390 FE

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
JarkkoP
Addikti
Viestit: 153
Liittynyt: 03 Syys 2008, 19:58
Auto: 67 Fastback 390GT
Paikkakunta: Veteli
Viesti:

390 FE

Viesti Kirjoittaja JarkkoP »

Elikkäs neuvoja kaivataan kyseisestä koneesta..
Lohkon,kannet ja kampiakselin vein perjantaina koneistamolle..onko kyseisessä lohkosta jotain erityistä mistä kannattaisi mainita koneistamolle?
Lohkon joutuu ilmeisesti poraamaan, mikäs tuossa on maksimi poraus? nyt lohko on .030 ylikoossa.
nokkalaakerit on tarkoitus vaihtaa, kansille perus kunnostus

Ja sitten saa heittää neuvoja myös käypäsistä osista, koneesta ei ole tarkoitus tehdä viriviriä vaan hieman pirteämpi perusmoottori.
Imusarja varmaankin tulee edelin performer rpm, kannet on vakiot (C7AE-A 14 pulttinen pakosarjan laippa), kaasarina tulee toimimaan holleyn 650 tuplapumppu(?).
koneen mukana tuli uudet säädettävät keinut, uudet työntötangot,uusi jakoketju+ rattaat, uusi öljypohja, sarja kiertokankia joissa männät paikoillaan (C6AE-C, männässä merkinta 30) ja sitten kiertokanget ilman mäntiä (C7AE-B) onkos noilla väliä kummat käyttää kasaukseen?

viime tiistaina kun kävin tuumacidin tiloissa niin teppo ja mexico65 lateli niin paljon tietoa tulemaan etten mä muista puoliakaan niistä :D toki tais suurin osa koskea 289:ä

itse en kovinkaan paljoa vielä oo perillä tekniikkapuolesta, mut kaikkeahan oppii :wink:
67 Fastback 390GT
pizzamake
Hiljaisempi
Viestit: 27
Liittynyt: 19 Heinä 2010, 21:28
Auto: Mercury Cyclone 2d Ht 1968. 427/467c.i. side oiler, 4-speed, 9" 3,70:1.

Re: 390 FE

Viesti Kirjoittaja pizzamake »

Oliko nyt tarkoitus porauttaa lohko 0,60 ylikokoon? Voi tuottaa muuten vastaisuudessa lämpöongelmia jos niikseen menee.

On päivänselvää, että motin pyörivät massat tulisi tasapainottaa ja linjahoonata runkolaakerilinja.
Koneen ölynkiertoa kannattaa myöskin tehostaa, mikäli aiot nostaa konetehoja.

Sinuna harkitsisin vakavasti Edelbrockin alukansia jo ihan painoeronkin vuoksi rautakansien tilalle, puhumattakaan siitä, että ne tuottavat välittömästi
paremmin tehoa kuin rautakannet !

Jos haluat ns. "halpoja hevosvoimia" niin hommaa moottoriisi öljypohjan ja lohkon väliin loiskelevy ja työntötangoiksi riittävän vahvat 3/8 x 0,82 seinämäiset
CrMo-tangot.

Lisäksi kehoitan VAKAVASTI hommaamaan vippakoneistoksi esim. Erson:n rullavipat tms. riittävän tukevat kamat.
Älä myöskään unohda polttoaineen tuottopuolta ! Vaikka et "riivaisi" yhtään mottia vakiokunnosta voimakkaammaksi, on polltoaineen tuotto moottorille
syytä pysyä vakiona KAIKISSA tilanteissa. Tarkoittaa sitä, että bensalinjat olisi syytä korvata yhtä kokoa suuremmaksi ja regulaattorilla varmistaa bensapaineen pysyminen kaasarilla vakiona. Bensapumppu olisi syytä myös vaihtaa suurempituottoiseen, joko sähkö- tai mekaaniseen pumppuun.
Syttykamat kannattaa myöskin käydä läpi, sillä mikään ei ole niin V***Umaista, kuin periaatteessa hyvin voimaa tuottava motti jossa kipinävehkeet on
unohdettu päivittää kuntoon ja tälli jää puolitiehen! Siis: Jakaja,puola,tulpanjohdot ja sytkäboxi.
Avatar
JarkkoP
Addikti
Viestit: 153
Liittynyt: 03 Syys 2008, 19:58
Auto: 67 Fastback 390GT
Paikkakunta: Veteli
Viesti:

Re: 390 FE

Viesti Kirjoittaja JarkkoP »

Lohko on tarkoitus porata seuraavaan mahdolliseen ylikokoon, mutta onko toi 0.06 maksimi mihin sen voi porata?
miten öljyn kiertoa voisi parantaa?
67 Fastback 390GT
pizzamake
Hiljaisempi
Viestit: 27
Liittynyt: 19 Heinä 2010, 21:28
Auto: Mercury Cyclone 2d Ht 1968. 427/467c.i. side oiler, 4-speed, 9" 3,70:1.

