moottorin kierrokset suhteessa nopeuteen

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
salkkari
Aktiivi
Viestit: 79
Liittynyt: 13 Touko 2005, 22:53
Auto: Mustang ht 351c -64½
Paikkakunta: Espoo

moottorin kierrokset suhteessa nopeuteen

Viesti Kirjoittaja salkkari »

sellaista tossa mietin et minkälaisilla välityksillä porukalla on, siis tuntuu et mulla liian lyhyt ja matka ajo vaikee lämpöjen suhteen.

et minkälaisia kierroksia on esim. 100km/h vauhdissa? mulla jossain vajaassa 4tonnissa. tuntuu aika kovilta ku oma käyttöauto (gsi astra) vetää 120km/h 3tonnia
-- Ford Mustang ht -64 351 --
Avatar
Homer65
Over The Top
Viestit: 4857
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: moottorin kierrokset suhteessa nopeuteen

Viesti Kirjoittaja Homer65 »

Mulla -65ssa, jossa C4,perä 1:3.25 hyvä kompromissi. Olisko kierrokset 3000/100kmh luokkaa. Renkaat 16"/255/50.
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!

MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
salkkari
Aktiivi
Viestit: 79
Liittynyt: 13 Touko 2005, 22:53
Auto: Mustang ht 351c -64½
Paikkakunta: Espoo

Re: moottorin kierrokset suhteessa nopeuteen

Viesti Kirjoittaja salkkari »

Homer65 kirjoitti:Mulla -65ssa, jossa C4,perä 1:3.25 hyvä kompromissi. Olisko kierrokset 3000/100kmh luokkaa. Renkaat 16"/255/50.
tollanen kuulostaa paljon käytännöllisemmältä. mulla siis kans C4 ja perä on joku 9" perä, ei mitään hajua mikä ja mikä välitys siel on.. eikä lukkoa.
-- Ford Mustang ht -64 351 --
Make67
Aina äänessä
Viestit: 1128
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang HT 1967
Paikkakunta: Lieto

Re: moottorin kierrokset suhteessa nopeuteen

Viesti Kirjoittaja Make67 »

Mulla 8", 3.80 välitys, AOD, Eaton TrueTrack ja aivan liian harva :lol: . Satasen nopeudessa 2100 RPM!!! Enskesänä 4.11 ruuvi...saattais tulla muutama EssonBaari-hepo kulkineeseen lisäää :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen: !
-Make-
Ford Mustang HT -67, pelastettu museoinnilta...
347 CID RE85, DART SHP(TUUMACID)
C4 ala Timo Suojanen(rakenteilla...)
3.40, Eaton Truetrack
ym, ym, ym...

+ -66 HT
+ -94 avo GT
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: moottorin kierrokset suhteessa nopeuteen

Viesti Kirjoittaja Fastback »

Nostahan auton perä ylös, pyörittelet jordaania ja lasket renkaan liikkeen. Saat siitä laskettua suurinpiirteisen perävälityksen. Vedä renkaaseen liidulla tms. millä jää jälki ja laske montako kierrosta kardaani pyörähtää kun rengas pyörii yhden kokonaisen. Laskin omastani joskus noin ja sain n. 4 kierrosta, todellisuudessa rattaa olivat 3,89 kun perä kävi auki.

Matkakierroksia saat harvemmaksi laittamalla taka-akselille korkeammat renkaat, vaihtamalla harvemman perävälityksen tai vaihtamalla vaihteiston jossa harvempi ylivaihde. 4000rpm satasella on kyllä aika jylysti jenkaa, jotain asialle voisi tehdä.

Make, sullahan on oikein kierroshirviö :mrgreen: Mulla on 1850rpm 100 km/h... :oops:
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Avatar
Aku_81
Aina äänessä
Viestit: 1660
Liittynyt: 15 Elo 2004, 20:01
Viesti:

Re: moottorin kierrokset suhteessa nopeuteen

Viesti Kirjoittaja Aku_81 »

[quote="Fastback"

Make, sullahan on oikein kierroshirviö :mrgreen: Mulla on 1850rpm 100 km/h... :oops:[/quote]

Aika lailla samat kierrokset täälläkin, 3.55-välitys, t5-loota pitkällä viitosella ja 225/50/16 kumekset pyörii alla
Go tell Alice....
Make67
Aina äänessä
Viestit: 1128
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang HT 1967
Paikkakunta: Lieto

