Earlyn eturummut levyiksi osa 37

Kaikkien alustaspektaakkelien äiti
Avatar
jls
Addikti
Viestit: 382
Liittynyt: 07 Joulu 2007, 13:54
Auto: 1965 Fastback 351
Paikkakunta: Jyväskylä

Earlyn eturummut levyiksi osa 37

Viesti Kirjoittaja jls »

Taas vanhaa aihetta pitäis herätellä henkiin. Ja mainitaan nyt alkuun että olen lukenut kaikki palstan keskustelut, mitä avautuu hakusanalla jarru.

Olis tarve päivittää kuusvitosen kasikoneisen eturummut levyihin. Joudun muutoskatsastamaan auton keväällä ja katsastuksessa jarrut pitää vastata -65 hipo (271hv) moottorilla varustetun mustin levyjä.
Vanteet on 17" AR TT, joten kohtalainen laikka mahtuu pyörimään. Käyttö pääasiassa kadulla cruisailua ja satunnaisesti radalla. Takapäässä tarkoitus pitää rummut, ainakin toistaiseksi.

Satulan kiinnikkeet tehdään itse. Käytössä koneet laserista sorviin, mutta mahdollisimman vähällä työllä pitäis päästä, perheellisen vapaa-aika on vähissä. Ja tietenkin kohtuu edullisesti. Jos tähän vois hirveesti törsätä, niin olisin ostanut valmiin kitin.

Hankittuna on SSBC:n tehostimella varustettu pääsylkkä
http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku
ja prop valve takalinjaan.

Levyksi joku (noin 300mm), joka menee mahdollisimman helposti rumpujarrullisen laakeripesän päälle. Vaikuttais että Supran levy olisi kaikista helpoin, mutta sen paksuus lähteestä riippuen 22-23,5mm, mikä aiheuttaa pientä tuskaa jarrusatulan valinnassa. Toinen vaihtoehto vois olla 350z tai 500E mersun laikka, mutta miten niiden sopivuus, heittämällä?

Mites tuo satulan ja pääsylkän mitoittaminen, että ne pelais keskenään? Mitä pitää ottaa huomioon?

Olisko ideoita satulavaihtoehdoiksi. Käytän ebay:tä, joten villimmätkin ideat otetaan vastaan. Ja jos jollain on soppeleita osia hyllyssä, niin saa tarjota.

Kiitän ja kumarran avusta!
Mustang FB -65
-Growing Up Is Overrated-
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2112
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Re: Earlyn eturummut levyiksi osa 37

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

Jaa-a.

Nissan Toyota linja varmaan aika ok valinta. Fordiinkin tehtyjä varmasti löytyy. Nissan350z settiä joskus ajattelin laittaa, kun oli myynnissä sopivasti kymijoki laaksossa. Satulat on brembon nelimäntäiset, levyt muistaakseni n. 300mm. jako passaa.

Rav4 2000 vuoden levy on 300mm, mutta vain 18 mm paksu. Toyota kerhon sivuilta sain joskus pj:ltä kauniisti pyytämällä heidän tiedot noista levyistä, mutta tiedosto on valitettavasti koti koneella varastossa. Kokeile samaa tietä...
Avatar
musse67
Aina äänessä
Viestit: 1066
Liittynyt: 26 Touko 2004, 18:22
Paikkakunta: Haapajärvi
Viesti:

Re: Earlyn eturummut levyiksi osa 37

Viesti Kirjoittaja musse67 »

http://www.brembo.com/ENG/catalogo_AM/2008/index.html

tuolta voi etsiä levyjä vaikka mittojen perusteella.
Avatar
302TT
Mega-addikti
Viestit: 553
Liittynyt: 26 Tammi 2007, 14:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: Earlyn eturummut levyiksi osa 37

Viesti Kirjoittaja 302TT »

Sporttiauton sivuilta löytyy EBC:n luettelo, josta löytyy aika kattavasti levyjen mittoja:

http://sporttiauto.com/tuotteet/ebc/fi_FI/ebc/
Mach1 -71
Avatar
GT-350
Superpölöttäjä
Viestit: 2151
Liittynyt: 01 Maalis 2004, 22:33
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Re: Earlyn eturummut levyiksi osa 37

Viesti Kirjoittaja GT-350 »

Aikanaan marssin paikalliseen usein käyttämääni varaosaliikkeeseen ja sain siellä kaikessa rauhassa selailla jarrulevykirjaa. Sieltä löytyivät niin levyjen koot kuin pulttijaotkin, ja taisi olla levyn offsetkin tai sitten ei.