Re: 390 FE

Viesti Kirjoittaja pizzamake »

Saanko kysyä, että mimmosta budjettia aiot motillesi pitää, meinaan JOS halpuus houkuttaa niin unohda kaikenlainen "piristämisen" haaveilu !!!
Toiseksi kannattaisi nyt hiukan istua alas ja kerätä MAHDOLLISIMMAN PALJON tietoa siitä miten ja missä aiot mottiasi koneistuttaa.
Tarkoitan tällä sitä, että Suomessa ei ole kovin montaa paikkaa jossa OIKEASTI tiedetään FE:n koneistusten päälle asiantuntevasti !

Kehottaisin mittauttamaan TARKASTI sylinterien mitat ja muodot, sen jälkeen mahdollisimman vähän ainetta pois sylintereistä!!!
Custom-mäntiä saa nykyisin hyvin, mutta ne ovat aina hinnaltaan vakio-ylikokomäntiä huomattavasti kalliimpia. Tässä tullaan taas siihen, että mikäli
joudut porauttamaan sylinterit reilummin suuremmiksi, olisi ehkä järkevämpää metsästää stanukokoista 390 lohkoa, kuin että uhraat tohon mottiisi
turhaa rahaa.

En halua lannistaa tässä asiassa mitenkään, mutta reaaliteetit kannattaa tunnustaa ja selvittää, ennen kuin rupeaa mittaviin toimenpiteisiin.
Tosiasia on se, että jos mennään koneremontin yhteydessä sieltä missä aita on matalin, saattaa lopputuloksena olla rahaa vienyt fiasko !
PeteP
Aina äänessä
Viestit: 1766
Liittynyt: 23 Heinä 2004, 13:16
Paikkakunta: Veteli

Re: 390 FE

Viesti Kirjoittaja PeteP »

Eiköhän siitä ole tarkoitus rakentaa aika lähelle orggis GT:tä vastaava kattila, rautakansissa pysytään ainakin näin aluksi ?? Aluimusarja ja vespumppu, niilläkin hiukan jo kevenee :) Piristypuoli jää tuohon imusarja ja peltisarjaosastolle, nokan suhteen ollaan jo kohtuu hyvin selvillä.. kansia voidaan hiukan siivota, ja kunnonn venttiilityö siihen päälle. Öljynkierron parantamiseenhan onkin jo pari kikkaa olemassa.. Matakierroskonehan tuo tulee olemaan, joten ei ole tarvetta panostaa kalliisiin hipopipo osiin. Sytkäpuoli ei tarvi boxeja tai muita ihmeitä, uusi perusjakaja, siihen iskee vaikkapa pertronixin niin pelaa mainiosti. Mielenkiintoine projektihan tuo tulee olemaan, eimmuutakuin lisää Fe tarinaa kehiin 8)
:krooh:
Avatar
JarkkoP
Addikti
Viestit: 153
Liittynyt: 03 Syys 2008, 19:58
Auto: 67 Fastback 390GT
Paikkakunta: Veteli
Viesti:

Re: 390 FE

Viesti Kirjoittaja JarkkoP »

Kuten tuossa ensimmäisessä viestissä mainitsin niin tarkoitus on rakentaa hieman pirteämpi perusmoottori..eli kute pete jo mainitsi ni imusarjan ja peltisarjan vaihtoon jää viritys osat, kun koneen mukana ei kyseisiä osia tullut, joten ne olisi jokatapauksessa hommattava.
En oo asettanut tarkkaa rajaa budjetille, mutta en nyt rupa heti kerralla kaikkia osia vaihtamaan. tarkoitus on käyttää jo olemassa olevia osia ja hommata vain puuttuvat osat.

lohko meni ylivieskaan koneistamolle.
67 Fastback 390GT
pizzamake
Hiljaisempi
Viestit: 27
Liittynyt: 19 Heinä 2010, 21:28
Auto: Mercury Cyclone 2d Ht 1968. 427/467c.i. side oiler, 4-speed, 9" 3,70:1.

