Kannattaako stroukata?

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
65HT
Mega-addikti
Viestit: 766
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Kannattaako stroukata?

Viesti Kirjoittaja 65HT »

306 vs. 347 samoilla kokoonpanoilla, (no 347:ssa isompi kaasari ja enemmän ruttua):
405 hp vs. 464 hp
369 vs. 440 tq

Ilmeisesti kannattaa... :D

Tuolla tarkemmin:
http://www.compcams.com/Community/Artic ... -640545839
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002

"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Kannattaako stroukata?

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

65HT kirjoitti:306 vs. 347 samoilla kokoonpanoilla, (no 347:ssa isompi kaasari ja enemmän ruttua):
405 hp vs. 464 hp
369 vs. 440 tq

Ilmeisesti kannattaa... :D
Itsestään selvyys.

more cubic more power

big block vs. small block

Mutta kannattaako stroukata? En ota kantaa.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: Kannattaako stroukata?

Viesti Kirjoittaja Fastback »

Mexico65 kirjoitti: Itsestään selvyys.

more cubic more power

big block vs. small block

Mutta kannattaako stroukata? En ota kantaa.
Stroukkaus on tapauskohtaista käyttötarkoituksen mukaan. Mitä pitempi isku ja mitä korkeammalle kierrätetään niin sitä suuremmaksi nousee männännopeus. Tehdäänkö vapari vai ahdettu, siihenkin stroukkaus vaikuttaa varsinkin kun mietitään ahdon määrää suhteessa palotilan kokoon, iskun mittaa suhteessa männän korkeuteen ja pitäisi quench säilyttää jne.

306:sta 405hv vastaa 460 hv 347:aa. Samalla viritysasteella tulee isommasta koneesta enempi paukkua - tuota olen yrittänyt hokea aina välillä. Vertailumottien 347:n kasvanut puristussuhde selittyy pitemmällä akselilla, kangella ja männällä. Pelkän puristussuhteen piikkiin ei tuota hv kasvua voi laittaa. More cubes more power.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2113
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Re: Kannattaako stroukata?

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

Ei kannata. Tulee liikaa tehoa ja lähtee hanskasta.
Avatar
MONTTU
Addikti
Viestit: 275
Liittynyt: 04 Kesä 2004, 23:52
Paikkakunta: HELSINKI

Re: Kannattaako stroukata?

Viesti Kirjoittaja MONTTU »

AINA KANNATTAA STROUKATA !!!

Jos joku osaa sanoa että miksi ei niin kertokoon...

Itse valitsin vihreänä V8 miehenä tissiposki 302/347 ratkaisun, jälkeenpäin sanoisin että homma alkaa siitä että valitaan suurin moottori jonka autoon saa kiinni ja stroukataan sitä. Kaikki ne alumiiniosat jotka laitetaan sitten kuitenkin (homman lähdettyä käsistä) keventävät kyllä uuden moottorin (mulla 39Kg) vähintään alkuperäisen rautamoottorin tasolle.

Tähän voisi lisätä,
AINA KANNATTAA MYÖS AHTAA !!!

Ja paljon, koska.... :lol:
1966 HT 347 Stroker
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Kannattaako stroukata?

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Jos sitten lähtee stroukkaamaan ja tavoitteena on suurin tilavuus mitä 302 lohkosta on saatavilla niin miksi tyytyä 331 ja 347 tasoon kun käsillä olisi 374 tai jopa 385 kuutio tuumaiset vaihtoehdot.

3,500" isku
4,125" tai 4,185" poraus
ja jos iskusuhdetta haluaa vielä muutella niin valitsee sitten sopivan korkuisen lohkon
8,200"
8,700"
tai
9,200"

Mutta jos mahdollisuus 351 lohkon käyttöön niin päästää jo lähelle isolohko tilavuuksia, vai miltä kuulostaisi 468 cid pikkulohko.
4,250" isku
4,185" poraus
dekki korkeuksilla
9,200"
tai 9,500"
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
MONTTU
Addikti
Viestit: 275
Liittynyt: 04 Kesä 2004, 23:52
Paikkakunta: HELSINKI

Re: Kannattaako stroukata?

