Starttausongelmaa

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
IronHorse
Mega-addikti
Viestit: 538
Liittynyt: 31 Joulu 2006, 13:18

Re: Starttausongelmaa

Viesti Kirjoittaja IronHorse »

Olethan tarkistanut ankkuriakselin laakeroinnin eli puslauksen, oletpa tietenkin mutta siitä huolimatta eräs näkökanta asiaan: Aika pienilläkin liikavälyksillä ankkuri voi ottaa kentän kestomagneetteihin hiukan kontaktia ja aiheutaa pyörimisliikkeen hidastumista vaikka mitään ylimääräistä hankaavaa ääntä ei laitteesta kuuluisikkaan. Irtaallaan kokeiltaessa laite voi toimia moitteettomasti mutta normaali toimintatilanteessa kun pendix- laitteen hammaspyörä syöksyy starttikehän hammaspyörälle tulee ankkuriakselille väkisinkin vääntöä ja tapahtuu edellä kerrottu mekaaninen/sähköinen ilmiö.
Olikohan tarpeeksi sekava kommentti. :uuh: :uuh:

P.S. Ja kannattaa tosiaan tarkastaa ja tehdä kaikki kaapelikenkäasennukset ja niiden liitännät huolella, kuten edeltävissä kommenteissa mainitaan.
Nimimerkillä kokemusta tuli taas kerran kun korjailtiin Roivaisen Karin pihalla Kajaanissa viimekesänä starttikaapelointia kesken Kuopion reissun. :mrgreen:
Mustang -67HT
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Starttausongelmaa

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Tuossa tallin lattialla pyörii jaloissa kaksi Ford Racingin starttia, toinen olisi joutava jos vanha kesän käytetty ehjä startti kiinnostaa.
http://www.fordracingparts.com/parts/pa ... Field=1331
hintaan 175 €


Aikansa pyöri ei enää...meni jo.
Viimeksi muokannut Mexico65, 28 Elo 2008, 14:29. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
jallu64
Addikti
Viestit: 213
Liittynyt: 05 Tammi 2008, 09:52
Auto: sportsroof -70
mondeo 2.0 stw-03
volvo v70-00
triumph 750 chopper
Paikkakunta: Kajaani

Re: Starttausongelmaa

Viesti Kirjoittaja jallu64 »

Mulla oli omassa sama vika, eli startti pyöritti konetta laiskahkosti.Sitten hyytyi kaupungille kun ei pyörittänyt ollenkaan.Startti purettiin ja se oli kuluneena pyörittänyt jo ankkurin paskaksi sisältä eikä kannatanut korjata.Niemensivulta löytyi hyllystä uusi ja kohtuu hintaan.
Avatar
65HT
Mega-addikti
Viestit: 766
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Starttausongelmaa

Viesti Kirjoittaja 65HT »

Uusin tänään akku-runkomaapiuhan liitokset. Aiemmin olen jo uusinut solenoidin ja moottorin maadotuksen. Ei vaikutusta.

Maadoitin startin kiinnityspultista suoraan käynnistyskaapelilla akun miinukseen. Ei vaikutusta.

Yritin saada startin pyörimään vetämällä suoraan akulta käynnistyskaapeleilla plussan startin plussaan ja akulta miinuksen startin kiinnityspulttiin. Ei tapahdu mitään. Miten on mahdollista? Eikös startti pitäisi maadottua tuon kiinnityspultin kautta?

Tilanne edelleen sama, eli kun startti on kytketty niinkuin pitää, startatessa lyö startin kiinni vetolevyyn mutta ei pyöritä tai pyörittää äärimmäisen hitaasti. En vaan ymmärrä miksi se ei toimi jos siihen vetää suoraan akulta virrat.

Jossakin oli myös että maadoitusongelmia voi tutkia mittaamalla akun miinusnavan ja moottorin/rungon väliä jännitemittarilla ja jos näyttää yli 0.1 V on jossain maadoitusongelma. Ei näyttänyt mittari juuri mitään. Välillä heilahti joku 0.01-0.02 arvo.
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002

"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Avatar
SamiM
Aina äänessä
Viestit: 1519
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Leppävesi

Re: Starttausongelmaa

Viesti Kirjoittaja SamiM »

Ovatkohan startin sisällä johtimet kunnossa ja eristeet ehjät? Myös hiilet kannattaa kuitenkin tarkistaa vaikka on aika uusi startti, siis jos et ole jo tarkistanut.

