ford nationals

Viesti Kirjoittaja mussekakkonen »

juu kylhän se niin taitaa ol ,et rata on turvallisempi kuin liikenne 8)
Ford Mustang convertible 5,0 GT -95
Ford Bronco -81 3,3TDi, c-6 ,9"
HD FX SB 1340cc -84
honda cr250 -96
Avatar
CFR-759
Aina äänessä
Viestit: 1551
Liittynyt: 18 Helmi 2005, 17:25
Auto: Mustang FB -65
Mustang Boss302 -12
Mustang GT KB -15
Fairlane 427 -64
Mustang GT -05
MB 200 W110 -66
Paikkakunta: Tampere

Re: Ford nationals

Viesti Kirjoittaja CFR-759 »

Kyllä pääsääntöisesti auto tarkastetaan kaikilta oleellisilta osin ettei löydy mitään itseltä huomaamatonta kohtaa. Ennen radalle menoa ihan itsensä
kannalta kannattaa tarkistaa jarrut (jarruneste ettei ole ollut 10 v. samat, palat, hihnat, levyt, rummut) ettei tarvitse huomata Alastaron pääsuoran
päässä etteipä niitä jarruja nyt olekkaan. Muutenkin tarkistaa että kaikki on ok alustassa ja ohjauksessa. Sekä tietenkin nestevuotoja ei saa olla
( :oops: viimevuonna radan rasvannut). Turvavöitähän ei voida vaatia vaihtamaan 3- tai 4-pistevöihin jos autossa alkuperäiset 2-pistevyöt, vauhti
vain sopeutettava sen mukaan mitä auton/kuskin ominaisuudet antaa periksi. Kukaan ei määrää radalla että siellä pitää ajaa yli omien rajojen vaan
kukin saa ajaa omaa vauhtiaan, nopeammat ohittavat turvallisilla paikoilla ettei tapahdu mitään ylimääräistä draamaa. Lähinnä tuo rata-ajo useimmilta
on tutustumista oman autonsa ominaisuuksiin mitä ei ole syytä täällä siviililiikenteessä kokeilla. Vaatetuksesta voitaneen taas näillä helteillä sopia
paikanpäällä onko tarvetta pitkähihaiseen paitaan sekä pitkiin housuihin. Kypärästä (ei hoki) sekä turvavyöstä ei tingitä. Reilu viikonpäästä nähdään!

Vesa
Mustang Fastback 1965 - 2015
+ yks -64 Fairlane
+ yks museoitu -66 MB 200 benzin W110
Galaxie61
Mega-addikti
Viestit: 803
Liittynyt: 07 Loka 2004, 14:53
Auto: Galaxie -61
Paikkakunta: huitsin nevada

Re: Ford nationals

Viesti Kirjoittaja Galaxie61 »

muistaakseni kerran on käyny niin etten laittanu "leimaa". vanhempi herrasmies ei jostain syystä halunnut ottaa pölykapseleita pois. :shock:
"Ei epäröi purra omiaan nilkkaan. Yleensä olen siellä missä ei pitäisi ja sanon ääneen asioita joista muut puhuvat humalassa."
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
Avatar
JYK-90
Addikti
Viestit: 426
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT 1965, Viritetty
Mustang GT 2007
Ford Ranchero GT 1974
Tesla Model S 75D 2018
Paikkakunta: Vesilahti

Re: Ford nationals

Viesti Kirjoittaja JYK-90 »

CFR-759 kirjoitti:Kyllä pääsääntöisesti auto tarkastetaan kaikilta oleellisilta osin ettei löydy mitään itseltä huomaamatonta kohtaa. Ennen radalle menoa ihan itsensä
kannalta kannattaa tarkistaa jarrut (jarruneste ettei ole ollut 10 v. samat, palat, hihnat, levyt, rummut) ettei tarvitse huomata Alastaron pääsuoran
päässä etteipä niitä jarruja nyt olekkaan. Muutenkin tarkistaa että kaikki on ok alustassa ja ohjauksessa. Sekä tietenkin nestevuotoja ei saa olla
( :oops: viimevuonna radan rasvannut). Turvavöitähän ei voida vaatia vaihtamaan 3- tai 4-pistevöihin jos autossa alkuperäiset 2-pistevyöt, vauhti
vain sopeutettava sen mukaan mitä auton/kuskin ominaisuudet antaa periksi. Kukaan ei määrää radalla että siellä pitää ajaa yli omien rajojen vaan
kukin saa ajaa omaa vauhtiaan, nopeammat ohittavat turvallisilla paikoilla ettei tapahdu mitään ylimääräistä draamaa. Lähinnä tuo rata-ajo useimmilta
on tutustumista oman autonsa ominaisuuksiin mitä ei ole syytä täällä siviililiikenteessä kokeilla. Vaatetuksesta voitaneen taas näillä helteillä sopia
paikanpäällä onko tarvetta pitkähihaiseen paitaan sekä pitkiin housuihin. Kypärästä (ei hoki) sekä turvavyöstä ei tingitä. Reilu viikonpäästä nähdään!

