5.0 HO piristys!

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
Topias74
Superpölöttäjä
Viestit: 2727
Liittynyt: 05 Tammi 2008, 16:26
Paikkakunta: Äänekoski

5.0 HO piristys!

Viesti Kirjoittaja Topias74 »

Elikkä näin, nyt tulee paljon asiaa ja toivon että saisin mhdollisimman paljon kysymyksiin vastauksia! Oon varmaan joskus aiemminkin kyselly asian tiimoilta mutta nyt se alkaa olla ajankohtaista, meinaan se virittäminen. Eli tota -91 T-birdiä :oops: pitäis alkaa pikkuhiljaa piristään joten kysyn teiltä kokeneilta että mitä olette tästä mun kokoonpanosta mieltä? Ja mitkä ovat villit veikkaukset tehoista? Ja mikähän mahtaa olla tossa 5.0 HO koneessa vakiokannessa palotilan koko?

Ja näin sitä meinasin laittaa.

Kannet olen jo ostanu ja ne on World Productsin Windsor Jr:t
- palotila 58 cc
- imuventtiilit 1.94
- pakovenat 1.60
Ja täytyy niistä vähän valurosoja silotella ja kanavia kohdistaa!

Nokka-akseliksi ajattelin Ford Racingin E 303:sta jossa nostoa vähän vajaa 0,5 tuumaa.

Keinuvivuiksi ajattelin 1.7 vipusuhteella olevia, ottaakohan vakio mäntiin kiinni?

Peltisarjat, shortyt on jo melkein paikallaan avaran putken kera!

Näin meinasin aluksi! Sitten myöhemmin uutta imusarjaa! BBK:n SS-I tai Trick Flown Track Heat.Ja en tiedä tartteeko vielä isompaa kaasuläppää ja Maffia ja isompia suuttimia?

Mitä ootte mieltä tollasesta kokonaisuudesta? Mikä on hyvää tai huonoa? Miten itse tekisitte?

Ja sitten ehkä tärkein kysymys: Ymmärtääkö tuon auton oma ruiskusysteemi säätää sen mukaan syttyä ja ruiskua jos sitä noin virittää??? :shock:

Mitenkäs päästöt? Eikös tuossa pitäis vielä pysyä päästöt kurissa?

Eiköhän tässä oo näin aluksi jo tarpeeksi asiaa! :D :D :D Kiitos etukäteen!
Avatar
Topias74
Superpölöttäjä
Viestit: 2727
Liittynyt: 05 Tammi 2008, 16:26
Paikkakunta: Äänekoski

Re: 5.0 HO piristys!

Viesti Kirjoittaja Topias74 »

No, eikö kukaan osaa sanoa tuohon mitään!!! :shock: Minä kun luulin että tällä sivustolla on rakennettu yks jos toinenkin kone!! Kamoon!
pete74
Addikti
Viestit: 157
Liittynyt: 29 Heinä 2006, 02:30

Re: 5.0 HO piristys!

Viesti Kirjoittaja pete74 »

Mähän en näistä mitään tiedä, mut tolla haku jutulla voi saada aika paljon luettavaa esille.
ps. Itsekkin oon pähkäilly 302:een pientä tehon lisäystä ja ku oon laiska niin en oo edes hakua jaksanu käyttää vaan oon rullaillu näitä aiheita alaspäin. Ja en oo kuukaudessa ehtiny vielä puoliakaan lukeen :|
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: 5.0 HO piristys!

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Topias74 kirjoitti:Elikkä näin, nyt tulee paljon asiaa ja toivon että saisin mhdollisimman paljon kysymyksiin vastauksia! Oon varmaan joskus aiemminkin kyselly asian tiimoilta mutta nyt se alkaa olla ajankohtaista, meinaan se virittäminen. Eli tota -91 T-birdiä :oops: pitäis alkaa pikkuhiljaa piristään joten kysyn teiltä kokeneilta että mitä olette tästä mun kokoonpanosta mieltä? Ja mitkä ovat villit veikkaukset tehoista? Ja mikähän mahtaa olla tossa 5.0 HO koneessa vakiokannessa palotilan koko?

Ja näin sitä meinasin laittaa.

