Rengaspainesensorit 2010.

Kaikkien alustaspektaakkelien äiti
Avatar
66leyde
Hiljaisempi
Viestit: 17
Liittynyt: 25 Marras 2009, 11:40
Auto: Mustang GT vm. 2010

Rengaspainesensorit 2010.

Viesti Kirjoittaja 66leyde »

Hei

2010 mallissa venttiileiden paikalle on pantu rengaspaineanturit, jotka ilmoittavat alhaisesta rengaspaineesta. Ikävä kyllä tätä asetusta ei saa pois päältä. Siis nyt ostaessani uusia vanteita ja renkaita, jodun ostamaan myös uudet paineanturit. Tietääkö joku helppoa paikkaa ostaa ne. Jenkeissä esim. Americanmuscle myy niitä, mutta vain Kanadaan saakka.

Lisäksi tuli mieleen, että mikähän on sopiva rengaskoko, jos vanteet ovat 20" 10,5". Profiili tod näk on 30, mutta mikähän olisi sopiva leveys?
Avatar
FINGT
Aktiivi
Viestit: 148
Liittynyt: 28 Tammi 2007, 09:05

Re: Rengaspainesensorit 2010.

Viesti Kirjoittaja FINGT »

Tätä oon itse käyttänyt kun olen renkaita ja vanteita ollut hankkimassa
http://www.miata.net/garage/tirecalc.html
voi näppärästi verrata alkuperäisen ja uuden rengas&vanne yhdistelmän kokoa.
Avatar
66leyde
Hiljaisempi
Viestit: 17
Liittynyt: 25 Marras 2009, 11:40
Auto: Mustang GT vm. 2010

Re: Rengaspainesensorit 2010.

Viesti Kirjoittaja 66leyde »

Rengaspaineantureiden ostopaikasta ei ole vielä kuulunut mitään.

Toinen mikä tuli mieleen, että onko kokemuksia noin leveillä reinkailla (285) ajamisesta suomen teillä. Olisiko suositeltavampaa ajella hieman kapeammilla (noin 255) ajomukavuuden parantamiseksi. Saakohan muuten suomessa ajella siten, että edessä olisi kapeammat kumit kuin takana. Entä minkähänlainen ajotuntuma tästä on seurauksena.

Petteri
Avatar
66leyde
Hiljaisempi
Viestit: 17
Liittynyt: 25 Marras 2009, 11:40
Auto: Mustang GT vm. 2010

Re: Rengaspainesensorit 2010.

Viesti Kirjoittaja 66leyde »

Kiitosta kovasti. Tuumacidistä löytyi rangaspainesensorit ja Autoteciltä 19" (8", 9.5") vanteet. Hieno juttu. Enää renkaat 245/40 ja 275/35 hommaamaan.
Avatar
musse67
Aina äänessä
Viestit: 1066
Liittynyt: 26 Touko 2004, 18:22
Paikkakunta: Haapajärvi
Viesti:

Re: Rengaspainesensorit 2010.

Viesti Kirjoittaja musse67 »

Isompia ja miksikäs ei pienempiäkin renkaita kannattaa kattoa osotteesta http://camskill.co.uk. Löytyy hyvin kokoja, homma toimii ja on tuoretta tavaraa. Hiaceen tuli pari viikkoa sitten tuolta renkaat ja kumet oli päivätty 06/11.
Avatar
hannu
Aina äänessä
Viestit: 1169
Liittynyt: 31 Touko 2004, 17:50
Auto: Ford Mustang 4,6GT 1996
Paikkakunta: Ikaalinen

Re: Rengaspainesensorit 2010.

Viesti Kirjoittaja hannu »

66leyde kirjoitti:Rengaspaineantureiden ostopaikasta ei ole vielä kuulunut mitään.

Toinen mikä tuli mieleen, että onko kokemuksia noin leveillä reinkailla (285) ajamisesta suomen teillä. Olisiko suositeltavampaa ajella hieman kapeammilla (noin 255) ajomukavuuden parantamiseksi. Saakohan muuten suomessa ajella siten, että edessä olisi kapeammat kumit kuin takana. Entä minkähänlainen ajotuntuma tästä on seurauksena.

Petteri
itsellä -96:ssa takana 285/35-18 ja edessä 265/35-18, on kyllä rekisteröintikatsastuksessa merkattu otteeseen..
Avatar
hannu
Aina äänessä
Viestit: 1169
Liittynyt: 31 Touko 2004, 17:50
Auto: Ford Mustang 4,6GT 1996
Paikkakunta: Ikaalinen

Re: Rengaspainesensorit 2010.

Viesti Kirjoittaja hannu »

66leyde kirjoitti:Kiitosta kovasti. Tuumacidistä löytyi rangaspainesensorit ja Autoteciltä 19" (8", 9.5") vanteet. Hieno juttu. Enää renkaat 245/40 ja 275/35 hommaamaan.
Sitten kun hommaat renkaat, niin jos mahdollista, valitse sellaiset joissa on ulkoreuna mahdollisimman pyöreä, ei ole läheskään niin uraherkkä kuin kantikaskulmainen...
Avatar
66leyde
Hiljaisempi
Viestit: 17
Liittynyt: 25 Marras 2009, 11:40
Auto: Mustang GT vm. 2010

Re: Rengaspainesensorit 2010.