Viesti Kirjoittaja MONTTU »

Jos sitten lähtee stroukkaamaan ja tavoitteena on suurin tilavuus mitä 302 lohkosta on saatavilla niin miksi tyytyä 331 ja 347 tasoon kun käsillä olisi 374 tai jopa 385 kuutio tuumaiset vaihtoehdot.
Joo, ja kun unohdetaan turha veivaaminen niin aloitetaan neljäkuuskymppisestä...

Vakavasti ottaen 351 motin stroukkeri kitit ovat halvimpia, erityisesti 392 joka käyttää 302:sen mäntiä. 408 on vielä saman hintainen kuin 347. Taitaa kuitenkin mennä samalla yläkerralla hiukan kovemmin. 351:sen saa leimattua earlyyn...408cid / 1300 kg early ????
1966 HT 347 Stroker
Avatar
Aku_81
Aina äänessä
Viestit: 1660
Liittynyt: 15 Elo 2004, 20:01
Viesti:

Re: Kannattaako stroukata?

Viesti Kirjoittaja Aku_81 »

MONTTU kirjoitti:
Jos sitten lähtee stroukkaamaan ja tavoitteena on suurin tilavuus mitä 302 lohkosta on saatavilla niin miksi tyytyä 331 ja 347 tasoon kun käsillä olisi 374 tai jopa 385 kuutio tuumaiset vaihtoehdot.
Joo, ja kun unohdetaan turha veivaaminen niin aloitetaan neljäkuuskymppisestä...

Vakavasti ottaen 351 motin stroukkeri kitit ovat halvimpia, erityisesti 392 joka käyttää 302:sen mäntiä. 408 on vielä saman hintainen kuin 347. Taitaa kuitenkin mennä samalla yläkerralla hiukan kovemmin. 351:sen saa leimattua earlyyn...408cid / 1300 kg early ????
351:n saa leimattua kaikkiin musteihin, kakkoseen ja foxiinkin. 392 tai isompi reipas vääntökone kaipaa vähemmän nokkaa kuin kireä 302 tai 351. Joku sellainen kai se sitten on seuraavaksi kunhan kaikki muut muutokset on menty tappiin asti. Kuulemma tampereen seudalla on melko äkäisiä stroukkereita mustangikopassakin :shock:
Go tell Alice....
Avatar
MONTTU
Addikti
Viestit: 275
Liittynyt: 04 Kesä 2004, 23:52
Paikkakunta: HELSINKI

Re: Kannattaako stroukata?

Viesti Kirjoittaja MONTTU »

351:n saa leimattua kaikkiin musteihin, kakkoseen ja foxiinkin. 392 tai isompi reipas vääntökone kaipaa vähemmän nokkaa kuin kireä 302 tai 351.
Tossa menee pikkusen pieleen. Jos kannet ovat samat niin 302:sen kireä nokka on 408:ssa vääntävä katunokka. Jos kanavat ovat samat niin isossa motissa pitää olla nokassa aikaa ja nostoa. Isolohkojen nokat ovat aivan huimia, CompCamsin sivuilta on helppoa vertailla.
1966 HT 347 Stroker
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: Kannattaako stroukata?