Kannet olen jo ostanu ja ne on World Productsin Windsor Jr:t
- palotila 58 cc
- imuventtiilit 1.94
- pakovenat 1.60
Ja täytyy niistä vähän valurosoja silotella ja kanavia kohdistaa!

Nokka-akseliksi ajattelin Ford Racingin E 303:sta jossa nostoa vähän vajaa 0,5 tuumaa.

Keinuvivuiksi ajattelin 1.7 vipusuhteella olevia, ottaakohan vakio mäntiin kiinni?

Peltisarjat, shortyt on jo melkein paikallaan avaran putken kera!

Näin meinasin aluksi! Sitten myöhemmin uutta imusarjaa! BBK:n SS-I tai Trick Flown Track Heat.Ja en tiedä tartteeko vielä isompaa kaasuläppää ja Maffia ja isompia suuttimia?

Mitä ootte mieltä tollasesta kokonaisuudesta? Mikä on hyvää tai huonoa? Miten itse tekisitte?

Ja sitten ehkä tärkein kysymys: Ymmärtääkö tuon auton oma ruiskusysteemi säätää sen mukaan syttyä ja ruiskua jos sitä noin virittää??? :shock:

Mitenkäs päästöt? Eikös tuossa pTitäis vielä pysyä päästöt kurissa?

Eiköhän tässä oo näin aluksi jo tarpeeksi asiaa! :D :D :D Kiitos etukäteen!
Vastukset:
1.hyvä lähtökohta, mutta unohtuiko alakerta? Ei oikotietä onneen.
2.+ 300 hp
3.noin 61 cc
4.pitää mitata, saattaa kolahtaa mäntään. Syy isot venttiilit ja raikkaampi nokka (HUOM! alakerta männät)
5.vakioillakin pärjää, mutta numeroa suuremmatkin käy
6.ok
7.tekisin ensin hyvän alakerran ja sitten vasta yläkerran, vähän sama kuin taloa rakentaessa, perusta pitää rakentaa ensin
8.ymmärtää jos perus säädöt on kohdallaan
9.tulee päästöjä mutta oikein tehtynä ei aiheuta ongelmia
10. pitäisi pysyä päästöjen kurissa jos kaiken teet oikein ja huolella
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
hannu
Aina äänessä
Viestit: 1169
Liittynyt: 31 Touko 2004, 17:50
Auto: Ford Mustang 4,6GT 1996
Paikkakunta: Ikaalinen

Re: 5.0 HO piristys!

Viesti Kirjoittaja hannu »

Mexico65 kirjoitti:[quote="
7.tekisin ensin hyvän alakerran ja sitten vasta yläkerran, vähän sama kuin taloa rakentaessa, perusta pitää rakentaa ensin
Jyrin kanssa samaa mieltä, ensin auton alusta kuntoon ja sen jälkeen vasta niitä heppoja

:wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink: :wink:
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: 5.0 HO piristys!

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

hannu kirjoitti:
Mexico65 kirjoitti:[quote="
7.tekisin ensin hyvän alakerran ja sitten vasta yläkerran, vähän sama kuin taloa rakentaessa, perusta pitää rakentaa ensin
Jyrin kanssa samaa mieltä, ensin auton alusta kuntoon ja sen jälkeen vasta niitä heppoja
Hannu hyppäsi hieman pidemmälle mutta kaikki totta ja oikein.
Itse vain tarkoitin koneen alakertaa eli short bockia.

Mutta niin kuin Hannu sanoi niin autosta saa enemmän irti kun alusta ja jarrut on hyvät. Näin autosta tulee joka suhteessa nopeampi, hauskempi ja turvallisempi.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
hannu
Aina äänessä
Viestit: 1169
Liittynyt: 31 Touko 2004, 17:50
Auto: Ford Mustang 4,6GT 1996
Paikkakunta: Ikaalinen

Re: 5.0 HO piristys!

Viesti Kirjoittaja hannu »

Mexico65 kirjoitti:
hannu kirjoitti:
Mexico65 kirjoitti:[quote="
7.tekisin ensin hyvän alakerran ja sitten vasta yläkerran, vähän sama kuin taloa rakentaessa, perusta pitää rakentaa ensin
Jyrin kanssa samaa mieltä, ensin auton alusta kuntoon ja sen jälkeen vasta niitä heppoja
Hannu hyppäsi hieman pidemmälle mutta kaikki totta ja oikein.
Itse vain tarkoitin koneen alakertaa eli short bockia.

