Eri nokkien vaikutus vääntö-/tehoalueeseen

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
65HT
Mega-addikti
Viestit: 766
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Eri nokkien vaikutus vääntö-/tehoalueeseen

Viesti Kirjoittaja 65HT »

Ohessa taulukko tehoista ja väännöistä miten ne muuttuvat kun vaihdetaan pelkästään nokkaa. koneena 4.6 sbf, nokkien arvot .500:
Alkuperäinen: 192/184 LS 117
Comp XE 262: 224/232 LS 114
Comp XE 268: 230/236 LS 114
Comp XE 274: 236/240 LS 113

Saavutettu tehonlisä riippuen nokasta on 32 - 40 hp. Hyvä lisäys, prosenttuaalisestikin noin 10 %. Käppyröistä kuitenkin näkyy että virinokat ajavat ohi vasta 4700 rpm kohdalla, joten konetta pitäisi käyttää 5000-6500 alueella että nokkien todellihen hyöty tulisi esiin.
Mielestäni XE262-XE274 nokkien kohdalla on suhteellisen vähän eroa, vain muutamia hepoja. Vaikka perstuntumalla ajattelisi että enemmänkin voisi olla. Toki radikaalimpi kokonpano voisi antaa suurempia eroja, ehkä.

Kuva

Pistää ajattelemaan nokkavalintaa ehkä uudessa valossa...

Tuolla koko tarina: http://www.compcams.com/Community/Artic ... =390312569
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002

"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Avatar
Tahavo
Mega-addikti
Viestit: 774
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang HT 64½
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Tahavo »

http://www.compcams.com/Community/Artic ... =390312569
Tuossa olisi mielenkiintoista iltalukemista :D . Jos osaisi englantia :vihellys:...viime vuoden aikana olen alkanut harmitella että koulussa tuli enkun tunneilla vaan pelattua ristinollaa :uuh: Sundakaan ei suostu tuota kääntämään.
Avatar
65HT
Mega-addikti
Viestit: 766
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 65HT »

Kun ei ollut muuta tekemistä, niin laskin millaisia keskiarvotehoeroja ko. nokissa on eri käyttöalueilla. Ekaksi peruskäyttöalue, 2500 - 5900 rpm, mikä lienee suurimmalla osalla harrastajista käytössä ja toisessa taulukossa, 4100-6500 rpm, mikä voisi olla vaikka rataketun kierrosalue. Edelleen olen hyvin yllättynyt miten pieneksi jää nokkien väliset erot, varsinkin 2500 - 5900 rpm alueella. Olisiko erot sitten suurempia jos veto olisi aloitettu alempaa kuin 2500 rpm. Rataketun kierrosalueelle syntyi jo jonkinlaista eroa, muttei kovin suurta sinnekään. Tämä toki vain yksi kokoonpano ja siinä tapahtuneet vaikutukset. Muunlaisessa kokoonpanossa erot olisivat voineet olla suurempia.

2500-5900 rpm
XE262 276,9 avg hp
XE268 275,4 avg hp
XE274 277,0 avg hp

4100 – 6500 rpm
XE262 346,1 avg hp
XE268 348,4 avg hp
XE274 351,0 avg hp

Siinäpä sitä. Vääntöjä ei jaksanut lähteä laskemaan. Ainakaan vielä...
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002

"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Avatar
GT-350
Superpölöttäjä
Viestit: 2151
Liittynyt: 01 Maalis 2004, 22:33
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja GT-350 »

Mielenkiintoista pyörittelyä. Otetaanpa tähän kohtaan lisää näkökulmaa nokan valintaan ja koneenrakennukseen yleensä.

Yksittäisen komponentin vertailu ei näytä koko totuutta, koska siitä saatava hyöty monasti realisoituu vasta muiden osien päivittämisen jälkeen, ja ne muut osat taas mahdollistavat tietyn laisten osien käytön siinä yhdessä paikassa.

Esim. otetaanpa täysin vakio pikkulohko päivitettynä halvoilla peltisarjoilla ja 600:lla hollikalla /Carterilla. Mitataan arvot vakionokalla, jollain 272:lla ja jollain 284:lla. Tuskin isommat nokat antavat mitään hekumallisia tehonlisäyksiä ja saattaa teho/vääntöalueella jossain kohtaa tulla takapakkia. Laitappa 272:n kanssa 2-tasoinen viri-imusarja ja aftermarket -rauta/alumiinikannet, ja tulee selvä hyppäys. 284:n kaveriksi vaihda edelliseen vielä CNC-koneistetut virtaavammat kannet, ja taas on porras valmis. Siihen vielä 1-taso Victor ja saatiin seuraava porras, tosin se tulee sitten varsin ylhäällä kierrosalueella. Lisää hienosäätöä ja portaita astutaan pakosarja- ja kaasarivalinnoilla, kun mennään luokkaan 350-400+ heppoja.

