traction bars
-
- Aktiivi
- Viestit: 34
- Liittynyt: 28 Heinä 2008, 09:52
- Paikkakunta: Pirkanmaa
traction bars
Näitähän myydään pääsääntöisesti poistamaan taka-akselin tärinää ja poistamaan pitkittäistuen tehtävää lehtijousilta. Mutta toimivatko nämä täysin? Onko ratkaisu näin helppo tohon pompotusilmiöön pidon rajoilla luistatellessa?
Ford Mustang Fastback -65
Ford Sierra Cosworth 4x4 -90
M-B 280 S -66
K-750(Ural) -70
Ford Sierra Cosworth 4x4 -90
M-B 280 S -66
K-750(Ural) -70
Re: traction bars
Näitä on käytetty maailman sivu lehtijousisissa taka-akseli tuennoissa.
Toimivat , poistavat/vähentävät ainakin löysille lehtijousille tyypillistä kiertymisilmiötä .
iskunvaimennuskin on osa tätä kokonaisuutta. jos on huonot pamput niin vaimennus tähänkin ilmiöön on huono.
Traction barsseja on erillaisia, tässä hieman eriteltynä:
1. Lenkki-lenkki kiinnitteisiä tangon toinen pää kiinitetään koriin hitsaamalla kiinike.
toinen pää kiinnitetään kiinnikkellä perän U-pulteista .
nimitys traction-bar
yksinkertainen ja vanhin ratkaisu.edullinen.
2. Lehtijousen alle 2:lla U-pultilla kiinnitettävä toisesta päästä irtonainen , kumi vaimentimella . yleensä 4-profiili
putkesta tehty "tanko"
nimitys traction bar,slapper bar.
yksinkertaisin ja halvin ratkaisu bolt-on.
3. Lenkki-lenkki malli, tanko joka kiinnitetään pultti liitoksilla
etupää liikkuvalla kiinnityksellä lehtijousen etulenkkiin ottaa tuoennan sieltä kiinnitys kiinnikkellä perän U-pultteihin
nimitys Cal-Track.
nykyään suosituin ratkaisu ja ehkä toimivin. keskihintainen.
4. Loytyy myös säädettävää SLIDE-A-LINK tankoratkaisua
joka vastaa Cal-trackia rakeenteeltaan ja toimivuudeltaan. kallein.
Toimivat , poistavat/vähentävät ainakin löysille lehtijousille tyypillistä kiertymisilmiötä .
iskunvaimennuskin on osa tätä kokonaisuutta. jos on huonot pamput niin vaimennus tähänkin ilmiöön on huono.
Traction barsseja on erillaisia, tässä hieman eriteltynä:
1. Lenkki-lenkki kiinnitteisiä tangon toinen pää kiinitetään koriin hitsaamalla kiinike.
toinen pää kiinnitetään kiinnikkellä perän U-pulteista .
nimitys traction-bar
yksinkertainen ja vanhin ratkaisu.edullinen.
2. Lehtijousen alle 2:lla U-pultilla kiinnitettävä toisesta päästä irtonainen , kumi vaimentimella . yleensä 4-profiili
putkesta tehty "tanko"
nimitys traction bar,slapper bar.
yksinkertaisin ja halvin ratkaisu bolt-on.
3. Lenkki-lenkki malli, tanko joka kiinnitetään pultti liitoksilla
etupää liikkuvalla kiinnityksellä lehtijousen etulenkkiin ottaa tuoennan sieltä kiinnitys kiinnikkellä perän U-pultteihin
nimitys Cal-Track.
nykyään suosituin ratkaisu ja ehkä toimivin. keskihintainen.
4. Loytyy myös säädettävää SLIDE-A-LINK tankoratkaisua
joka vastaa Cal-trackia rakeenteeltaan ja toimivuudeltaan. kallein.
- JYK-90
- Addikti
- Viestit: 426
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Mustang HT 1965, Viritetty
Mustang GT 2007
Ford Ranchero GT 1974
Tesla Model S 75D 2018 - Paikkakunta: Vesilahti
Re: traction bars
Tapsa kirjoitti: 1. Lenkki-lenkki kiinnitteisiä tangon toinen pää kiinitetään koriin hitsaamalla kiinike.
toinen pää kiinnitetään kiinnikkellä perän U-pulteista .
nimitys traction-bar
yksinkertainen ja vanhin ratkaisu.edullinen.