Mutta niin kuin Hannu sanoi niin autosta saa enemmän irti kun alusta ja jarrut on hyvät. Näin autosta tulee joka suhteessa nopeampi, hauskempi ja turvallisempi.
Tiesin kyllä mitä Jyri tarkoitti, hämmensin vain hieman keittoa. :wink:
Avatar
MarkoM
Aktiivi
Viestit: 55
Liittynyt: 16 Kesä 2007, 00:27

Re: 5.0 HO piristys!

Viesti Kirjoittaja MarkoM »

Itse lähdin liikkeelle kohti tunnettua kombinaatiota - eli ihan henkilökohtaisen päähänpinttymän johdosta muuttamaan 91 GT:tä 93 Cobraksi ulkonäön ja moottorin osalta. Moottorissa aloitin imupuolen osalta korvaamalla vakio-osat 93 Cobran imusarjalla, X3Z ECU:lla, 70 mm MAF:lla, 24 lbs suuttimilla ja 65 mm TB:llä. Tarkoitus oli sitten jatkaa kansien vaihdolla jossain vaiheessa. Parin viikon ajeluiden jälkeen tehoista en osaa sanoa mittään, mutta ihan perstuntumalla ruttua tuntuu olevan enemmän yläkierroksilla ja alavääntö muuttui vähän ohuemmaksi. Ehkä siinä noin pitikin käydä - tiedä häntä?

No jokatapauksessa näiden kahden viikon ajeluiden perusteella unohdan kaikki kansijutut toistaiseksi ja siirrytään jarrupuolelle. Ehkä pelkokerrointa tällä suunnitelmalla saadaan vähän pienemmäksi ... Kiitokset Hannulle vaan kataloogista - sieltä löytyikin monta huippujuttua ...
Avatar
Aku_81
Aina äänessä
Viestit: 1660
Liittynyt: 15 Elo 2004, 20:01
Viesti:

Re: 5.0 HO piristys!

Viesti Kirjoittaja Aku_81 »

Kannattaa pitää mielessä edelbrockin power package, saahan sillä kivasti lisäpotkua ja sisältää kannet, nokan, imusarjan jne. ja taitaa olla suunniteltu vakio-alakerralle :wink:
Go tell Alice....
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2113
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Re: 5.0 HO piristys!

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

No, lusikka soppaan kun pyydetään.

Alusta tossa ukkoslinnussa todennäköisesti vakionakin montaa earlyä parempi LOL

Venttiilivälys mäntään pitää aina tarkistaa. Jos osuu niin männästä pois.

Varmaan ihan ok perusviritys.
Avatar
Topias74
Superpölöttäjä
Viestit: 2727
Liittynyt: 05 Tammi 2008, 16:26
Paikkakunta: Äänekoski

Re: 5.0 HO piristys!

Viesti Kirjoittaja Topias74 »

Ensinnäkin kiitos hyvistä vastauksista ja vinkeistä! :D Mutta sitten aiheeseen, joo auton "alakerta" on omasta mielestä ainakin hyvässä iskussa, sopivan jämäkän jouset ja Konin jäykkyys säädettävät iskarit joka nurkassa. Ite en ees uskalla kokella mutkatietä niin kovaa ku sillä ilmeisesti pystyis, se menee ku "juna kiskoilla"! Takajarrut on juuri korjattu uusilla osilla ja etujarrut täytyy laittaa myös ihan lähi aikoina. Sitten itse koneeseen, pähkäilyjen jälkeen olen tullut siihen tulokseen että on viisainta nostaa koko kone pois keulilta ja uusia alakertaankin kaikki mitä tarvii, niin saa kerralla hyvän! On meinaan niin ahdas konehuone että tulpan vaihtokin tuottaa melkoisen purkutyön! Ja ei muuta kun osia haalimaan!!! :D :D :D
Avatar
Sulkava
Mega-addikti
Viestit: 579
Liittynyt: 18 Joulu 2004, 20:50
Auto: 1995 Mustang
Paikkakunta: Helsinki - Sulkava - Hki-Sva....

Re: 5.0 HO piristys!