Re: 390 FE

Viesti Kirjoittaja pizzamake »

Jahah? :shock:
Tarkoitatko sitä, että MYÖS vanhat OEM veivit käytetään edelleen kunnostuksen yhteydessä? Tämä EI OLE HYVÄ AJATUS, koska niillä on ns. rasitusikä ja
toimivat ikäänkuin aikapommina. Tämä ei ole mikään mielipide, vaan jenkkien isojen FE-poikien tarkistamaa ja kokeiltua faktaa.

Toinen seikka mihin kannattaa sitten varautua noissa 390 GT:n kansissa on peltisarjojen istuvuus laippapinnassa. Syynä eri pulttijako kuin vakio FE-kansissa.
Varaa siis metallintyöstövälineet viereen kun asennatte tulevia peltisarjoja.Katkaisulaikka ja pyörivä koneviila nyt ensi alkuun ainakin.

Kolmas juttu mitä hiukan ihmettelen? Kannattaako pyytää "mielipiteitä" tulevasta remontista, kun teillä tuntuu olevan jo valmiiksi "selkeät päämäärät" kuinka
aiotte homman tehdä? :shock: Meinaan että hyvin usein käy niin, että tästä syntyy monien osapuolien "juupas-eipäs" vyyhti ja se nyt ei ainakaan paranna
lopputulosta !!!
Tässä en MISSÄÄN NIMESSÄ halua maalata piruja seinille, enkä pahoittaa kenenkään mieliä !
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: 390 FE

Viesti Kirjoittaja Fastback »

pizzamake kirjoitti: Kolmas juttu mitä hiukan ihmettelen? Kannattaako pyytää "mielipiteitä" tulevasta remontista, kun teillä tuntuu olevan jo valmiiksi "selkeät päämäärät" kuinka
aiotte homman tehdä? :shock: Meinaan että hyvin usein käy niin, että tästä syntyy monien osapuolien "juupas-eipäs" vyyhti ja se nyt ei ainakaan paranna
lopputulosta !!!
Tässä en MISSÄÄN NIMESSÄ halua maalata piruja seinille, enkä pahoittaa kenenkään mieliä !
Minäkään en halua pahoittaa kenenkään mieltä ja laiton saman asian merkille. Kysytään vinkkiä ja sitten kun jotain kertoo, niin onkin jo suunnitelma valmiina :lol: :lol:

Sitten takaisin topiciin. Ford Freak lehdessäkin esitelty mr. Barry Rabotnick julkaisi hiljattain FE-orientoituneen kirjan. Siellä on juurikin alleviivattu JarkkoP sun kannet ja sanottu tuosta ettei mitkään pakosarjat käy ilman tuskaista taikinointia :( En ole kirjaa vielä lukenut tosin. Noita veivien kestoa en minäkään lähtisi testaamaan, mutta kai sen niilläkin voi kasata ja koettaa onneaan. Mulla ei olisi varaa kyllä testata noitten vakioveivien kestoa vaikka ihan vähän vaan viritettäisiinkin. Budjetti korjuusta voi aiheutua täystuho. Natikoissa 2009 eräästä 390 FE mustikasta vakio alakerta porsi aika näyttävästi. Jos ei olisi koneen pärinä lakannut niin olisi voinut luulla että veti pääsuoranmittaiset megaburnikset! 390:t eivät ole vakiokuosissa 427 tasoa.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Avatar
JarkkoP
Addikti
Viestit: 153
Liittynyt: 03 Syys 2008, 19:58
Auto: 67 Fastback 390GT
Paikkakunta: Veteli
Viesti:

Re: 390 FE

Viesti Kirjoittaja JarkkoP »

pizzamake kirjoitti:Jahah? :shock:
Tarkoitatko sitä, että MYÖS vanhat OEM veivit käytetään edelleen kunnostuksen yhteydessä? Tämä EI OLE HYVÄ AJATUS, koska niillä on ns. rasitusikä ja
toimivat ikäänkuin aikapommina. Tämä ei ole mikään mielipide, vaan jenkkien isojen FE-poikien tarkistamaa ja kokeiltua faktaa.

