Rengaspainesensorit 2010.
Rengaspainesensorit 2010.
Hei
2010 mallissa venttiileiden paikalle on pantu rengaspaineanturit, jotka ilmoittavat alhaisesta rengaspaineesta. Ikävä kyllä tätä asetusta ei saa pois päältä. Siis nyt ostaessani uusia vanteita ja renkaita, jodun ostamaan myös uudet paineanturit. Tietääkö joku helppoa paikkaa ostaa ne. Jenkeissä esim. Americanmuscle myy niitä, mutta vain Kanadaan saakka.
Lisäksi tuli mieleen, että mikähän on sopiva rengaskoko, jos vanteet ovat 20" 10,5". Profiili tod näk on 30, mutta mikähän olisi sopiva leveys?
2010 mallissa venttiileiden paikalle on pantu rengaspaineanturit, jotka ilmoittavat alhaisesta rengaspaineesta. Ikävä kyllä tätä asetusta ei saa pois päältä. Siis nyt ostaessani uusia vanteita ja renkaita, jodun ostamaan myös uudet paineanturit. Tietääkö joku helppoa paikkaa ostaa ne. Jenkeissä esim. Americanmuscle myy niitä, mutta vain Kanadaan saakka.
Lisäksi tuli mieleen, että mikähän on sopiva rengaskoko, jos vanteet ovat 20" 10,5". Profiili tod näk on 30, mutta mikähän olisi sopiva leveys?
Re: Rengaspainesensorit 2010.
Tätä oon itse käyttänyt kun olen renkaita ja vanteita ollut hankkimassa
http://www.miata.net/garage/tirecalc.html
voi näppärästi verrata alkuperäisen ja uuden rengas&vanne yhdistelmän kokoa.
http://www.miata.net/garage/tirecalc.html
voi näppärästi verrata alkuperäisen ja uuden rengas&vanne yhdistelmän kokoa.
Re: Rengaspainesensorit 2010.
Rengaspaineantureiden ostopaikasta ei ole vielä kuulunut mitään.
Toinen mikä tuli mieleen, että onko kokemuksia noin leveillä reinkailla (285) ajamisesta suomen teillä. Olisiko suositeltavampaa ajella hieman kapeammilla (noin 255) ajomukavuuden parantamiseksi. Saakohan muuten suomessa ajella siten, että edessä olisi kapeammat kumit kuin takana. Entä minkähänlainen ajotuntuma tästä on seurauksena.
Petteri
Toinen mikä tuli mieleen, että onko kokemuksia noin leveillä reinkailla (285) ajamisesta suomen teillä. Olisiko suositeltavampaa ajella hieman kapeammilla (noin 255) ajomukavuuden parantamiseksi. Saakohan muuten suomessa ajella siten, että edessä olisi kapeammat kumit kuin takana. Entä minkähänlainen ajotuntuma tästä on seurauksena.
Petteri
Re: Rengaspainesensorit 2010.
Kiitosta kovasti. Tuumacidistä löytyi rangaspainesensorit ja Autoteciltä 19" (8", 9.5") vanteet. Hieno juttu. Enää renkaat 245/40 ja 275/35 hommaamaan.
Re: Rengaspainesensorit 2010.
Isompia ja miksikäs ei pienempiäkin renkaita kannattaa kattoa osotteesta http://camskill.co.uk. Löytyy hyvin kokoja, homma toimii ja on tuoretta tavaraa. Hiaceen tuli pari viikkoa sitten tuolta renkaat ja kumet oli päivätty 06/11.
Mustang '67 Fastback 6.?/TKO-600
Business Coupe '51
F100 '56 5.0 Ti-VCT DOHC/4R70W
F250 '01 PSD Platinum Edition
Mercury Comet '63 S-22 Convertible 260/Merc-O-Matic
Business Coupe '51
F100 '56 5.0 Ti-VCT DOHC/4R70W
F250 '01 PSD Platinum Edition
Mercury Comet '63 S-22 Convertible 260/Merc-O-Matic
- hannu
- Aina äänessä
- Viestit: 1169
- Liittynyt: 31 Touko 2004, 17:50
- Auto: Ford Mustang 4,6GT 1996
- Paikkakunta: Ikaalinen
Re: Rengaspainesensorit 2010.
itsellä -96:ssa takana 285/35-18 ja edessä 265/35-18, on kyllä rekisteröintikatsastuksessa merkattu otteeseen..66leyde kirjoitti:Rengaspaineantureiden ostopaikasta ei ole vielä kuulunut mitään.