Mulla tällaiset ylimääräiset kotona. Tuu hakemaan naapurikunnasta jos olet kiinnostunut. Lähtevät halvalla.

Nämä eivät poista pomppimisilmiötä, mutta varmastikin vähentävät sitä.
-Mustang HT 65 'Viritetty'
-Mustang GT 2007
-Ranchero GT 1974
-Fender Mustang I 20W
-Tesla Model S 75D
-Mustang GT 2007
-Ranchero GT 1974
-Fender Mustang I 20W
-Tesla Model S 75D
Re: traction bars
Traction barien yksi haitta voi olla (riippuu toki monesta muustakin asiasta) sitten perän pomppiminen kovassa jarrutuksessa. Slapper barit eivät sitä aiheuta, kun eivät vaikuta jarrutuksessa.
Mustang -65 FB V8
Escort -78 GIL 2.0L kaikilla herkuilla
Scorppi -97, 2.3, piti päästä mummolaan, odottaa hoitoa
BMW 730 -95 3L V8 DOCH
Opel Astra farmi -03
Myyty
Sierra Goshford 2.0L -85, foxLTD -85 3.8L, 1/6 BMW, 205 1.4 XS
Escort -78 GIL 2.0L kaikilla herkuilla
Scorppi -97, 2.3, piti päästä mummolaan, odottaa hoitoa
BMW 730 -95 3L V8 DOCH
Opel Astra farmi -03
Myyty
Sierra Goshford 2.0L -85, foxLTD -85 3.8L, 1/6 BMW, 205 1.4 XS
-
- Aktiivi
- Viestit: 34
- Liittynyt: 28 Heinä 2008, 09:52
- Paikkakunta: Pirkanmaa
Re: traction bars
JYK-90 kirjoitti:Tapsa kirjoitti: 1. Lenkki-lenkki kiinnitteisiä tangon toinen pää kiinitetään koriin hitsaamalla kiinike.
toinen pää kiinnitetään kiinnikkellä perän U-pulteista .
nimitys traction-bar
yksinkertainen ja vanhin ratkaisu.edullinen.
Mulla tällaiset ylimääräiset kotona. Tuu hakemaan naapurikunnasta jos olet kiinnostunut. Lähtevät halvalla.![]()
Nämä eivät poista pomppimisilmiötä, mutta varmastikin vähentävät sitä.
Kiitos tarjouksesta, mutta rupes noi cal-trackit kiinnostaan. Ois kyllä kivenheiton päässä. Tiedä sitten poistuuko pompottelu millään noista Tapsan luettelemista vaihtoehdoista. Mainospuheiden perusteella näyttäs kaikki olevan huippu ratkaisuja.
Kait jollain löytyy pomppimaton lukkoperä???
Ford Mustang Fastback -65
Ford Sierra Cosworth 4x4 -90
M-B 280 S -66
K-750(Ural) -70
Ford Sierra Cosworth 4x4 -90
M-B 280 S -66
K-750(Ural) -70
-
- Aina äänessä
- Viestit: 1128
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang HT 1967
- Paikkakunta: Lieto
Re: traction bars
HEP!!!puuhapetri kirjoitti:JYK-90 kirjoitti:Tapsa kirjoitti: 1. Lenkki-lenkki kiinnitteisiä tangon toinen pää kiinitetään koriin hitsaamalla kiinike.
toinen pää kiinnitetään kiinnikkellä perän U-pulteista .
nimitys traction-bar
yksinkertainen ja vanhin ratkaisu.edullinen.
Mulla tällaiset ylimääräiset kotona. Tuu hakemaan naapurikunnasta jos olet kiinnostunut. Lähtevät halvalla.![]()
Nämä eivät poista pomppimisilmiötä, mutta varmastikin vähentävät sitä.
Kiitos tarjouksesta, mutta rupes noi cal-trackit kiinnostaan. Ois kyllä kivenheiton päässä. Tiedä sitten poistuuko pompottelu millään noista Tapsan luettelemista vaihtoehdoista. Mainospuheiden perusteella näyttäs kaikki olevan huippu ratkaisuja.
Kait jollain löytyy pomppimaton lukkoperä???
-Make-
Ford Mustang HT -67, pelastettu museoinnilta...
347 CID RE85, DART SHP(TUUMACID)
C4 ala Timo Suojanen(rakenteilla...)
3.40, Eaton Truetrack
ym, ym, ym...
+ -66 HT
+ -94 avo GT
Ford Mustang HT -67, pelastettu museoinnilta...
