Earlyn eturummut levyiksi osa 37
- jls
- Addikti
- Viestit: 382
- Liittynyt: 07 Joulu 2007, 13:54
- Auto: 1965 Fastback 351
- Paikkakunta: Jyväskylä
Earlyn eturummut levyiksi osa 37
Taas vanhaa aihetta pitäis herätellä henkiin. Ja mainitaan nyt alkuun että olen lukenut kaikki palstan keskustelut, mitä avautuu hakusanalla jarru.
Olis tarve päivittää kuusvitosen kasikoneisen eturummut levyihin. Joudun muutoskatsastamaan auton keväällä ja katsastuksessa jarrut pitää vastata -65 hipo (271hv) moottorilla varustetun mustin levyjä.
Vanteet on 17" AR TT, joten kohtalainen laikka mahtuu pyörimään. Käyttö pääasiassa kadulla cruisailua ja satunnaisesti radalla. Takapäässä tarkoitus pitää rummut, ainakin toistaiseksi.
Satulan kiinnikkeet tehdään itse. Käytössä koneet laserista sorviin, mutta mahdollisimman vähällä työllä pitäis päästä, perheellisen vapaa-aika on vähissä. Ja tietenkin kohtuu edullisesti. Jos tähän vois hirveesti törsätä, niin olisin ostanut valmiin kitin.
Hankittuna on SSBC:n tehostimella varustettu pääsylkkä
http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku
ja prop valve takalinjaan.
Levyksi joku (noin 300mm), joka menee mahdollisimman helposti rumpujarrullisen laakeripesän päälle. Vaikuttais että Supran levy olisi kaikista helpoin, mutta sen paksuus lähteestä riippuen 22-23,5mm, mikä aiheuttaa pientä tuskaa jarrusatulan valinnassa. Toinen vaihtoehto vois olla 350z tai 500E mersun laikka, mutta miten niiden sopivuus, heittämällä?
Mites tuo satulan ja pääsylkän mitoittaminen, että ne pelais keskenään? Mitä pitää ottaa huomioon?
Olisko ideoita satulavaihtoehdoiksi. Käytän ebay:tä, joten villimmätkin ideat otetaan vastaan. Ja jos jollain on soppeleita osia hyllyssä, niin saa tarjota.
Kiitän ja kumarran avusta!
Olis tarve päivittää kuusvitosen kasikoneisen eturummut levyihin. Joudun muutoskatsastamaan auton keväällä ja katsastuksessa jarrut pitää vastata -65 hipo (271hv) moottorilla varustetun mustin levyjä.
Vanteet on 17" AR TT, joten kohtalainen laikka mahtuu pyörimään. Käyttö pääasiassa kadulla cruisailua ja satunnaisesti radalla. Takapäässä tarkoitus pitää rummut, ainakin toistaiseksi.
Satulan kiinnikkeet tehdään itse. Käytössä koneet laserista sorviin, mutta mahdollisimman vähällä työllä pitäis päästä, perheellisen vapaa-aika on vähissä. Ja tietenkin kohtuu edullisesti. Jos tähän vois hirveesti törsätä, niin olisin ostanut valmiin kitin.
Hankittuna on SSBC:n tehostimella varustettu pääsylkkä
http://store.summitracing.com/partdetai ... toview=sku
ja prop valve takalinjaan.
Levyksi joku (noin 300mm), joka menee mahdollisimman helposti rumpujarrullisen laakeripesän päälle. Vaikuttais että Supran levy olisi kaikista helpoin, mutta sen paksuus lähteestä riippuen 22-23,5mm, mikä aiheuttaa pientä tuskaa jarrusatulan valinnassa. Toinen vaihtoehto vois olla 350z tai 500E mersun laikka, mutta miten niiden sopivuus, heittämällä?
Mites tuo satulan ja pääsylkän mitoittaminen, että ne pelais keskenään? Mitä pitää ottaa huomioon?
Olisko ideoita satulavaihtoehdoiksi. Käytän ebay:tä, joten villimmätkin ideat otetaan vastaan. Ja jos jollain on soppeleita osia hyllyssä, niin saa tarjota.
