Kaikkien runkojäykkäreiden äiti, isoäiti...

Kaikkien alustaspektaakkelien äiti
Avatar
1969
Aktiivi
Viestit: 106
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25

Kaikkien runkojäykkäreiden äiti, isoäiti...

Viesti Kirjoittaja 1969 »

Ja Ikaalisten Kummisetä!

Aikoinaan jututin edesmennyttä Charlie Brunoa, joka tunnettiin kautta uuden mantereen Mustang-ajettavuusspesialistina. Samainen heppu konsultoi Kerhon silloista puheenjohtajaa Pertti Heinosta avo-foxin alustamuutoksissa, aikana jolloin torque armit ja muut Griggsit olivat täällä kutakuinkin ennennäkemättömiä. Charlien vankka näkemys Earlyn rakentamisesta oli, että ensin jäykistetään runko, ja sitten vasta viritellään jousitusta. Vanhassa vehkeessä runko vaan joustaa kertakaikkisesti liikaa, jotta kulmat toimisivat hyvin. Napakat jouset ja modernit matalaprofiiliset renkaat rasittavat lepsua koppaa reilunlaisesti. Tältä pohjalta itsekin aikoinaan valitsin eteen alle 600lbs jouset, ja päätin miettiä asiaa uudestaan, kunhan runko on saatu jäykistettyä.

Vuosien mittaan olen seuraillut tarjolla olevia jäykisteitä eri toimittajilta, mutta tekniikkapuolen rekentelu on vienyt suurimman osan harrastusajasta. Erilaisten jäykkäreiden paremmuudesta olen kuullut monenlaisia mielipiteitä vuosien mittaan ja itse olen pähkäillyt näin:

Auton pohjasta eri tasossa oleva yhde on jäykin, kunhan se on monesta kohtaa kiinni (sekä lattiassa, että rungoissa) muodostaen tikapuumaisen rakenteen. Upotettu on kauniimpi ja työläämpi, mutta ei välttämättä jäykempi. Anyway, auton viipalointi ei innostanut, ja statiikan opinnoille piti saada käyttöä. Kaikissa earlyihin tarjottavissa jäykkäreissä on kuitenkin yksi selkeä puute, minkä Ford jo aikoinaan huomioi Boss 302 Chassis Modification guidessa. Rungon etupää ja erityisesti alatukivarsien kiinnityskohdat ovat niin vetelää tavaraa, että niille pitää tehdä jotain. Oma veikkaukseni on, että melkein millä tahansa järjellisillä runkojäykkäreillä koppa jäykistyy jo sen verran, että ongelma siirtyy edemmäksi. Fordin ratkaisu oli ylimääräinen poikittaistuki, joka sitoo tukivarsien kiinnityskohdat yhteen ja muuttaa säädettävän alatukivarren paikan samalla kiinteäksi. Tällaista poikittaistukea ei tosin voi käyttää, jos autossa on hammastanko-ohjaus.

Tänä kesänä pääsin sitten kokeilemaan mottorin voimavaroja slickseillä. Vajavaisen renkaanlämmityksen ja luistavan kytkimen takia voimaa ei vielä saatu rataan, mutta selväksi tuli, että sitten kun tarraa, niin koppa tulee olemaan kovilla. Päätin tarttua härkää sarvista ja laittaa runkojäykistyksen vireille.

Aiemmin kesällä, matkalla Beach Pony Partyyn poikkesin Ikaalisissa HHP:llä katsastamassa heidän tekemiään jäykkäreitä. Näyttivät todella toimivilta, mutta etupäästään hieman karskin näköisiltä (suoraan katkaistu putken pää rungon alla). Harria jututtaessa asia kuitenkin avautui: Siitä on tarkoitus jatkaa erillinen jäykistekelkka etupäähän, kunhan hässäkkä saadaan suunniteltua.
Varasin sittemmin ajan asennukseen, ja ehdotin etujäykisteen prototyypin rakentamista omaan härveliini. Näin päätettiinkin tehdä, ja liitteenä tuoreeltaan muutamia kuvia meneiillään olevasta asennuksesta. Hammastanko mahtuu paikalleen, tukivarsien säädettävyys säilyy ja veikkaanpa etupään elämisen hivenen rauhoittuvan...

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Make67
Aina äänessä
Viestit: 1128
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang HT 1967
Paikkakunta: Lieto

Re: Kaikkien runkojäykkäreiden äiti, isoäiti...

Viesti Kirjoittaja Make67 »

Minkäs vuosimallin vehkeestä nää kuvat on? -69 vai? Onkos tolle etupään putkihässäkälle löytyny jo hinta?
-Make-
Ford Mustang HT -67, pelastettu museoinnilta...
347 CID RE85, DART SHP(TUUMACID)
C4 ala Timo Suojanen(rakenteilla...)
3.40, Eaton Truetrack
ym, ym, ym...

+ -66 HT
+ -94 avo GT
Avatar
1969
Aktiivi
Viestit: 106
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25

Re: Kaikkien runkojäykkäreiden äiti, isoäiti...

Viesti Kirjoittaja 1969 »

Make67 kirjoitti:Minkäs vuosimallin vehkeestä nää kuvat on? -69 vai? Onkos tolle etupään putkihässäkälle löytyny jo hinta?
Kuusysissähän nämä. Hinta on vielä tekeillä, mutta muodostunee piakkoin, kunhan poijaat saavat tartuttua laskutikkuun putkitöiden lomassa. :)
Avatar
Kimi
Addikti
Viestit: 295
Liittynyt: 27 Touko 2004, 09:28
Paikkakunta: Castlefull
Viesti:

Re: Kaikkien runkojäykkäreiden äiti, isoäiti...

Viesti Kirjoittaja Kimi »

All right Janne, kiitos näistä fotoista.
Jostain syystä pääkopassa alkoi kaikua haardh rokh hallelyyjah...
- Pitänee tilata traileri Ikaalisiin tässä seisontakauden aikana :D
- Kimi
Resto-Mod 1968 GT Convertible
Avatar
1969
Aktiivi
Viestit: 106
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25

Re: Kaikkien runkojäykkäreiden äiti, isoäiti...

Viesti Kirjoittaja 1969 »

Kimi kirjoitti: Jostain syystä pääkopassa alkoi kaikua haardh rokh hallelyyjah...
Joo... Ei ole huonekaluputkea, ei. :shock: Tuota ei taivuta Loordikaan valtavilla käsivarsilihaksillaan. Vastaanotto kannattanee tilata hyvissä ajoin. Hommia kuulemma on siunaantunut kohtuullisesti.
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: Kaikkien runkojäykkäreiden äiti, isoäiti...

Viesti Kirjoittaja Fastback »

Jes, tuota ollaan odotettu Janne! Salama päälle kamerasta ja uusia kuvia tulemaan. So far looking good!
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
kno1
Aktiivi
Viestit: 106
Liittynyt: 16 Kesä 2004, 11:52
Auto: KNO-1
Paikkakunta: Vantaa

Re: Kaikkien runkojäykkäreiden äiti, isoäiti...

Viesti Kirjoittaja kno1 »

Mielenkiintoisia kuvia Janne!!! Yksi asia noissa kuvissa askarruttaa. Ekat kuvat on otettu autosta, jossa on hammastanko kiinni, mutta viimeinen kuva on simpukallisesta autosta?? Otaksun näiden kuvien olevan vain suuntaa antavia early autoilijoille. Noin äkkiseltään voisin sanoa, että -67-70 autossa FE motin kanssa moottorin pois ottaminen vaikeutuu olennaisesti tuon alahäkin takia. Syy on se, että useimmat peltisarjat menee autoon motissa kiinni sen asennuvaiheessaja juuri tuo kohta on kriittinen tilan suhteen. Itselläni on autossa simpukka ja mottia irroitettaessa otan aina ohjausakseliston irti pitmanarmia myöten, jolloin se "putoaa" alas antaen tilaa asennukselle. Tuo alarakenne kiinni hitsattuna ( se on ehdoton vaatimus) osuu juuri sille alueelle, josta peltisarjat "liukuu" iskaritornien taakse asettuen omille paikoilleen. Saattaa olla, että tornien "sheivaus" auttaisi tähän ongelmaan huomattavasti, koska silloin peltisarjoille jää reilummin tilaa liikkua sivusuunnassa eikä moottoria välttämättä tarvitse "kaataa" lähes 45 asteen kulmaan asennuksessa.
Avatar
1969
Aktiivi
Viestit: 106
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25

Re: Kaikkien runkojäykkäreiden äiti, isoäiti...

Viesti Kirjoittaja 1969 »

Sama auto simpukkaohjauksella on kyseessä kaikissa kuvissa. Pojilla oli hyllyssä TCP:n hammastanko, jolla varmistivat, että mitoitus toimii molempien kanssa. Asennuksen jälkeen aion hilata auton talliin ja nostaa tekniikan pois, moottori ja laatikko yhtenä pakettina. Annan sitten palautetta takaisinpäin jos tulee ongelmia, koska kysymys on prototyypistä. Itse katsoin, että räjähdyskoppa ja ohut poikkituki saattavat olla hiukan tarkalla, mutta sitten sen näkee. Peltisarjat olen aina ottanut Windsorin kanssa alakautta.
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Kaikkien runkojäykkäreiden äiti, isoäiti...

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Kaikkea te Harrin kanssa keksitte!
Noinhan sen pitääkin olla!
Ratkaisu näyttää oikein hyvältä!
Vai vielä TPC:n hammastanko!
Oikeastaan ihan harcore meininkiä ei kompromisseja, vielä kun teette kaksi - kolme portaiset tikapuut tuohon pohja osuuteen niin tuskin parempaa äkkiseltään tulee mieleen (paitsi turva kehikko kabiiniin joka on liitetty tuohon runkojäykisteeseen niin edestä keskeltä ja takaa).
Meinaat siis ensikesänä ajaa myös radalla kovaa.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
1969
Aktiivi
Viestit: 106
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25

Re: Kaikkien runkojäykkäreiden äiti, isoäiti...

Viesti Kirjoittaja 1969 »

Veikkaanpa, että seuraava askel on sitten jonkinsortin fiksu kehikko sisään. Siitä oli hieman alustavaa juttuakin, mitä voisi tehdä ilman, että käytettävyys kärsii liikaa. Vauhtia tulee niin pelottavan nopeasti, että tulee väistämättä mieleen miten voi käydä, jos jotain sattuu korkkaamaan kahden markan tuolla puolen.

Ensi kesänä mennään kovempaa kuin tänävuonna. Suoralla ja mutkassa. Katsotaan sitten paljonko kovempaa, on se kuskistakin kiinni. :oops:
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2575
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Re: Kaikkien runkojäykkäreiden äiti, isoäiti...

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

No perskules, et sitten voinut tuota paljastaa paria viikkoa aikaisemmin, niin olisi ehtinyt Coraanin alustapläjäykseen. No, tarkoitus olisi updeitata sitä Tiikerin säätöartikkelia ja esimerkkiautoja seuraavaan. Eli palataan astialle.
Mustang -65 FB V8
Escort -78 GIL 2.0L kaikilla herkuilla
Scorppi -97, 2.3, piti päästä mummolaan, odottaa hoitoa
BMW 730 -95 3L V8 DOCH
Opel Astra farmi -03
Myyty
Sierra Goshford 2.0L -85, foxLTD -85 3.8L, 1/6 BMW, 205 1.4 XS
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Kaikkien runkojäykkäreiden äiti, isoäiti...

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Arto65FB kirjoitti:No perskules, et sitten voinut tuota paljastaa paria viikkoa aikaisemmin, niin olisi ehtinyt Coraanin alustapläjäykseen. No, tarkoitus olisi updeitata sitä Tiikerin säätöartikkelia ja esimerkkiautoja seuraavaan. Eli palataan astialle.
Aikalailla saman tapainen ratkaisu, tarkemmin ajateltuna. Etuakseliston tuet viedään taaksepäin runkoaisoihin ja eturungot yhdistetään riittävän paksulla yhdistäjällä. Molemmat ilmeisen hyviä ratkaisuja.

Kuva

Jotenkin kyllä uskon tuohon Griggsin systeemin toimivuuteen enemmän kuin Mustang II ratkaisuun. Tuossa on ollut ajatus pidemmällä (niin myös Harrin ja Jannen ratkaisussa), rakenteissa on huomioitu pidemmälle mistä saadaan lisää tukea etu ripustukselle ja etu aisoille.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
1969
Aktiivi
Viestit: 106
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25

Re: Kaikkien runkojäykkäreiden äiti, isoäiti...

Viesti Kirjoittaja 1969 »

:D :D :D :heevi: :keppiheppa:

Hain eilen auton Ikaalisista ja koppa on jäykkä! Oikein tuntee persauksissa kuinka kulmat toimivat, mutta runko ei jousta. Rakkine kulkee selkästi vakaammin. Törkeän raskas manuaaliohjauskin on vähemmän törkeän raskas. Liekö sitten osa voimasta aiemmin mennyt alatukivarren joustoihin? Ei se kevyeksi muuttunut, mutta eron kyllä huomaa.

Etukelkalle tuli sitten hintaa 500eukkaa. Ei puoli-ilmaista, mutta ei ole myöskään mikään bolt-on in your own driveway in fifteen minutes, vaikka ameriikkalainen varmaan sellaisena möisikin.

Keväällä voikin vetää varttimailin urku auki, vaikka sliksi sattuisi saamaan pitoakin. Ei nimittäin mene kotelo propelliksi.
Avatar
1969
Aktiivi
Viestit: 106
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25

Re: Kaikkien runkojäykkäreiden äiti, isoäiti...

Viesti Kirjoittaja 1969 »

Sitten updeittiä käytännöstä. Kuljettajan puoleisen peltisarjan irroittamisen kannalta tuon alimmaisessa kuvassa näkyvän ohuen poikkiputken ja kytkinkopan etureunan väliin kannattaa jättää hiukan peltisarjan primääriä leveämpi rako. Muuten tulee tuskanhiki, ainakin jos ei irroita laatikkoa ja kytkinkoppaa ennen moottorin nostoa.

Kasausta ei ole vielä koitettu...

-Janne
Vastaa Viestiin