Vetopyörän tasapaino ottaa kiinni startin runkoon :D

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
Poro
Addikti
Viestit: 191
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: 1966 289 GT HT
Paikkakunta: Vihti

Vetopyörän tasapaino ottaa kiinni startin runkoon :D

Viesti Kirjoittaja Poro »

Tässäpä jälleen oiva mysteeri.

Eli Nörtti koneen kimpussa -sarjassa olemme päässeet jo pyörittämään konetta ihan virta-avaimesta. Vääntäessä kuuluikin mielenkiintoinen ääni kun kone pyöri tosi hitaasti ja sitten metalli ottikin metalliin kiinni.

Tarkemmin tutkittuna taitaa vetolevyn tasapainolego ottaa kiinni startin runkoon kiinni. Käsin pyörittäen propellista tietyssä kohtaa kuuluu "klong" ja laatikon kurkistusaukosta juuri näkyy että paino on startin kohdalla. Sitten kokeilin laittaa 2 mm prikkaa startin ja välipellin väliin, jolloin ei enää käsin pyörittäen kolahdusta kuulu, mutta edelleen sama vika, eli startatessa ei pyöritä normaalisti vaan hitaammin ja kuuluu erikoinen työstöääni. Samoiten em. kurkistusaukossa näkyy metallilastua.

Olen siis rakentanut sorvin.

Onko kukaan törmännyt mihinkään vastaavaan? Kone on ollut siis irti, mutta mitään osia ei ole vaihdettu. Laatikko ei ole ollut irti. Käsittääkseni startti kohdistetaan nimenomaan tuohon "välilevyyn" ja siihen se sopiikin millilleen eikä klappaa kun on ilman noita prikkoja. Sen verran katsoin että laatikon kiinnitys sen laatikon alapuolella on ihan etureunassaan, siellähän on ehkä 2 cm säätövaraa. Mutta kun laatikko on kiinni moottorissa, niin sen etäisyys ei pitäisi muuttua vaikka laatikon hännän kiinnitys olisi missä...? Vetolevy on kiinnitetty samoin kuin ennen puhdistus- ja maalausremppaa. Välilevy menee tiiviisti ohjuritapeilleen kiinni, ei klappaa. Startin akseli liikkuu ruuvarilla kokeiltuna koko 2 cm matkan mitä akselia näkyy startin etureunassa. Startti pyörii sormin. Akku oli kiinni käyttöautossa startattessa. Vetolevyn hampaiden etureunassa näkyy jälkiä ikäänkuin startin ratas ei mene tarpeeksi pitkälle vaan kanittaa vetolevyn etureunaan kiinni.

Oisko vinkkejä? =)

Timo

PS: Kuvat keskiaukeamalla, tämä kuva otettu ennen remppaa, mutta tässä näkyy olennaisimmat: http://maalle.takaisin.fi/Mustang/album ... _irti.html

EDIT: Itse itselleni vastaten, maadoitus täytyy testata vielä erikseen ja vaihtoehtona on myös että startti on suuttunut kun ei ole käytetty. Tuollahan on tuo startti-keskustelu myöskin, mutta kun taas ehjänä irrotin niin epäilyttää kovasti että startti olisi muka rikki. Eikä tuo startin maadoitusvikakaan selitä sitä hankausääntä... Kun ne 2 mm prikat oli välissä niin sama ääni, vaikkei otsikon tasapainolego ollut lähelläkään startin runkoa, joten otsikkokin on melkeinpä härnäystä enemmän kuin faktaa ;) Toisaalta jos startti on rikki ja pyörii huonosti niin tokihan se välillä ottaa kiinni ja välillä ei niin saa aikaan moisen äänen, kuka tietää...
"If life were fair, Elvis would be alive and all the impersonators would be dead."
-Johnny Carson
Avatar
GT-350
Superpölöttäjä
Viestit: 2151
Liittynyt: 01 Maalis 2004, 22:33
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Re: Vetopyörän tasapaino ottaa kiinni startin runkoon :D

Viesti Kirjoittaja GT-350 »

Vetolevyssä on turbiinin poistopropulle reiät ja propun luonnollisesti pitää olla reiän kohdalla. Reikiä vetolevyssäsi näyttää olevan kolme. Jos proppu osuu juuri siihen neljänteen mahdolliseen asentoon eli ei reiän kohdalle niin kieroon menee ja taitaa käydä juuri noin niinkuin sulla on käynyt.

Jos turbiinissa 2 proppua, voi vetolevy/turbiini olla vain kahdessa asennossa (samat reiät)
Jos turbiinissa on 1 proppu, voi vetolevy/turbiini olla kolmessa asennossa
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
Avatar
Poro
Addikti
Viestit: 191
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: 1966 289 GT HT
Paikkakunta: Vihti

Re: Vetopyörän tasapaino ottaa kiinni startin runkoon :D

Viesti Kirjoittaja Poro »

Jos tarkoitetaan noita kello yhdessä ja kello seitsemässä olevia "pultteja" niin ne osuvat kyllä nätisti vetolevystä läpi:

http://maalle.takaisin.fi/Mustang/album ... tikko.html

Vanhoista kuvista en saa selvää onko vetolevyn ja turbiinin välissä ollut noin milli tai kaksi tyhjää tilaa, nyt siellä ainakin on. Joku myös sanoi toisenlaisessa koneessa tapelleensa pitkään tuon turbiinin keskimökkyrän kanssa, laittaa kuulomma aina rasvaa siihen ettei ruostu kiinni vetolevyyn tms...

Timo
"If life were fair, Elvis would be alive and all the impersonators would be dead."
-Johnny Carson
Avatar
GT-350
Superpölöttäjä
Viestit: 2151
Liittynyt: 01 Maalis 2004, 22:33
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Re: Vetopyörän tasapaino ottaa kiinni startin runkoon :D

Viesti Kirjoittaja GT-350 »

Juu niitä tarkoitetaan.

Keskimurkula saattaa tosiaan myös ahistaa ja pakottaa turbiinin vähän kauas vetolevystä.
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
Avatar
Poro
Addikti
Viestit: 191
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: 1966 289 GT HT
Paikkakunta: Vihti

Re: Vetopyörän tasapaino ottaa kiinni startin runkoon :D

Viesti Kirjoittaja Poro »

Tulipa mieleen että voiko mitenkään maadoitusvika oireilla noin? En osaa sanoa mitä se startti avainta kääntäessä tekee kun en uskalla siellä alla olla samaan aikaan... =)

Täytyy illalla kokeilla suoraan startin jostain rungosta maadotella samalla kun toinen käynnistää, pelottaa vaan ne metallisilput siellä, ei viittis kovasti sorvata jos jotain on oikeasti pahasti vinossa.

Timo
"If life were fair, Elvis would be alive and all the impersonators would be dead."
-Johnny Carson
Avatar
Ile 65FB
Aktiivi
Viestit: 92
Liittynyt: 19 Elo 2004, 12:28
Auto: Ford Mustang Fastback -65
Paikkakunta: Helsinki

Re: Vetopyörän tasapaino ottaa kiinni startin runkoon :D

Viesti Kirjoittaja Ile 65FB »

Poro kirjoitti:Tässäpä jälleen oiva mysteeri.

Eli Nörtti koneen kimpussa -sarjassa olemme päässeet jo pyörittämään konetta ihan virta-avaimesta. Vääntäessä kuuluikin mielenkiintoinen ääni kun kone pyöri tosi hitaasti ja sitten metalli ottikin metalliin kiinni.

Tarkemmin tutkittuna taitaa vetolevyn tasapainolego ottaa kiinni startin runkoon kiinni. Käsin pyörittäen propellista tietyssä kohtaa kuuluu "klong" ja laatikon kurkistusaukosta juuri näkyy että paino on startin kohdalla. Sitten kokeilin laittaa 2 mm prikkaa startin ja välipellin väliin, jolloin ei enää käsin pyörittäen kolahdusta kuulu, mutta edelleen sama vika, eli startatessa ei pyöritä normaalisti vaan hitaammin ja kuuluu erikoinen työstöääni. Samoiten em. kurkistusaukossa näkyy metallilastua.

Olen siis rakentanut sorvin.

Onko kukaan törmännyt mihinkään vastaavaan? Kone on ollut siis irti, mutta mitään osia ei ole vaihdettu. Laatikko ei ole ollut irti. Käsittääkseni startti kohdistetaan nimenomaan tuohon "välilevyyn" ja siihen se sopiikin millilleen eikä klappaa kun on ilman noita prikkoja. Sen verran katsoin että laatikon kiinnitys sen laatikon alapuolella on ihan etureunassaan, siellähän on ehkä 2 cm säätövaraa. Mutta kun laatikko on kiinni moottorissa, niin sen etäisyys ei pitäisi muuttua vaikka laatikon hännän kiinnitys olisi missä...? Vetolevy on kiinnitetty samoin kuin ennen puhdistus- ja maalausremppaa. Välilevy menee tiiviisti ohjuritapeilleen kiinni, ei klappaa. Startin akseli liikkuu ruuvarilla kokeiltuna koko 2 cm matkan mitä akselia näkyy startin etureunassa. Startti pyörii sormin. Akku oli kiinni käyttöautossa startattessa. Vetolevyn hampaiden etureunassa näkyy jälkiä ikäänkuin startin ratas ei mene tarpeeksi pitkälle vaan kanittaa vetolevyn etureunaan kiinni.

Oisko vinkkejä? =)

Timo

PS: Kuvat keskiaukeamalla, tämä kuva otettu ennen remppaa, mutta tässä näkyy olennaisimmat: http://maalle.takaisin.fi/Mustang/album ... _irti.html

EDIT: Itse itselleni vastaten, maadoitus täytyy testata vielä erikseen ja vaihtoehtona on myös että startti on suuttunut kun ei ole käytetty. Tuollahan on tuo startti-keskustelu myöskin, mutta kun taas ehjänä irrotin niin epäilyttää kovasti että startti olisi muka rikki. Eikä tuo startin maadoitusvikakaan selitä sitä hankausääntä... Kun ne 2 mm prikat oli välissä niin sama ääni, vaikkei otsikon tasapainolego ollut lähelläkään startin runkoa, joten otsikkokin on melkeinpä härnäystä enemmän kuin faktaa ;) Toisaalta jos startti on rikki ja pyörii huonosti niin tokihan se välillä ottaa kiinni ja välillä ei niin saa aikaan moisen äänen, kuka tietää...
Terse, täsmälleen sama probleema oli meikäläisellä ja kikkailin myös prikoilla startin hieman kauemmaksi.
Olishan se pitänyt arvata että kaikki ei ole kunnossa. Sitä enteili turbiinin ja vetopyärän naittavat pultit jotka piti jättää oudon löysälle ettei mitään ylimääräisiä ääniä kuulunut.
Nyt lähtee loota pois ja homma kuntoon. Eli GT-350:sen analyysi vian syystä on kyl aika varamasti oikea ja maadotusvian voi unohtaa.

Ps. Se fan shroud josta keväällä kyselit, pidän sen ite kun toinen versio ei käynytkään.

Ile
IronHorse
Mega-addikti
Viestit: 538
Liittynyt: 31 Joulu 2006, 13:18

Re: Vetopyörän tasapaino ottaa kiinni startin runkoon :D

Viesti Kirjoittaja IronHorse »

Ompahan sorvilla ainakin viimmosen päälle hieno nimi! :D :D :D
Mustang -67HT
Avatar
Poro
Addikti
Viestit: 191
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: 1966 289 GT HT
Paikkakunta: Vihti

Re: Vetopyörän tasapaino ottaa kiinni startin runkoon :D

Viesti Kirjoittaja Poro »

Ja taas testattu lisää, tarkemmin. Johdot kaikki uusittu, vaikkei sitä nyt sitten olekaan. Tietenkään. Ei =)

Eli tilanne on se, että ilman startin prikkoja käsin pyörittäen kuuluu selkeä KLONK ja loppuu pyöritys. Millin prikoilla kun nostaa starttia kauemmas vetolevystä, sama ääni ja pysähdys. Kahden millin verran prikkoja niin ei enää kuulu klonk ja hyvin pyörii käsin, mutta kun avaimesta kääntää niin konekivääri kuuluu olevan auton alla kun startin ratas ottaa niin ilosen vähän kiinni vetopyörän rattaisiin.

Eli mitä siis hä, jos turbiini kanittaa vetolevyä vasten niin eihän sen pitäisi vaikuttaa vetolevyn ja startin väliseen suhteeseen mitenkään? Sehän vaikuttaa vain turbiinin etäisyyteen laatikon kopasta? Siis mistäs sulla Ile se ääni kuului, niistä turbiinin jengatapeista? Vois kait tuon vielä purkaa ja katsoa mistä ne metallilastut sinne on oikeasti tullut. On vaan niin vittumainen laittaa takaisin tuo kone kohdilleen laatikkoon nähden ettei viitsisi millään. Tosin jos oli hankala, niin siinähän sitä helposti on voinut mogatakin jotain? En vaan oikein ymmärrä, kun kerran kuitenkin ne turbiininkin proput on nätisti rei'issään vetolevyssä...

Nooh, täytyy taas pari iltaa pohtia ja katsoa sitten uudestaan, josko tulisi joku ahaa-elämys! =)

Timo
"If life were fair, Elvis would be alive and all the impersonators would be dead."
-Johnny Carson
PeteP
Aina äänessä
Viestit: 1766
Liittynyt: 23 Heinä 2004, 13:16
Paikkakunta: Veteli

Re: Vetopyörän tasapaino ottaa kiinni startin runkoon :D

Viesti Kirjoittaja PeteP »

Onko sulla nyt vetolevyn ja kampiakselin väliin kuuluva välilevy paikoillaan? Onko vetolevyssä nyt heittoa, eli veippaako ? :?
:krooh:
Avatar
Poro
Addikti
Viestit: 191
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: 1966 289 GT HT
Paikkakunta: Vihti

Re: Vetopyörän tasapaino ottaa kiinni startin runkoon :D

Viesti Kirjoittaja Poro »

Tässä rauhassa koneen ääressä pohtiessa tuli itsellekin mieleen, että olisinkohan saanut vetolevyn kieroksi. Täytyypä huomenna mitata...

Se välilevy siellä on paikallaan toki, sehän kohdistaa myös sen startin. Sen kylläkin maalasin, josta syystä pohdin sitä maadoitustakin, mutta ei tosiaan siitä ole kiinni.

Timo
"If life were fair, Elvis would be alive and all the impersonators would be dead."
-Johnny Carson
PeteP
Aina äänessä
Viestit: 1766
Liittynyt: 23 Heinä 2004, 13:16
Paikkakunta: Veteli

Re: Vetopyörän tasapaino ottaa kiinni startin runkoon :D

Viesti Kirjoittaja PeteP »

Juu en tarkoittanut moottorin ja laatikon välipeltiä .. vaan http://www.jegs.com/images/photos/890399100.jpg tätä
:krooh:
Avatar
Poro
Addikti
Viestit: 191
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: 1966 289 GT HT
Paikkakunta: Vihti

Re: Vetopyörän tasapaino ottaa kiinni startin runkoon :D

Viesti Kirjoittaja Poro »

Aaaa... joo, tuokin tuli laitettua. Vetolevyyn kun en koskenutkaan rempan aikana, niin näkyi selkeä jälki että "tähän kuuluu levy" =)

Mutta nyt kun muistelen iloista moottorin asennushetkeä, niin olen jo aika varma että se vetolevy sai siinä sen verta osumaa että taipui varmaankin. Se kun kone painaa kuitenkin sen 250 kg + niin helposti nojaa sen verran että sai kieroksi noin ison levyn. Toivottavasti ei muuta mennyt...

Eli kenelläs ois tyrkyllä levyjä? Mittaan huomenna ja sitten taas tilaan uutta osaa... =)

Timo

EDIT: Niin siis PeteP sanoit että "vetolevyn ja kampiakselin väliin tuleva levy", mutta minulla vanhasta kuvasta päätellen se on ollut kyllä tuossa levyn "ulkopuolella": http://maalle.takaisin.fi/Mustang/album ... ialla.html Täytyypä huomenna kirjoista ja kansista tarkastaa tuokin vielä muun hyvän lisäksi.
"If life were fair, Elvis would be alive and all the impersonators would be dead."
-Johnny Carson
Avatar
GT-350
Superpölöttäjä
Viestit: 2151
Liittynyt: 01 Maalis 2004, 22:33
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Re: Vetopyörän tasapaino ottaa kiinni startin runkoon :D

Viesti Kirjoittaja GT-350 »

Poro kirjoitti:EDIT: Niin siis PeteP sanoit että "vetolevyn ja kampiakselin väliin tuleva levy", mutta minulla vanhasta kuvasta päätellen se on ollut kyllä tuossa levyn "ulkopuolella": http://maalle.takaisin.fi/Mustang/album ... ialla.html Täytyypä huomenna kirjoista ja kansista tarkastaa tuokin vielä muun hyvän lisäksi.
Kuuluu juurikin tuohon vetolevyn "takapuolelle" eli pulttien kantojen alle.
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Vetopyörän tasapaino ottaa kiinni startin runkoon :D

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Poro kirjoitti: Eli kenelläs ois tyrkyllä levyjä? Mittaan huomenna ja sitten taas tilaan uutta osaa... =)
Näyttäisi tuossa hyllyllä majailevan yksi uusi käyttämätön 157 hampainen 28 oz vetolevy, (näyttäisi kaikki pultitkin olevan turbiinin ja vetolevyn kiinnitykseen ARP.)

Hinta ilman pultteja 100€

jyri
050 384 0198
tai yv
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
PeteP
Aina äänessä
Viestit: 1766
Liittynyt: 23 Heinä 2004, 13:16
Paikkakunta: Veteli

Re: Vetopyörän tasapaino ottaa kiinni startin runkoon :D

Viesti Kirjoittaja PeteP »

No sitten muistin väärin, hyvä että joku muisti oikeinpäin :mrgreen:
:krooh:
Vastaa Viestiin