Kiitän ja kumarran avusta!
Mustang FB -65
-Growing Up Is Overrated-
-Growing Up Is Overrated-
- Antti66HT
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2112
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
- Paikkakunta: Tampere
Re: Earlyn eturummut levyiksi osa 37
Jaa-a.
Nissan Toyota linja varmaan aika ok valinta. Fordiinkin tehtyjä varmasti löytyy. Nissan350z settiä joskus ajattelin laittaa, kun oli myynnissä sopivasti kymijoki laaksossa. Satulat on brembon nelimäntäiset, levyt muistaakseni n. 300mm. jako passaa.
Rav4 2000 vuoden levy on 300mm, mutta vain 18 mm paksu. Toyota kerhon sivuilta sain joskus pj:ltä kauniisti pyytämällä heidän tiedot noista levyistä, mutta tiedosto on valitettavasti koti koneella varastossa. Kokeile samaa tietä...
Nissan Toyota linja varmaan aika ok valinta. Fordiinkin tehtyjä varmasti löytyy. Nissan350z settiä joskus ajattelin laittaa, kun oli myynnissä sopivasti kymijoki laaksossa. Satulat on brembon nelimäntäiset, levyt muistaakseni n. 300mm. jako passaa.
Rav4 2000 vuoden levy on 300mm, mutta vain 18 mm paksu. Toyota kerhon sivuilta sain joskus pj:ltä kauniisti pyytämällä heidän tiedot noista levyistä, mutta tiedosto on valitettavasti koti koneella varastossa. Kokeile samaa tietä...
Re: Earlyn eturummut levyiksi osa 37
http://www.brembo.com/ENG/catalogo_AM/2008/index.html
tuolta voi etsiä levyjä vaikka mittojen perusteella.
tuolta voi etsiä levyjä vaikka mittojen perusteella.
Mustang '67 Fastback 6.?/TKO-600
Business Coupe '51
F100 '56 5.0 Ti-VCT DOHC/4R70W
F250 '01 PSD Platinum Edition
Mercury Comet '63 S-22 Convertible 260/Merc-O-Matic
Business Coupe '51
F100 '56 5.0 Ti-VCT DOHC/4R70W
F250 '01 PSD Platinum Edition
Mercury Comet '63 S-22 Convertible 260/Merc-O-Matic
Re: Earlyn eturummut levyiksi osa 37
Sporttiauton sivuilta löytyy EBC:n luettelo, josta löytyy aika kattavasti levyjen mittoja:
http://sporttiauto.com/tuotteet/ebc/fi_FI/ebc/
http://sporttiauto.com/tuotteet/ebc/fi_FI/ebc/
Mach1 -71
Re: Earlyn eturummut levyiksi osa 37
Aikanaan marssin paikalliseen usein käyttämääni varaosaliikkeeseen ja sain siellä kaikessa rauhassa selailla jarrulevykirjaa. Sieltä löytyivät niin levyjen koot kuin pulttijaotkin, ja taisi olla levyn offsetkin tai sitten ei.
Supran levyn kanssa todennetusti käy Saab900/9000 (ei turbo) satula, mutta miten sitten se täyttää vaatimuksen 271hp/hipo-Mustangin jarruihin vastaavuudesta niin sitä ei tiedä kuin katsastusmies...
Supran levyn kanssa todennetusti käy Saab900/9000 (ei turbo) satula, mutta miten sitten se täyttää vaatimuksen 271hp/hipo-Mustangin jarruihin vastaavuudesta niin sitä ei tiedä kuin katsastusmies...
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
- jls
- Addikti
- Viestit: 382
- Liittynyt: 07 Joulu 2007, 13:54
- Auto: 1965 Fastback 351
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Earlyn eturummut levyiksi osa 37
Päivitystä.
Kävin eilen ruuvaamassa olka akselin ja navan irti autosta että saa suunnitella jarruja. Homma lähti sen verran lapasesta, että ostin Porsche Cayman S (samat kuin 911) brembon monobloc etu ja taka satulat levyineen.