Toinen mikä tuli mieleen, että onko kokemuksia noin leveillä reinkailla (285) ajamisesta suomen teillä. Olisiko suositeltavampaa ajella hieman kapeammilla (noin 255) ajomukavuuden parantamiseksi. Saakohan muuten suomessa ajella siten, että edessä olisi kapeammat kumit kuin takana. Entä minkähänlainen ajotuntuma tästä on seurauksena.
Petteri
- hannu
- Aina äänessä
- Viestit: 1169
- Liittynyt: 31 Touko 2004, 17:50
- Auto: Ford Mustang 4,6GT 1996
- Paikkakunta: Ikaalinen
Re: Rengaspainesensorit 2010.
Sitten kun hommaat renkaat, niin jos mahdollista, valitse sellaiset joissa on ulkoreuna mahdollisimman pyöreä, ei ole läheskään niin uraherkkä kuin kantikaskulmainen...66leyde kirjoitti:Kiitosta kovasti. Tuumacidistä löytyi rangaspainesensorit ja Autoteciltä 19" (8", 9.5") vanteet. Hieno juttu. Enää renkaat 245/40 ja 275/35 hommaamaan.
Re: Rengaspainesensorit 2010.
Pitääkö auto viedä katsastettavaksi sitten noitten uusien renkaitten takia (245/40 ja 275/35)?
Toiseksi renkaita ostetaessa, onko renkaitten nopeusluokka 240km/h oikea?
Toiseksi renkaita ostetaessa, onko renkaitten nopeusluokka 240km/h oikea?
Re: Rengaspainesensorit 2010.
Saa, aika tavallistahan tuo on, esim lähes kaikki keski/takamoottoriset. Ajotuntuma riippuu niin monesta etupään säädoissä, ettei yleispätevää vastausta ole.66leyde kirjoitti:Saakohan muuten suomessa ajella siten, että edessä olisi kapeammat kumit kuin takana. Entä minkähänlainen ajotuntuma tästä on seurauksena.
Petteri
Minulla on tällä hetkellä toiste päin, eli takana kapeammat, ei toi muuten sudi.

-
- Webmaster
- Viestit: 593
- Liittynyt: 18 Helmi 2005, 16:33
- Auto: HT '65
- Paikkakunta: Haukipudas
- Viesti:
Re: Rengaspainesensorit 2010.
soralla.... 

Re: Rengaspainesensorit 2010.
Auto pitää muutoskatsastaa jos vanne eroaa 2 tuumaa tai enemmän rekisterotteeseen merkitystä vannekoosta, tai rengas eroaa yli 30mm leveydeltään.66leyde kirjoitti:Pitääkö auto viedä katsastettavaksi sitten noitten uusien renkaitten takia (245/40 ja 275/35)?
Toiseksi renkaita ostetaessa, onko renkaitten nopeusluokka 240km/h oikea?
Mutta tota uutta Musseahan saa tehtaalta myös 19" vanteella, onko sitä merkattu rekisteriotteeseen ?
ELi kato mitä on rekisteriotteeseen merkitty.
Re: Rengaspainesensorit 2010.
Rekisteriotteessa lukee, että 235/50R18, joten näyttääpä siltä, että uuden renkaan leveyden takia muutoskatsastuksen joutuu tekemään.
Mitähän siihen uuteen rekisteriotteeseen tulee kun kuitenkin talvirenkaat ovat 235/50/17. No sittenpähän näkee.
Mitähän siihen uuteen rekisteriotteeseen tulee kun kuitenkin talvirenkaat ovat 235/50/17. No sittenpähän näkee.
Re: Rengaspainesensorit 2010.