Viesti Kirjoittaja Fastback »

374 tai jopa 385 kuutio tuumaiset vaihtoehdot eivät taida tulla ihan vakiolohkosta? Hinta nousee. Itseasiassa minä en tekisi kyllä mitään vanhasta lohkosta, eli mun kohdalla se olisi aivan sama vaikka hinta nousisi. Onko kukaan tullut koskaan ajatelleeksi M-6010-A500 lohkoa? Se on 9,300" dekkikorkeuden omaava, 18 pulttisella deckillä ja vesitiloilla varustettu prostock rautalohko. Tehdas lupaa 4,625" porausvaraa, siinä olisi pikkulohkon dekkikorkeudella varustettu isoporauksinen alakerta. Esim. 4,625" poraus ja siihen 3,500" custom akseli (470 cid), siinä olisi lähtökohta kunnon jenkujenku pannulle, jos joku semmosta tarvitsisi. sen voisi myös tehdä n. 3,850" akselilla jolloin olisi 517 cid ja huomattavasti kapeammassa paketissa mitä 429/460 linja. 18 pulttinen dekki tuo uusia mahdollisuuksia, siihen käy std. 385-sarjan kannet ja siinä voidaan käyttää myös E460 18 pulttisia kansia sekä Robertsin 18-pulttisia hemikansia. Kestää sitten ihan mitä vaan käyttöä paitsi alasimena olemista. Halpa tuo lohko ei ole, mutta vaihtoehtona tuotakoot esiin.

468 cid pikkulohko vastaa 0,030" ylikokoon porattua 460 cid mottia. Laskee siitä sitten kumpi on edullisempi. Juu, tietysti käyttötarkoituksen mukaan. Esimerkiksi World Productsin 460 cid 600 HP Ford Man O'War Limited Edition motti. Siinä on 4,125" poraus ja 4,200" isku, hintaa ilman vesipumppua ja kaasaria $13,499.00. Siihen vesipummpu 170 usd ja 850dp kaasari päälle 600 taalaa, siinä on 14000 usd selällään ja lohko on melkein tapissa porausvaran suhteen. Mitäs tuolla rahalla saa bb rintamalta? No tuota tuota, mitä halutaan? Ford Racing myy 521 cid mottia hintaan 9950 usd, siihen dominaattori 700 usd ja vielä jää rahaa jäljelle melkein 3300 usd. Hmmm, tuolla erotuksella saadaan jo alumiinilohko tuon A460 kisalohkon tilalle. Mä tosin kuulin täällä foorumilla kuulopuhetta ettei alulohkoilla voi kadulla ajaa, joten ei kai se sitten tule kyseeseen. Pysytään rautalinjalla sitten vaikkakin painoa kertyy enemmän.

14000 usd hintaan pystytään rakentamaan +600 cid rock-solid motti 800-900hv tehoille. Käyttötarkoitus taas. Mitä tarvitaan.
MONTTU kirjoitti:
351:n saa leimattua kaikkiin musteihin, kakkoseen ja foxiinkin. 392 tai isompi reipas vääntökone kaipaa vähemmän nokkaa kuin kireä 302 tai 351.
Tossa menee pikkusen pieleen. Jos kannet ovat samat niin 302:sen kireä nokka on 408:ssa vääntävä katunokka. Jos kanavat ovat samat niin isossa motissa pitää olla nokassa aikaa ja nostoa. Isolohkojen nokat ovat aivan huimia, CompCamsin sivuilta on helppoa vertailla.
Nimenomaan. Jos tarkoituksena on tehdä sukkahousu moottori niin laitetaan vähemmän nokkaa isompaan mottiin. Nyt kun alakerta kasvaa, niin se suorastaan pyytää isompaa nokka-akselia, sillä rajukin keppi mietonee kun on tarpeeksi iskutilavuutta. Esim. Mexicon uuden motin kohtuu raju ramppinen keppi vastaa Comp Camsin XR292-R10 keppiä joka on vielä +500cid strokerille pelkkä katunokka.

Jos olisin säilyttänyt tuon vanhan kauniin '65 fb:ni, niin ei olisi tuottanut tuskaa tehdä siihen 454-460 cid pikkulohkoa, kyllä ei ole kuutiotuumille voittajaa. Montako yli 408 cid sbf strokeria on suomessa? Minä en tiedä kuin yhden, tietääkö muut?

Legenda kertoo että eräällä reissulla yhden isolohko miehen jäljiltä yksi äkäinne sbf stroker meni remonttiin? Ei tainnut kestää raskasta käskytystä??? En sitten tiedä tarinan todenmukaisuutta. It's a voodoo baby. Tamppereen seudulta kyllä löytyy mielenkiintoisia sb strokereita parikin kappaletta. Sporttikoppasta sen verran että se ei ole sukkahousumoottori ja edessä olevat muutokset eivät muuta tätä käsitystä.

Melkoinen megapostaus. Se tuli 2000:n viestini kunniaksi. Täytyy varmaan rajoittaa tänne kirjoittamista, mutta Mexico käy aina painelemassa oikeita nappuloita, kuin oikein odottaisi minulta vastausta :) Mitä ikinä 65HT aiotkaan tehdä, niin stroukkaus tuo voimaa ja vääntöä lisää läpi rekisterin. Tuskin suunnittelet trans-amia tms. ajavasi jotein eikun stroukkisatsin hankintaan. Tuskin tulet päätöstäsi katumaan, korkeintaan kadut sitä ettet hankkinut 351w ja stroukannut sitä, sillä se ei nyt tuossa konkurssissa paljoa enää painaisi. Jos minä aloittaisin nyt moottoriprojektini alusta niin en todellakaan ostaisi std. porauksista ja std. iskuista moottoria kuten nyt tein. Se tulisi kerrasta käytettävästä lohkosta riippuen 4,440" tai 4,500" poraus ja 4,500" takoakseli. Kerrasta kun tekee overkill vehkeen niin se on kuin rahaa pistäisi pankkiin, jää kaikki välimallit välistä pois.

Just my 2 cent.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2113
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Re: Kannattaako stroukata?

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

Antti66HT kirjoitti:Ei kannata. Tulee liikaa tehoa ja lähtee hanskasta.

:lol:

Arvasin että tällä herätellään sormet näppiksille.

TIETENKIN STROUKATAAN NIIN PALJON KUIN VOI! Miksi ei?

Man-o-war 460cid ... Puolimoottori 4700$ Ei paljon mitään.
:roll-roll:
Avatar
65HT
Mega-addikti
Viestit: 766
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Kannattaako stroukata?

Viesti Kirjoittaja 65HT »

Fastback kirjoitti:Mitä ikinä 65HT aiotkaan tehdä, niin stroukkaus tuo voimaa ja vääntöä lisää läpi rekisterin. Tuskin suunnittelet trans-amia...
Stroukkausta en suunnittele. Tämän topicin aloitus oli vain keskustelun herättäminen aiheesta kun löysin mielenkiintoisen lehtiartikkelin. :D
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002

"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Tapsa
Mega-addikti
Viestit: 701
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Etelä-suomi

Re: Kannattaako stroukata?

Viesti Kirjoittaja Tapsa »

jee,jee se että Alsapata ei toimisi kadulla ei ole ainakaan järkevissä mitoissa
minun suustani tullut, joku muu on sitten maininnu ,Eri asia kun asia viedään Äärimmäisyyksiin sitten en kadulle suosittelisi. kuin
esim ProStock mailmassa , siellä alumiini vaan venyy enemmän kuin rauta
ja sitä kautta ohivuodot suurenevat ,tehojen menetystä ilmeisesti myös kestävyys.
ITSELLÄNI ON TÄYS ALUMIINI MOOTTORI ja en rohkenis enää lähtee kurvailee
sillä kadulle...., koska koska se on tehty lyhyisiin käyttöperioodeihin. voi hiukka jo
ehkä lämmetä... Rautapannulla tuli kyllä kruisailtua...
jokainen voi toteuttaa omat visionsa pikku ja isolohko moottorien mailmasta
ja käyttö tarpeidensa/resurssien mukaan
en pistäis pahakseni ollenkaan 500cid pikkulohko pienessä korissa...
mulle on ihan sama mistä se "koko" tulee mutta jos vaatimukset vaatii kiertävää konetta kyllä pienemmän puolelle kallistuisin. taas toisaalta
jos alhaalta vääntävää vähemmän kiertävää pikku/isolohko
tai muuten jos suurta piikki tehoa vaaditaan niin silloin iso on se vaihtoehto
molemmat tiet on joko EDULLISET jos tyytyy vähään.
tai KALLIIT jos vaatii paljon ja erikoista osaa vaaditaan. esim 500cid moottorit kiertävät nykyää yli 10,500 mutta niillä ei pitkään yleensä vinguteta .
mutta jokainen voi "stroukata"niin paljon kukkaro kestää ,sitä en sano että
kannataako.. jokainen päätelkööt itse. :shock:
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Kannattaako stroukata?

