King cobra kytkin

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
96PurpleStang1
Addikti
Viestit: 334
Liittynyt: 06 Huhti 2009, 16:24
Paikkakunta: Alavus

King cobra kytkin

Viesti Kirjoittaja 96PurpleStang1 »

Heipähei.Tulipa tilattua uusi kytkinpaketti vanhan väsyneen tilalle ja nyt kysyisinkin käyttäjien kokemuksia ko. romppeista.Miten ja minkälaisia
tehoja tuo on kestänyt foxien ja sn95:n löylytyksessä?Ko. setti on FRPP M-7560-C302N.Pitäisi olla 40% kestävämpi kuin mitä vakio kytky..Onko tuollainen herkkä ravistelemaan ja miten poljinvoima, pitääkö polveen asentaa jo rasvanippa ensi kesää varten :D Vaihtoehtona toki olisi ollut Spec ja Fidanza, Ram jne.Vaijerin ja "quadrantin" otin Bbk:n valikoimista.Uusi haarukka ja tukilaakeri on vielä tulossa.Keväällä olisi tarkoitus asentaa.

Tehoja nyt ei mitenkään hurjasti vielä ole mutta parissa lähdössä tuo vakio kytkin jo menneenä syksynä kuitenkin otti ja hieman luisti..
Paketissa tulleen lappusen mukaan FRPP ei anna minkäänlaista takuuta ko.kytkimelle, selityksenä lukuisat asennusvirheet, tehdasrasvaa jäänyt
puhdistamatta, väärin kiristetyt paineasetelman pultit, Jne.Näytti tuo kytkin loppupeleissä kuitenkin olevan Valeon tekemä (en nyt odottanutkaan että Ford ne itse tekisi) ja kasattu oli niinkin kaukana kuin koreassa... :wink:
Liitteet
397-M-7560-C302N.jpg
Obd-vikakoodiluku Fordeihin ja muihin Usa-autoihin.Bmw täysi diagnostiikka, livedata ja koodaukset.
Alavus ja lähiympäristö, privalla tavoittaa.
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: King cobra kytkin

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Tehonkestosta en tiedä, mutta kestänee muutoin hyvin pitkään jos kytkimen käyttö on asianmukaista.
Jäykkähän se on, rasvaa polviniveleen. Vaan onhan noita jäykempiäkin nähty ja kokeiltu.
Vakio kytkin kestää hyvin säädettynä ja oikein käytettynä hyvin 400 - 420 hp pikkulohkon perässä semi sliksien kanssa perävälityksellä 3.75:1. Tuon yhdistelmän käyttöikä oli noin 6 vuotta, eikä se pettänyt tuona aikana mutta taidettiin vaihtaa kuitenkin hieman kestävämpään.
Centerforce kytkimiin olen ollut tyytyväinen, ovat kestäneet hyvin ja olleet keveitä käyttää.
Ainoa mitä en suosittele on puhdas kilpakytkin esim. Tilton tai muu vastaava. Ellei käyttö ole vain kilpailu käytössä.
Pyörivän painon säästö on kuitenkin merkittävä (haitta normaali käytössä) eturata-ajossa.
Vertaa vakio kytkimen 10,5" kaikkien pyörivien hilujen massaa 17,7 kg vs. Tilton 7,25" kaksi levyinen sinteri 7,7 kg -> -10 kg.
Liitteet
Tilton_sovitus.JPG
Tilton.JPG
2_kytkintä.JPG
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2113
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Re: King cobra kytkin

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

...unohtamatta pienemmän kehän tuomaa kerrointa vielä tuolle painon säästölle ulkokehältä. lienee yhtä merkittävä.

edit. tekstiä korjattu hieman ymmärrettävämmäksi...
Viimeksi muokannut Antti66HT, 02 Tammi 2010, 13:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Avatar
munmummu69
Addikti
Viestit: 362
Liittynyt: 17 Tammi 2007, 12:03
Paikkakunta: Hyvinkää