Kuten sanottu, kyllä ne 17" vanteet menee talvella
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779
--copy--
3 luku
Alustamuutokset
10 §
Vanteiden ja renkaiden muutokset
1. Autoon asennettavat vanteet eivät saa merkittävästi lisätä pyöränlaakereihin tai ohjauslaitteisiin kohdistuvia rasituksia verrattuina auton alkuperäisiin vanteisiin. Vanteiden vaihdon seurauksena auton kunkin akseliston raideväli saa muuttua enintään 30 mm alkuperäiseen verrattuna, ellei auton valmistaja muuta ilmoita. Vanteiden on asennusmitoiltaan oltava pyörännapaan sopivat. Vanteita, joissa on soikeat, eri jakoympyröille sopivat pultinreiät, ei saa käyttää. Vanteiden tulee olla auton akselimassoille ja teholle sopivat.
2. Auto on muutoskatsastettava, jos:
a) vanteen nimellishalkaisija poikkeaa alkuperäisestä yli 26 mm; tai
b) renkaan leveys poikkeaa alkuperäisestä yli 30 mm.
3. Renkaan ulkohalkaisijaa ei saa suurentaa enempää kuin 51 mm eikä leveyttä enempää kuin 102 mm alkuperäiseen renkaaseen nähden. Jos renkaan ulkohalkaisijaa suurennetaan, on nopeusmittarin näyttämä tarvittaessa korjattava.
4. Auton pyörännavan ja vanteen väliin ei saa asentaa sovituskappaleita.
5. Autoon saa vaihtaa sen rakenteellisesti sallitun suurimman nopeuden edellyttämää nopeusluokkaa alemman nopeusluokan renkaat. Vaihtaminen on sallittu ehdolla, että autoon vaihdettavat renkaat ovat vähintään nopeusluokkaa Q (160 km/h) ja että auton suurimman rakenteellisen nopeuden edellyttämää nopeusluokkaa alemman nopeusluokan kesärenkaista on ohjaamossa kuljettajalle helposti näkyvään paikkaan pysyvästi kiinnitetty kilpi tai tarra, josta selvästi ilmenee suurin sallittu renkaiden rajoittama ajonopeus.
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1998/19980779
--copy--
3 luku
Alustamuutokset
10 §
Vanteiden ja renkaiden muutokset
1. Autoon asennettavat vanteet eivät saa merkittävästi lisätä pyöränlaakereihin tai ohjauslaitteisiin kohdistuvia rasituksia verrattuina auton alkuperäisiin vanteisiin. Vanteiden vaihdon seurauksena auton kunkin akseliston raideväli saa muuttua enintään 30 mm alkuperäiseen verrattuna, ellei auton valmistaja muuta ilmoita. Vanteiden on asennusmitoiltaan oltava pyörännapaan sopivat. Vanteita, joissa on soikeat, eri jakoympyröille sopivat pultinreiät, ei saa käyttää. Vanteiden tulee olla auton akselimassoille ja teholle sopivat.
2. Auto on muutoskatsastettava, jos:
a) vanteen nimellishalkaisija poikkeaa alkuperäisestä yli 26 mm; tai
b) renkaan leveys poikkeaa alkuperäisestä yli 30 mm.
3. Renkaan ulkohalkaisijaa ei saa suurentaa enempää kuin 51 mm eikä leveyttä enempää kuin 102 mm alkuperäiseen renkaaseen nähden. Jos renkaan ulkohalkaisijaa suurennetaan, on nopeusmittarin näyttämä tarvittaessa korjattava.
4. Auton pyörännavan ja vanteen väliin ei saa asentaa sovituskappaleita.
5. Autoon saa vaihtaa sen rakenteellisesti sallitun suurimman nopeuden edellyttämää nopeusluokkaa alemman nopeusluokan renkaat. Vaihtaminen on sallittu ehdolla, että autoon vaihdettavat renkaat ovat vähintään nopeusluokkaa Q (160 km/h) ja että auton suurimman rakenteellisen nopeuden edellyttämää nopeusluokkaa alemman nopeusluokan kesärenkaista on ohjaamossa kuljettajalle helposti näkyvään paikkaan pysyvästi kiinnitetty kilpi tai tarra, josta selvästi ilmenee suurin sallittu renkaiden rajoittama ajonopeus.