347 CID RE85, DART SHP(TUUMACID)
C4 ala Timo Suojanen(rakenteilla...)
3.40, Eaton Truetrack
ym, ym, ym...
+ -66 HT
+ -94 avo GT
- Antti66HT
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2112
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
- Paikkakunta: Tampere
Re: traction bars
Aiemmin oli nuo normi lehtijouset shelpy traction barseilla ja pomppi. Nykyisin 1 1/2 lehtiset, TSD lukolla. Ei pompota enään. Torque arm viritelmät jäi suunnitelman asteelle.
Re: traction bars
Cal Tracsit on ja toimii. Ei pompi missään tilanteessa.
-
- Aktiivi
- Viestit: 34
- Liittynyt: 28 Heinä 2008, 09:52
- Paikkakunta: Pirkanmaa
Re: traction bars
Minkämoinen akselikiinnitys sulla on ja pomputteleeko?JYK-90 kirjoitti:Tapsa kirjoitti: 1. Lenkki-lenkki kiinnitteisiä tangon toinen pää kiinitetään koriin hitsaamalla kiinike.
toinen pää kiinnitetään kiinnikkellä perän U-pulteista .
nimitys traction-bar
yksinkertainen ja vanhin ratkaisu.edullinen.
Mulla tällaiset ylimääräiset kotona. Tuu hakemaan naapurikunnasta jos olet kiinnostunut. Lähtevät halvalla.![]()
Nämä eivät poista pomppimisilmiötä, mutta varmastikin vähentävät sitä.
Oliko tiedossa että nuo 1 1/2 lehtiset ei pompota traction barssien kanssa vai oliko lopputulos iloinen ylläri?Antti66HT kirjoitti:Aiemmin oli nuo normi lehtijouset shelpy traction barseilla ja pomppi. Nykyisin 1 1/2 lehtiset, TSD lukolla. Ei pompota enään. Torque arm viritelmät jäi suunnitelman asteelle.
Onko muuten vakio tuennan osat?1969 kirjoitti:Cal Tracsit on ja toimii. Ei pompi missään tilanteessa.
Ford Mustang Fastback -65
Ford Sierra Cosworth 4x4 -90
M-B 280 S -66
K-750(Ural) -70
Ford Sierra Cosworth 4x4 -90
M-B 280 S -66
K-750(Ural) -70
- Antti66HT
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2112
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
- Paikkakunta: Tampere
Re: traction bars
Oli kyllä iloinen ylläri. Tietysti aina tuo etupainoisuus lehtijousissa auttaa, esim 4 1/2 lehtisiäkin on markkinoilla.
- JYK-90
- Addikti
- Viestit: 426
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Mustang HT 1965, Viritetty
Mustang GT 2007
Ford Ranchero GT 1974
Tesla Model S 75D 2018 - Paikkakunta: Vesilahti
Re: traction bars
[/quote]
Mulla tällaiset ylimääräiset kotona. Tuu hakemaan naapurikunnasta jos olet kiinnostunut. Lähtevät halvalla.
Nämä eivät poista pomppimisilmiötä, mutta varmastikin vähentävät sitä.[/quote]
Minkämoinen akselikiinnitys sulla on ja pomputteleeko?
Traction barsit oli akselissa kiinni U-pulttien avulla ja edestä hitsattuina apurunkoihin. Kyllähän perä pomppi kiihdytyksissä, muttei niin paljon kuin ennen barseja.
Ens kesänä ei sit toivottavasti enää pomputtele!

Mulla tällaiset ylimääräiset kotona. Tuu hakemaan naapurikunnasta jos olet kiinnostunut. Lähtevät halvalla.

Nämä eivät poista pomppimisilmiötä, mutta varmastikin vähentävät sitä.[/quote]
Minkämoinen akselikiinnitys sulla on ja pomputteleeko?
Traction barsit oli akselissa kiinni U-pulttien avulla ja edestä hitsattuina apurunkoihin. Kyllähän perä pomppi kiihdytyksissä, muttei niin paljon kuin ennen barseja.
Ens kesänä ei sit toivottavasti enää pomputtele!


-Mustang HT 65 'Viritetty'
-Mustang GT 2007
-Ranchero GT 1974
-Fender Mustang I 20W
-Tesla Model S 75D
-Mustang GT 2007
-Ranchero GT 1974
-Fender Mustang I 20W
-Tesla Model S 75D