Tapsa kirjoitti: pikkulohko on pikkulohko vaikka kuinka sitä stroukkaa
ja isolohko on isolohko vaikka olis kuinka laiska tahansa
Tasa-arvon nimissä jatkan lausetta; Isolohko on isolohko vaikka kuinka de-stroukkaisi ja pikkulohko on pikkulohko vaikka olisi kuinka laiska.
Topicin aloitus ja äskeinen jatkoperustelu ovat hyvää luettavaa ja antavat varmasti ajattelun aihetta useille vauhdinnälkäiselle. Em. osin kasattu 347 kuulostaa oikein hauskalta ja '64 1/2 - '66 kopassa varmasti hyvä ratkaisu. Alumiinipikkulohko on turhuuden huipennus (IMO ellei sitten tosi rase vehje), miksi köykäisen moottorin pitää olla vielä pari kiloa köykäisempi? Rahan tuhlausta. Motorsportin R-lohkon ympärille voi kasata melkoisen pannun ja halvemmalla. Karrikoidusti sanottuna 302 alsalohkon hinnalla 351 R shortblock. Isolohkon kannalta ajetultana alulohko lähentää isolohkon lähelle ellei jopa alle (?) pikkulohkon painon, mutta kallis hankinta sekin on.
Kyllä kutiteltu pikkulohko on hieno peli, myönnetään, mutta moniko tunnustaa voimaan turtuvan? "HEP" täällä yksi. Siitä 400 hv pikkulohkosta lisävoiman hakeminen on vaikeampaa kun lähes vakiosta 400 hv isolohkosta. Isolohkosta 400 hv syntyy lähes vakio osilla, 500 hv on tekijälle helppo homma - ilman eksoottisia kisaosia tai alukansia. Alukannet ovat kyllä kannatettava ostos, vähän painoa pois ja lähes poikkauksetta hyvät kannet hiperffiä ajatellen. Esim. portatut D1VE kannet (429-460 '71 vakiokannet) portattuina riittävät yli 700 hv tehoihin - järkevääkö? Hyvät alukannet tulevat tod. näk. edullisimmiksi.
Omaan '65 hoppaan ei tule ikinä isolohkoa, 302 johdannainen 331 tai joku 351 johdannainen olisi sellaiset "normaali" vaihtoehdot. Modular DOHC tai triton 5,4 olisivat sitten jotain erilaisempaa, frpp:n Cammer 5,0 olisi hieno peli, tehoa kyllä mutta väännön puutetta