Mittaamalla voit tarkistaa maadoituskärjen toiminnan ja mahdollisen muun eristyvian mittaamalla akkukaapelin ruuvin ja startin rungon väliltä resistanssia. Sitten käytät rotanloukulla kärjet auki niin pitäis muuttua resistanssin.
Avatar
65HT
Mega-addikti
Viestit: 766
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Starttausongelmaa

Viesti Kirjoittaja 65HT »

Kaverilta startti lainaan ja käyntiin lähti. Eli siinä siis vika, mitä viimeiseksi epäilin. Järjestelmän uusin osa, startti, paskana. Tulipahan uusittua samalla muitakin osia ja maadoitukset on varmasti kunnossa. :D

Kiitoksia vaan lyhyttukkaiselle kaverille tampereelle ystävällisestä startin lainasta. :D
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002

"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Avatar
MustangGT
Mega-addikti
Viestit: 776
Liittynyt: 24 Touko 2004, 05:46
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Starttausongelmaa

Viesti Kirjoittaja MustangGT »

Ei pyöritä startti :evil:
Solenoidi naksahtaa lujaa...
Startti pöyrittää kun antaa suoraan akusta virtaa....ja startti on irrallaan pöydällä....
Paljonko pitäsi tulla virtaa startti piuhalle....

Joku kosketus tai mikälie ongelma. Akku on uusi ja täyteen ladattu...
LTD Ford kyseessä....
Starttaa sillo tällö...

:krooh:
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: Starttausongelmaa

Viesti Kirjoittaja Fastback »

Virrasta en tiedä, mutta jännitettä pitäisi tulla startille mitä akku antaa ~ 12v tai vähän enemmän. Onko maadoitukset kunnossa. Jos epäilyttää maadoitus niin maadoita moottori erikseen piuhalla runkoon tms - sillä varmistat että onko maadoitus kunnossa. Mittaa vielä mitä solenoidin startille menevä napa antaa jännitettä - jos se antaa 12v startille niin alkaa maadoitusvika olemaan selviö. Jos solenoidi taasen antaa jotain muuta niin se voi olla pskana.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Avatar
MustangGT
Mega-addikti
Viestit: 776
Liittynyt: 24 Touko 2004, 05:46
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Starttausongelmaa

Viesti Kirjoittaja MustangGT »

Maadoitusvirta on pistetty uusiksi jykevällä johdolla maahan ja
jännitteensäädin on uusi!
Mittailen huomenna!....
Liitteet
pikku.jpg
pikku.jpg (5.13 KiB) Katsottu 3923 kertaa
jusu
Aktiivi
Viestit: 43
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Tammela

Re: Starttausongelmaa

Viesti Kirjoittaja jusu »

MustangGT kirjoitti:Maadoitusvirta on pistetty uusiksi jykevällä johdolla maahan ja
jännitteensäädin on uusi!
Mittailen huomenna!....
akun miinuskaapeli pitää liittää suoraa moottorin lohkoon ja sieltä eri johdolla
maadoittaa kori
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: Starttausongelmaa

Viesti Kirjoittaja Fastback »

jusu kirjoitti:
MustangGT kirjoitti:Maadoitusvirta on pistetty uusiksi jykevällä johdolla maahan ja
jännitteensäädin on uusi!
Mittailen huomenna!....
akun miinuskaapeli pitää liittää suoraa moottorin lohkoon ja sieltä eri johdolla
maadoittaa kori
Tein samalla lailla, tai oikeastaan kytkin akulta maan vaihteiston ja lohkon väliseen räjähdyssuojaan.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Galaxie61
Mega-addikti
Viestit: 803
Liittynyt: 07 Loka 2004, 14:53
Auto: Galaxie -61
Paikkakunta: huitsin nevada