Re: King cobra kytkin

Viesti Kirjoittaja munmummu69 »

Antti66HT kirjoitti:...unohtamatta pienemmän kehän tuomaa kerrointa vielä tuolle painolle. lienee yhtä merkittävä.
Säteen vaikutus on toiseen potenssiin, jos hitausvoimia ajatellaan. Tässä mielessä iso kevyt voi olla huonompi kuin pieni painava, jos sellaisia olisi.
Mustang -69 SR
96PurpleStang1
Addikti
Viestit: 334
Liittynyt: 06 Huhti 2009, 16:24
Paikkakunta: Alavus

Re: King cobra kytkin

Viesti Kirjoittaja 96PurpleStang1 »

Jep, tietämystä näyttää porukalta löytyvän, itse kun olen vähän tälläinen "bolt-on" kaveri että katselen vain foorumeilta mitä muut ovat
laittaneet ja suosittelevat.No, jostain se on alettava.Entäs tuo vauhtipyörä, jenkkifoorumeilla oli todella eriäviä mielipiteitä tuosta, osa kehui
alumiinista ja toiset taas ei laittaisi missään tapauksessa, ravistaa tyhjäkäynnillä, kierrokset laskee liian hitaasti jne.FRPP:n billet vauhtari ei
sinänsä ole kovin kallis sekään mutta taidan tyytyä koneistuttamaan vaan uuden pinnan nykyiseen..Tuossa pari huonoa kuvaa tulevasta kytkimestä:
Liitteet
Kuva0071.jpg
Kuva0070.jpg
Obd-vikakoodiluku Fordeihin ja muihin Usa-autoihin.Bmw täysi diagnostiikka, livedata ja koodaukset.
Alavus ja lähiympäristö, privalla tavoittaa.
Avatar
Dervish
Aina äänessä
Viestit: 1550
Liittynyt: 06 Heinä 2004, 09:33
Paikkakunta: Kalvola

Re: King cobra kytkin

Viesti Kirjoittaja Dervish »

Foksissa mennyt mun omistuksen aikana (oisko 5vuotta) 1kpl HD kytkin, mikä lie FRPP käikäle, ja nyt menossa toinen King Cobra...
No okei, ekan king cobran vei tuhoon huonontunut vauhtipyörä jne. ja iha oikeesti, ei yhtään oo rääkätty autoa, mitä nyt driftingiä, slaalomia, yleistä pöljäilyä niin että kankaat näkyy renkaissa jne *visl*

Vauhtipyörä taitaa tällä hetkellä olevan frpp billetti peltinen, ei alumiini.
--
Isolohkohan on niille isomahoille, joita pikkulohko ei jaksa vetää!! :pehva:
-Homer65
96PurpleStang1
Addikti
Viestit: 334
Liittynyt: 06 Huhti 2009, 16:24
Paikkakunta: Alavus

Re: King cobra kytkin

Viesti Kirjoittaja 96PurpleStang1 »

Juu, mulla on autossa edelleen se vakio aavikkomatkailuun sopiva välitys, olikos se nyt 2,73:1 tai jotain.No kumminkin vitosella jos ajan mittarin mukaan satasta (kmh) niin rinkiä on se 1600rpm..Tuo käy lähdössä kytkimen päälle raakasti, polttaa kyllä 2:lla vielä puhtaasti molemmin puolin 225/55/16 renkailla.Täytyisi ehdottomasti tuo välitys vaihtaa.Onkohan asennus kuinka avaruustiedettä, onko moni täällä laittanut itse ilman mitään huippukalliita mittalaitteita?Onko muuten vanhemmissa tuo aavikkoperä myös vai onko se tullut tuon modular-koneen myötä?Mikä on esmes 94-95 Sn Gt:n vakiovälitys?
Obd-vikakoodiluku Fordeihin ja muihin Usa-autoihin.Bmw täysi diagnostiikka, livedata ja koodaukset.
Alavus ja lähiympäristö, privalla tavoittaa.
Lauri
Addikti
Viestit: 490
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25