Toinen seikka mihin kannattaa sitten varautua noissa 390 GT:n kansissa on peltisarjojen istuvuus laippapinnassa. Syynä eri pulttijako kuin vakio FE-kansissa.
Varaa siis metallintyöstövälineet viereen kun asennatte tulevia peltisarjoja.Katkaisulaikka ja pyörivä koneviila nyt ensi alkuun ainakin.

Kolmas juttu mitä hiukan ihmettelen? Kannattaako pyytää "mielipiteitä" tulevasta remontista, kun teillä tuntuu olevan jo valmiiksi "selkeät päämäärät" kuinka
aiotte homman tehdä? :shock: Meinaan että hyvin usein käy niin, että tästä syntyy monien osapuolien "juupas-eipäs" vyyhti ja se nyt ei ainakaan paranna
lopputulosta !!!
Tässä en MISSÄÄN NIMESSÄ halua maalata piruja seinille, enkä pahoittaa kenenkään mieliä !
näinhän siinä käy ku ensin luin nopeasti noi viestit ilman sen suurempaa ajatusta ja kirjoittelin vielä nopeammalla vauhdilla, ja nyt kun lukee oikein ajatuksen kanssa niin olisihan sitä voinnut toisin muotoilla edellisen viestin.. :oops:

Elikkäs kokeillaas uusiksi.. :D kasauksessa käytetään ne osat mitkä on mahdollista käyttää..rauta kannet ois näillänäkymin tarkoitus pitää, mutta jos nekin osottautuu kelvottomiksi niin sitten täytyy harkita uusia,kannetkin on samalla koneistamolla missä lohkokin.. tässähän on kuitenkin kevääseen reilusti aikaa, veiveistä en ollut kuullutkaan moista, tokihan ne vaihdetaan jos niiden kestävyydestä ei voi olla varmana..
mitäs vaihtoehtoja sitten olisi veiveille?ja männille?

onkos pakosarjojen teko itse ihan tuhoon tuomittua hommaa?
Onkos GT:n vakio nokalla ja 427 nokalla paljoa eroa?
puristusta shop manuaali näyttää tuolle GT:n koneelle 10.5:1 eli sitä ei varmaankaan kannata lähteä nostamaan??



Fastback kirjoitti: Sitten takaisin topiciin. Ford Freak lehdessäkin esitelty mr. Barry Rabotnick julkaisi hiljattain FE-orientoituneen kirjan. Siellä on juurikin alleviivattu JarkkoP sun kannet ja sanottu tuosta ettei mitkään pakosarjat käy ilman tuskaista taikinointia :( En ole kirjaa vielä lukenut tosin. Noita veivien kestoa en minäkään lähtisi testaamaan, mutta kai sen niilläkin voi kasata ja koettaa onneaan. Mulla ei olisi varaa kyllä testata noitten vakioveivien kestoa vaikka ihan vähän vaan viritettäisiinkin. Budjetti korjuusta voi aiheutua täystuho. Natikoissa 2009 eräästä 390 FE mustikasta vakio alakerta porsi aika näyttävästi. Jos ei olisi koneen pärinä lakannut niin olisi voinut luulla että veti pääsuoranmittaiset megaburnikset! 390:t eivät ole vakiokuosissa 427 tasoa.
pahus ku osais tuota lontoota lukea kunnolla ni löytyishän fe:stä varmasti juttua jenkkien foorumeilta vaikka kuinka..
millä nimellä kyseinen kirja on?
67 Fastback 390GT
Tapsa
Mega-addikti
Viestit: 701
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Etelä-suomi

Re: 390 FE

Viesti Kirjoittaja Tapsa »

