välitykset

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
arttu
Aktiivi
Viestit: 37
Liittynyt: 16 Touko 2007, 22:30

välitykset

Viesti Kirjoittaja arttu »

Mitkä on -96 cobra mustangin vaihteisto välitykset?? Sais vähän laskettua välityksiä. Ajattelin että jos lopultakin saisi tihennettyä tuota aavikko perävälitystä....nyt on 3:27
Onko kokemuksia mikä ois sopiva välistys katukäyttöön?
svt Cobra (Nos) -96
Bronco II -88
Kupla -52 (venyvä projekti)
arttu
Aktiivi
Viestit: 37
Liittynyt: 16 Touko 2007, 22:30

Re: välitykset

Viesti Kirjoittaja arttu »

hiljaista....vitos vaihteen välitys ois melkein tärkein.....ettei matkavauhdin kierrokset menis liian korkealle.
svt Cobra (Nos) -96
Bronco II -88
Kupla -52 (venyvä projekti)
Tapsa
Mega-addikti
Viestit: 701
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Etelä-suomi

Re: välitykset

Viesti Kirjoittaja Tapsa »

Ihan passeli välitys katu/maantie ajoon vielä. Sulla varmaan 8.8" perä autossasi
et olisko 3.25 lähinnä mitä on saatavana, 3.55 on ainakin saatavana
ja automaatti loikkari laatikolla vielä maantie kelpoinen.
Avatar
SamiM
Aina äänessä
Viestit: 1519
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Leppävesi

Re: välitykset

Viesti Kirjoittaja SamiM »

Tremec T-45
1. 3,37
2. 1,99
3. 1,33
4. 1,00
5. 0,67
R 3,22

Mullon samanmoisessa Cobrassa 4,30 perävälitys. Hyvin laulaa kaupungissa ja maantiellä, eikä näytä huonosti vaikuttavan kulutukseenkaan. DOHC-moottori tykkää kierroksista ja välitystä vaihtamalla niitä saa. Kyllä 4,11 välitykselläkin taitaisi pärjätä.

Tänä kesänä saan tarkempia kulutuslukemia, kun saan mittarin näyttämään oikein sähköisellä korjaimella. Rattaita vaihtamalla noin korkealla välityksellä mittaria ei saa kohdalleen eikä kannata yrittääkään, sillä 7-hampainen drive ja 23-hampainen driven yhdistelmä tunnetusti ei kauaa kestä.

Ja rattaat tietenkin Ford Racing niin ovat hiljaiset.
Avatar
MouTine
Mega-addikti
Viestit: 688
Liittynyt: 17 Heinä 2006, 23:10

Re: välitykset

Viesti Kirjoittaja MouTine »

SamiM kirjoitti:Tremec T-45
1. 3,37
2. 1,99
3. 1,33
4. 1,00
5. 0,67
R 3,22

Mullon samanmoisessa Cobrassa 4,30 perävälitys. Hyvin laulaa kaupungissa ja maantiellä, eikä näytä huonosti vaikuttavan kulutukseenkaan. DOHC-moottori tykkää kierroksista ja välitystä vaihtamalla niitä saa. Kyllä 4,11 välitykselläkin taitaisi pärjätä.

Tänä kesänä saan tarkempia kulutuslukemia, kun saan mittarin näyttämään oikein sähköisellä korjaimella. Rattaita vaihtamalla noin korkealla välityksellä mittaria ei saa kohdalleen eikä kannata yrittääkään, sillä 7-hampainen drive ja 23-hampainen driven yhdistelmä tunnetusti ei kauaa kestä.

Ja rattaat tietenkin Ford Racing niin ovat hiljaiset.
Mimmonen Sami toi neljä'kolmekymppinen peräruuvi on? Voiko sillä ajaa pikatiellä mukavasti ja pystyykö sillä ajamaan yli 200 nopeuksia? Ootko kokeillu paljonko se tolla välityksella kulkee huippuja?

Pitäs joskus päästä kyytiin misä tuommonen välitys on. Oon monasti miettinyt perävälityksiä, mutta kun ajotyylini ei oikeen sovi tuollasille jokkis-välityksille. Kivahan se Ahvenistolla on tikata aina vaan isompaa, mutta mites sitten kun lähdetään kotiin...
Nykyiset:
'07 CL63 AMG 6.2i V8

Ollut joskus:
'04 SLK55 AMG 5.4i V8
'05 CLK55 AMG 5.4i V8
'00 CLK55 AMG 5.4i V8
'94 A8 4.2i V8
'92 850i 5.0i V12
'96 Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 TownCar 4.6i V8
'78 Capri 2.9i V6 BOA Cosworth
'77 Capri 2.8i V6
Avatar
SamiM
Aina äänessä
Viestit: 1519
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Leppävesi

Re: välitykset

Viesti Kirjoittaja SamiM »

MouTine kirjoitti: Mimmonen Sami toi neljä'kolmekymppinen peräruuvi on? Voiko sillä ajaa pikatiellä mukavasti ja pystyykö sillä ajamaan yli 200 nopeuksia? Ootko kokeillu paljonko se tolla välityksella kulkee huippuja?

Pitäs joskus päästä kyytiin misä tuommonen välitys on. Oon monasti miettinyt perävälityksiä, mutta kun ajotyylini ei oikeen sovi tuollasille jokkis-välityksille. Kivahan se Ahvenistolla on tikata aina vaan isompaa, mutta mites sitten kun lähdetään kotiin...
Rapiat 3 000 kierrosta pikatiellä kun todellista nopeutta on 135. Huippuja ei ole tarvinnut kokeilla, vielä. Tiedän kyllä ettei kulje kovin huimia nopeuksia, mutta sinne pääsee nopeammin, mikä mulle merkkaa enemmän kuin huippunopeus jota ei tule käytettyä. Hurisee moottori ihan kivasti noissa pikatienopeuksissa, mutta muistelisin ettei häiritsevästi. Ja kiihtyy napsakasti kun on jo valmiiksi kierroksia.

Sulle varmaan passais sitten 3,90 välitys, niin riittäis nopeus.
Avatar
65HT
Mega-addikti
Viestit: 766
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: välitykset

Viesti Kirjoittaja 65HT »

SamiM kirjoitti:
Rapiat 3 000 kierrosta pikatiellä kun todellista nopeutta on 135.
Rapiat 6000 kierrosta olisi sitten todellista 270 km/h (jos voima riittää viemään sinne asti). Useimmillehan tuo riittää... :D
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002

"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
arttu
Aktiivi
Viestit: 37
Liittynyt: 16 Touko 2007, 22:30

Re: välitykset

Viesti Kirjoittaja arttu »

Nyt ois vielä kaks vaihto ehtoa 4.11 tai 3.73... eipä tiijä kumman laittais. Ehkä 3.73 vaikka tuntuu aika pieneltä ero vakioon verrattuna.
Onko muuten kaikki 8,8" perät sisus kaluiltaan samallaisia riippumatta missä foordissa on kiinni?
svt Cobra (Nos) -96
Bronco II -88
Kupla -52 (venyvä projekti)
Avatar
SamiM
Aina äänessä
Viestit: 1519
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Leppävesi

Re: välitykset

Viesti Kirjoittaja SamiM »

65HT kirjoitti:
SamiM kirjoitti:
Rapiat 3 000 kierrosta pikatiellä kun todellista nopeutta on 135.
Rapiat 6000 kierrosta olisi sitten todellista 270 km/h (jos voima riittää viemään sinne asti). Useimmillehan tuo riittää... :D
Nopeasti laskettuna noin.
arttu kirjoitti:Nyt ois vielä kaks vaihto ehtoa 4.11 tai 3.73... eipä tiijä kumman laittais. Ehkä 3.73 vaikka tuntuu aika pieneltä ero vakioon verrattuna.
Onko muuten kaikki 8,8" perät sisus kaluiltaan samallaisia riippumatta missä foordissa on kiinni?
Ai niin 3,90 taisikin olla 9" välitys. Saattaa 3,73 tuntua paperilla pieneltä erolta entiseen, mutta käytännössä tulet huomaamaaan eron hyvinkin selvästi. Kuten todettua, DOHC-moottori tykkää kierroksista. Itse laittaisin varmaan 4,11 jos pitäisi valita.

Taitaapi olla 8,8" perät samanlaisia kaikki, mikä kyllä Fordia tuntien vaikuttaa oudolta.
Tapsa
Mega-addikti
Viestit: 701
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Etelä-suomi

Re: välitykset

Viesti Kirjoittaja Tapsa »

Thunderbirdin 8.8" :ssa on isommat poskilaakerit , kaverin murikassa ainakin kun
kaverin sierraan sitä asennettiin, välitys-(3.73) on kuitenkin sama kaikkiin.
jos vakio välkkä ,ainakin joissain cobrissa 2.76 tms niin 3.73 on tuntuva ero
100 km/t 1500 rpm / 2500 rpm
tiuhalla välkällä pääsee kyllä kovaakin tarvittaessa mutta motin pitää olla
kierroksia sietävä . itse päätyisin kompromissi välkkä 3.73
jos ajelee normi katunopeuksia ja vain silloin tällöin käy motariilla
onko autosi automaatti vai manuaali ?
tositiuhalla perällä ykkkösvaihde muuttuu vaan ryömintä vaihteeksi.
arttu
Aktiivi
Viestit: 37
Liittynyt: 16 Touko 2007, 22:30

Re: välitykset

Viesti Kirjoittaja arttu »

Manuaali peli on.... hyvää kiihtyyttä haen. matka ajossa sais olla max 2400rpm
svt Cobra (Nos) -96
Bronco II -88
Kupla -52 (venyvä projekti)
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: välitykset

Viesti Kirjoittaja Fastback »

Lasketaas sulle sopiva välitys. Mikä on käytettävä rengasprofiili taka-akselilla ja mikä on vaihteistosi 5:s vaihteen välitys. Onko se tuo Samin mainitsema 0,67 ?

-----
jos sulla on 275/40-17 takarenkaat, 0,67 vitos välitys ja nopeutta 100 km/h tulee kierrosluvuksi:
3,73 rattaat => 2120 rpm
4,11 rattaat => 2340 rpm
4,30 rattaat => 2440 rpm

-----

Sami, mikäs sun on rengasprofiili taka-akselilla niin pääsen tarkastamaan toleranssin laskuissani. Oman autoni kohdalla laskuni osui ~50 rpm päähän lasketun ja todellisuuden välillä - loppu siitä mittari/tulkintavirhettä... :mrgreen:
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
arttu
Aktiivi
Viestit: 37
Liittynyt: 16 Touko 2007, 22:30

Re: välitykset

Viesti Kirjoittaja arttu »

5 vaihde 0,67. Renkaat 255/40-17
svt Cobra (Nos) -96
Bronco II -88
Kupla -52 (venyvä projekti)
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: välitykset

Viesti Kirjoittaja Fastback »

255/40-17 ja 0,67 vitonen

100 km/h
3,73 rattaat => 2170 rpm
4,11 rattaat => 2400 rpm
4,30 rattaat => 2500 rpm

120 km/h
3,73 rattaat => 2610 rpm
4,11 rattaat => 2880 rpm
4,30 rattaat => 3010 rpm

Muista sitten että jos joskus vaihdat vanteita tms, niin renkaan kasvanut kokonaishalkaisija tiputtaa matkakierroksia ja madaltuva rengas nostaa matkakierroksia.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Avatar
MouTine
Mega-addikti
Viestit: 688
Liittynyt: 17 Heinä 2006, 23:10

Re: välitykset

Viesti Kirjoittaja MouTine »

Itse tein muutama viikko sitten havainnon Hml motarilla... Matkanopeus asetettu crusella 150 (GPS) ja kierrokset vitosella 2750 (OBD-II luettuna) ja 265/35x18" rengastuksella.

Jatkokysymys... Mikä on korkein välitys johonka myydään mittarianturin ratas-sarjaa laatikkoon?
Jatkokysymyksen jatkokysymys... Mitä kaikkea pitää purkaa jotta setin saa asennettua laatikkoon? Muistikuva olisi että pitää koko häntä pultata auki.
Nykyiset:
'07 CL63 AMG 6.2i V8

Ollut joskus:
'04 SLK55 AMG 5.4i V8
'05 CLK55 AMG 5.4i V8
'00 CLK55 AMG 5.4i V8
'94 A8 4.2i V8
'92 850i 5.0i V12
'96 Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 TownCar 4.6i V8
'78 Capri 2.9i V6 BOA Cosworth
'77 Capri 2.8i V6
Vastaa Viestiin