Re: Starttausongelmaa

Viesti Kirjoittaja Galaxie61 »

kävi tässä pari kuukautta sitten niin että uusi startti ei toiminu kun pöydällä.
päällisin puolin ihan sama kun entinenkin, eipä vaan toiminu kiinni ollessaan.
tein sitten teräskoppaan uudet kiinnitys reiät ... toimii moitteetta...
"Ei epäröi purra omiaan nilkkaan. Yleensä olen siellä missä ei pitäisi ja sanon ääneen asioita joista muut puhuvat humalassa."
Galaxie -61
CL 500 w215 2002
Suzuki gsx 1100
406 peukaloinen
Avatar
MustangGT
Mega-addikti
Viestit: 776
Liittynyt: 24 Touko 2004, 05:46
Paikkakunta: Joensuu
Viesti:

Re: Starttausongelmaa

Viesti Kirjoittaja MustangGT »

Galaxie61 kirjoitti:kävi tässä pari kuukautta sitten niin että uusi startti ei toiminu kun pöydällä.
päällisin puolin ihan sama kun entinenkin, eipä vaan toiminu kiinni ollessaan.
tein sitten teräskoppaan uudet kiinnitys reiät ... toimii moitteetta...

öö... teräskoppaan....? Mihin...?
Sori tyhmä kysymys!!
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: Starttausongelmaa

Viesti Kirjoittaja Fastback »

MustangGT kirjoitti:
Galaxie61 kirjoitti:kävi tässä pari kuukautta sitten niin että uusi startti ei toiminu kun pöydällä.
päällisin puolin ihan sama kun entinenkin, eipä vaan toiminu kiinni ollessaan.
tein sitten teräskoppaan uudet kiinnitys reiät ... toimii moitteetta...

öö... teräskoppaan....? Mihin...?
Sori tyhmä kysymys!!
Galaxie osti uuden startin ja teki startille uudet kiinnitys reiät vaihteiston ja moottorin väliseen teräksiseen räjähdyslevyyn. Alkuperäiset reiät eivät olleet ihan kohdallaan tai niitä oli kalvettu edeltäjien toimesta. Näin mä asian käsitin, Galaxie korjaa jos meni pieleen :wink: Teräskopalla tarkoitetaan räjähdyskoppaa ts. kytkinkoppa, alkuperäisissä autoissa ne ovat usein alumiinia, sitten kun tehoa kasvatetaan ja haluataan suojatua esim. rikkoontuvalta kytkimeltä on kytkinkopan materiaalissa syytä siirtyä SFI hyväksyttyyn teräskoppaan. Mahdollisen kytkinrikon sattuessa ei lennä palaset hyttiin. Automaateissakin voi räjähtää hyttiin asti, niissäkin käytetään räjähdyskuoria jos ei ole tyyliin dedenbearin kuoret.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Pyry
Tulokas
Viestit: 3
Liittynyt: 07 Marras 2007, 23:55
Auto: SN95

Re: Starttausongelmaa

Viesti Kirjoittaja Pyry »

Iltaa

Mistäköhän kannattaisi lähteä vikaa etsimään, kun -94gt ei tahdo kylmänä eikä varsinkaan haalean lämpimänä startata...
Lämpimällä moottorilla on tähän asti aina heti käynnistyny. Konepellin alta tekniikka on hyvinkinpitkälti vakio, joskin vikaa on yritetty metsästää uusimalla virranjakajan pyörjä, kansi, tulpanjohdot, tulpat sekä puola. Ei auttanu. :evil:
Startti pyörittää moottoria ihan terveen kuuloisesti, muttei vain käynnisty. Polttoainepumppukin kuulostaisi toimivan ihan normaalisti.

Aikaisemmin vesivuoto kiusasi ja sitä etsiessä on moottoriin vaihdettu imusarjan ylempi ja alemmat tiivisteet sekä jakopäänkopan tiiviste. Ja dampperikin meni vaihtoon, sen kumin takia. Käynnistys ongelma on kylläkin ollut jo alusta-asti. Tuon imusarjan tiivisteiden uusimisen jälkeen ennakko säädettiin 11 kohdalle.

Muuten mustangi on kyllä toiminut mukavasti ensimmäisen kesän! Varsinkin nyt kun sai alustan viimein kuntoon.. 8)
Auto siis on 94gt kovalla katolla, 302 jonka perässä T5

-Pyry
Vastaa Viestiin