T5-swappi -65:seen

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
JYK-90
Addikti
Viestit: 426
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT 1965, Viritetty
Mustang GT 2007
Ford Ranchero GT 1974
Tesla Model S 75D 2018
Paikkakunta: Vesilahti

T5-swappi -65:seen

Viesti Kirjoittaja JYK-90 »

Tarkoitus olisi hankkia 5-lovinen laatikko -65 ht:n jossa 347 stroker kone ja about 400-450hv.

Tarjolla on Ford Racing World glass T-5 laatikko (Fox body) joka kestää eri lähteistä riippuen 300-330 ft-lbs, tai sitten TKO-500/600 jotka ovat kestoltaan huomattavasti vahvempia.

Onko kenelläkään ollut vaikeuksia asentaa TKO-laatikko -65:een. Olen kuullut että kardaanitunneli alkaisi käymään ahtaaksi??

Entä kestävyys. T-5 laatikon kestävyys alkaa olla omalla kohdallani kai vähän siinä ja siinä. Ratapäivillä laatikkoa tuskin saa rikki, mutta entä jos alle laitetaan sliksit ja pyyhkäistään varttimaili?

Lisäksi laatikoiden paino vähän arvelluttaa. Tremec tuntuisi olevan huomattavasti painavempi kuin Ford Racingin T-5. Ei hyvä!!! :x :x
-Mustang HT 65 'Viritetty'
-Mustang GT 2007
-Ranchero GT 1974
-Fender Mustang I 20W
-Tesla Model S 75D
Avatar
foxi-82
Addikti
Viestit: 196
Liittynyt: 17 Touko 2005, 22:00
Paikkakunta: Ulvila

Re: T5-swappi -65:seen

Viesti Kirjoittaja foxi-82 »

JYK-90 kirjoitti:Lisäksi laatikoiden paino vähän arvelluttaa. Tremec tuntuisi olevan huomattavasti painavempi kuin Ford Racingin T-5. Ei hyvä!!! :x :x
"AOD:n kestävyys"-threadista, en osannut linkittää suoraan ko. viestiin, mutta ajanee asiansa.
Mexico65 kirjoitti: Huom :!:
T5 n. 75 lbs :D
TKO n. 105 lbs :(
T45 n. 109 lbs :(
T56 n. 108-129 lbs :(
Avatar
JYK-90
Addikti
Viestit: 426
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT 1965, Viritetty
Mustang GT 2007
Ford Ranchero GT 1974
Tesla Model S 75D 2018
Paikkakunta: Vesilahti

Re: T5-swappi -65:seen

Viesti Kirjoittaja JYK-90 »

Samasta topicista katselin itsekin noita laatikoiden painoja. Saman suuntaisia tuntui olevan netistä löydetytkin. Tosiasiassa ei tuo paino nyt niin kauheasti pelota, painaa se kiinnioleva T-10:kin lähemmäksi 100lbs.
Enemmän huolestuttaa TKO:n kohdalla jos ei meinaa mahtua kardaanitunneliin.
-Mustang HT 65 'Viritetty'
-Mustang GT 2007
-Ranchero GT 1974
-Fender Mustang I 20W
-Tesla Model S 75D
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2575
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Re: T5-swappi -65:seen

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

JYK-90 kirjoitti:Samasta topicista katselin itsekin noita laatikoiden painoja. Saman suuntaisia tuntui olevan netistä löydetytkin. Tosiasiassa ei tuo paino nyt niin kauheasti pelota, painaa se kiinnioleva T-10:kin lähemmäksi 100lbs.
Enemmän huolestuttaa TKO:n kohdalla jos ei meinaa mahtua kardaanitunneliin.
Ei noista taida mahtua kuin T5 ilman leikkaa ja liimaa operaatioita, kun niitä ei kunnolla saa vanhempiinkaan. Ja kyllä noita T5sia saa rikki radallakin, kun oikein polkevat, ainakin näin on moni kirjoittanut erilaisilla ratapalstoilla.

