APUJA KAIVATAAN !!! Startin solenoidin vaihto-ongelma

Älä tähdistä suuntaa kato onhan sulla kartta Ilipo!
Avatar
1965HT
Aktiivi
Viestit: 60
Liittynyt: 07 Joulu 2007, 22:32
Auto: Mustang SR 4**-69
Paikkakunta: Hyllykallio, Seinäjoki

APUJA KAIVATAAN !!! Startin solenoidin vaihto-ongelma

Viesti Kirjoittaja 1965HT »

Ruuvasin vanhan solenoidin irti ja laitoin uuden tilalle. Ongelma on se, että kun kiinnitin johdot uuteen solenoidiin ja akunkengät paikoilleen, niin alkas heti itsekseen starttaamaan. Uusi solenoidi irti ja vanha tilalle, niin taas toimii avaimesta.

Enhän mä toki muuten vaan sitä ole vaihtamassa, mutta välillä jättää starttaamatta, ja välillä jättää startin päälle (kopautus solenoidiin sammuttaa startin ja ellei meinaa startata, niin samanlainen kopautus auttaa siinäkin).
On pilvessä toki kultareunuskin... Joskus toimii pari päivääkin oikuttelematta kuinkaan.

Voisko toi uus sole olla valmiiksi rikki?
***385 SERIES***
Avatar
JXA-26
Superpölöttäjä
Viestit: 2550
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang -67 HT
Mustang -88 GT
Mustang -95 GT r.SS
Mustang -96GTS r.SS
F350 duel.
Paikkakunta: Hirsilä City
Viesti:

Re: APUJA KAIVATAAN !!! Startin solenoidin vaihto-ongelma

Viesti Kirjoittaja JXA-26 »

Ne on kulutus tavaraa. Mulla menossa -67.ssa jo kolmas solenoidi. Yleismittari kouraan ja mittaileen mihin on yhteyksiä.
Oh drag racing, I thought you wanted to race for real...
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: APUJA KAIVATAAN !!! Startin solenoidin vaihto-ongelma

Viesti Kirjoittaja Fastback »

kaikkihan on mahdollista. Sanoisi että käy vielä johdot läpi ettei joku mennyt väärään tappiin. Toiseksi menihän solenoidi oikein päin ette laittanut sitä ylösalaisin? Jos naapurustossa olisi solenoidi mitä testata niin ei tarttisi ostaa uutta. Sähkömittari käteen ja ihmettelemään, kyllä ne piuhat löytävät paikkansa.

Minulla on kaksi uutta solenoidia hyllyssä, ei myytävänä, mutta varalla mikäli alkaa solenoidi temppuilemaan.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Avatar
1965HT
Aktiivi
Viestit: 60
Liittynyt: 07 Joulu 2007, 22:32
Auto: Mustang SR 4**-69
Paikkakunta: Hyllykallio, Seinäjoki

Re: APUJA KAIVATAAN !!! Startin solenoidin vaihto-ongelma

Viesti Kirjoittaja 1965HT »

On siis mahdollista että oon laittanut ylösalaisin...
Se sit ilmeisesti toimii väärin jos näin on ?
***385 SERIES***
Avatar
SamiM
Aina äänessä
Viestit: 1519
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Leppävesi

Re: APUJA KAIVATAAN !!! Startin solenoidin vaihto-ongelma

Viesti Kirjoittaja SamiM »

1965HT kirjoitti:On siis mahdollista että oon laittanut ylösalaisin...
Se sit ilmeisesti toimii väärin jos näin on ?
Toiseen pienistä ruuveista, merkitty I-kirjaimella, tulee puolan plussalta etuvastuksen ohitusjohto. Jos se kytketään startin heräteliittimeen, merkitty S-kirjaimella, alkaa starttaus heti kun kääntää virrat päälle. Eli ei aivan käy tuohon sun tapaukseen, että heti kun kytkee akunkengät kiinni, alkaa starttaamaan.
Avatar
1965HT
Aktiivi
Viestit: 60
Liittynyt: 07 Joulu 2007, 22:32
Auto: Mustang SR 4**-69
Paikkakunta: Hyllykallio, Seinäjoki

Re: APUJA KAIVATAAN !!! Startin solenoidin vaihto-ongelma

Viesti Kirjoittaja 1965HT »

Uusi yritys, eikä tuottanut toivottua tulosta :(
Ei kyllä enää lähtenyt itekseen starttaamaan kun laitoin "oikein päin",
mutta startti jäi avaimesta käännnettäessä taas päälle, ja kopsauttamalla
uutta solenoidia startti sammui.

Se olikin ensimmäinen ja viimeinen starttaus tolla solenoidilla. Ei nimittäin enää
startannut.

