Voihan tuo olla ettei 14" pyörälle löydy ihan kaikkia mahdollisia kokoja, mutta kyllä noita 14" pyöriä näkee jenkkien alla joten luulisi jotain löytyvän. 15" vanne ei tee mustangista vielä thyyningiä ja sillä vannekoolla alkaa rengastakin löytymään.MONTTU kirjoitti:Vanhaan Mustangiin kuuluu mun mielestä 14" vanteet. Mulla on 6" vanteet edessä ja 7" takana. Renkaat ovat tällä hetkellä naurettavaa amerikan M+S kamaa. Takapyörät saattavat kulua yllättäen loppuun keväällä. Saa nähdä saako enää mistään kunnollisia 14" renkaita.
SUB FRAME CONNECTORS
- Fastback
- Over The Top
- Viestit: 4438
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja - Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
- Viesti:
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Neuvokaas pojat vähän. Mustin pohjahan ei ole yhtään suora etu- ja taka apurungon välillä ( EI AINAKAAN MINUN ). Pitäiskös vetää connectori osittain ilman halki eikä pohjaa seuraten. Entäs jos käyttäisi suoraa pyöreätä 60mm cromoly putkea ( ei kertyisi ruostuttava törky päälle ) ja päissä nelikulmaista kiinnityksen vuoksi. En viitsisi millään avata pohjaa kokomatkalta.
1966 HT 347 Stroker
- Fastback
- Over The Top
- Viestit: 4438
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja - Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
- Viesti:
Ford Korpelalla oli pyöreästä putkesta (cromoly ?) tehty kehikko '73 mussessa. Etu- ja takarunkojen väliin ja laput päissä vasten runkoja. Poikittaistuet oli tehty samaan ruotoon ja kardaanilenkit. Näytti hyvältä.MONTTU kirjoitti:Neuvokaas pojat vähän. Mustin pohjahan ei ole yhtään suora etu- ja taka apurungon välillä ( EI AINAKAAN MINUN ). Pitäiskös vetää connectori osittain ilman halki eikä pohjaa seuraten. Entäs jos käyttäisi suoraa pyöreätä 60mm cromoly putkea ( ei kertyisi ruostuttava törky päälle ) ja päissä nelikulmaista kiinnityksen vuoksi. En viitsisi millään avata pohjaa kokomatkalta.
Tämä aihe kiinnostaisi minuakin sillä noi apurungot lämästään mulla suorakaiteen muotoisesta 3mm vahvasta profiilista. Toteutustapaa mietittiin alkuunsa "ilmavana", mutta taidetaan hitsata koko matkalta lattiaan kiinni ja katkotaan sopivat palaset jotta istuu pohjan muotoihin.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
-
- Aina äänessä
- Viestit: 1128
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang HT 1967
- Paikkakunta: Lieto
Mustang and Fords-lehdessä oli aikoinaan noitten apurunkojen yhdistämisestä juttua ja siinä juurikin puututtiin siihen että useimpien early-mustien pohjapellit on jos jonkinmuotoisia erilaisten syitten johdosta. Siinä neuvottiin kylmästi suoristamaan pellit koska ne kuulemma on tehtaaltalähtiessä olleet suorat?? eli siis apurungot tulee hitsata suoraan myös pohjaan ja nimenomaan "vaakasuorasta" tavarasta olkoonkin sitten profiililtaan pyöreää tai kantikasta.
Tämä vain toteamuksena jenkkien metodeista, itsellä ei tosiaankaan ole minkäänlaista kokemusta apurunkoduunista...vielä! Jos ja kun joku tekee homman otan mielelläni neuvoja vastaan.
Tämä vain toteamuksena jenkkien metodeista, itsellä ei tosiaankaan ole minkäänlaista kokemusta apurunkoduunista...vielä! Jos ja kun joku tekee homman otan mielelläni neuvoja vastaan.
-Make-
Ford Mustang HT -67, pelastettu museoinnilta...
347 CID RE85, DART SHP(TUUMACID)
C4 ala Timo Suojanen(rakenteilla...)