Sellainenkin on kuin GForce T5, mutta ei poista T5 heikkouden (no siis verrattuna noihin vielä kovempiin) perimmäistä syytä, eli akseleiden välinen etäisyys on lyhyt.
Mustang -65 FB V8
Escort -78 GIL 2.0L kaikilla herkuilla
Scorppi -97, 2.3, piti päästä mummolaan, odottaa hoitoa
BMW 730 -95 3L V8 DOCH
Opel Astra farmi -03
Myyty
Sierra Goshford 2.0L -85, foxLTD -85 3.8L, 1/6 BMW, 205 1.4 XS
Avatar
pikkustang
Aktiivi
Viestit: 76
Liittynyt: 05 Huhti 2006, 20:21
Paikkakunta: kangasniemi

Re: T5-swappi -65:seen

Viesti Kirjoittaja pikkustang »

itsellä samainen projekti menossa ja muuten alkaa olemaan homma selvillä mutta mites kytkin?alunperin ilmeisesti jonkun lainen taaki viidakko polkimelta laatikolle?miten ootte ko hommasta selvinny?neste kytkintäkö pitäis suunnitella vaiko vaijerilla?68 ht kyseessä.
lyhyt mutta ohut...
pientä ei tarvii peitellä ja isoa ei tarvitse hävetä...
etuveto?joku uusi veikkauksen peli ilmeisesti!?!?
ford mustang 68 ht 393w+tko 600+ 9"plussa murikka
ex ford sierra cosworth 4wd -90
Avatar
CFR-759
Aina äänessä
Viestit: 1551
Liittynyt: 18 Helmi 2005, 17:25
Auto: Mustang FB -65
Mustang Boss302 -12
Mustang GT KB -15
Fairlane 427 -64
Mustang GT -05
MB 200 W110 -66
Paikkakunta: Tampere

Re: T5-swappi -65:seen

Viesti Kirjoittaja CFR-759 »

Tähän voin todeta että mulla on tällähetkellä tuo kombinaatio eli
FRPP:n 347 + T5 ja seurailen kestävyyttä paremmin varmaan tulevana
kesänä. Tällähetkellä on takana hyvät sulakkeet eli 205/60x15 BF G.t
eli laatikko ei varmaankaan joudu vielä koetukselle. Katsotaan ensi
kesänä kun vaihdan 225/60x15 Kuhmot jossain kohtaa. Sliksiajoo en
vielä ole harkinnut. Ko. laatikko oli 1:n kesän jo 393 65 FB:n jatkona
jolla tuli 2007 Botniaringin pohjat (1.24,rapiat). No tilannetta pitää
seurailla. Kytkimeksi HHP:lla laitettiin nestekytkin vahvalla asetelmalla
ja levyllä. No ensikesänä voin kertoa paremmin käyttökokemuksista.
Mustang Fastback 1965 - 2015
+ yks -64 Fairlane
+ yks museoitu -66 MB 200 benzin W110
Avatar
voxagent
Addikti
Viestit: 206
Liittynyt: 25 Elo 2004, 18:58
Auto: Ford Mustang 3.7 2011
MGB Roadster 1971
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Re: T5-swappi -65:seen

Viesti Kirjoittaja voxagent »

pikkustang kirjoitti:itsellä samainen projekti menossa ja muuten alkaa olemaan homma selvillä mutta mites kytkin?alunperin ilmeisesti jonkun lainen taaki viidakko polkimelta laatikolle?miten ootte ko hommasta selvinny?neste kytkintäkö pitäis suunnitella vaiko vaijerilla?68 ht kyseessä.
Itselle tulee 66:seen z-bar kytkinvipujen tilalle vaijeri;
- Foxin kytkinkoppa+haarukka
- Bolt-on muutossarja poljinpuolelle
Avatar
JYK-90
Addikti
Viestit: 426
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT 1965, Viritetty
Mustang GT 2007
Ford Ranchero GT 1974
Tesla Model S 75D 2018
Paikkakunta: Vesilahti