Vesa
Vesku kirjoittaa tuossa asiaa.
Lisäksi voisi muistuttaa että autojen ilmastointi on syytä sammuttaa rata-ajon ajaksi, jottei radalle valu kondenssivesiä. Myös helteellä!
Ohitustilanteissa vastuu on ohittavalla autolla, mutta hitaampien on syytä näyttää esim vilkkua käyttäen, että on antamassa tilaa nopeammalleen. Siirtyminen nopealta ajolinjalta pois ja vilkku päälle, niin sillä pärjää hyvin. Poistuttaessa radalta pääsuoran päästä on myös syytä käyttää vilkkua, jolloin takaa tulevat näkevät että edellä menevä on poistumassa. Ylipäätänsä radalla ajaessa on syytä kaikkien vilkuilla peileihin, jotta mahdolliset ohitukset saadaan sujumaan mahdollisimman sujuvasti. Erityisesti peilien vilkuiluun on kiinnitettävä huomiota lämmittely- ja jäähdyttelykierrosten aikana jolloin itsellä vauhti on hiljaista.
Ruuhkia radalle ei pääse muodostumaan, sillä rata-ajoon päästetään yhdellä kertaa max viisi kpl autoja jotka voivat ajaa noin 15min kerrallaan. Sen jälkeen rata tyhjennetään ruutulippua heiluttamalla ja uudet autot päästetään radalle sen tyhjennyttyä.

Sekä ennen la että su rata-ajosessioita pidetään pieni info ajajien kesken jossa näitä asioita vielä kerrataan. Samalla katsotaan mitä lippuja on käytössä ja milloin niitä mahdollisesti heilutetaan kuljettajille.
La rata-ajo tapahtuu ilman ajanottoa ja su jokaiseen rataa kiertävään autoon on saatavilla ajanottolaitteet.

Tervetuloa kokeilemaan auton ominaisuuksia sekä kuljettajan taitoja turvallisesti Ford Nationalseihin 2011.

Terveisin: Rata-ajo Vastaava
-Mustang HT 65 'Viritetty'
-Mustang GT 2007
-Ranchero GT 1974
-Fender Mustang I 20W
-Tesla Model S 75D
Avatar
JXA-26
Superpölöttäjä
Viestit: 2550
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang -67 HT
Mustang -88 GT
Mustang -95 GT r.SS
Mustang -96GTS r.SS
F350 duel.
Paikkakunta: Hirsilä City
Viesti:

Re: Ford nationals

Viesti Kirjoittaja JXA-26 »

Älkääkä sitten laittako käsijarrua päälle kun tulette pois radalta !!! Takajarrut jäähtyy muuten epätasaisesti ja menevät kieroksi / halkeavat.

Burnisalue rajataan jo perjantai iltana, joten se on käytössä heti lauantai aamusta kesäterveisien lähettelyyn. Varsinainen kilvoittelu alkaa vasta iltapäivästä. (salaharjoittelu sallittu)
T: Burnis vastaava

Slalom rata koitetaan saada heti riittävän ajoissa valmiiksi, jotta kaikki kerkeisi vetää kolme kierrosta.
T: Slalom vastaava

Kaikkihan on sitten kysyttäessä valmistautuneet esittelemään autonsa ??? Paikalle kutsuttuna kansallista lehdistöä, sekä vieraileva kuvausporukka joka tekee tapahtumasta DVD.n. haastatteluineen...
T: Median voiteluryhmä
Oh drag racing, I thought you wanted to race for real...
Lintunen
Mega-addikti
Viestit: 819
Liittynyt: 14 Kesä 2011, 20:32
Auto: Ford Thunderbird SC -93
Paikkakunta: Koskenkorva

Re: Ford nationals

Viesti Kirjoittaja Lintunen »

CFR-759 kirjoitti:Kyllä pääsääntöisesti auto tarkastetaan kaikilta oleellisilta osin ettei löydy mitään itseltä huomaamatonta kohtaa. Ennen radalle menoa ihan itsensä
kannalta kannattaa tarkistaa jarrut (jarruneste ettei ole ollut 10 v. samat, palat, hihnat, levyt, rummut) ettei tarvitse huomata Alastaron pääsuoran
päässä etteipä niitä jarruja nyt olekkaan. Muutenkin tarkistaa että kaikki on ok alustassa ja ohjauksessa. Sekä tietenkin nestevuotoja ei saa olla
( :oops: viimevuonna radan rasvannut). Turvavöitähän ei voida vaatia vaihtamaan 3- tai 4-pistevöihin jos autossa alkuperäiset 2-pistevyöt, vauhti
vain sopeutettava sen mukaan mitä auton/kuskin ominaisuudet antaa periksi. Kukaan ei määrää radalla että siellä pitää ajaa yli omien rajojen vaan
kukin saa ajaa omaa vauhtiaan, nopeammat ohittavat turvallisilla paikoilla ettei tapahdu mitään ylimääräistä draamaa. Lähinnä tuo rata-ajo useimmilta
on tutustumista oman autonsa ominaisuuksiin mitä ei ole syytä täällä siviililiikenteessä kokeilla. Vaatetuksesta voitaneen taas näillä helteillä sopia
paikanpäällä onko tarvetta pitkähihaiseen paitaan sekä pitkiin housuihin. Kypärästä (ei hoki) sekä turvavyöstä ei tingitä. Reilu viikonpäästä nähdään!

Vesa
Luojan kiitos isännällä ja pojalla oli viime vuonna radalla pitkähihaiset paidat ja pitkäthousut, kun konepelti tuli tuulilasiin kesken ajon, ja vauhtia lähemmäs 160 km/h. Pinen pieniä lasinsirpaleita lensi käsiin, tehden pikkuhaavoja. Että siinä mielessä suosittelen!
Viikon päästä tosiaan nähdään! :tuuletus: :rollin:
(Thunderbird SC -90)
(Thunderbird SC -94)
(Thunderbird SC -93)
Tässä välissä pari Subarua
Ford Focus - 08, 1.8 l Tdci
Vastaa Viestiin