traction bars

Kaikkien alustaspektaakkelien äiti
puuhapetri
Aktiivi
Viestit: 34
Liittynyt: 28 Heinä 2008, 09:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

traction bars

Viesti Kirjoittaja puuhapetri »

Näitähän myydään pääsääntöisesti poistamaan taka-akselin tärinää ja poistamaan pitkittäistuen tehtävää lehtijousilta. Mutta toimivatko nämä täysin? Onko ratkaisu näin helppo tohon pompotusilmiöön pidon rajoilla luistatellessa?
Ford Mustang Fastback -65
Ford Sierra Cosworth 4x4 -90
M-B 280 S -66
K-750(Ural) -70
Tapsa
Mega-addikti
Viestit: 701
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Etelä-suomi

Re: traction bars

Viesti Kirjoittaja Tapsa »

Näitä on käytetty maailman sivu lehtijousisissa taka-akseli tuennoissa.
Toimivat , poistavat/vähentävät ainakin löysille lehtijousille tyypillistä kiertymisilmiötä .
iskunvaimennuskin on osa tätä kokonaisuutta. jos on huonot pamput niin vaimennus tähänkin ilmiöön on huono.
Traction barsseja on erillaisia, tässä hieman eriteltynä:

1. Lenkki-lenkki kiinnitteisiä tangon toinen pää kiinitetään koriin hitsaamalla kiinike.
toinen pää kiinnitetään kiinnikkellä perän U-pulteista .
nimitys traction-bar
yksinkertainen ja vanhin ratkaisu.edullinen.

2. Lehtijousen alle 2:lla U-pultilla kiinnitettävä toisesta päästä irtonainen , kumi vaimentimella . yleensä 4-profiili
putkesta tehty "tanko"
nimitys traction bar,slapper bar.
yksinkertaisin ja halvin ratkaisu bolt-on.

3. Lenkki-lenkki malli, tanko joka kiinnitetään pultti liitoksilla
etupää liikkuvalla kiinnityksellä lehtijousen etulenkkiin ottaa tuoennan sieltä kiinnitys kiinnikkellä perän U-pultteihin
nimitys Cal-Track.
nykyään suosituin ratkaisu ja ehkä toimivin. keskihintainen.

4. Loytyy myös säädettävää SLIDE-A-LINK tankoratkaisua
joka vastaa Cal-trackia rakeenteeltaan ja toimivuudeltaan. kallein.
Avatar
JYK-90
Addikti
Viestit: 426
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT 1965, Viritetty
Mustang GT 2007
Ford Ranchero GT 1974
Tesla Model S 75D 2018
Paikkakunta: Vesilahti

Re: traction bars

Viesti Kirjoittaja JYK-90 »

Tapsa kirjoitti: 1. Lenkki-lenkki kiinnitteisiä tangon toinen pää kiinitetään koriin hitsaamalla kiinike.
toinen pää kiinnitetään kiinnikkellä perän U-pulteista .
nimitys traction-bar
yksinkertainen ja vanhin ratkaisu.edullinen.

Mulla tällaiset ylimääräiset kotona. Tuu hakemaan naapurikunnasta jos olet kiinnostunut. Lähtevät halvalla. :P

Nämä eivät poista pomppimisilmiötä, mutta varmastikin vähentävät sitä.
-Mustang HT 65 'Viritetty'
-Mustang GT 2007
-Ranchero GT 1974
-Fender Mustang I 20W
-Tesla Model S 75D
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2575
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Re: traction bars

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

Traction barien yksi haitta voi olla (riippuu toki monesta muustakin asiasta) sitten perän pomppiminen kovassa jarrutuksessa. Slapper barit eivät sitä aiheuta, kun eivät vaikuta jarrutuksessa.
Mustang -65 FB V8
Escort -78 GIL 2.0L kaikilla herkuilla
Scorppi -97, 2.3, piti päästä mummolaan, odottaa hoitoa
BMW 730 -95 3L V8 DOCH
Opel Astra farmi -03
Myyty
Sierra Goshford 2.0L -85, foxLTD -85 3.8L, 1/6 BMW, 205 1.4 XS
puuhapetri
Aktiivi
Viestit: 34
Liittynyt: 28 Heinä 2008, 09:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: traction bars

Viesti Kirjoittaja puuhapetri »

JYK-90 kirjoitti:
Tapsa kirjoitti: 1. Lenkki-lenkki kiinnitteisiä tangon toinen pää kiinitetään koriin hitsaamalla kiinike.
toinen pää kiinnitetään kiinnikkellä perän U-pulteista .
nimitys traction-bar
yksinkertainen ja vanhin ratkaisu.edullinen.

Mulla tällaiset ylimääräiset kotona. Tuu hakemaan naapurikunnasta jos olet kiinnostunut. Lähtevät halvalla. :P

Nämä eivät poista pomppimisilmiötä, mutta varmastikin vähentävät sitä.

Kiitos tarjouksesta, mutta rupes noi cal-trackit kiinnostaan. Ois kyllä kivenheiton päässä. Tiedä sitten poistuuko pompottelu millään noista Tapsan luettelemista vaihtoehdoista. Mainospuheiden perusteella näyttäs kaikki olevan huippu ratkaisuja.