Re: T5-swappi -65:seen

Viesti Kirjoittaja JYK-90 »

Laita Vesku autoosi suosista paremmat kumit. Itselläni oli Natikoissa presis samat kumit joita olet laittamassa alle ja pitoa niistä ei löytynyt missään vaiheessa. Mulla vielä 3.00 perä, mutta eikös sulla ole paljon tiheämpi?
-Mustang HT 65 'Viritetty'
-Mustang GT 2007
-Ranchero GT 1974
-Fender Mustang I 20W
-Tesla Model S 75D
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: T5-swappi -65:seen

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

T-5 kestää hyvin sb 350 - 450 hp koneen perässä niin radalla kuin vartillakin. Huomioon ottaen, että jotain järkeä löytyy myös ratin ja penkin välistä. Vuosien saatossa kun olen pystynyt jonkin verran vertaamaan erilaisia manuaaleja, niin voin todeta, että T-5 on parasta mitä pikkulohkon taakse voi laittaa. T-5 laatikon parhaita ominaisuuksia on keveys nopeus ja täsmällisyys verrattuna muihin TKO 500/600, T45 ja T56. Kestävyydestä saattaa olla eriäviä mielipiteitä mutta onko kokemusta? Edellisessä autossani 65 FB oli ja on edelleen T-5 aski +400 hp koneen perässä. Tuo aski on asennettu autoon 2000 ja sillä on ajettu ratakisoja 4 vuotta ja tuon jälkeen useita rata harjoittelu päiviä sekä lähes joka vuosi kiskottu varttimailia. Koska kone on vain 306 cid ja tehot kohtuulliset niin Botniaring taittui vain aikaan 1,25,00 s, vartimailin aikakin on lopulta painunut 12 sekunnin puolelle mutta T-5 aski, 8" perä ja Fordin vakio kytkin (vaijeri toiminen) toimii yhä yli 7 rankan vuoden jälkeen kuulema moitteettomasti.

Lisäksi kannattaa lukaista läpi seuraava artikkeli:
http://www.fordmuscle.com/archives/2000/09/t5swap/
ja
http://www.fordmuscle.com/archives/2005 ... /index.php

Ote edellisestä artikkelista;

"Making the T5 Stronger
While it may seem a 300 lb-ft rating is easily surpassed with today's cylinder heads and camshafts, in reality most T5's can easily endure well over that figure when used in street driven applications. In fact our experience has been that shifting style, and not torque rating alone, is the biggest factor is the life of a T5. We've seen power shifted T5's snap behind stock 5.0L engines, while on the other T5 hold up mile after mile behind stroked Windsor's. In fact, our own Project '67 has been running a stock 1990 T5 for nearly five years. We've made over several hundred 11 and 12 second passes launching at 5000 rpm on slicks. Admittedly we are biding our time with this T5, and with the recent addition of a supercharger, we're not pressing our luck any longer."

Toun Project´67 T-5 aski on siis kestänyt aika hyvin. Jos tarkemmin luette ko. projektia, on autosta hajonnut ennen T-5:sta kytkin ja vetoakselit, mutta aski on kestänyt.

Mutta jos kuitenkin olette varmoja tai jo tiedätte, että koneessa jonka jatkoksi suunnittelette manuaalia vaihteistoa, on varmasti yli 500 hp, niin silloin tulee eteen joko T-5 vahvistaminen tai jokin toinen vaihteisto, joka vaatii kardaanitunnelin muutoksia. Saattaa olla, että ensi silmäyksellä kardaanitunneli ei vaadi muutoksia. Tämän johdosta mitatkaa ja säätäkää kardaanin nivelkulmat kohdalleen ja huomaatte, että muutos on välttämätön. Mutta jos ette tee muutosta otatte paljon suuremman riskin voimalinja osalta kuin valitsemalla T-5 vaihteiston.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
Heppa-Höperö
Aktiivi
Viestit: 131
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: eteläpohojammaa
Viesti:

Re: T5-swappi -65:seen

Viesti Kirjoittaja Heppa-Höperö »

Tällainenkin vaihtoehto löytyy, vahvistettu T-45:
http://www.keislerauto.com/index.php?/v ... s-400.html

Luvataan kestoa 450 lbft, muokattu Toploaderin kytkinkopaan sopivaksi ja pitäisi istua earlyyn paremmin kuin TKO500 tai 600.
Eikös tuo vastaa ulkomitoiltaan ja painoltaan kokolailla T5:sta?
Mulle jäi tuosta linkistä vielä epäselväksi että mikä kardaanin ulostulo tuossa mahtaa olla, spline 28 vai 31, tai jotain muuta? Mikä T-45:ssa on vakiona?

Löysin aiheesta keskusteluakin, vakio T-45 taitaa olla huonossa maineessa?
http://forums.vintage-mustang.com/showt ... post/last/
If speed kills... I should be a dead man!
Avatar
Aku_81
Aina äänessä
Viestit: 1660
Liittynyt: 15 Elo 2004, 20:01
Viesti:

Re: T5-swappi -65:seen

Viesti Kirjoittaja Aku_81 »

Eipä tuossa 350konin/500nm foksissa(1360kg otteessa) ole tuo T5-vielä levähtäny, näit varmasti mitä rääkkiä sai natikoissa. Eikä ole muutenkaan säästelty. Tuskin ajat jatkuvasti slickeillä. Joten normikäytössä ja satunnaisessa kiihdytyksessä t5 varmaan menee. AInakin hd.
Go tell Alice....
Tapsa
Mega-addikti
Viestit: 701
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Etelä-suomi

Re: T5-swappi -65:seen

Viesti Kirjoittaja Tapsa »

T-5 WC=World Claas vuodesta 88> pitäs olla se vahvempi versio normi T-5:sesta
mutta vahvistamalla yleensä senkin saa kestää em tehot-
ajotapa on kaikkein ratkaisevin mikä kestää ja mikä ei.
pitoa pitä olla kytkimessä ja renkaissa ennen kuin 400hp rajapyykki ohitetaan ääritilanteessa
Keislerin kitit ovat ihan myös mainioita , vaikka SIELLÄ
ovatkin suht edukkaita Tänne toimitettuna tulee 1000e ainakin lisää,
toimituskulujen kanssa. se on painava/tilaa vievä läjä kaikkineen osineen. Tieto.
Jos on em t-5 wc käsissä niin alle vaan .
.


_
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2112
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Re: T5-swappi -65:seen

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

Itsellä ei varsinaisia T-5 kokemuksia, mutta kytkin pelaa merkittävää osaa laatikon kestävyydessä.

Pysyy pois Spec Stage 3 yms. kytkimistä, niin kestää kummasti. Samalla voi miettiä 1310 sarjan kardaanin nivelten kestävyyttä.

(Toploaderiin saa nykyjään pikkulohkomalliin isolohkon sisäänmeno akselia. Näitä saa kierteelle jo 392w ja ilokaasulla :mrgreen: )
Avatar
GTS
Aktiivi
Viestit: 145
Liittynyt: 08 Heinä 2004, 21:36
Paikkakunta: Ikaalinen
Viesti:

Re: T5-swappi -65:seen

Viesti Kirjoittaja GTS »

Yhdyn voimakkaasti tuohon kytkinkommenttiin.

Mexico 65 tuossa jo mainiosti selvittikin vaihteistopuolta. -T5 kyllä kestää järkevästi käytettynä yli 400 hv ja on käytännössä ainoa joka sopii earlyyn kohtuudella.

Tässä vielä vähän HHP:n kytkin / voimansiirtoongelmista ja sen kytkin ratkaisuista.