Re: King cobra kytkin

Viesti Kirjoittaja Lauri »

96PurpleStang1 kirjoitti:Entäs tuo vauhtipyörä, jenkkifoorumeilla oli todella eriäviä mielipiteitä tuosta, osa kehui
alumiinista ja toiset taas ei laittaisi missään tapauksessa, ravistaa tyhjäkäynnillä, kierrokset laskee liian hitaasti jne.
Jos kiihtyvyyttä hakee niin alumiini. Itse en ole lukenut mitään negatiivista alumiinisista vauhtipyörista, tosin enpä ole erityisemmin etsinytkään. Mutta kierrosten pitäisi myös laskea nopeammin kun on vähemmän massa pyörimässä.

96PurpleStang1 kirjoitti:Onko muuten vanhemmissa tuo aavikkoperä myös vai onko se tullut tuon modular-koneen myötä?Mikä on esmes 94-95 Sn Gt:n vakiovälitys?
Kyllä ainakin foxeissa yleisimmät on 2,73:1 ja 3,08:1, kai ne samat on kaikissa.
Avatar
MouTine
Mega-addikti
Viestit: 688
Liittynyt: 17 Heinä 2006, 23:10

Re: King cobra kytkin

Viesti Kirjoittaja MouTine »

Mene ja tiedä mitä on eroja jos laisinkaan, mutta kuvissa kytkinpaketti näyttää hyvin paljon samanlaiselta kun tilasin Fordilta ihan alkuperäisen uuden täydellisen paketin. Valeon tekele sekin. Koneistetulla VP:llä ja oikein keskitetyllä paineasetelmalla, ei ole mitään ongelmia ollut.

Jännä juttu sinänsä... Tohon oli joku joskus jenkeissä vaihtanut uuden Fordin kytkinpaketin, mutta VP:tä ei oltu koneistettu. Tiedän ettei liikkeetkään niitä läheskään aina tee, mutta mielestäni pieni vaiva siinä vaiheessa.
Nykyiset:
'07 CL63 AMG 6.2i V8

Ollut joskus:
'04 SLK55 AMG 5.4i V8
'05 CLK55 AMG 5.4i V8
'00 CLK55 AMG 5.4i V8
'94 A8 4.2i V8
'92 850i 5.0i V12
'96 Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 TownCar 4.6i V8
'78 Capri 2.9i V6 BOA Cosworth
'77 Capri 2.8i V6
96PurpleStang1
Addikti
Viestit: 334
Liittynyt: 06 Huhti 2009, 16:24
Paikkakunta: Alavus

Re: King cobra kytkin

Viesti Kirjoittaja 96PurpleStang1 »

MouTine kirjoitti:Mene ja tiedä mitä on eroja jos laisinkaan, mutta kuvissa kytkinpaketti näyttää hyvin paljon samanlaiselta kun tilasin Fordilta ihan alkuperäisen uuden täydellisen paketin. Valeon tekele sekin. Koneistetulla VP:llä ja oikein keskitetyllä paineasetelmalla, ei ole mitään ongelmia ollut.

Jännä juttu sinänsä... Tohon oli joku joskus jenkeissä vaihtanut uuden Fordin kytkinpaketin, mutta VP:tä ei oltu koneistettu. Tiedän ettei liikkeetkään niitä läheskään aina tee, mutta mielestäni pieni vaiva siinä vaiheessa.