Re: moottorin kierrokset suhteessa nopeuteen

Viesti Kirjoittaja Make67 »

Aku_81 kirjoitti:[quote="Fastback"

Make, sullahan on oikein kierroshirviö :mrgreen: Mulla on 1850rpm 100 km/h... :oops:
Aika lailla samat kierrokset täälläkin, 3.55-välitys, t5-loota pitkällä viitosella ja 225/50/16 kumekset pyörii alla[/quote]

Juu, samankokoset rillat mullakin, vaan kyllä se hiukan ahistaa kun "veto" loppuu joka kerta kun ylivaihteelle mennään...toi AOD:n overdrive(0.67) tappaa vauhdin/kiihtyvyyden kokonaan, ainakin tällä nykyisellä pikkumoottorilla :shock: !?! Saattais sillä 4.11 kierteellä saada pikkuisen apua asiaan...EHKÄ?

Toinen vaihtoehto tietty olis se perkeleen manuaali tai sitte ISOMPI MOOTTORI :LMAO: :mrgreen: !!!
-Make-
Ford Mustang HT -67, pelastettu museoinnilta...
347 CID RE85, DART SHP(TUUMACID)
C4 ala Timo Suojanen(rakenteilla...)
3.40, Eaton Truetrack
ym, ym, ym...

+ -66 HT
+ -94 avo GT
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: moottorin kierrokset suhteessa nopeuteen

Viesti Kirjoittaja Fastback »

Make67 kirjoitti:Juu, samankokoset rillat mullakin, vaan kyllä se hiukan ahistaa kun "veto" loppuu joka kerta kun ylivaihteelle mennään...toi AOD:n overdrive(0.67) tappaa vauhdin/kiihtyvyyden kokonaan, ainakin tällä nykyisellä pikkumoottorilla :shock: !?! Saattais sillä 4.11 kierteellä saada pikkuisen apua asiaan...EHKÄ?

Toinen vaihtoehto tietty olis se perkeleen manuaali tai sitte ISOMPI MOOTTORI :LMAO: :mrgreen: !!!
Dodi, isolohko ja manuaali!!! Asiaa!! :lol: :lol: Katotaas nyt kun päästään Auraan asettumaan, niin saat tulla make pelkääjän penkille niin tiiät mistä puhutaan :wink:

3,89 välitys, 275/60-15 rengas ja 0,64 vitosvaihde (tko600). En ole vielä käytännössä päässyt testaamaan täyskaasu vedolla, että miten tuo lullani puutuu 4:sta 5:lle vaihdossa. Nelosella jos vetää kierrokset 6300 rpm asti, niin vitoselle vaihdettaessa kierrokset tippuvat n. 4000 rpm. Periaatteessa tuossa ollaan moottorin erittäin vahvalla vääntöalueella, tosin nopeutta on kertynyt 217 km/h. Sillä ilmanvastukselle aletaan jurraamaan 4000rpm:llä vitonen taulussa niin saas nähdä kuin käy, jotain tapahtuu kyllä.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Avatar
Aku_81
Aina äänessä
Viestit: 1660
Liittynyt: 15 Elo 2004, 20:01
Viesti:

Re: moottorin kierrokset suhteessa nopeuteen

Viesti Kirjoittaja Aku_81 »

Make67 kirjoitti:
Aku_81 kirjoitti:[quote="Fastback"

Make, sullahan on oikein kierroshirviö :mrgreen: Mulla on 1850rpm 100 km/h... :oops:
Aika lailla samat kierrokset täälläkin, 3.55-välitys, t5-loota pitkällä viitosella ja 225/50/16 kumekset pyörii alla
Juu, samankokoset rillat mullakin, vaan kyllä se hiukan ahistaa kun "veto" loppuu joka kerta kun ylivaihteelle mennään...toi AOD:n overdrive(0.67) tappaa vauhdin/kiihtyvyyden kokonaan, ainakin tällä nykyisellä pikkumoottorilla :shock: !?! Saattais sillä 4.11 kierteellä saada pikkuisen apua asiaan...EHKÄ?

Toinen vaihtoehto tietty olis se perkeleen manuaali tai sitte ISOMPI MOOTTORI :LMAO: :mrgreen: !!![/quote]

No ei ainakaan jos reippaammin vedättää niin ei tuo pitkä viitonen tuota merimoottoria ihan tapa. Vartilla kerkee vedättää nelosella vaan viiteen tonttuun jolloin on 172km/h nopeutta. Jos sitä joskus menis huippunopeuspäiville kattoo miten jaksaa viitosella vedättää :roll:
Go tell Alice....
Avatar
Dervish
Aina äänessä
Viestit: 1550
Liittynyt: 06 Heinä 2004, 09:33
Paikkakunta: Kalvola

Re: moottorin kierrokset suhteessa nopeuteen

Viesti Kirjoittaja Dervish »

265-40-17 muistaakseni kumit, 3,73 välitys nyt ja n. 2000rpm satasen vauhdissa...
Lootana jokahan lie T5 mikä -91gt foksissa on.

EDIT:
höpöhöntti iski ja kirjoitti väärin kiekat :)
Viimeksi muokannut Dervish, 10 Elo 2009, 13:02. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
--
Isolohkohan on niille isomahoille, joita pikkulohko ei jaksa vetää!! :pehva:
-Homer65
Avatar
zeizei
Aktiivi
Viestit: 73
Liittynyt: 19 Maalis 2007, 15:22
Auto: 1966 k-code Fastback

Re: moottorin kierrokset suhteessa nopeuteen

Viesti Kirjoittaja zeizei »

1000 kierrosta 100km/h vauhdissa?Mul on tyhjäkäyntikin enemmän :shock:
Avatar
Ville K
Moderaattori
Viestit: 1805
Liittynyt: 17 Touko 2009, 12:41
Paikkakunta: Ylöjärvi
Viesti:

Re: moottorin kierrokset suhteessa nopeuteen

Viesti Kirjoittaja Ville K »

Vähän itsekin ihmettelen, kun mulla on 2.73 perä ja varmaan sama vitosen välitys. 225/55/16 renkailla mittari näyttää oikein, ja satasen vauhdissa kierroksia n.1700-1800
Tappikoneisia klassikko-volvoja 60-luvulta jonkunlainen kokoelma
Avatar
91GT
Addikti
Viestit: 374
Liittynyt: 22 Tammi 2005, 18:50

Re: moottorin kierrokset suhteessa nopeuteen

Viesti Kirjoittaja 91GT »

Noilla kierroksilla siellä kyllä on 3.08 välitys. 2.73 kiertäis 1500 kiekkaa satasessa.
Mulla on 255/45-17 ja 3.55 ja kiertää reilua 1900.

Tossa on laskuri millä voi spekuloida vähän rengas kokoja ja perävälityksiä.
http://www.allfordmustangs.com/Detailed/608.shtml

265-40-17 muistaakseni kumit
Milläs Dervish noin isot pallot sait mahtumaan? Jouduikko nutikoimaan lokarin reunoja?
Avatar
Ville K
Moderaattori
Viestit: 1805
Liittynyt: 17 Touko 2009, 12:41
Paikkakunta: Ylöjärvi
Viesti:

Re: moottorin kierrokset suhteessa nopeuteen

Viesti Kirjoittaja Ville K »

joku ajatuskatko sattui mullekin, nimittäin ihan karvan yli 1500 niitä kierroksia mulla on satasen nopeudessa.. Eli 2.73 välitys kuten door taginkin perusteella pitäis olla.
Tappikoneisia klassikko-volvoja 60-luvulta jonkunlainen kokoelma
Avatar
Dervish
Aina äänessä
Viestit: 1550
Liittynyt: 06 Heinä 2004, 09:33
Paikkakunta: Kalvola

Re: moottorin kierrokset suhteessa nopeuteen

Viesti Kirjoittaja Dervish »

91GT kirjoitti:
265-40-17 muistaakseni kumit
Milläs Dervish noin isot pallot sait mahtumaan? Jouduikko nutikoimaan lokarin reunoja?
Eipä tarvinnut mittään tehdä ja vaakaiskaritkin on vielä paikoillaan.
Vanteiden ET muistaakseni 35 (2003 mach1).
Edessä 6mm (muistaaksnei) spacerilla 255-45-17
--
Isolohkohan on niille isomahoille, joita pikkulohko ei jaksa vetää!! :pehva:
-Homer65
Vastaa Viestiin