Vanha solenoidi kiinni, ja taas starttas. Auto sammuksiin ja uusi yritys... Taas
jäi startti päälle, ja pikku kopautus solenoidiin avuksi. SAMMUI !!!

Toi kopautus tarvii oikeasti olla ihan olematon. Riittää kun ihan snadisti kopauttaa
etusormella.

Mikä V*TTU TOSSA NYT ON ???
***385 SERIES***
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: APUJA KAIVATAAN !!! Startin solenoidin vaihto-ongelma

Viesti Kirjoittaja Fastback »

Noi on sellaisia pirulaisia, ettei tarvi olla kuin ryöstetty sähkö väärästä paikasta jollekin vitkuttimelle niin "isokissa" kiertää ja kuvatut ongelmat taattuja. Hae nyt jostain sähkömittari lainaan tai ostat jos ei vielä ole, niin katsohan paljonko jännitettä menee startille kun se jää päälle. Mittaile solenoidin tapeilta jännitteet kun virta on avaimelle kytketty pois.

Onko autossa jotain jälkiasenteisia sähkölaitteita esim. kierroslukumittari, sytkäboxi, sähköflekti, varoitusvaloja tms? Mikäli on niin näiden kytkennät kannattaa tarkastaa. Joku tämmöinen lisälaitteelle on voitu ottaa virta ihan mistä vain ja huonolla tuurilla tälläinen ryöstö saattaa synnyttää suljetun virtapiirin (tällä nimellä minä sitä kutsun) ja virta jää päälle vaikka sen pitäisi sammua. Never know.

Printtaa myös netistä 1969 Mustangin sähkökaavio, mexico65 on joskus linkittänyt joitain sähkökaavioita tänne fmoc sivuille. Äkkiä katsottuna saattaa näyttää ufoaluksen seinäkirjoituksilta, mutta kun hetken aikaa silmäilee ja seurailee johtoja niin alkaa pääsemään alueelle.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Make67
Aina äänessä
Viestit: 1128
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang HT 1967
Paikkakunta: Lieto

Re: APUJA KAIVATAAN !!! Startin solenoidin vaihto-ongelma

Viesti Kirjoittaja Make67 »

Onhan solenoidin maadoitus kunnossa ts. kiinnitysruuvit kunnolla puhtaassa pellissä kiinni. Jos solenoidin runko ei maadoitu kunnolla, kaikenlainen ihmeellinen toiminta voi olla mahdollista...kokemusta on.
-Make-
Ford Mustang HT -67, pelastettu museoinnilta...
347 CID RE85, DART SHP(TUUMACID)
C4 ala Timo Suojanen(rakenteilla...)
3.40, Eaton Truetrack
ym, ym, ym...

+ -66 HT
+ -94 avo GT
Avatar
1965HT
Aktiivi
Viestit: 60
Liittynyt: 07 Joulu 2007, 22:32
Auto: Mustang SR 4**-69
Paikkakunta: Hyllykallio, Seinäjoki

Re: APUJA KAIVATAAN !!! Startin solenoidin vaihto-ongelma

Viesti Kirjoittaja 1965HT »

Make67 kirjoitti:Onhan solenoidin maadoitus kunnossa ts. kiinnitysruuvit kunnolla puhtaassa pellissä kiinni. Jos solenoidin runko ei maadoitu kunnolla, kaikenlainen ihmeellinen toiminta voi olla mahdollista...kokemusta on.
Paskat sielä mitään puhdasta peltiä oo alla !!!
Ainoa kohta josta voi maadoittaa, on solenoidin kiinnitysruuvit... Ne kun on porattu siitä pellistä läpi. Muuten on musta pelti sen alta, niinkuin konehuone muutenkin.

Oliskohan se vika sit tossa ???

ps. Nyt kun ton vielä koitan, ja ellei pelaa niin saa P*RKELE alkaa oireilemaan jonkun muun
käytössä :evil:
***385 SERIES***
Avatar
Firebolt
Superpölöttäjä
Viestit: 2875
Liittynyt: 10 Heinä 2010, 15:39
Auto: Autoton
Paikkakunta: Kuopio

Re: APUJA KAIVATAAN !!! Startin solenoidin vaihto-ongelma

Viesti Kirjoittaja Firebolt »

Ihan piruillakseni ot :twisted:
Voin nimittäin vaihtaa päiksee :nenu:

Eivaan, kato niitä johdotuksia, tsemppiä!
-Eemeli
Auto jonka sulakkeena toimivat renkaat, on kallis rakentaa. Paitsi jos on huonot renkaat.
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: APUJA KAIVATAAN !!! Startin solenoidin vaihto-ongelma

Viesti Kirjoittaja Fastback »

1965HT kirjoitti:
Make67 kirjoitti:Onhan solenoidin maadoitus kunnossa ts. kiinnitysruuvit kunnolla puhtaassa pellissä kiinni. Jos solenoidin runko ei maadoitu kunnolla, kaikenlainen ihmeellinen toiminta voi olla mahdollista...kokemusta on.
Paskat sielä mitään puhdasta peltiä oo alla !!!
Ainoa kohta josta voi maadoittaa, on solenoidin kiinnitysruuvit... Ne kun on porattu siitä pellistä läpi. Muuten on musta pelti sen alta, niinkuin konehuone muutenkin.