Useimmat pitävät kytkimet ovat liian äkkinäisiä ja raskaita polkea ja sintterikykimet ovat todella äkkinäisiä ja voimansiirtoa rasittavia mutta reilusti yli 500hv tehoille lähes ainoita ratkaisuja jos ei raaski ostaa monilevykytkintä.

King Cobra on ollut tähän asti kohtuullisesti toimiva kytkin ollen hellävarainen voimansiirrolle ( erityisesti heiveröinen 8” perä ja aivan erityisesti vakiokokoiset kardaaninivelet) ja poljinvoima on uutena kohtuullinen mutta jo pienen kulumisen myötä kasvaa todella kohtuuttomasti kuten myös pito. Lisäksi kykin lakkaa irroittamasta kunnolla tehden vaihdoista hankalia ja rikkoo pidemmän päälle synkronoinnin.
Tähän on syynä vakioon verrattuna puristusvoiman kasvattaminen vilunkikonstilla levyä ohentamalla niin kuin useimmat muutkin valmistajat tekevät. Ongelmana näissä on että asetelman geometria kärsii pahasti jo ihan pienestäkin kulumisesta ja kitkamateriaali on vain vakiota eikä siedä kurmuutusta kovinkaan kauaa. Normaali käyttöikä on ollut useimmiten vain 10-50tkm ”mustangmaista ajoa” käyttöautolla. Siis reilusti vähemmän kilometrejä kuin vähän huonomman uuspidon tarjoavalla vakiokytkimellä.

Reilusti yli 500 heppa tarvitsee käytännössä monilevykytkimen ja ahdetuissa ei käytännössä muilla pärjääkään.

Tutkin hyvin pitkään eri kytkimien rakenteita ja materiaaleja sekä kokemuksia niistä maailmalta. SEMA reissuilla keskustelin valmistajien edustajien kanssa extensiivisesti sillä silmällä josko löytyisi oikein teknisiä perusteita paremman kytkimen ratkaisuksi erityisesti normaalisti viritetyihin välimalleihin mitä meillä useimmilla on eli 200-450hv.

Lopulta FIDANZAlta onneksi löytyy myös kevyesti poljettavia, pehmeästi ottavia ja silti pitäviä kytkimiä jotka eivät menetä pitoansa pienen kulumisen myötä vaan itse asiassa lisäävät sitä. Näin siis saadaan voimansiirtoa kohtuuttomasti kuormittava äkkinäisyys pois mutta saavutetaan silti hyvä pito ilman että kestävyys ja käytettävyys kärsisivät.
Eli vaittavissa on erilaiset materiaalit käyttötarkoituksen mukaan Carbon Kevlar, Kevlar, Ceramic, ja Sinter Iron.

Lisäksi ongelmana on ollut lisääntyvien yli 400 hv ahdinkoneiden hurjan väännön hallinat johon Fidanzalla on myös täydellisenä ratkaisuna progressiivinen monilevykytkin joka ottaa todella pehmeästi mutta pitää varmasti ja näin säälii alamittaisakin voimansiitoja repimisen aiheuttamilta iskuilta.
Ei pisaralla pitkälle, vaan ämpärillisellä lujaa!
http://www.hhp.fi/
hakalaperf@gmail.com
Mustang Grande 69 302
MB 560 SEC V8
Mitsubishi Galant GTI Dynamic 4 4WD /4WS R4
Make67
Aina äänessä
Viestit: 1128
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang HT 1967
Paikkakunta: Lieto

Re: T5-swappi -65:seen

Viesti Kirjoittaja Make67 »

Ihan uteliaisuuttani kyselen...mitähän edelläkuvatut kytkimet kustantavat? Noin-suurusluokka kiinnostaa.
-Make-
Ford Mustang HT -67, pelastettu museoinnilta...
347 CID RE85, DART SHP(TUUMACID)
C4 ala Timo Suojanen(rakenteilla...)
3.40, Eaton Truetrack
ym, ym, ym...

+ -66 HT
+ -94 avo GT
Vastaa Viestiin