405 hp vs. 464 hp
369 vs. 440 tq
Ilmeisesti kannattaa...
Tuolla tarkemmin:
http://www.compcams.com/Community/Artic ... -640545839
Itsestään selvyys.65HT kirjoitti:306 vs. 347 samoilla kokoonpanoilla, (no 347:ssa isompi kaasari ja enemmän ruttua):
405 hp vs. 464 hp
369 vs. 440 tq
Ilmeisesti kannattaa...![]()
Stroukkaus on tapauskohtaista käyttötarkoituksen mukaan. Mitä pitempi isku ja mitä korkeammalle kierrätetään niin sitä suuremmaksi nousee männännopeus. Tehdäänkö vapari vai ahdettu, siihenkin stroukkaus vaikuttaa varsinkin kun mietitään ahdon määrää suhteessa palotilan kokoon, iskun mittaa suhteessa männän korkeuteen ja pitäisi quench säilyttää jne.Mexico65 kirjoitti: Itsestään selvyys.
more cubic more power
big block vs. small block
Mutta kannattaako stroukata? En ota kantaa.
Joo, ja kun unohdetaan turha veivaaminen niin aloitetaan neljäkuuskymppisestä...Jos sitten lähtee stroukkaamaan ja tavoitteena on suurin tilavuus mitä 302 lohkosta on saatavilla niin miksi tyytyä 331 ja 347 tasoon kun käsillä olisi 374 tai jopa 385 kuutio tuumaiset vaihtoehdot.
351:n saa leimattua kaikkiin musteihin, kakkoseen ja foxiinkin. 392 tai isompi reipas vääntökone kaipaa vähemmän nokkaa kuin kireä 302 tai 351. Joku sellainen kai se sitten on seuraavaksi kunhan kaikki muut muutokset on menty tappiin asti. Kuulemma tampereen seudalla on melko äkäisiä stroukkereita mustangikopassakinMONTTU kirjoitti:Joo, ja kun unohdetaan turha veivaaminen niin aloitetaan neljäkuuskymppisestä...Jos sitten lähtee stroukkaamaan ja tavoitteena on suurin tilavuus mitä 302 lohkosta on saatavilla niin miksi tyytyä 331 ja 347 tasoon kun käsillä olisi 374 tai jopa 385 kuutio tuumaiset vaihtoehdot.
Vakavasti ottaen 351 motin stroukkeri kitit ovat halvimpia, erityisesti 392 joka käyttää 302:sen mäntiä. 408 on vielä saman hintainen kuin 347. Taitaa kuitenkin mennä samalla yläkerralla hiukan kovemmin. 351:sen saa leimattua earlyyn...408cid / 1300 kg early ????
Tossa menee pikkusen pieleen. Jos kannet ovat samat niin 302:sen kireä nokka on 408:ssa vääntävä katunokka. Jos kanavat ovat samat niin isossa motissa pitää olla nokassa aikaa ja nostoa. Isolohkojen nokat ovat aivan huimia, CompCamsin sivuilta on helppoa vertailla.351:n saa leimattua kaikkiin musteihin, kakkoseen ja foxiinkin. 392 tai isompi reipas vääntökone kaipaa vähemmän nokkaa kuin kireä 302 tai 351.
Nimenomaan. Jos tarkoituksena on tehdä sukkahousu moottori niin laitetaan vähemmän nokkaa isompaan mottiin. Nyt kun alakerta kasvaa, niin se suorastaan pyytää isompaa nokka-akselia, sillä rajukin keppi mietonee kun on tarpeeksi iskutilavuutta. Esim. Mexicon uuden motin kohtuu raju ramppinen keppi vastaa Comp Camsin XR292-R10 keppiä joka on vielä +500cid strokerille pelkkä katunokka.MONTTU kirjoitti:Tossa menee pikkusen pieleen. Jos kannet ovat samat niin 302:sen kireä nokka on 408:ssa vääntävä katunokka. Jos kanavat ovat samat niin isossa motissa pitää olla nokassa aikaa ja nostoa. Isolohkojen nokat ovat aivan huimia, CompCamsin sivuilta on helppoa vertailla.351:n saa leimattua kaikkiin musteihin, kakkoseen ja foxiinkin. 392 tai isompi reipas vääntökone kaipaa vähemmän nokkaa kuin kireä 302 tai 351.