Niin, kyllä tuo M-7560-c302n pitäisi olla Cobran orgis kytkin.Gt:n heavy-duty versio on M-7560-A302.Näyttäis siltä että levyt on samat noissa
paketeissa mutta tuo Cobran paineasetelma on kait vahvempi.Vm. -99 alkaen on sitten 11" kytkin Gt:ssä ja Cobrissa.
Obd-vikakoodiluku Fordeihin ja muihin Usa-autoihin.Bmw täysi diagnostiikka, livedata ja koodaukset.
Alavus ja lähiympäristö, privalla tavoittaa.
Avatar
Ville K
Moderaattori
Viestit: 1805
Liittynyt: 17 Touko 2009, 12:41
Paikkakunta: Ylöjärvi
Viesti:

Re: King cobra kytkin

Viesti Kirjoittaja Ville K »

96PurpleStang1 kirjoitti:Juu, mulla on autossa edelleen se vakio aavikkomatkailuun sopiva välitys, olikos se nyt 2,73:1 tai jotain.No kumminkin vitosella jos ajan mittarin mukaan satasta (kmh) niin rinkiä on se 1600rpm..Tuo käy lähdössä kytkimen päälle raakasti, polttaa kyllä 2:lla vielä puhtaasti molemmin puolin 225/55/16 renkailla.Täytyisi ehdottomasti tuo välitys vaihtaa.Onkohan asennus kuinka avaruustiedettä, onko moni täällä laittanut itse ilman mitään huippukalliita mittalaitteita?Onko muuten vanhemmissa tuo aavikkoperä myös vai onko se tullut tuon modular-koneen myötä?Mikä on esmes 94-95 Sn Gt:n vakiovälitys?
Tuosta asennusohjeet:
http://www.americanmuscle.com/different ... stall.html

Itsellä foksissa kanssa tuo erittäin pitkä 2.73 välitys, aivan tuskaa ajella ruuhkissa, kaupungissa, lähtö on hankalaa myös kun yrittää löytää sopivat kierrokset ettei nuupahda tai ala sutimaan.. Kierroksia satasen vauhdissa samat 1600. Hommasin 3.73 välityksen, yhden tutun jannun pitäis se mulle asentaa, kun sillä on pelit ja vehkeet, ei onnistu ihan perus autotallityökaluilla.
Tappikoneisia klassikko-volvoja 60-luvulta jonkunlainen kokoelma
TPN
Aktiivi
Viestit: 139
Liittynyt: 21 Loka 2009, 20:43
Auto: 1998 GT T-45
Paikkakunta: Turenki

Re: King cobra kytkin

Viesti Kirjoittaja TPN »

Mä vaihdoin omaan 3.73 välityksen pari kuukautta sitten, aika paljon tarvii erikoistyökäluja ja tietoa siihen projektiin. ja sit tietysti pitkää pinnaa ja terveitä olkapäitä, tuli muutaman kerran nosteltua välitystä paikalleen ja pois.. ei ollu tehtaan välitys mikään äänetön niin oli aika homma passata kosketukset kohdilleen, mutta nyt on hiljanen ja paljon paremmin sopii kierrokset kohdilleen ajossa. kyllä kannatti!
1998 GT
FinnStang
Aktiivi
Viestit: 41
Liittynyt: 06 Syys 2008, 12:32
Auto: Mustang GT 1990

Re: King cobra kytkin

Viesti Kirjoittaja FinnStang »

96PurpleStang1 kirjoitti:
MouTine kirjoitti:Mene ja tiedä mitä on eroja jos laisinkaan, mutta kuvissa kytkinpaketti näyttää hyvin paljon samanlaiselta kun tilasin Fordilta ihan alkuperäisen uuden täydellisen paketin. Valeon tekele sekin. Koneistetulla VP:llä ja oikein keskitetyllä paineasetelmalla, ei ole mitään ongelmia ollut.

Jännä juttu sinänsä... Tohon oli joku joskus jenkeissä vaihtanut uuden Fordin kytkinpaketin, mutta VP:tä ei oltu koneistettu. Tiedän ettei liikkeetkään niitä läheskään aina tee, mutta mielestäni pieni vaiva siinä vaiheessa.