Viesti Kirjoittaja Sulkava »

PIRISTYSTÄ 8) 8) 8) 8) löytyy myydään palstalla 8) 8) 8) Edelbrockin poweri paketti -- BOLT ON have FUN :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock: :shock:
Mustang 1994 / 1995 ...
Soutuneuvos ;)

Thanks for Avatar; copy Aki Latvanne
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2632
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Re: 5.0 HO piristys!

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

Topias74 kirjoitti:Ite en ees uskalla kokella mutkatietä niin kovaa ku sillä ilmeisesti pystyis, se menee ku "juna kiskoilla"! Takajarrut on juuri korjattu uusilla osilla ja etujarrut täytyy laittaa myös ihan lähi aikoina.
Tervetuloa ratapäiville, siellä pääsee koittamaan paljon paremmin auton vauhtivaroja kuin mutkatiellä.

Jarrut ovat useinkin ensimmäinen parannuskohde ratapäivien jälkeen. Vaikka minkälainen nuhapumppu moottorina olisi, niin silti sitä joutuu jarruttamaan mutkiin ja sitä kun tekee pari kierrosta, niin seuraavalla kerralla paremmat palat ja nesteet nostaa ajofilliksen ihan uudelle tasolle.

Täällä onkin jo odoteltu retkuperä T-birdejä radalle. Eli ennen kuin satsaat lisää euroja, niin testaapa ensin esim. kesän ratapäivillä Botniaringillä juhannuksen jälkeen.
Mustang -65 FB V8
Escort -78 GIL 2.0L kaikilla herkuilla
Opel Astra farmi -03
Myyty
Sierra Goshford 2.0L -85, foxLTD -85 3.8L, 1/6 BMW, 205 1.4 XS, BMW 730 -95 3L V8 DOCH, Scorppi -97, 2.3(Kuusakoskelle :( )
Avatar
Topias74
Superpölöttäjä
Viestit: 2727
Liittynyt: 05 Tammi 2008, 16:26
Paikkakunta: Äänekoski

Re: 5.0 HO piristys!

Viesti Kirjoittaja Topias74 »

Mieli tekis tosiaan joskus kokeilla millaista olis radalla ajaa, mutta kun en oo mikään hurjapää niin ei sitä uskalla ajaa reikäpäänä vaikka olis verrari alla! Juhannuksen jälkeen on vähäks aikaa puuhasteltavaa uuden keittiön ja takan kanssa joten silloin ainakin jää haaveeks! :( Mutta toivottavasti joskus pääsis kokeileen miltä tuntuu olo kilpakuskina! Tuosta autosta viel sen verran että jarrujen päivitys on nyt meneillään ja vakavassa harkinnassa on vaihtaa pulttijako 4,5":aan ja laittaa mustangin isot jarrut! Tahtoo nuo linnun paremmat jarrut olla vähän hakusessa! Eli tarkoitan isoja uritettuja ja reikäporattuja levyjä parempia paloja ja sen sellaisia! Rahallahan tietysti saa vaikka mitä, mutta minä teen autoni pienellä budjetilla kotikonstein ja kumminkin toimivaksi, katsotaan.. aika näyttää mitä saan aikaiseksi! :D
Lauri
Addikti
Viestit: 490
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25

Re: 5.0 HO piristys!

Viesti Kirjoittaja Lauri »

Vaikken nokista oikein mitään tiedäkkään ja vakiolla kituutan itse menemään niin silti kehottaisin valitsemaan tuon E-nokan tilalle jonkin muun kuin Ford Racingin tekeleen. Maailman foorumeilta en ole kehuvia kommentteja lukenut noista mistään, kun niitä verrataan uudempiin keppeihin. Nokka-akseleissakin on tapahtunut kehitystä aikojen saatossa.

Aku_81 kirjoitti:Kannattaa pitää mielessä edelbrockin power package, saahan sillä kivasti lisäpotkua ja sisältää kannet, nokan, imusarjan jne. ja taitaa olla suunniteltu vakio-alakerralle :wink:
Taitaa olla myös suunniteltu ainoastaan kaasarille. Ei ole Eddyn sivuilta sattunut silmiin ruiskulle top end kittiä. Mutta Trick Flowlla on hyvä paketti.
Vastaa Viestiin