Eli Nörtti koneen kimpussa -sarjassa olemme päässeet jo pyörittämään konetta ihan virta-avaimesta. Vääntäessä kuuluikin mielenkiintoinen ääni kun kone pyöri tosi hitaasti ja sitten metalli ottikin metalliin kiinni.
Tarkemmin tutkittuna taitaa vetolevyn tasapainolego ottaa kiinni startin runkoon kiinni. Käsin pyörittäen propellista tietyssä kohtaa kuuluu "klong" ja laatikon kurkistusaukosta juuri näkyy että paino on startin kohdalla. Sitten kokeilin laittaa 2 mm prikkaa startin ja välipellin väliin, jolloin ei enää käsin pyörittäen kolahdusta kuulu, mutta edelleen sama vika, eli startatessa ei pyöritä normaalisti vaan hitaammin ja kuuluu erikoinen työstöääni. Samoiten em. kurkistusaukossa näkyy metallilastua.
Olen siis rakentanut sorvin.
Onko kukaan törmännyt mihinkään vastaavaan? Kone on ollut siis irti, mutta mitään osia ei ole vaihdettu. Laatikko ei ole ollut irti. Käsittääkseni startti kohdistetaan nimenomaan tuohon "välilevyyn" ja siihen se sopiikin millilleen eikä klappaa kun on ilman noita prikkoja. Sen verran katsoin että laatikon kiinnitys sen laatikon alapuolella on ihan etureunassaan, siellähän on ehkä 2 cm säätövaraa. Mutta kun laatikko on kiinni moottorissa, niin sen etäisyys ei pitäisi muuttua vaikka laatikon hännän kiinnitys olisi missä...? Vetolevy on kiinnitetty samoin kuin ennen puhdistus- ja maalausremppaa. Välilevy menee tiiviisti ohjuritapeilleen kiinni, ei klappaa. Startin akseli liikkuu ruuvarilla kokeiltuna koko 2 cm matkan mitä akselia näkyy startin etureunassa. Startti pyörii sormin. Akku oli kiinni käyttöautossa startattessa. Vetolevyn hampaiden etureunassa näkyy jälkiä ikäänkuin startin ratas ei mene tarpeeksi pitkälle vaan kanittaa vetolevyn etureunaan kiinni.
Oisko vinkkejä? =)
Timo
PS: Kuvat keskiaukeamalla, tämä kuva otettu ennen remppaa, mutta tässä näkyy olennaisimmat: http://maalle.takaisin.fi/Mustang/album ... _irti.html
EDIT: Itse itselleni vastaten, maadoitus täytyy testata vielä erikseen ja vaihtoehtona on myös että startti on suuttunut kun ei ole käytetty. Tuollahan on tuo startti-keskustelu myöskin, mutta kun taas ehjänä irrotin niin epäilyttää kovasti että startti olisi muka rikki. Eikä tuo startin maadoitusvikakaan selitä sitä hankausääntä... Kun ne 2 mm prikat oli välissä niin sama ääni, vaikkei otsikon tasapainolego ollut lähelläkään startin runkoa, joten otsikkokin on melkeinpä härnäystä enemmän kuin faktaa