3.40, Eaton Truetrack
ym, ym, ym...
+ -66 HT
+ -94 avo GT
Ford Mustang HT -67, pelastettu museoinnilta...
347 CID RE85, DART SHP(TUUMACID)
C4 ala Timo Suojanen(rakenteilla...)
3.40, Eaton Truetrack
ym, ym, ym...
+ -66 HT
+ -94 avo GT
Toki tyylejä tehdä on erilaisia...ja joka projektilla on aivan erilaiset tavoitteet ja lähtökohdat.
Mulla on entisöinnin alla 65 avo. Koska kynnyskotelot oli muutenkin kriittisen tarkastelun kohteena, ne avattiin alakautta ja apurunkojen yhdistäjät rakennettiin tukevasta palkista, apurungosta ensin "torqueboxien" sisään ja sieltä edelleen kynnyskotelojen sisään. Koko kynnyskotelon matkalla on tukeva palkki joka edellen torqueboxin kautta yhdistyy toiseen apurunkoon...
Päällepäin ei näy mitään....
ainakin toivottavasti siten kun on valmis...
Mulla on entisöinnin alla 65 avo. Koska kynnyskotelot oli muutenkin kriittisen tarkastelun kohteena, ne avattiin alakautta ja apurunkojen yhdistäjät rakennettiin tukevasta palkista, apurungosta ensin "torqueboxien" sisään ja sieltä edelleen kynnyskotelojen sisään. Koko kynnyskotelon matkalla on tukeva palkki joka edellen torqueboxin kautta yhdistyy toiseen apurunkoon...
Päällepäin ei näy mitään....

ainakin toivottavasti siten kun on valmis...

Hölynpölyä
Nuo pultattavat rungonyhdistys putki jutut on aivan huuhaa juttuja, niillä on lähinnä psykolokinen merkitys, palkit tehdään oikea oppisesti kantti koneella ta särmäys puristimella. Jos tosi vahvaa haluaa niin rhs teräsputki on oikea aine ei huonekalu putki, seinämä vahvuus vähintään 3mm, tuon alle ovat turhaa työtä ja silmän lumetta.
Pohjan leipominen suoraksi kuulostaa rajulta. Matalimman kohdan ( takalattia ) ja korkeinmman kohdan ( etulattia ) valillä on melkein 10cm korkeuseroa ( mitattuna etu aprungosta taka apurunkoon ). Kai sen tietysti tunkilla runnois...
Mietin tossa että jos käyttäisi kunnollista pyöreää (tai neliö) RHS putkea, runnoisi pohjaa vähän ja hitsaisi kiinni sieltä mistä putki koskee pohjaan. Tällöin putki kulkisi "ilman halki" aika lyhyen matkan, ehkä 50cm (välillä etuapurungon pää-takalattian etureuna). Vierastan sitä "ruostetaskua" joka jää hitsatun neliöprofiilin ja lattiapellin väliin. Pyöreällä ei tätä ongelmaa tulisi.
Mietin tossa että jos käyttäisi kunnollista pyöreää (tai neliö) RHS putkea, runnoisi pohjaa vähän ja hitsaisi kiinni sieltä mistä putki koskee pohjaan. Tällöin putki kulkisi "ilman halki" aika lyhyen matkan, ehkä 50cm (välillä etuapurungon pää-takalattian etureuna). Vierastan sitä "ruostetaskua" joka jää hitsatun neliöprofiilin ja lattiapellin väliin. Pyöreällä ei tätä ongelmaa tulisi.
1966 HT 347 Stroker
Ratkaisu
Sori mutta nuo ovat kyllä vihon viimmeisiä virityksiä, palkki rakenne / kotelo rakenne sieltä se tukevuus saadaan, ja viellä niin että ei jää niitä ruoste paska taskuja. Ja asiallisen näköisiä mulla on tuohon siisti ratkaisu, mut siitä YV:nä lisää jos kiinnostaa, mulla on laiton alla 66HT siihen tulee just sellaset. Aion valmistaa ylimääräisiä pareja muutamat.
Yksi vaihtoehto:
http://www.mustangandfords.com/howto/89059/
Toinen vaihtoehto:
http://www.mustangandfords.com/howto/30640/
Lisäksi löytyy useita muitakin vaihtoehtoja. Mielestäni kaikki subframe connector ratkaisut ovat hyviä on ne sitten itse tehtyjä tai kaupasta ostettuja.
Suosittelen netin selaamista asian tiimoilta niin tässä kuin muissakin kysymyksissä.
Onko joku muuten havainnut, että jokin subframe connector ratkaisu olisi parempi käytännössä kuin jokin toinen? Onko kokemuksia ajossa tai onko joku tehnyt lujuuslaskelmia millä kombinaatiolla päästään jäykimpään lopputulokseen?
Ulkonäkö kysymys onkin jo ihan toinen asia, jos ulkonäkö on tärkein niin kannattaisi koko jäykistys unohtaa ja ajella vähän rauhallisemmin.
http://www.mustangandfords.com/howto/89059/
Toinen vaihtoehto:
http://www.mustangandfords.com/howto/30640/
Lisäksi löytyy useita muitakin vaihtoehtoja. Mielestäni kaikki subframe connector ratkaisut ovat hyviä on ne sitten itse tehtyjä tai kaupasta ostettuja.
Suosittelen netin selaamista asian tiimoilta niin tässä kuin muissakin kysymyksissä.
Onko joku muuten havainnut, että jokin subframe connector ratkaisu olisi parempi käytännössä kuin jokin toinen? Onko kokemuksia ajossa tai onko joku tehnyt lujuuslaskelmia millä kombinaatiolla päästään jäykimpään lopputulokseen?
Ulkonäkö kysymys onkin jo ihan toinen asia, jos ulkonäkö on tärkein niin kannattaisi koko jäykistys unohtaa ja ajella vähän rauhallisemmin.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Runko musseen
Joo tuossa ekassa versiossa on jo itua, toka on ihan p:stä humpuukia, tuo eka versio olis viellä tukevampi, jos olis 60x80x3 tai 60x120x3 rhs teräs putkea. Tuo on tymäkkää tavara tuota tulee käsiteltyä päivittäin, tuossa kuvassa on 60x60x3 putki, sen etu ja taka lattian korkeus eron saa aika helpolla korjattuun, ei pidä mennä lekomaan se on pöhköjen hommia, ja jos oikein tekee niin tuo palkki pitäis korvata. Kotelolla 3mm tavarasta kantattu kotelo, sen saa muokattua pohjaan siististi ja tukevasti, tietysti makuja on monia niinkuin on viritteliöitäkin.
En lähtisi tuomitsemaan Mustang & Fords'in ratkaisuja humpuukina. Olen 457:n kanssa samaa mieltä, että apurunkojen yhdistäminen (käyttäen sitten vaikka suksisauvasta pykälää vahvempaa risua) on hyvä ratkaisu JOS ylipäätään halutaan jäykentää alustaa.
Suurin osa autoilijoista tuskin tarvitsee edes koko toimenpidettä autoilleen, vaan pelkkä renkaiden ja iskunvaimentajien vaihto - puslista puhumattakaan - saattaisi auton jo käytökseltään aika tavalla eri maailmaan.
2065: Idea kuulostaa hyvältä - toimivuudesta en osaa sanoa, mutta spekuloidaan sitä kun nähdään!
Suurin osa autoilijoista tuskin tarvitsee edes koko toimenpidettä autoilleen, vaan pelkkä renkaiden ja iskunvaimentajien vaihto - puslista puhumattakaan - saattaisi auton jo käytökseltään aika tavalla eri maailmaan.
2065: Idea kuulostaa hyvältä - toimivuudesta en osaa sanoa, mutta spekuloidaan sitä kun nähdään!
- Kimi
Resto-Mod 1968 GT Convertible
Resto-Mod 1968 GT Convertible