Viesti Kirjoittaja 66leyde »

Pitääkö auto viedä katsastettavaksi sitten noitten uusien renkaitten takia (245/40 ja 275/35)?

Toiseksi renkaita ostetaessa, onko renkaitten nopeusluokka 240km/h oikea?
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2575
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Re: Rengaspainesensorit 2010.

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

66leyde kirjoitti:Saakohan muuten suomessa ajella siten, että edessä olisi kapeammat kumit kuin takana. Entä minkähänlainen ajotuntuma tästä on seurauksena.

Petteri
Saa, aika tavallistahan tuo on, esim lähes kaikki keski/takamoottoriset. Ajotuntuma riippuu niin monesta etupään säädoissä, ettei yleispätevää vastausta ole.

Minulla on tällä hetkellä toiste päin, eli takana kapeammat, ei toi muuten sudi. :lol:
jyge
Webmaster
Viestit: 593
Liittynyt: 18 Helmi 2005, 16:33
Auto: HT '65
Paikkakunta: Haukipudas
Viesti:

Re: Rengaspainesensorit 2010.

Viesti Kirjoittaja jyge »

soralla.... :roll-roll:
Avatar
FINGT
Aktiivi
Viestit: 148
Liittynyt: 28 Tammi 2007, 09:05

Re: Rengaspainesensorit 2010.

Viesti Kirjoittaja FINGT »

66leyde kirjoitti:Pitääkö auto viedä katsastettavaksi sitten noitten uusien renkaitten takia (245/40 ja 275/35)?

Toiseksi renkaita ostetaessa, onko renkaitten nopeusluokka 240km/h oikea?
Auto pitää muutoskatsastaa jos vanne eroaa 2 tuumaa tai enemmän rekisterotteeseen merkitystä vannekoosta, tai rengas eroaa yli 30mm leveydeltään.
Mutta tota uutta Musseahan saa tehtaalta myös 19" vanteella, onko sitä merkattu rekisteriotteeseen ?
ELi kato mitä on rekisteriotteeseen merkitty.
Avatar
66leyde
Hiljaisempi
Viestit: 17
Liittynyt: 25 Marras 2009, 11:40
Auto: Mustang GT vm. 2010

Re: Rengaspainesensorit 2010.

Viesti Kirjoittaja 66leyde »

Rekisteriotteessa lukee, että 235/50R18, joten näyttääpä siltä, että uuden renkaan leveyden takia muutoskatsastuksen joutuu tekemään.
Mitähän siihen uuteen rekisteriotteeseen tulee kun kuitenkin talvirenkaat ovat 235/50/17. No sittenpähän näkee.
Avatar
FINGT
Aktiivi
Viestit: 148
Liittynyt: 28 Tammi 2007, 09:05

Re: Rengaspainesensorit 2010.

Viesti Kirjoittaja FINGT »

Kuten sanottu, kyllä ne 17" vanteet menee talvella
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779

--copy--
3 luku
Alustamuutokset
10 §
Vanteiden ja renkaiden muutokset

1. Autoon asennettavat vanteet eivät saa merkittävästi lisätä pyöränlaakereihin tai ohjauslaitteisiin kohdistuvia rasituksia verrattuina auton alkuperäisiin vanteisiin. Vanteiden vaihdon seurauksena auton kunkin akseliston raideväli saa muuttua enintään 30 mm alkuperäiseen verrattuna, ellei auton valmistaja muuta ilmoita. Vanteiden on asennusmitoiltaan oltava pyörännapaan sopivat. Vanteita, joissa on soikeat, eri jakoympyröille sopivat pultinreiät, ei saa käyttää. Vanteiden tulee olla auton akselimassoille ja teholle sopivat.

2. Auto on muutoskatsastettava, jos:

a) vanteen nimellishalkaisija poikkeaa alkuperäisestä yli 26 mm; tai

b) renkaan leveys poikkeaa alkuperäisestä yli 30 mm.

3. Renkaan ulkohalkaisijaa ei saa suurentaa enempää kuin 51 mm eikä leveyttä enempää kuin 102 mm alkuperäiseen renkaaseen nähden. Jos renkaan ulkohalkaisijaa suurennetaan, on nopeusmittarin näyttämä tarvittaessa korjattava.

4. Auton pyörännavan ja vanteen väliin ei saa asentaa sovituskappaleita.

5. Autoon saa vaihtaa sen rakenteellisesti sallitun suurimman nopeuden edellyttämää nopeusluokkaa alemman nopeusluokan renkaat. Vaihtaminen on sallittu ehdolla, että autoon vaihdettavat renkaat ovat vähintään nopeusluokkaa Q (160 km/h) ja että auton suurimman rakenteellisen nopeuden edellyttämää nopeusluokkaa alemman nopeusluokan kesärenkaista on ohjaamossa kuljettajalle helposti näkyvään paikkaan pysyvästi kiinnitetty kilpi tai tarra, josta selvästi ilmenee suurin sallittu renkaiden rajoittama ajonopeus.
Vastaa Viestiin