SUB FRAME CONNECTORS

Kaikkien alustaspektaakkelien äiti
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fastback »

MONTTU kirjoitti:Vanhaan Mustangiin kuuluu mun mielestä 14" vanteet. Mulla on 6" vanteet edessä ja 7" takana. Renkaat ovat tällä hetkellä naurettavaa amerikan M+S kamaa. Takapyörät saattavat kulua yllättäen loppuun keväällä. Saa nähdä saako enää mistään kunnollisia 14" renkaita.
Voihan tuo olla ettei 14" pyörälle löydy ihan kaikkia mahdollisia kokoja, mutta kyllä noita 14" pyöriä näkee jenkkien alla joten luulisi jotain löytyvän. 15" vanne ei tee mustangista vielä thyyningiä ja sillä vannekoolla alkaa rengastakin löytymään.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Avatar
MONTTU
Addikti
Viestit: 275
Liittynyt: 04 Kesä 2004, 23:52
Paikkakunta: HELSINKI

Viesti Kirjoittaja MONTTU »

Neuvokaas pojat vähän. Mustin pohjahan ei ole yhtään suora etu- ja taka apurungon välillä ( EI AINAKAAN MINUN ). Pitäiskös vetää connectori osittain ilman halki eikä pohjaa seuraten. Entäs jos käyttäisi suoraa pyöreätä 60mm cromoly putkea ( ei kertyisi ruostuttava törky päälle ) ja päissä nelikulmaista kiinnityksen vuoksi. En viitsisi millään avata pohjaa kokomatkalta.
1966 HT 347 Stroker
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fastback »

MONTTU kirjoitti:Neuvokaas pojat vähän. Mustin pohjahan ei ole yhtään suora etu- ja taka apurungon välillä ( EI AINAKAAN MINUN ). Pitäiskös vetää connectori osittain ilman halki eikä pohjaa seuraten. Entäs jos käyttäisi suoraa pyöreätä 60mm cromoly putkea ( ei kertyisi ruostuttava törky päälle ) ja päissä nelikulmaista kiinnityksen vuoksi. En viitsisi millään avata pohjaa kokomatkalta.
Ford Korpelalla oli pyöreästä putkesta (cromoly ?) tehty kehikko '73 mussessa. Etu- ja takarunkojen väliin ja laput päissä vasten runkoja. Poikittaistuet oli tehty samaan ruotoon ja kardaanilenkit. Näytti hyvältä.

Tämä aihe kiinnostaisi minuakin sillä noi apurungot lämästään mulla suorakaiteen muotoisesta 3mm vahvasta profiilista. Toteutustapaa mietittiin alkuunsa "ilmavana", mutta taidetaan hitsata koko matkalta lattiaan kiinni ja katkotaan sopivat palaset jotta istuu pohjan muotoihin.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Avatar
Tahavo
Mega-addikti
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang HT 64½
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Tahavo »

Vanhalla palstalla oli hyvä kuva vanhempiin Mustangeihin tarkoitetusta apurunkojenyhdistäjästä. Se oli nimenomaan pyöreätä putkea ja ei ollut kiinni pohjassa.
Tosin, kun sitä kuvaa katsoi, niin tuntui että sillä systeemillä tuli melkoiset rasitukset apurunkojen päihin.
Make67
Aina äänessä
Viestit: 1128
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang HT 1967
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja Make67 »

Mustang and Fords-lehdessä oli aikoinaan noitten apurunkojen yhdistämisestä juttua ja siinä juurikin puututtiin siihen että useimpien early-mustien pohjapellit on jos jonkinmuotoisia erilaisten syitten johdosta. Siinä neuvottiin kylmästi suoristamaan pellit koska ne kuulemma on tehtaaltalähtiessä olleet suorat?? eli siis apurungot tulee hitsata suoraan myös pohjaan ja nimenomaan "vaakasuorasta" tavarasta olkoonkin sitten profiililtaan pyöreää tai kantikasta.
Tämä vain toteamuksena jenkkien metodeista, itsellä ei tosiaankaan ole minkäänlaista kokemusta apurunkoduunista...vielä! Jos ja kun joku tekee homman otan mielelläni neuvoja vastaan.
-Make-
Ford Mustang HT -67, pelastettu museoinnilta...
347 CID RE85, DART SHP(TUUMACID)
C4 ala Timo Suojanen(rakenteilla...)
3.40, Eaton Truetrack
ym, ym, ym...

+ -66 HT
+ -94 avo GT
Avatar
2065
Mega-addikti
Viestit: 855
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25

Viesti Kirjoittaja 2065 »

Toki tyylejä tehdä on erilaisia...ja joka projektilla on aivan erilaiset tavoitteet ja lähtökohdat.

Mulla on entisöinnin alla 65 avo. Koska kynnyskotelot oli muutenkin kriittisen tarkastelun kohteena, ne avattiin alakautta ja apurunkojen yhdistäjät rakennettiin tukevasta palkista, apurungosta ensin "torqueboxien" sisään ja sieltä edelleen kynnyskotelojen sisään. Koko kynnyskotelon matkalla on tukeva palkki joka edellen torqueboxin kautta yhdistyy toiseen apurunkoon...