Tätä esimerkkiä yksinkertaistin enkä huomioi kaikkia seikkoja, mutta antanee hieman kuvaa yleisölle koneenrakennuksen ihmeistä. Osat tukevat toisiaan, ja on jopa erittäin tärkeää hyvän lopputuloksen varmistamiseksi valita kokonaisuus huollella. Jotta paketti yleensäkin toimii, eikä jouda koristeeksi. Huomioidaan projekteissa aina käyttötarkoitus, kokonaisuus, kestävyys/luotettavuus ja käytettävissä olevat resurssit.

Muutamaa projekteja lähietäisyydeltä seuranneena huomasin myös, että näissä voi myös mennä helposti halvan osan miinaan ja jääkin valitsematta se kokonaisuudessa toimiva osa. Halpaa osaa sitten sovitellaan niin, että maksoikin lopulta huomattavasti enemmän kuin kalliimpi osa suoraan bolt-on.

Tällä palstalla on paljon aktiivista ja passiivista tietäjää näistä asioista, kantakaapa kortenne kekoon.
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
Avatar
65HT
Mega-addikti
Viestit: 766
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 65HT »

GT-350 kirjoitti: Yksittäisen komponentin vertailu ei näytä koko totuutta, koska siitä saatava hyöty monasti realisoituu vasta muiden osien päivittämisen jälkeen, ja ne muut osat taas mahdollistavat tietyn laisten osien käytön siinä yhdessä paikassa.

Tällä palstalla on paljon aktiivista ja passiivista tietäjää näistä asioista, kantakaapa kortenne kekoon.
Juuri niin. GT-350:n viestissä tuli laajemmin pohdittua sitä mitä vain sivulauseessa mainitsin.
65HT kirjoitti: Toki radikaalimpi kokonpano voisi antaa suurempia eroja, ehkä.
65HT kirjoitti:Muunlaisessa kokoonpanossa erot olisivat voineet olla suurempia.
GT-350:n mainitsemat aktiiviset ja passiiviset tietäjät, avautukaa. Uskon että kiinnostuneita henkilöitä on useita.
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002

"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Avatar
65HT
Mega-addikti
Viestit: 766
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 65HT »

Tässä vielä linkki juttuun mikä sai innostumaan laskemaan näitä juttuja:
http://www.compcams.com/Community/Artic ... 1746559883

Siinä pyöritellään 302:n ympärillä XE258HR ja XE282HR nokkia, performer, rpm ja victor jr imusarjoja. Tulokset voi käydä jokainen kiinnostunut lukemassa sieltä.
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002

"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Avatar
65HT
Mega-addikti
Viestit: 766
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Eri nokkien vaikutus vääntö-/tehoalueeseen

Viesti Kirjoittaja 65HT »

Jatketaanpa samasta aiheesta. Nyt 347 ruiskukoneessa, jossa RPM II imusarja vertailtu Compin XE HR nokkia.

Nokat
XE266 HR 0.544/0.555 216/224
XE274 HR 0.555/0.565 224/232
XE282 HR 0.565/0.574 232/240

Tossa taulukko

Kuva

Tossa taulukkolaskentatuloksia vaantokeskiarvoista eri kierrosalueilla eri nokilla. En saanut excel taulukkoa liitettya niin tassa laskutuloksia.

Vasemmassa reunassa on nokat,
seuraavana on keskirvo 3000-4500 rpm
seuraavana on keskiarvo 4600-6100 rpm
seuraavana on keskiarvo 3000-6100 rpm

266 422 406 415
274 412 413 413
282 410 419 415

Excel kappyroista nakee hyvin, etta 266 on selkeasti korkeammalla 4900 rpm asti ja siita 282 ottaa selvan nousun ylospain. 274 menee pikkuisen vaan 266 ylapuolella siita eteenpain, ollen kuitenkin lahes yhta huono kuin 282 alle 4900 rpm.
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002

"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Vastaa Viestiin