Supran levyn kanssa todennetusti käy Saab900/9000 (ei turbo) satula, mutta miten sitten se täyttää vaatimuksen 271hp/hipo-Mustangin jarruihin vastaavuudesta niin sitä ei tiedä kuin katsastusmies...
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
Avatar
jls
Addikti
Viestit: 382
Liittynyt: 07 Joulu 2007, 13:54
Auto: 1965 Fastback 351
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Earlyn eturummut levyiksi osa 37

Viesti Kirjoittaja jls »

Päivitystä.

Kävin eilen ruuvaamassa olka akselin ja navan irti autosta että saa suunnitella jarruja. Homma lähti sen verran lapasesta, että ostin Porsche Cayman S (samat kuin 911) brembon monobloc etu ja taka satulat levyineen.

Tarkoitus on laittaa levyt ensin eteen ja miettiä sitten takajarruja. Nuissa porschen satuloissa ei ole käsijarrua, että jos ne laittaa taakse, niin joutuu kehittelemään käsijarrulle jonku systeemin sinne levyn sisään tai sitten niin sanotun spot-satulan erikseen käsijarrulle. Pulttijako on possuissa 5x130, että poraamaan joutuu, enkä tiedä onnistuuko sittenkään.

Projekti jatkuu kun/jos mun ostamat hilppeet saapuu kotomaahan.
Mustang FB -65
-Growing Up Is Overrated-
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2112
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Re: Earlyn eturummut levyiksi osa 37

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

jls kirjoitti:Päivitystä.

Kävin eilen ruuvaamassa olka akselin ja navan irti autosta että saa suunnitella jarruja. Homma lähti sen verran lapasesta, että ostin Porsche Cayman S (samat kuin 911) brembon monobloc etu ja taka satulat levyineen.

Tarkoitus on laittaa levyt ensin eteen ja miettiä sitten takajarruja. Nuissa porschen satuloissa ei ole käsijarrua, että jos ne laittaa taakse, niin joutuu kehittelemään käsijarrulle jonku systeemin sinne levyn sisään tai sitten niin sanotun spot-satulan erikseen käsijarrulle. Pulttijako on possuissa 5x130, että poraamaan joutuu, enkä tiedä onnistuuko sittenkään.

Projekti jatkuu kun/jos mun ostamat hilppeet saapuu kotomaahan.
En väitä vastaan, mutta eikös tuo cayman ole lähinnä boxteri katolla, eli 911 vporrasta kovempi. No jarrut voi olla samat... (vähän ot) Varmasti tulee hyvät jarrut. Ei kun uutta jakoa poraamaan. Eikkös wilwoodilta löydy semmosta käsijarru satulaa?
Avatar
jls
Addikti
Viestit: 382
Liittynyt: 07 Joulu 2007, 13:54
Auto: 1965 Fastback 351
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Earlyn eturummut levyiksi osa 37

Viesti Kirjoittaja jls »

En väitä vastaan, mutta eikös tuo cayman ole lähinnä boxteri katolla, eli 911 vporrasta kovempi. No jarrut voi olla samat... (vähän ot) Varmasti tulee hyvät jarrut. Ei kun uutta jakoa poraamaan. Eikkös wilwoodilta löydy semmosta käsijarru satulaa?
Kyllä se kaimaani on boxsteri katolla, on muuten sairaan nopee radalla, varsinkin se S-versio. Itse asiassa perus (non-S) boxsterin / cayman etusatulat olis ollu sopivat, 299/24mm levylle tehty (supran levyt olis ollu just), mutta ei sattunut sellaisia kohdalle, Boxster S / Cayman S käyttää 911 Carrera / Carrera 4 jarruja.