Alastarossa Turkoosista katkesi venttili (orkkis) VÄSYMISEN takia. Monta vuotta sitä orkkiskansilla ja venoilla päristeltinkin.
Se aiheutti ketjureaktion joka rikkoi männän, sylinterin ja kannen seetialueen. muut osat yllättäen säilyivät turmassa.
pakosarjojen tiivistys pinnat pitää olla ilman syöpymiä ,muuten vuotaa varmasti varsinkin vanhemmilla pystyjako pakosarjan pultti kansilla
kupari tiivisteeillä ajeltu viimeksi. pelttareita en lähtis itse muotoilemaan , ainakaan kokonaan,on sen verran ahdasta kone huoneessa ja ohjausosien kanssa.
Vakio vermeillä voi toki kokeilla lievästi virittää 390 mottia , Esim 10,5 takomännillä 428cj nokalla ,edelin imiksellä yms, tai sitten ostaa siihen aftermarket stroker kitti.tilavuutta/vääntöä lisää.
Siinä vaihtuu ainakin pyörivät osat uusiksi, ja saa siitä lohkosta kaiken oleelisen irti kokonsa puolesta. 428 olisi taas paljon oivallisempi aihio tehdä pannu.
mutta niitä ei ole ihan joka tallissa yms roikkumassa. 427 on sen verran RARE että ainoa tapa on rakentaa kokonaan uusista osista.
Muuten asiasta niin kuin edellä mainittu, että uutta osaa kokonaan niin ei tarvi niin pelätä vanhojen resujen ratkeamista. keinukoneisto alkuperäisenä
on auttamatta heikkolenkki koko ketjussa. muutama valmistaja tekee kiikku/standi osia FE hattuihin. öljyn kiertoa voi rajoittaa hieman keinukoneiston
puolesta jolloin saadaan kammelle enemmän öljyä/painetta rakeenteesta johtuen.
Ollaan aikojen saatossa on otettu muutamassa 390 motista ylärajaan 7200rpm, mutta silloin ne yleensä porsi veiveistä kun ei ollut silloin uustuotanto kamppeita tai 427 Le Mans veivejä yms HIPO osia. ja nämä moottorit oli dragrace käytössä.
PeteP
Aina äänessä
Viestit: 1766
Liittynyt: 23 Heinä 2004, 13:16
Paikkakunta: Veteli

Re: 390 FE

Viesti Kirjoittaja PeteP »

Jarkko, sullahan tuli mukana ne ylimääräset veivit, eikös ne ollu koodein mukaan hiukan hippommat?? Anna pizzamies tulla vaan :D Kaikki tarina,tieto,varoitukset ja kokemukset ovat tervetulleita, samat terveisiet muillekkin. Peruslähtökohtahan on selvillä, kaikki on kuitenkin vielä alussa, joten suummitelmiin voi tulla muutosta, katotaan ny miten jarkon lompakko kestää :mrgreen:
pizzamake
Hiljaisempi
Viestit: 27
Liittynyt: 19 Heinä 2010, 21:28
Auto: Mercury Cyclone 2d Ht 1968. 427/467c.i. side oiler, 4-speed, 9" 3,70:1.

Re: 390 FE

Viesti Kirjoittaja pizzamake »

Tapsa puhuu asiaa !
Lisäksi tuohon peltisarjatouhuun: C7 GT390-kannet ovat ongelmalliset peltisarjojen asennukselle (Hooker's Super Comp),koska sarjat ovat suunniteltu
C4-kansien kanavakorkeuden mukaan. Molemmissa kansissa pakokanavan koko on jotakuinkin sama, mutta C7 GT-kansissa kanava on kannen alareunasta
mitaten n. 6mm alempana kuin C4 kansissa!
Tämä aiheuttaa luonnollisesti sen, että pakosarjan primääriputket ei istukaan suoraan pakokanavan ympärille symmetrisesti, vaan asettuu kiinnitysreikiensä mukaan ylemmäksi.
Tällöin alareuna pakokanavasta jää aika lailla auki, eli vuotaa ja lisäksi primäärin sijoittuminen ylemmäksi aiheuttaa pakokanavalle vastarapun, mikä taasen
vastustaa pakokaasujen poistumista putkistoon. Tähän lisäten toi muista kansista poikkeava pulttijako, ni ávot: soppa on valmis syntymään ! :rraah: :kiroilua: :nyyh: :auts:
pizzamake
Hiljaisempi
Viestit: 27
Liittynyt: 19 Heinä 2010, 21:28
Auto: Mercury Cyclone 2d Ht 1968. 427/467c.i. side oiler, 4-speed, 9" 3,70:1.

Re: 390 FE

Viesti Kirjoittaja pizzamake »

