imuilma-vaparisuodatin--kartio ?

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
Vee8
Aina äänessä
Viestit: 1138
Liittynyt: 25 Touko 2004, 15:34
Auto: Ford Mustang GT 1994
Ford Mustang Sportsroof 1969
Ford F-150 Lariat 2007
Ford Mustang Mach-E GT
Paikkakunta: Kangasala

Re: imuilma-vaparisuodatin--kartio ?

Viesti Kirjoittaja Vee8 »

Kai se kestää kun kaikki moska on koneessa :D Menkääs ny joku ajaan stangi dynossa että saadaan faktaa tähän asiaan, mun arvio on että hyöty on max 3 heppaa tai kymmenen menetettyä :P Foxissa voi olla enempikin orkkispanelisuodattimen johdosta.
"eihän tässä nyt kuinkaan voi käydä"
_____________________________
-----Ford Mustang GT -94-----
---Ford Mustang Sportsroof 1969 projekti----
---Ford F-150 Lariat 5.4 Triton 4x4---
------Ford Mustang Mach-E------
Avatar
MouTine
Mega-addikti
Viestit: 688
Liittynyt: 17 Heinä 2006, 23:10

Re: imuilma-vaparisuodatin--kartio ?

Viesti Kirjoittaja MouTine »

Vee8 kirjoitti:Kai se kestää kun kaikki moska on koneessa :D Menkääs ny joku ajaan stangi dynossa että saadaan faktaa tähän asiaan, mun arvio on että hyöty on max 3 heppaa tai kymmenen menetettyä :P Foxissa voi olla enempikin orkkispanelisuodattimen johdosta.
Se on penkissä vähän hankala kokeilla ja simuloida IRL tilannetta. Niinkun tuola aikasemmin jo kirjoitin, niin kyse ei ole siitä että orkkis suodatin ahdistaisi vaan siitä että koneelle saataisiin kylmempää ilmaa.
Nykyiset:
'07 CL63 AMG 6.2i V8

Ollut joskus:
'04 SLK55 AMG 5.4i V8
'05 CLK55 AMG 5.4i V8
'00 CLK55 AMG 5.4i V8
'94 A8 4.2i V8
'92 850i 5.0i V12
'96 Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 TownCar 4.6i V8
'78 Capri 2.9i V6 BOA Cosworth
'77 Capri 2.8i V6
Avatar
91GT
Addikti
Viestit: 374
Liittynyt: 22 Tammi 2005, 18:50

Re: imuilma-vaparisuodatin--kartio ?

Viesti Kirjoittaja 91GT »

Vaihdoin K&N paneeli suodattimen vakiomalliseen paperisuodattimeen kun pesasin mafin uudestaan kun auto rupes taas Räyskälän jälkeen oikuttelemaan. Ei se kyllä siittä kiinni ollut. Loppujen lopuksi vaihdoin lambdat ja nyt tuntuis pelaavan normaalisti, koputetaan puuta.

Mutta rupesin miettimään että onko tuolla suodattimella käytännön merkitystä tehoihin niin löysin tälläset videot.
Dyno vetoja turbo autoilla ja 1.3l daihatsulla, tulokset on mielenkiintoisia vaikka ensimmäiseksi ruutuun ilmestyy karvanaama höpisemään lippis vinossa :lol: .



Noitten perusteella en tiedä viitinkö enää heittää konnaa takasin.
Avatar
Pappacosworth
Aina äänessä
Viestit: 1368
Liittynyt: 06 Tammi 2008, 10:13
Auto: Focus ST250/Honda Africa Twin CRF1000D
Paikkakunta: Koskenkorva
Viesti:

Re: imuilma-vaparisuodatin--kartio ?

Viesti Kirjoittaja Pappacosworth »

Mä nakkaan omista vehkeistä kaikki kerralla astianpesukoneeseen. Pari tuntia kuumalla, ja lopuksi painepesurilla sisältäpäin leveällä viuhkalla ettei tuu liikaa painetta. Kuivaneeseen 2-t öljyä, yön yli valutus ja taas mennään.
#ECU tuning Ford 1987-2019#
https://texelectric.webnode.fi/
Avatar
ToniH
Mega-addikti
Viestit: 772
Liittynyt: 26 Loka 2005, 20:34
Auto: Mustang GT 5.0 1995

Re: imuilma-vaparisuodatin--kartio ?

Viesti Kirjoittaja ToniH »

Tässä tämänvuotinen (2020) ilmansuodatintesti, johon törmäsin tänään. Mukana Fram, Wix, K&N jne. paneelit.

Jos ei jaksa kuunnella löpinöitä niin tässä hyppypaikat yhteenvetoihin:
1. 6.54 min - rakenteen ihmettelyä eli lähinnä poimujen määrä
2. 8.49 min - 0-60mph vertailu
3. 13.35 min - suodatustehovertailut

Itelläkin on yhdessä autossa vielä K&N mutta voipi olla, että siirryn näin vanhemmiten takas paperiin. ;)

[youtube][/youtube]
Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Avatar
ToniH
Mega-addikti
Viestit: 772
Liittynyt: 26 Loka 2005, 20:34
Auto: Mustang GT 5.0 1995

Re: imuilma-vaparisuodatin--kartio ?

Viesti Kirjoittaja ToniH »

Niin, sen takia sen tähän ketjuun postasinkin. Mutta, olis siellä ollut näköjään toinenkin ketju mihin tuo olisi sopinut. Mun ei ole tarkoitus vääntää yhtään mitään tässä asiassa. Oli vaan mielenkiintoinen tavis-testi asiasta, jos vaan kestää kaverin esiintymistyyliä. ;) Sillä on muitakin mielenkiintoisia vertailuja, joista voi olla automiehille hyötyä mm. ruosteeneston jne. alalta.

Mulla on ollut 3 autossa K&N filsuja eikä niiden kanssa mielestäni edes ns. urheiluautoissa tunne hanurissa yhtään mitään - vaikka ehkä dynossa jotain voisi näkyäkin (virhemarginaali?). Nykyään olen enemmän sillä kantilla, että joku muutama heppa sinne tänne - ihan sama, kunhan kone kestää mahdollisimman hyvin ja kauan. Joten suodatusteho saa kyllä olla hyvä. Pätee myös niihin ketjussa mainittuihin ö-suodattimiin.

Tuossa testissä vaan ne K&N suodatuslukemat vrt. esim. paremmat paprufilsut oli aika järkyttävät, jos yhtään tykkää enempi ajelusta kuin koneiden remppaamisesta. ;)
Mustang GT 5.0 '95
Tunturi Start 54cc '73
Vastaa Viestiin