Wilwoodilla olis spot-satulat olemassa, mutta aika huonoiksi ovat haukkuneet niitä. Ei kuulemma pidä käkkäri edes autoa paikoillaan, liekkö tuolla väliä jos leimalle kelpaa. Audi RS 2 on ilmeisesti samantyyppinen ratkaisu omalla käsijarrulla, mutta niitä ei paljon markkinoilla pyöri.
Mustang FB -65
-Growing Up Is Overrated-
Avatar
Aku_81
Aina äänessä
Viestit: 1660
Liittynyt: 15 Elo 2004, 20:01
Viesti:

Re: Earlyn eturummut levyiksi osa 37

Viesti Kirjoittaja Aku_81 »

jls kirjoitti:
Wilwoodilla olis spot-satulat olemassa, mutta aika huonoiksi ovat haukkuneet niitä. Ei kuulemma pidä käkkäri edes autoa paikoillaan, liekkö tuolla väliä jos leimalle kelpaa.


Kyllä noilla wilwoodin spoteilla leiman saa, mutta ainakin oma helevetin vajavainen ja asennusohjeeton sarja piti säätää lähellä katsastuskonttoria laahaamaan. Ei viitti niitten kanssa leikkiä joten rummut here i come.....
Go tell Alice....
Avatar
302TT
Mega-addikti
Viestit: 553
Liittynyt: 26 Tammi 2007, 14:36
Paikkakunta: Kuopio

Re: Earlyn eturummut levyiksi osa 37

Viesti Kirjoittaja 302TT »

Eksoottisuusaste tietysi laskisi aika paljon, mutta eikö takasatuloiksi riittäisi esim. Scorpion/Sierran takasatulat? Samassa olisi mekaaninen käsijarrukin, ei tarviisi monia satuloita. 2.9i 24V Cosworth Scorpiossa ja 4x4 Cosworth Sierrassa on jäähdytetyt takalaikat, jos jäähdytettyjä halajaa. Ei kai taakse periaatteessa edes mitään ihan hillittömiä monsterijarruja todellisuudessa edes tarvitse? Muuten kuin katu-uskottavuuden nimissä... :wink:
Mach1 -71
Avatar
jls
Addikti
Viestit: 382
Liittynyt: 07 Joulu 2007, 13:54
Auto: 1965 Fastback 351
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Earlyn eturummut levyiksi osa 37

Viesti Kirjoittaja jls »

302TT kirjoitti:Ei kai taakse periaatteessa edes mitään ihan hillittömiä monsterijarruja todellisuudessa edes tarvitse? Muuten kuin katu-uskottavuuden nimissä... :wink:
Mun alkuperäinen suunnitelma:
jls kirjoitti:Takapäässä tarkoitus pitää rummut, ainakin toistaiseksi.

Eipä kyllä tarttis monstereita takana, ei ois eteenkään tarttenut kuin jotku ihan normi levyt. Mutta kun tuollaset tuli ostettua ja vielä koko satsi :D. Nyt kun on levyt, palat ja satulat kaikki valmiina, niin pistää miettimään että onko suurempi homma rakentaa nuihin se käkkäri vai alkaa etsimään jotku toiset käytetyt satulat, palat ja niihin levyt. Ja katu-uskottavuuden nimissä, näyttäähän nuo possun hilppeet ihan oikeilta jarruilta.
Mustang FB -65
-Growing Up Is Overrated-
lasse78
Hiljaisempi
Viestit: 11
Liittynyt: 05 Kesä 2009, 22:19
Auto: Ford Mustang HT -65 289 C4
Paikkakunta: Mustasaari

Re: Earlyn eturummut levyiksi osa 37

Viesti Kirjoittaja lasse78 »

minkälaiset jarrut oli sitten tuossa vertailuautossa??
" Joudun muutoskatsastamaan auton keväällä ja katsastuksessa jarrut pitää vastata -65 hipo (271hv) moottorilla varustetun mustin levyjä."

Että tietää minkä kokoluokan jarruja pitää etsiä..
-65 HT
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2112
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Re: Earlyn eturummut levyiksi osa 37

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

Tietääkseni tuota hi-po konetta on kyllä saanut ihan rummuillakin? Kasi koneessa tietysti isommat rummut kuin kutosessa.

Optiolevyt olivat n.256 mm tuuletetut levyt, 4 mäntäisill satulaoilla.
Avatar
Homer65
Over The Top
Viestit: 4857
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Earlyn eturummut levyiksi osa 37

Viesti Kirjoittaja Homer65 »

Multa vapautuu kevään aikana, alkuperäisille olka-akseleille menevät, tuuletetut, levyt. Kelluvat, yksimäntäiset, pari kesää ajetut = max.5000km. Radalla tuppaa tehot loppumaan!!
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!

MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
Vastaa Viestiin