Päällepäin ei näy mitään.... :shock:
ainakin toivottavasti siten kun on valmis... :roll:
Vieras

Hölynpölyä

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Nuo pultattavat rungonyhdistys putki jutut on aivan huuhaa juttuja, niillä on lähinnä psykolokinen merkitys, palkit tehdään oikea oppisesti kantti koneella ta särmäys puristimella. Jos tosi vahvaa haluaa niin rhs teräsputki on oikea aine ei huonekalu putki, seinämä vahvuus vähintään 3mm, tuon alle ovat turhaa työtä ja silmän lumetta.
Avatar
MONTTU
Addikti
Viestit: 275
Liittynyt: 04 Kesä 2004, 23:52
Paikkakunta: HELSINKI

Viesti Kirjoittaja MONTTU »

Pohjan leipominen suoraksi kuulostaa rajulta. Matalimman kohdan ( takalattia ) ja korkeinmman kohdan ( etulattia ) valillä on melkein 10cm korkeuseroa ( mitattuna etu aprungosta taka apurunkoon ). Kai sen tietysti tunkilla runnois...
Mietin tossa että jos käyttäisi kunnollista pyöreää (tai neliö) RHS putkea, runnoisi pohjaa vähän ja hitsaisi kiinni sieltä mistä putki koskee pohjaan. Tällöin putki kulkisi "ilman halki" aika lyhyen matkan, ehkä 50cm (välillä etuapurungon pää-takalattian etureuna). Vierastan sitä "ruostetaskua" joka jää hitsatun neliöprofiilin ja lattiapellin väliin. Pyöreällä ei tätä ongelmaa tulisi.
1966 HT 347 Stroker
Avatar
ROKI
Aina äänessä
Viestit: 1806
Liittynyt: 20 Elo 2004, 23:11
Paikkakunta: Viinijärvi
Viesti:

Ratkaisu

Viesti Kirjoittaja ROKI »

Sori mutta nuo ovat kyllä vihon viimmeisiä virityksiä, palkki rakenne / kotelo rakenne sieltä se tukevuus saadaan, ja viellä niin että ei jää niitä ruoste paska taskuja. Ja asiallisen näköisiä mulla on tuohon siisti ratkaisu, mut siitä YV:nä lisää jos kiinnostaa, mulla on laiton alla 66HT siihen tulee just sellaset. Aion valmistaa ylimääräisiä pareja muutamat.
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Yksi vaihtoehto:
http://www.mustangandfords.com/howto/89059/
Toinen vaihtoehto:
http://www.mustangandfords.com/howto/30640/
Lisäksi löytyy useita muitakin vaihtoehtoja. Mielestäni kaikki subframe connector ratkaisut ovat hyviä on ne sitten itse tehtyjä tai kaupasta ostettuja.
Suosittelen netin selaamista asian tiimoilta niin tässä kuin muissakin kysymyksissä.
Onko joku muuten havainnut, että jokin subframe connector ratkaisu olisi parempi käytännössä kuin jokin toinen? Onko kokemuksia ajossa tai onko joku tehnyt lujuuslaskelmia millä kombinaatiolla päästään jäykimpään lopputulokseen?
Ulkonäkö kysymys onkin jo ihan toinen asia, jos ulkonäkö on tärkein niin kannattaisi koko jäykistys unohtaa ja ajella vähän rauhallisemmin.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
ROKI
Aina äänessä
Viestit: 1806
Liittynyt: 20 Elo 2004, 23:11
Paikkakunta: Viinijärvi
Viesti:

Runko musseen

Viesti Kirjoittaja ROKI »

Joo tuossa ekassa versiossa on jo itua, toka on ihan p:stä humpuukia, tuo eka versio olis viellä tukevampi, jos olis 60x80x3 tai 60x120x3 rhs teräs putkea. Tuo on tymäkkää tavara tuota tulee käsiteltyä päivittäin, tuossa kuvassa on 60x60x3 putki, sen etu ja taka lattian korkeus eron saa aika helpolla korjattuun, ei pidä mennä lekomaan se on pöhköjen hommia, ja jos oikein tekee niin tuo palkki pitäis korvata. Kotelolla 3mm tavarasta kantattu kotelo, sen saa muokattua pohjaan siististi ja tukevasti, tietysti makuja on monia niinkuin on viritteliöitäkin.
Avatar
2065
Mega-addikti
Viestit: 855
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25

Viesti Kirjoittaja 2065 »

mitä olette mieltä tosta kynnyskotelon kautta vedosta? :oops:
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2575
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

2065 kirjoitti:mitä olette mieltä tosta kynnyskotelon kautta vedosta? :oops:
Mikäs siinä. Kaikki, mikä yhdistää etu- ja taka-apurunkoja, on parempi kuin ei mitään. Tyylikkäämpikin voi olla koteloiden kautta vedettynä.
Avatar
Kimi
Addikti
Viestit: 295
Liittynyt: 27 Touko 2004, 09:28
Paikkakunta: Castlefull
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimi »

En lähtisi tuomitsemaan Mustang & Fords'in ratkaisuja humpuukina. Olen 457:n kanssa samaa mieltä, että apurunkojen yhdistäminen (käyttäen sitten vaikka suksisauvasta pykälää vahvempaa risua) on hyvä ratkaisu JOS ylipäätään halutaan jäykentää alustaa.

Suurin osa autoilijoista tuskin tarvitsee edes koko toimenpidettä autoilleen, vaan pelkkä renkaiden ja iskunvaimentajien vaihto - puslista puhumattakaan - saattaisi auton jo käytökseltään aika tavalla eri maailmaan.

2065: Idea kuulostaa hyvältä - toimivuudesta en osaa sanoa, mutta spekuloidaan sitä kun nähdään!
- Kimi
Resto-Mod 1968 GT Convertible
Avatar
Tahavo
Mega-addikti
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang HT 64½
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Tahavo »

Amatöörin pohdiskelua: Eikös se ole melkein parempikin, ettei ole ratakiskosta tehty, vaan on vähän joustava. Ei ole vaaraa että kori repeytyy irti, jostakin sitä joustoa ja notkumista väkisin tulee. Vai tuleeko?
Vastaa Viestiin