Oliskohan se vika sit tossa ???

ps. Nyt kun ton vielä koitan, ja ellei pelaa niin saa P*RKELE alkaa oireilemaan jonkun muun
käytössä :evil:
Kyllä se niillä läpiporatuilla ruuveille pitäisi maadoittaa, voi toki koittaa että vaihtaa jytymmät ruuvit että varmasti puree paljaaseen peltiin. Mun solenoidi on vähän paksummassa plootussa kiinni muuten, voi sekin auttaa minulla asiaan. Eliminoi nyt tuokin vika, mutta jotenkin se että jos uusi solenoidi "antautui" niin kyllä siellä on joku muu töppi tehtynä.

Jaa juu, mää tarjoon heti 5.000 Euroa katiskasta, kun on noin paljon sähkövikojakin!!! :shock: :) Voin vaihtaa myös '72 machiin jonka puikoissa ei elämä ole tylsää, jos maksat tarpeeksi väliä. Solenoidi toimii ja tulee kaksi erilaista varalle (toinen concours ja toinen varaosa)...

Tutki nyt vielä kojelaudan alustaa, onko siellä jotain TODELLA epämääräisiä kytöstyksiä tms. Minullakin oli ollut autossa amerikan aikaan tutkanpaljastin ja voi heleveettiläinen mutta kojelaudan alla oli ylimääräistä oli pilpaketta, pömpeliä, konkkaa, piuhaa, yms keksintöjä.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
xstang
Aktiivi
Viestit: 110
Liittynyt: 18 Kesä 2010, 10:30

Re: APUJA KAIVATAAN !!! Startin solenoidin vaihto-ongelma

Viesti Kirjoittaja xstang »

Koita mitata S liittimestä jos siihen tulee virtaa kokoajan. Joko sinulla on starttilukossa vikaa tai sitten solenoidi on kypsä. Kuten JXA-26 kirjoitti ne on kuulemma kulutustavaraa.

Tässä esimerkki miten se toimii ja miten voi testata:
Avatar
ROKI
Aina äänessä
Viestit: 1806
Liittynyt: 20 Elo 2004, 23:11
Paikkakunta: Viinijärvi
Viesti:

Re: APUJA KAIVATAAN !!! Startin solenoidin vaihto-ongelma

Viesti Kirjoittaja ROKI »

Vaihda hyvä miäs se se vanha separaatti, solenoidilla varustettuun separaattoriin.Heitä entinen kuusankosken jätepönttöön samoin se pakeliitti paska siitä konetilasta, loppuu paskan jauhanta.
Tehhään tehhään katotaan mittee tulloo!, tulipas peltipaalista sentään auto. Mustang 66 HT 302
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: APUJA KAIVATAAN !!! Startin solenoidin vaihto-ongelma

Viesti Kirjoittaja Fastback »

ROKI kirjoitti:Vaihda hyvä miäs se se vanha separaatti, solenoidilla varustettuun separaattoriin.Heitä entinen kuusankosken jätepönttöön samoin se pakeliitti paska siitä konetilasta, loppuu paskan jauhanta.
Roki se kiteyttää voimallisesti... Itseasiassa minultakin on tuo bakeliitti heitetty jontkaan jo aikapäiviä ja hieman eri lailla ratkaistu asioita, kuten laturi jossa säädin itsessään jne. Nämä meidän ratkaisut tai Rokin ehdotus ei suoraan poista sun ongelmaa.

Ei muuta kuin jatkamaan etsintää, ota nyt mittarilla arvoja solenoidilta ja virtalukolta (siitä liittimeltä mikä löytyy läheltä rattipylvästä kojetaulun alta) avaimen ollessa eri asennoissa. Siitä voi alkaa rakentamaan ongelman ydintä.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Avatar
jallu64
Addikti
Viestit: 213
Liittynyt: 05 Tammi 2008, 09:52
Auto: sportsroof -70
mondeo 2.0 stw-03
volvo v70-00
triumph 750 chopper
Paikkakunta: Kajaani

Re: APUJA KAIVATAAN !!! Startin solenoidin vaihto-ongelma

Viesti Kirjoittaja jallu64 »

Mä taas voisin korottaa kalja lavalla sitä viidentontun tarjousta siitä sähkövikaisesta sr:tä.Näin teiden sulaessa ja kuivuessa pieni kaipaus ex:ään on :(
Vastaa Viestiin