Tarkoitus on laittaa levyt ensin eteen ja miettiä sitten takajarruja. Nuissa porschen satuloissa ei ole käsijarrua, että jos ne laittaa taakse, niin joutuu kehittelemään käsijarrulle jonku systeemin sinne levyn sisään tai sitten niin sanotun spot-satulan erikseen käsijarrulle. Pulttijako on possuissa 5x130, että poraamaan joutuu, enkä tiedä onnistuuko sittenkään.
Projekti jatkuu kun/jos mun ostamat hilppeet saapuu kotomaahan.
Kävin eilen ruuvaamassa olka akselin ja navan irti autosta että saa suunnitella jarruja. Homma lähti sen verran lapasesta, että ostin Porsche Cayman S (samat kuin 911) brembon monobloc etu ja taka satulat levyineen.
Tarkoitus on laittaa levyt ensin eteen ja miettiä sitten takajarruja. Nuissa porschen satuloissa ei ole käsijarrua, että jos ne laittaa taakse, niin joutuu kehittelemään käsijarrulle jonku systeemin sinne levyn sisään tai sitten niin sanotun spot-satulan erikseen käsijarrulle. Pulttijako on possuissa 5x130, että poraamaan joutuu, enkä tiedä onnistuuko sittenkään.
Projekti jatkuu kun/jos mun ostamat hilppeet saapuu kotomaahan.
Mustang FB -65
-Growing Up Is Overrated-
-Growing Up Is Overrated-
- Antti66HT
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2112
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
- Paikkakunta: Tampere
Re: Earlyn eturummut levyiksi osa 37
En väitä vastaan, mutta eikös tuo cayman ole lähinnä boxteri katolla, eli 911 vporrasta kovempi. No jarrut voi olla samat... (vähän ot) Varmasti tulee hyvät jarrut. Ei kun uutta jakoa poraamaan. Eikkös wilwoodilta löydy semmosta käsijarru satulaa?jls kirjoitti:Päivitystä.
Kävin eilen ruuvaamassa olka akselin ja navan irti autosta että saa suunnitella jarruja. Homma lähti sen verran lapasesta, että ostin Porsche Cayman S (samat kuin 911) brembon monobloc etu ja taka satulat levyineen.
Tarkoitus on laittaa levyt ensin eteen ja miettiä sitten takajarruja. Nuissa porschen satuloissa ei ole käsijarrua, että jos ne laittaa taakse, niin joutuu kehittelemään käsijarrulle jonku systeemin sinne levyn sisään tai sitten niin sanotun spot-satulan erikseen käsijarrulle. Pulttijako on possuissa 5x130, että poraamaan joutuu, enkä tiedä onnistuuko sittenkään.
Projekti jatkuu kun/jos mun ostamat hilppeet saapuu kotomaahan.
- jls
- Addikti
- Viestit: 382
- Liittynyt: 07 Joulu 2007, 13:54
- Auto: 1965 Fastback 351
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Earlyn eturummut levyiksi osa 37
Kyllä se kaimaani on boxsteri katolla, on muuten sairaan nopee radalla, varsinkin se S-versio. Itse asiassa perus (non-S) boxsterin / cayman etusatulat olis ollu sopivat, 299/24mm levylle tehty (supran levyt olis ollu just), mutta ei sattunut sellaisia kohdalle, Boxster S / Cayman S käyttää 911 Carrera / Carrera 4 jarruja.En väitä vastaan, mutta eikös tuo cayman ole lähinnä boxteri katolla, eli 911 vporrasta kovempi. No jarrut voi olla samat... (vähän ot) Varmasti tulee hyvät jarrut. Ei kun uutta jakoa poraamaan. Eikkös wilwoodilta löydy semmosta käsijarru satulaa?
Wilwoodilla olis spot-satulat olemassa, mutta aika huonoiksi ovat haukkuneet niitä. Ei kuulemma pidä käkkäri edes autoa paikoillaan, liekkö tuolla väliä jos leimalle kelpaa. Audi RS 2 on ilmeisesti samantyyppinen ratkaisu omalla käsijarrulla, mutta niitä ei paljon markkinoilla pyöri.