Niin, kyllä tuo M-7560-c302n pitäisi olla Cobran orgis kytkin.Gt:n heavy-duty versio on M-7560-A302.Näyttäis siltä että levyt on samat noissa
paketeissa mutta tuo Cobran paineasetelma on kait vahvempi.Vm. -99 alkaen on sitten 11" kytkin Gt:ssä ja Cobrissa.
Jostain joskus opiskelin, että levyt nimenomaan olis erilaiset, Kingissä kahta eri kitkakertoimen omaavaa materiaalia jotta olis tarttuminen pehmeämpää kuin HD:ssä... en nyt kyllä valalle mene, mutta näin muistelen.
Avatar
Futurage
Addikti
Viestit: 496
Liittynyt: 28 Heinä 2004, 23:35
Paikkakunta: Tampere

Re: King cobra kytkin

Viesti Kirjoittaja Futurage »

Ajoin King Cobralla Futurassa yhden kesän vajaa 350 hv 355 W moottorin kanssa. Ei muuta kuin hyvää sanottavaa. Vaihdoin varmuuden vuoksi pois kun tein 393 strokerin. Kevyt poljinvoima, sivistynyt käytös ja riittävä pito tuon kombon kanssa.
King Cobra oli eka kytkin mikä autossa oli käytössä. Sen jälkeen on tehonlisän myötä kokeiltu Centerforce 1, Centerforce Dual Friction, Zoom HP sekä nyt viimeksi Anderson Ford Racing HiRev Stage 1. Kaikki ovat loppujen lopuksi alkaneet luistaa..niin että tahti on ollut levy per kesä.
Tosin viimeisimmän kytkimen kohtaloksi tuli ilmeisesti Natikoissa liika luistattaminen...taisi jalka levätä kytkinpolkimella vahingossa burniskisassa..
auto kyllä sammui burniksen pirueteissa bensan loppumisen , ei kytkimen takia.
Ensi kesäksi tulee todennäköisesti Zoomin uusi Stage 1 jolla speksattu väännönkesto 600 ft.lbs. Perinteinen 1-levyinen 10,5 diagphram-tyypin kytkin. :)

Alumiini vs. teräsvauhtipyörä: mulla on Futurassa aluvauhtipyörä. En ole mitenkään vakuuttunut sen ylivertaisuudesta teräksiseen verrattuna. Olen ajanut myös teräksisellä. Teoretisoida voidaan, ja pitääkin, siitä kumpi on parempi. Käytännössä ainakin Futura tuntuu teräspyörällä maantiellä voimakkaammalta. Syy on, että vaihdoissa auto rykäisee selvästi voimakkaammin vauhtipyörään varastoituneen energian takia.Ero on huomattava. 8)

Alumiinipyörällä auto kiihtyy kyllä tähän vaihtohetkeen nopeammin.Energiaa ei tarvita sen varastoimiseksi vauhtipyörään niin paljon kuin kevyemmän pyörän tapauksessa. Täytyy myös muistaa että keveyden etu on suurimmillaan ykkösvaihteella jolloin pyörivät massat on kiihdytettävä nopeiten.
Jos autoa kiihdytetään vaikkapa 5.vaihteella maantiellä 2000 kierroksesta ylöspäin ei eroa kiihtyvyydessä eri pyörien välillä pysty enää "normikellolla", puhumattakoon perstuntumasta, mittaamaan. Silloin auton oman massan kiihdyttäminen vie leijonanosan siihen käytettävissä olevasta voimasta, ei moottorin pyörivien massojen kiihdyttäminen. Tämän ymmärtää ehkä paremmin jos ajattelee kaasun pohjaan polkaisemista ykkösvaihteella - moottori rääkäisee yläkierroksille lähes välittömästi ja auton nopeus nousee vain sanotaan nyt vaikkapa 40 kmh (20-60).
Jos ajat viitosella 2000 rpm pannussa ja polkaiset siitä kaasun pohjaan kestää nopeuden kelaaminen sinne 200 + nopeuteen helvetin kauan.Siinä ei auta ratkaisevasti vaikka koneen pyörivät painaisivat puolet alkuperäisestä.Auton oman massan nopeuden lisääminen, sanotaan vaikkapa 100-240 kmh viitosen välityssuhteella kestää ( arvio/heitto) yli 10 kertaa pitempään kuin sama kierrosluvun nosto/kaasun polkaisu pohjaan ykkösellä.
Lisäksi ilmanvastuskin alkaa panemaan vastaan. :oops:

Isoilla vaihteilla suuremmissa nopeuksissa ei keveistä pyörivistä massoista ole minkäänlaista oikeasti mitattavaa hyötyä.
Pienillä vaihteilla pienemmissä nopeuksissa on. :idea:

Itse valitsisin aluvauhtipyörän lähinnä rata/ralli tms.käyttöön, missä moottoria kierrätetään pienillä vaihteilla jatkuvasti ylös/alas.
Tai kiihdytyskäyttöön, erityisesti jos viivalta lähtö ei ole ongelma tehonpuutteen takia
Tällaisessa käytössä ei haittaa vaikka tyhjäkäynti on epäsäännöllistä ja paikaltaan lähtö vaikeaa keveydestä johtuen. :wink:

Tiesitkö muuten mihin vanhan kansan uskomus perinteisten dieseleiden " suuresta väännöstä" perustui ? Raskaaseen vauhtipyörään joka oli tarpeen tärisevän ja värisevän käynnin tasaamiseksi, sekä auton saamiseen liikkeelle raskaaseen vauhtipyörään varastoituneen energian avulla.Vauhtipyörään oli varastoituneena niin paljon energiaa että kytkimen voi nostaa ylös kaasuun koskematta.
Vääntömomenttiahan nämä moottorit eivät todellakaan kehittäneet bensamoottoreita enempää.
Kiihtyvyydestä ei oikein voinut puhua koska autojen välitykset oli pakko tehdä pitkiksi matalien kierrosten takia...plus se helevetin raskas vauhtipyörä. :roll:

Aluvauhtipyörän etuna on siis se että auto rääkäisee pienillä vaihteilla äreämmin kuin teräspyörällä. Maantiellä taas teräspyöräinen kombinaatio tuntuu voimakkaammalta. Samoin viivalta lähdettäessä raskas vauhtipyörä auttaa jos teho ei oikein muuten riitä. :krooh:
96PurpleStang1
Addikti
Viestit: 334
Liittynyt: 06 Huhti 2009, 16:24
Paikkakunta: Alavus

Re: King cobra kytkin

Viesti Kirjoittaja 96PurpleStang1 »

Jopas oli asiapitosta infoa.Onpas melkonen kytkinlevyjensyöjä tuo hieman harvinaisempi foksi..tuollai sitä tietoa ja kokemusta tulee kun ruuvaa vaan ja kun .tuttaa niin ruuvaa vaan lisää..Ei vais, eipä tuon perusteella kannata normiajoon varmaankaan mitään alumiinivauhtareita
ajatella, eikä tällä viritysasteella muutenkaan..Taidan vaan koneistuttaa tuohon vanhaan uuden pinnan, riippuen nyt tietysti kuinka rujolta se näyttää jahka saan purettua keväällä.Olen aina muuten ihmetelly esim. sitä A-Zetorin isoa vauhtipyörää mutta nyt selvis tuokin asia:)
Natikoissa en päässy käymään mutta löytyykö tuon futuran ja muidenkin siellä kuvattuja burnis ja varttimailin vetoja mistään?
Obd-vikakoodiluku Fordeihin ja muihin Usa-autoihin.Bmw täysi diagnostiikka, livedata ja koodaukset.
Alavus ja lähiympäristö, privalla tavoittaa.
Vastaa Viestiin