Nokan valinta

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
65HT
Mega-addikti
Viestit: 766
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Nokan valinta

Viesti Kirjoittaja 65HT »

Kaivattaisiin mielipiteitä, kokemuksia yms. nokan valinnan suhteen. Tarkoitus piristellä moottoria tulevan talven aikana ja muut osat alkaa olla jo selvillä mutta nokka on vielä auki.
Kyseessä seuraavanlainen kokoonpano:
- 65 Mustang
- 289
- 600 vac
- RPM imusarja
- Reilusti portatut kannet 1,90/1,60
- Puristukset tulee karvan yli 10
- Shortyt
- C4 laatikko 2500 stall
- 3,4 perävälitys

Kierrostenrajoittajassa 6000 siru. Joskus vartilla viimeisiä tuhannesosia tavoiteltaessa voidaan käydä sen yläpuolella, varttiakaan ei tahkota jatkuvasti käydään vain kerran kesässä "tarkistamassa" kulkupuoli. Normaali liikennevalokiihdytyksissä vaihdot noin 5500 rpm.
Tavoitteena max 1000 rpm (mielellään alle) tyhjäkäyntiä käyvä kone, tyhjäkäynnistä saa kyllä kuulua ettei vakionokka ole paikallaan. Mitään varttimaileria ei ole tarkoitus rakentaa, vaan autoa käytetään kauppareissuilla, työmatkoilla ja kierrellään tapahtumissa. Joten kone saisi toimia hyvin alueella 1500-6000.

Nokaksi tulee retrofit HR se on selvää, mutta mikä.
Tuossa muutamia vaihtoehtoja mitä ollut esillä:
Lunati 55117: 218/228, 0.536/0.536, 112
Lunati 55114: 218/226, 0.500/0.510, 112
Comp 35-421-8: 218/224, 0.513/0.513, 110
Comp 35-424-8: 224/230, 0.513/0.513, 110

Perustelkaa mahdollisimman tarkkaan ehdotuksenne. Kokemukset ylläolevista tai vastaavanlaisista kokoonpanoista otetaan myös mielellään vastaan.

KIITOS erittäin paljon jo etukäteen osallistujille. :help: :help:
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002

"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Re: Nokan valinta

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Nuo nokat varmasti täyttää sinun vaatimukset.
Koneen kokoonpano on OK, samoin puristus mikäli se on todellinen (tosin jos liikutaan alueella 10 - 11:1 niin kaikki toistaiseksi kunnossa).

MUTTA!

Männät
Onko riittävästi tilaa venttiileille tuon koneen männissäsi?
0.500" venttiili nosto taitaa olla jo lähellä maksimia jos kyseessä on vakio 289 / 302 mäntä 4 venttiili syvennyksellä.
1.90" imuventtiili taitaa juuri ja juuri sopia männän venttiili taskuun. 1.60" pakoventtiilin osuus kannatta myös tarkastaa.
Jos venttiileillä on tilaa vain niukasti, on myös nokan ajoituksessa oltava huolellinen, koska aikaistaminen ja myöhäistäminen saattaa aiheuttaa mäntä kosketuksen.
Nämä asiat pitää tarkastaa ennen kuin uskaltaa antaa nokka-akseli suositusta tarkemmin.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2113
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Re: Nokan valinta

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

Sämoilla linjoilla.

Jos perus neli koloiset männät kyseessä, niin jo .500 nostolla venttiili tod.näköisesti tulee reliefin alueelle. Itsellä piti noita valve reliefejä laajentaa n. 1mm jo 1.84" venttilillä...

NOkat muuten vaikuttaa hyviltä. Tuskib huomaat eroa jos noita keskenään vaihdat...
Avatar
65HT
Mega-addikti
Viestit: 766
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Nokan valinta

Viesti Kirjoittaja 65HT »

Tarkennusta...
Männät on vielä kaupassa ja ne hommataan sellaiset että saadaan puristukset oikealle tasolle ja että venttiilit sopii liikkumaan.
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002

"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Avatar
65HT
Mega-addikti
Viestit: 766
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Nokan valinta

Viesti Kirjoittaja 65HT »

Eli mikä vaan noista ja hyvä tulee. Katotaan nyt sitten mihin päädyn.
Vinkkiä saa toki vielä antaa.
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002

"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Avatar
65HT
Mega-addikti
Viestit: 766
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Nokan valinta

Viesti Kirjoittaja 65HT »

Lunatilta kysyin nokkasuositusta, ehdottivat tuota:
Lunati 55117: 218/228, 0.536/0.536, 112

Cranen suositus:
Crane 369541: 216/224, 0.520/0.542, 112

Compin suositus:
COMP 31-442-8: 224/224, 0.533/0.533, 110
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002

"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Avatar
65HT
Mega-addikti
Viestit: 766
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Re: Nokan valinta

Viesti Kirjoittaja 65HT »

Compin nokka lienee noista "härskein". LSA siinä 110 kun muissa 112. Vaikuttaakohan se miten paljon nokan luonteeseen, muut arvot kun noissa aika lähellä? Siinä myös imu- ja pakopuoli samanlaiset, toisin kun moissa. Mites se?
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002

"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Vastaa Viestiin