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Antti66HT kirjoitti:Ei kannata. Tulee liikaa tehoa ja lähtee hanskasta.
Ei, kannata paikat ei kestä.

Vähän koneen jatkosta joka tulee tehon kasvaessa vaatimaan oman veronsa pohjattomasta kukkarosta.
1. 200 - 300hp vakio 289 / 302 koneen perässä kestää lähes kaikki mitä tarjolla on.
2. 300 - 400 hp vaatii jo joitakin vahvistuksia / muutoksia ensisijaisesti jarrut, vakio C 4 aski rupee olemaan tiukoilla.
3. 400 - 500 hp moottorin kiinnitys, kytkin, top-loader kestää vaihteistona muut vaatii jo vahvistusta tai tarvike askeista TKO 600, kardaani vaatii vaihdon, 8" perän raja tulee vastaan, 28 rihlaiset vetoakseli ovat äärirajoilla, kapeissa alle 245 renkaissa ei ole pitoa enää, normaali kori ei kestä lähtee vääntymään, taka-akseli ei kunnolla kestä kiinni pelkän vakio lehtijousen varassa, jarruilta vaaditaan jo aika paljon.
4. +500 hp lähes kaikki uusiksi ja kestävämmäksi.

Siirtyminen vakiosta teholuokkaan 400 - 500 hp vaatii näin ollen lähes samanmoiset kustannukset voimansiirtoon, koriin, alustaan ja jarruihin. Karkeasti puhutaan hintaluokasta kone +10000€ lisäksi muut autoon tarvittavat tehon lisäyksen aiheuttamat muutokset +10000€.

Tässä vaiheessa voi tietenkin päivittää muut muutokset kestävimmiksi ja valmistautua + 500 hp tasoon.

Tosin koneen hinnassa voi hieman tinkiä siirtymällä suoraan bb:n puolelle mutta bb:n mahtava vääntö aiheuttaa suuremman muutos tarpeen auton muuhun tekniikkaan. Tästä johtuen bb koneen lähtöhinta on hieman harhaan johtava koska kustannuspaineet muihin muutoksiin kasvavat sb:tä enemmän.

Toinen asia joka painaa myös paljon tässä harrastuksessa on auton ajettavuus ja näennäinen taloudellisuus. Harraste auto ei ole kilpa-auto, vaan sillä pitäisi pystyä ajelemaan välillä pitkiäkin matkoja ilman teknisiä ongelmia. Yleensä laiminlyödyt vahvistus muutokset aiheuttavat suurimmat ongelmat juuri siellä missä niitä vähiten toivoisi.

Katkeeko kardaani, repeääkö rengas.

PS. uusi WORLD MAN O’WAR sb BLOCK ("351" lohko) salli jo 4,200" porauksen eli 4,250" iskulla päästää jo 471 cid pikkulohkoon 2,248" kampiakseli kauloilla!

Technical Specifications of...
Man O'War Cast Iron Blocks

Material: High density cast iron
Deck Heights: 8.200, 9.200, 9.500"
Deck Thickness: .600" minimum
Cam Bearings: Stock - can be bored to 60mm
Lifter Bores: Cross-feeds between pairs to maintain pressure
Bore: 3.990" (bore to 4.000") or 4.115" (bore to 4.125")
Cylinder Head Attachment: Stock plus 2 extra head bolts per cyl. (not req.)
Maximum Bore: 4.200" (470 c.i.d. with maximum stroke crank)
Water Jackets: Expanded for better cooling
Lubrication: Priority main oiling system
Filtration: Integral mount for spin-on filter
Oil Pan Rails: Stock Ford (“C” block requires use of 351 pan)
Crank Clearance: Can use up to 4.250" crank
Main Caps: Splayed billet steel, nodular iron, 4 bolt
Oil System: Has .500" feed; bosses for dry sump

http://www.worldcastings.com/prods_page ... anowar.htm

Kuva
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: Kannattaako stroukata?

Viesti Kirjoittaja Fastback »

Mexico65 kirjoitti: Vähän koneen jatkosta joka tulee tehon kasvaessa vaatimaan oman veronsa pohjattomasta kukkarosta.
1. 200 - 300hp vakio 289 / 302 koneen perässä kestää lähes kaikki mitä tarjolla on.
2. 300 - 400 hp vaatii jo joitakin vahvistuksia / muutoksia ensisijaisesti jarrut, vakio C 4 aski rupee olemaan tiukoilla.
3. 400 - 500 hp moottorin kiinnitys, kytkin, top-loader kestää vaihteistona muut vaatii jo vahvistusta tai tarvike askeista TKO 600, kardaani vaatii vaihdon, 8" perän raja tulee vastaan, 28 rihlaiset vetoakseli ovat äärirajoilla, kapeissa alle 245 renkaissa ei ole pitoa enää, normaali kori ei kestä lähtee vääntymään, taka-akseli ei kunnolla kestä kiinni pelkän vakio lehtijousen varassa, jarruilta vaaditaan jo aika paljon.
4. +500 hp lähes kaikki uusiksi ja kestävämmäksi.

Siirtyminen vakiosta teholuokkaan 400 - 500 hp vaatii näin ollen lähes samanmoiset kustannukset voimansiirtoon, koriin, alustaan ja jarruihin. Karkeasti puhutaan hintaluokasta kone +10000€ lisäksi muut autoon tarvittavat tehon lisäyksen aiheuttamat muutokset +10000€.

Tässä vaiheessa voi tietenkin päivittää muut muutokset kestävimmiksi ja valmistautua + 500 hp tasoon.

Tosin koneen hinnassa voi hieman tinkiä siirtymällä suoraan bb:n puolelle mutta bb:n mahtava vääntö aiheuttaa suuremman muutos tarpeen auton muuhun tekniikkaan. Tästä johtuen bb koneen lähtöhinta on hieman harhaan johtava koska kustannuspaineet muihin muutoksiin kasvavat sb:tä enemmän.

Toinen asia joka painaa myös paljon tässä harrastuksessa on auton ajettavuus ja näennäinen taloudellisuus. Harraste auto ei ole kilpa-auto, vaan sillä pitäisi pystyä ajelemaan välillä pitkiäkin matkoja ilman teknisiä ongelmia. Yleensä laiminlyödyt vahvistus muutokset aiheuttavat suurimmat ongelmat juuri siellä missä niitä vähiten toivoisi.

Katkeeko kardaani, repeääkö rengas.

PS. uusi WORLD MAN O’WAR sb BLOCK ("351" lohko) salli jo 4,200" porauksen eli 4,250" iskulla päästää jo 471 cid pikkulohkoon 2,248" kampiakseli kauloilla!

Technical Specifications of...
Man O'War Cast Iron Blocks

Deck Heights: 8.200, 9.200, 9.500"
Deck Thickness: .600" minimum
Cam Bearings: Stock - can be bored to 60mm
Lifter Bores: Cross-feeds between pairs to maintain pressure
Bore: 3.990" (bore to 4.000") or 4.115" (bore to 4.125")
Maximum Bore: 4.200" (470 c.i.d. with maximum stroke crank)
Täytyy kyllä sanoa, että äärimmäisen asiallisia pikkulohkoja. 470 cid alkaisi olemaan jo earlyyn aika nätti paketti, kun semmoista ei saa 427 SOHC:lle katsastettua. Miten muuten menee 4,250" akseli tuohon lohkoon, meneekö ilman kampikammion & öljypohjan kaavelin jyrsimistä? Minkälainen veivisuhde mahtaa olla tuossa 470 cid moottorissa? Tuo taitaa olla 302:n vakio kampuran kaulalla tuo 351w 470 cid?

Jos autoon laittaa tämän äärimmäisen 468-470 cid 351w strokerin, niin ei voi siinäkään jättää loppua autoa vahvistamatta - siinä on aivan sama tie edessä mikä olisi bb moottoriin siirtymisen kanssa. Tuollainen 400hv sb palvelee varmasti hienosti köykäisessä earlyssä tai maverickissa. Mitä omistaja haluaa ratkaisee kaiken.

Ei kaikilta myöskään käy moottorin vaihtaminen toiseen joka tulee eri moottorisarjasta. Ei käy koneenkiinnikkeet, ei käy vaihteston alapalkki jne. Se on vaan työläs savotta, mutta palkitsee valmistuttuaan - riippuu tietysti korista mistä tekee, esim. Fox koppaisiin Mustangeihin muutoskittejä 302 -> 460 cid saa suoraan usealtakin valmistajalta ja peltisarjoja Hookerilta jne. Ei se ole rakettitiedettä, mutta tarvii tietynlaista päättäväisyyttä ettei lannistuta pikku vastoinkäymisiin.

Mitää tulee vaihteistoihin niin esim. TKO600:n myötöraja on tehtaan ilmoituksen mukaan n. 625hv/625 ft-lbs. Tehtaan insinööri sanoi epävirallisesti, että se kestää +700lbs eli melko lailla enemmän mitä valmistaja sille suosittelee. Tuotteella pitää olla joku varmuuskerroin ja se on n. 15% tässä tapauksessa.

Jos nyt pitäisi hankkia stroukattu motti, niin sanottaiskos että polttaisin n. 10.000 usd valuuttaa. Tilaus pitäisi sisällään tehdasuuden competition sportsman A460 lohkon, 4,500" porausta, 4,500" takoakseli, H-profiili takoveivit, takomännät, Kaasen P51 kannet, Victor Jr. imusarja, XR292-R10 mekaanisen rollerin (tai vähän jyrkemmän custom kepin), 1050 cfm racedemon/dominaattorin ja sellaiset 725-750 katuhevosta. Tuosta olisi sitten varaa kiristää tarvittaessa. Se vastaisi juurikin 600hv 471 cid mottia, se olisi vaan iskutilavuudeltaan suurempi moottori samalla viritysasteella, mutta enempi tietty paukkua. Isommalle moottorille tuollainen 1,3 hv / cid alkaa olemaan ihan toimva suure. Valitsisin poraukseksi vain 4,500" koska alkaa 572 cid riittämään katumoottorille, lohkohan kestää valmistajan suosituksen mukaan 4,625" eli ylikokoporauskertoja olisi isältä pojan pojalle moottoriksi asti. Lohko on kestoltaan 1500hv luokiteltu. Samaan hintaluokkaan saa mm. Eliminatorin +2500hv kestoon luokiteltuja lohkoja.

Tämä ei sitten koske todennäköisesti ketään meistä, mutta kuriositeettina sanottakoon että muutamat outlaw tms. tuplaturbo sbf tiimit ovat siirtymässä jo isompiin veljiinsä. Syystä että sbf potentiaali on tullut vastaa tuossa hard core touhussa, lisää möyhyä tarvitaan ja sillon tarvitaan isompaa alakertaa ja paremmin virtaavia kansia.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Vastaa Viestiin