Mustang FB -65
-Growing Up Is Overrated-
-Growing Up Is Overrated-
Re: Earlyn eturummut levyiksi osa 37
jls kirjoitti:Wilwoodilla olis spot-satulat olemassa, mutta aika huonoiksi ovat haukkuneet niitä. Ei kuulemma pidä käkkäri edes autoa paikoillaan, liekkö tuolla väliä jos leimalle kelpaa.
Kyllä noilla wilwoodin spoteilla leiman saa, mutta ainakin oma helevetin vajavainen ja asennusohjeeton sarja piti säätää lähellä katsastuskonttoria laahaamaan. Ei viitti niitten kanssa leikkiä joten rummut here i come.....
Go tell Alice....
Re: Earlyn eturummut levyiksi osa 37
Eksoottisuusaste tietysi laskisi aika paljon, mutta eikö takasatuloiksi riittäisi esim. Scorpion/Sierran takasatulat? Samassa olisi mekaaninen käsijarrukin, ei tarviisi monia satuloita. 2.9i 24V Cosworth Scorpiossa ja 4x4 Cosworth Sierrassa on jäähdytetyt takalaikat, jos jäähdytettyjä halajaa. Ei kai taakse periaatteessa edes mitään ihan hillittömiä monsterijarruja todellisuudessa edes tarvitse? Muuten kuin katu-uskottavuuden nimissä... 

Mach1 -71
- jls
- Addikti
- Viestit: 382
- Liittynyt: 07 Joulu 2007, 13:54
- Auto: 1965 Fastback 351
- Paikkakunta: Jyväskylä
Re: Earlyn eturummut levyiksi osa 37
Mun alkuperäinen suunnitelma:302TT kirjoitti:Ei kai taakse periaatteessa edes mitään ihan hillittömiä monsterijarruja todellisuudessa edes tarvitse? Muuten kuin katu-uskottavuuden nimissä...
jls kirjoitti:Takapäässä tarkoitus pitää rummut, ainakin toistaiseksi.
Eipä kyllä tarttis monstereita takana, ei ois eteenkään tarttenut kuin jotku ihan normi levyt. Mutta kun tuollaset tuli ostettua ja vielä koko satsi

Mustang FB -65
-Growing Up Is Overrated-
-Growing Up Is Overrated-
-
- Hiljaisempi
- Viestit: 11
- Liittynyt: 05 Kesä 2009, 22:19
- Auto: Ford Mustang HT -65 289 C4
- Paikkakunta: Mustasaari
Re: Earlyn eturummut levyiksi osa 37
minkälaiset jarrut oli sitten tuossa vertailuautossa??
" Joudun muutoskatsastamaan auton keväällä ja katsastuksessa jarrut pitää vastata -65 hipo (271hv) moottorilla varustetun mustin levyjä."
Että tietää minkä kokoluokan jarruja pitää etsiä..
" Joudun muutoskatsastamaan auton keväällä ja katsastuksessa jarrut pitää vastata -65 hipo (271hv) moottorilla varustetun mustin levyjä."
Että tietää minkä kokoluokan jarruja pitää etsiä..
-65 HT
- Antti66HT
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2112
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
- Paikkakunta: Tampere
Re: Earlyn eturummut levyiksi osa 37
Tietääkseni tuota hi-po konetta on kyllä saanut ihan rummuillakin? Kasi koneessa tietysti isommat rummut kuin kutosessa.
Optiolevyt olivat n.256 mm tuuletetut levyt, 4 mäntäisill satulaoilla.
Optiolevyt olivat n.256 mm tuuletetut levyt, 4 mäntäisill satulaoilla.
- Homer65
- Over The Top
- Viestit: 4857
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Earlyn eturummut levyiksi osa 37
Multa vapautuu kevään aikana, alkuperäisille olka-akseleille menevät, tuuletetut, levyt. Kelluvat, yksimäntäiset, pari kesää ajetut = max.5000km. Radalla tuppaa tehot loppumaan!!
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!
MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey