Parempia jarruja 15" vanteiden kanssa Foxiin ?

Kaikkien alustaspektaakkelien äiti
Avatar
Futurage
Addikti
Viestit: 496
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 23:35
Paikkakunta: Tampere

Parempia jarruja 15" vanteiden kanssa Foxiin ?

Viesti Kirjoittaja Futurage »

Mulla on Futurassa edessä 92 Mussen spindlet ja "jotkut paremmat" reiítetyt levyt+Red Stuff palat.Natikoissa vannehaaverin lisäksi molemmat "paremmat" levyt halkeilivat monesta kohtaa eli eivät kestänet rata-ajoa lainkaan.Muutama rauhallinen lämmittelykierros ja se oli kaputt. 8)
Funtsin upgareidiä ensi kesäksi ja käyttäisin ehkä edelleen 15" vanteita ( ..ei Weldejä, ei radalle...). Mahtaako mitkään riittävät Fox jarrut mahtua 15" vanteen sisään ? Jarrutusteho sinänsä noilla oli riittävä, renkaat sai kyllä lukkoon suuremmastakin vauhdista.Red Stuff-palat on muuten mahtavat käyttää, toimivat kaikissa olosuhteissa eivät vingu tai pölyä.
Avatar
Futurage
Addikti
Viestit: 496
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 23:35
Paikkakunta: Tampere

Re: Parempia jarruja 15" vanteiden kanssa Foxiin ?

Viesti Kirjoittaja Futurage »

Niin joo, pulttijako on 5 x 4,5".
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2112
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Re: Parempia jarruja 15" vanteiden kanssa Foxiin ?

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

Futurage kirjoitti:Jarrutusteho sinänsä noilla oli riittävä, renkaat sai kyllä lukkoon suuremmastakin vauhdista.Red Stuff-palat on muuten mahtavat käyttää, toimivat kaikissa olosuhteissa eivät vingu tai pölyä.
Eli ei radalle 8)

Levyn valmistajan vaihtaminen saattaisi auttaa, brembo?

http://www.corner-carvers.com/forums/sh ... mbo+rotors
Avatar
2065
Mega-addikti
Viestit: 855
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25

Re: Parempia jarruja 15" vanteiden kanssa Foxiin ?

Viesti Kirjoittaja 2065 »

Onko sulla jarrujen jäähdytys kunnossa? Se on yksi tärkeimpiä osatekijöitä jarrujen ja niiden osien kestävyyden kannalta.
Varsinkin jos on kovan kitkakertoimen omaavat jarrupalat niin ne tuppaavat tuhoamaan levyt ilman asianmukaista jäähdytystä.
Avatar
Futurage
Addikti
Viestit: 496
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 23:35
Paikkakunta: Tampere

Re: Parempia jarruja 15" vanteiden kanssa Foxiin ?

Viesti Kirjoittaja Futurage »

Ei ollut jäähdytystä...ja toi 30 asteen lämpötila ei myöskään parantanut tilannetta..tilannetta "paransi" vain eturenkaiden huono jarrutuspito eli jarrujen täyttä potentiaalia ei voinut käyttää.Olisikohan ne kestäneet edes 2 kierrosta jos poljinta olis painanut oikeesti.... 8) .
Joo, jos radalla meinaa ajaa niin tarvii jäähdytys järjestää...ja ne vanteet.. ja uudet levyt. :lol:
Avatar
CFR-759
Aina äänessä
Viestit: 1551
Liittynyt: 18 Helmi 2005, 17:25
Auto: Mustang FB -65
Mustang Boss302 -12
Mustang GT KB -15
Fairlane 427 -64
Mustang GT -05
MB 200 W110 -66
Paikkakunta: Tampere

Re: Parempia jarruja 15" vanteiden kanssa Foxiin ?

Viesti Kirjoittaja CFR-759 »

Jotenkin tuttu tarina tämä jarrujen poks-ilmiö. Itsekin tuhosin Jurvan ratapäivillä etulevyt, kylläkin omaa ansiotani.
Kun rata oli kuivumaan päin tietenkin päästelin liian monta kierrosta yhteen menoon (n. 10) ja sen jälkeen vain yhden
jäähdyttelykierroksen. Varikolla Ilkka ehti vain sanoa että siirretäänpäs vähän autoa ettei levyt kuumia liikaa samasta
paikasta niin johan sieltä ehti molemmat etulevyt sanoon itsensä irti hetken päästä. Näistä oppii toivottavasti :huh2:
Mustang Fastback 1965 - 2015
+ yks -64 Fairlane
+ yks museoitu -66 MB 200 benzin W110
Avatar
JXA-26
Superpölöttäjä
Viestit: 2550
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang -67 HT
Mustang -88 GT
Mustang -95 GT r.SS
Mustang -96GTS r.SS
F350 duel.
Paikkakunta: Hirsilä City
Viesti:

Re: Parempia jarruja 15" vanteiden kanssa Foxiin ?

Viesti Kirjoittaja JXA-26 »

Futurage kirjoitti:..tilannetta "paransi" vain eturenkaiden huono jarrutuspito eli jarrujen täyttä potentiaalia ei voinut käyttää.Olisikohan ne kestäneet edes 2 kierrosta jos poljinta olis painanut oikeesti.... 8) .
Ajotavalla on iso vaikutus lämpenemiseen. Juuri tämä renkaiden huono pito heikentää myös jarrujen kestävyyttä. Jarruja joutuu "laahaamaan" pisempään, kuin kunnon pidon omaavilla renkailla joilla voi ottaa laakista vauhdin pois. Takajarrujen avustaminen jarrutustapahtumaa vaikuttaa PALJON jarrulämpötilaan, samoin kuin etupään niiaaminen jarruttaessa. (takapää kevenee)
Jarruja rakentaessa halkaisija ei aina ole tie onneen, vaikkakin sitä helpottaa kummasti. Isot levyt = jousittamaton massa kasvaa = jousitukselta vaaditaan enemmän. Mikään valettu levyjarru kiekko ei kestä lämpöä LÄHELLEKKÄÄN nin paljon kuin täysin teräksinen levy, jonka voi oikeanlaisilla paloilla jarruttaa punaiseksi jarrutehon vähenemättä. (= paljon eeroja)
Hinta esimerkkinä kaveri ajeli munamallin kadetilla F-ryhmän kärkisijoista, ja tuloksien ansiota oli suurelta osin 5000e maksaneen jarrut...
Oh drag racing, I thought you wanted to race for real...
Vastaa Viestiin