Kait jollain löytyy pomppimaton lukkoperä???
Ford Mustang Fastback -65
Ford Sierra Cosworth 4x4 -90
M-B 280 S -66
K-750(Ural) -70
Make67
Aina äänessä
Viestit: 1128
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang HT 1967
Paikkakunta: Lieto

Re: traction bars

Viesti Kirjoittaja Make67 »

puuhapetri kirjoitti:
JYK-90 kirjoitti:
Tapsa kirjoitti: 1. Lenkki-lenkki kiinnitteisiä tangon toinen pää kiinitetään koriin hitsaamalla kiinike.
toinen pää kiinnitetään kiinnikkellä perän U-pulteista .
nimitys traction-bar
yksinkertainen ja vanhin ratkaisu.edullinen.

Mulla tällaiset ylimääräiset kotona. Tuu hakemaan naapurikunnasta jos olet kiinnostunut. Lähtevät halvalla. :P

Nämä eivät poista pomppimisilmiötä, mutta varmastikin vähentävät sitä.

Kiitos tarjouksesta, mutta rupes noi cal-trackit kiinnostaan. Ois kyllä kivenheiton päässä. Tiedä sitten poistuuko pompottelu millään noista Tapsan luettelemista vaihtoehdoista. Mainospuheiden perusteella näyttäs kaikki olevan huippu ratkaisuja.

Kait jollain löytyy pomppimaton lukkoperä???
HEP!!!
-Make-
Ford Mustang HT -67, pelastettu museoinnilta...
347 CID RE85, DART SHP(TUUMACID)
C4 ala Timo Suojanen(rakenteilla...)
3.40, Eaton Truetrack
ym, ym, ym...

+ -66 HT
+ -94 avo GT
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2112
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Re: traction bars

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

Aiemmin oli nuo normi lehtijouset shelpy traction barseilla ja pomppi. Nykyisin 1 1/2 lehtiset, TSD lukolla. Ei pompota enään. Torque arm viritelmät jäi suunnitelman asteelle.
Avatar
1969
Aktiivi
Viestit: 106
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25

Re: traction bars

Viesti Kirjoittaja 1969 »

Cal Tracsit on ja toimii. Ei pompi missään tilanteessa.
puuhapetri
Aktiivi
Viestit: 34
Liittynyt: 28 Heinä 2008, 09:52
Paikkakunta: Pirkanmaa

Re: traction bars

Viesti Kirjoittaja puuhapetri »

JYK-90 kirjoitti:
Tapsa kirjoitti: 1. Lenkki-lenkki kiinnitteisiä tangon toinen pää kiinitetään koriin hitsaamalla kiinike.
toinen pää kiinnitetään kiinnikkellä perän U-pulteista .
nimitys traction-bar
yksinkertainen ja vanhin ratkaisu.edullinen.

Mulla tällaiset ylimääräiset kotona. Tuu hakemaan naapurikunnasta jos olet kiinnostunut. Lähtevät halvalla. :P

Nämä eivät poista pomppimisilmiötä, mutta varmastikin vähentävät sitä.
Minkämoinen akselikiinnitys sulla on ja pomputteleeko?

Antti66HT kirjoitti:Aiemmin oli nuo normi lehtijouset shelpy traction barseilla ja pomppi. Nykyisin 1 1/2 lehtiset, TSD lukolla. Ei pompota enään. Torque arm viritelmät jäi suunnitelman asteelle.
Oliko tiedossa että nuo 1 1/2 lehtiset ei pompota traction barssien kanssa vai oliko lopputulos iloinen ylläri?

1969 kirjoitti:Cal Tracsit on ja toimii. Ei pompi missään tilanteessa.
Onko muuten vakio tuennan osat?
Ford Mustang Fastback -65
Ford Sierra Cosworth 4x4 -90
M-B 280 S -66
K-750(Ural) -70
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2112
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Re: traction bars

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

Oli kyllä iloinen ylläri. Tietysti aina tuo etupainoisuus lehtijousissa auttaa, esim 4 1/2 lehtisiäkin on markkinoilla.
Avatar
JYK-90
Addikti
Viestit: 426
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT 1965, Viritetty
Mustang GT 2007
Ford Ranchero GT 1974
Tesla Model S 75D 2018
Paikkakunta: Vesilahti

Re: traction bars

Viesti Kirjoittaja JYK-90 »

[/quote]


Mulla tällaiset ylimääräiset kotona. Tuu hakemaan naapurikunnasta jos olet kiinnostunut. Lähtevät halvalla. :P

Nämä eivät poista pomppimisilmiötä, mutta varmastikin vähentävät sitä.[/quote]

Minkämoinen akselikiinnitys sulla on ja pomputteleeko?



Traction barsit oli akselissa kiinni U-pulttien avulla ja edestä hitsattuina apurunkoihin. Kyllähän perä pomppi kiihdytyksissä, muttei niin paljon kuin ennen barseja.
Ens kesänä ei sit toivottavasti enää pomputtele! :D :D
-Mustang HT 65 'Viritetty'
-Mustang GT 2007
-Ranchero GT 1974
-Fender Mustang I 20W
-Tesla Model S 75D
Vastaa Viestiin