PeteP kirjoitti:Jarkko, sullahan tuli mukana ne ylimääräset veivit, eikös ne ollu koodein mukaan hiukan hippommat?? Anna pizzamies tulla vaan :D Kaikki tarina,tieto,varoitukset ja kokemukset ovat tervetulleita, samat terveisiet muillekkin. Peruslähtökohtahan on selvillä, kaikki on kuitenkin vielä alussa, joten suummitelmiin voi tulla muutosta, katotaan ny miten jarkon lompakko kestää :mrgreen:
Hei PeteP !
Peruslähtökohtana on JO YLIKOOSSA oleva vanha lohko, jota pitäisi siis vielä kairata isommaksi??? Jo toi asia on IKÄVÄ lähtökohdaksi ja mikäli nyt YHTÄÄN
käsitin, että motti on tullut osina...kö auton mukana, ei paranna päätelmiä lopputuloksen suhteen yhtään! Uskon, että pitemmän päälle olisi EHDOTTOMASTI
edullisempaa lähteä joko mahd. löytyvästä 390 std. koossa olevasta lohkosta UUSILLA osilla, tai hommata isompaa aftermarket-lohkoa kylmästi EDELLEEN
uusista osista kooten.
Mitäs hyödyttää 2 settiä VANHOJA veivejä, kun niistä ei ole MITÄÄN tietoa minkälaista kyytiä ja kuinka pitkään ne ovat jossakin motissa pyörineet??? :shock:
EI SAAMARI... Mun pitää välistä duuniinki :krooh: :lol:
PeteP
Aina äänessä
Viestit: 1766
Liittynyt: 23 Heinä 2004, 13:16
Paikkakunta: Veteli

Re: 390 FE

Viesti Kirjoittaja PeteP »

:lol: Ei muutakuin metallinkeräykseen koko kasa. Mitäs noita wanhoja korjaamaan, omalta osaltani päätän keskustelun tähän.
pizzamake
Hiljaisempi
Viestit: 27
Liittynyt: 19 Heinä 2010, 21:28
Auto: Mercury Cyclone 2d Ht 1968. 427/467c.i. side oiler, 4-speed, 9" 3,70:1.

Re: 390 FE

Viesti Kirjoittaja pizzamake »

PeteP kirjoitti::lol: Ei muutakuin metallinkeräykseen koko kasa. Mitäs noita wanhoja korjaamaan, omalta osaltani päätän keskustelun tähän.
Noh? En väitäkkään, etteikö olisi mielessä pyörinyt ko. temppu! Mut JOS olette valmiita varmistamaan osien kunnon,
niin kyselkää mitä Ylivieskan koneistamolla ottavat lohkon HUOLELLISESTA pesusta ja onko heillä mahdollisuutta särö-
tarkastaa ja sonic-tsekata lohkoa ENNEN HUOLELLISTA koneistustyötä?
Itsessään jo pesu ja mittaukset (jos tehdään ammattitaidolla paneutuen ko. työhön) kertoo lohkon todellisen tilan ja sitä kautta sen, KANNATTAAKO ruveta koneistamaan lohkoa!
Joka tapauksessa toi huolellinen lohkon pesu ja mittaukset asianmukaisilla välineillä vie aikaa = rahaa !
Tämä on mielestäni EHDOTON lähtökohta vanhan lohkon osalta ja veiveistä onkin jo mielipiteet olemassa. Mr. B.Rabotnic
kirjoittaa vanhojen veivien käytöstä mm. seuraavaa:

Varmistu siitä, että moottorin pyörivissä osissa ei AINAKAAN KIERTOKANGET ole se heikoin lenkki kokonaisuudessa!!!
Vanhojen kiertokankien käyttö on tarpeeton riski ja niiden todellista kuntoa on vaikea havaita edes röntgenillä.

Lisäksi oli vielä liuta seikkoja, minkä laisia käytettyjä veivejä on tullut vastaan kun on ruvettu TOSISSAAN tarkastamaan!
Näistä esim. laakerikaulojen muotoviat ja mittaheitot.

Sama tietysti pätee myös kampiakselin suhteen !

Suomessa HUOLELLINEN osien tarkistaminen ei varmasti ole halpaa touhua koska siihen uppoaa aikaa ja siitä ammatti-
taitoinen asiantuntija yleensä veloittaa X-euroa, joka saattaa muuten olla enemmän kuin uusien osien hinta?

ÄÄÄÄÄIITIIIII... PIZZAMAKE KIUSAA !!! :nyyh: Ei vaan... ihan tässä koitetaan reaaliteettejä valaista.
Jos nimittäin yritätte kertoa, että tulevalla moottorillanne on tarkoitus ajaa VAIN pintakaasulla sunnuntaisin kirkkoon
sydänvikainen mummo takapenkillä, niin ROHKENEN kyllä epäillä? Itsessään jo toi kirjainyhdistelmä BB GT aloittaa
kummasti ton oikean räpylän RASKAAN painumisen kohti konehuonetta ja silloin olisi syytä olla LUOTETTAVA motti keulilla.
Vastaa Viestiin