Antti66HT kirjoitti:Ei kannata. Tulee liikaa tehoa ja lähtee hanskasta.
Stroukkausta en suunnittele. Tämän topicin aloitus oli vain keskustelun herättäminen aiheesta kun löysin mielenkiintoisen lehtiartikkelin.Fastback kirjoitti:Mitä ikinä 65HT aiotkaan tehdä, niin stroukkaus tuo voimaa ja vääntöä lisää läpi rekisterin. Tuskin suunnittelet trans-amia...
Ei, kannata paikat ei kestä.Antti66HT kirjoitti:Ei kannata. Tulee liikaa tehoa ja lähtee hanskasta.

Täytyy kyllä sanoa, että äärimmäisen asiallisia pikkulohkoja. 470 cid alkaisi olemaan jo earlyyn aika nätti paketti, kun semmoista ei saa 427 SOHC:lle katsastettua. Miten muuten menee 4,250" akseli tuohon lohkoon, meneekö ilman kampikammion & öljypohjan kaavelin jyrsimistä? Minkälainen veivisuhde mahtaa olla tuossa 470 cid moottorissa? Tuo taitaa olla 302:n vakio kampuran kaulalla tuo 351w 470 cid?Mexico65 kirjoitti: Vähän koneen jatkosta joka tulee tehon kasvaessa vaatimaan oman veronsa pohjattomasta kukkarosta.
1. 200 - 300hp vakio 289 / 302 koneen perässä kestää lähes kaikki mitä tarjolla on.
2. 300 - 400 hp vaatii jo joitakin vahvistuksia / muutoksia ensisijaisesti jarrut, vakio C 4 aski rupee olemaan tiukoilla.
3. 400 - 500 hp moottorin kiinnitys, kytkin, top-loader kestää vaihteistona muut vaatii jo vahvistusta tai tarvike askeista TKO 600, kardaani vaatii vaihdon, 8" perän raja tulee vastaan, 28 rihlaiset vetoakseli ovat äärirajoilla, kapeissa alle 245 renkaissa ei ole pitoa enää, normaali kori ei kestä lähtee vääntymään, taka-akseli ei kunnolla kestä kiinni pelkän vakio lehtijousen varassa, jarruilta vaaditaan jo aika paljon.
4. +500 hp lähes kaikki uusiksi ja kestävämmäksi.
Siirtyminen vakiosta teholuokkaan 400 - 500 hp vaatii näin ollen lähes samanmoiset kustannukset voimansiirtoon, koriin, alustaan ja jarruihin. Karkeasti puhutaan hintaluokasta kone +10000€ lisäksi muut autoon tarvittavat tehon lisäyksen aiheuttamat muutokset +10000€.
Tässä vaiheessa voi tietenkin päivittää muut muutokset kestävimmiksi ja valmistautua + 500 hp tasoon.
Tosin koneen hinnassa voi hieman tinkiä siirtymällä suoraan bb:n puolelle mutta bb:n mahtava vääntö aiheuttaa suuremman muutos tarpeen auton muuhun tekniikkaan. Tästä johtuen bb koneen lähtöhinta on hieman harhaan johtava koska kustannuspaineet muihin muutoksiin kasvavat sb:tä enemmän.
Toinen asia joka painaa myös paljon tässä harrastuksessa on auton ajettavuus ja näennäinen taloudellisuus. Harraste auto ei ole kilpa-auto, vaan sillä pitäisi pystyä ajelemaan välillä pitkiäkin matkoja ilman teknisiä ongelmia. Yleensä laiminlyödyt vahvistus muutokset aiheuttavat suurimmat ongelmat juuri siellä missä niitä vähiten toivoisi.
Katkeeko kardaani, repeääkö rengas.
PS. uusi WORLD MAN O’WAR sb BLOCK ("351" lohko) salli jo 4,200" porauksen eli 4,250" iskulla päästää jo 471 cid pikkulohkoon 2,248" kampiakseli kauloilla!
Technical Specifications of...
Man O'War Cast Iron Blocks
Deck Heights: 8.200, 9.200, 9.500"
Deck Thickness: .600" minimum
Cam Bearings: Stock - can be bored to 60mm
Lifter Bores: Cross-feeds between pairs to maintain pressure
Bore: 3.990" (bore to 4.000") or 4.115" (bore to 4.125")
Maximum Bore: 4.200" (470 c.i.d. with maximum stroke crank)