CFR-759 kirjoitti:Kyllä pääsääntöisesti auto tarkastetaan kaikilta oleellisilta osin ettei löydy mitään itseltä huomaamatonta kohtaa. Ennen radalle menoa ihan itsensä
kannalta kannattaa tarkistaa jarrut (jarruneste ettei ole ollut 10 v. samat, palat, hihnat, levyt, rummut) ettei tarvitse huomata Alastaron pääsuoran
päässä etteipä niitä jarruja nyt olekkaan. Muutenkin tarkistaa että kaikki on ok alustassa ja ohjauksessa. Sekä tietenkin nestevuotoja ei saa olla
(

viimevuonna radan rasvannut). Turvavöitähän ei voida vaatia vaihtamaan 3- tai 4-pistevöihin jos autossa alkuperäiset 2-pistevyöt, vauhti
vain sopeutettava sen mukaan mitä auton/kuskin ominaisuudet antaa periksi. Kukaan ei määrää radalla että siellä pitää ajaa yli omien rajojen vaan
kukin saa ajaa omaa vauhtiaan, nopeammat ohittavat turvallisilla paikoilla ettei tapahdu mitään ylimääräistä draamaa. Lähinnä tuo rata-ajo useimmilta
on tutustumista oman autonsa ominaisuuksiin mitä ei ole syytä täällä siviililiikenteessä kokeilla. Vaatetuksesta voitaneen taas näillä helteillä sopia
paikanpäällä onko tarvetta pitkähihaiseen paitaan sekä pitkiin housuihin. Kypärästä (ei hoki) sekä turvavyöstä ei tingitä. Reilu viikonpäästä nähdään!
Vesa
Vesku kirjoittaa tuossa asiaa.
Lisäksi voisi muistuttaa että autojen ilmastointi on syytä sammuttaa rata-ajon ajaksi, jottei radalle valu kondenssivesiä. Myös helteellä!
Ohitustilanteissa vastuu on ohittavalla autolla, mutta hitaampien on syytä näyttää esim vilkkua käyttäen, että on antamassa tilaa nopeammalleen. Siirtyminen nopealta ajolinjalta pois ja vilkku päälle, niin sillä pärjää hyvin. Poistuttaessa radalta pääsuoran päästä on myös syytä käyttää vilkkua, jolloin takaa tulevat näkevät että edellä menevä on poistumassa. Ylipäätänsä radalla ajaessa on syytä kaikkien vilkuilla peileihin, jotta mahdolliset ohitukset saadaan sujumaan mahdollisimman sujuvasti. Erityisesti peilien vilkuiluun on kiinnitettävä huomiota lämmittely- ja jäähdyttelykierrosten aikana jolloin itsellä vauhti on hiljaista.
Ruuhkia radalle ei pääse muodostumaan, sillä rata-ajoon päästetään yhdellä kertaa max viisi kpl autoja jotka voivat ajaa noin 15min kerrallaan. Sen jälkeen rata tyhjennetään ruutulippua heiluttamalla ja uudet autot päästetään radalle sen tyhjennyttyä.
Sekä ennen la että su rata-ajosessioita pidetään pieni info ajajien kesken jossa näitä asioita vielä kerrataan. Samalla katsotaan mitä lippuja on käytössä ja milloin niitä mahdollisesti heilutetaan kuljettajille.
La rata-ajo tapahtuu ilman ajanottoa ja su jokaiseen rataa kiertävään autoon on saatavilla ajanottolaitteet.
Tervetuloa kokeilemaan auton ominaisuuksia sekä kuljettajan taitoja turvallisesti Ford Nationalseihin 2011.
Terveisin: Rata-ajo Vastaava