Jäikö jotain epäselvää pakosarjoista?

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Mexico65
Over The Top

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Mikäli halutatte tietää jotain pakosarjoista ja niiden mitoituksesta. Niin käykää kirjautumassa tuonne.

http://headerdesign.com

Tai jos haluatte selvyyttä seuraaviin asioihin.

For the header to function properly it must have the following characteristics:
1. Primary header pipes must be small enough to maintain the strength of the compression waves and suction waves in the pipes.
2. Primary header pipes must be large enough to allow optimal flow of gases past the exhaust valve, and down the header pipes.
3. Primary header pipes must be of proper length to ensure correct arrival time of the scavenging wave that will be reflected back to the exhaust valve.
4. Collector must be of proper diameter and length to provide the correct duration and intensity of the scavenging wave.
5. Primary header pipes and collectors must produce a scavenging wave that is present at the exhaust valve during the valve overlap period over an established operating RPM range for the engine.

Ja paljon muuta pakosarjoista ym.
Kuva
Kuva
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
munmummu69
Addikti

Re: Jäikö jotain epäselvää pakosarjoista?

Viesti Kirjoittaja munmummu69 »

Melko huanosti tuntuu toimivan sivut, pari päivää yrittäny ilman onnistumisen iloa. :( Onko jotain muita hyviä laskureita (ilmatteks)?
Mustang -69 SR
mussekakkonen
Addikti
Auto: mustang GT convertible -95

Viesti Kirjoittaja mussekakkonen »

taannoin oli palstalla juttua pakosarjoista ,,olen sitä mieltä edelleenkin ,että on se "koko" otettava huomioon kuin myös primäärien pituus että saadaan kone pelaamaan halutuilla kierroksilla maksimi tehoa ja vääntöä lisäämään ." yhden" tai" 8:n" sylinterin täyttöhän lisääntyy kun virtaus jatkuu ja tekee "alipaineen pakoventtiilin mennessä kiinni ja kun se aukeaa on imemässä täyttöä männän päälle imuvenan ollessa auki samaan aikaan riippuen nokasta . kuten imusarja tekee oikein mitoitettuna paineen imuvenan taakse "odottaen " täyttöä ja purkauttuu palotilaan männän samalla imiessä alaspäin sit venat sulkeutuu ja mäntä syöksyy ylös ja tapahtuu mitä toivottamimin isolla ilmamäärällä ja polttoaine seoksella kunnon RÄJÄHDYS !! :lol: . mut onhan siinä laskemista ja sitä mitä koneelta haluaakin . asiaan kannatta kyllä perehtyä ,koska sehän se aina vaan on et oikealla seoksella mahdollisimman iso "kakku" männän päälle niin kilowatteja tulee,,,,,,ehken :lol: . sanoin vaan sen takii kun joku naurahti et suurinta kehiin . kaikki vaan oikeassa suhteesssa siis kaikki koneen komponentit . ei sillä et itellä ois mut taannoin oli suurin piirtein .
Ford Mustang convertible 5,0 GT -95
Ford Bronco -81 3,3TDi, c-6 ,9"
HD FX SB 1340cc -84
honda cr250 -96
Antti66HT
Superpölöttäjä
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

...ja primäärit sytytys järjestyksessä kollektoriin, joko myötä tai vasta päivään...
Fastback
Over The Top
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fastback »

Kilpakoneisiin on tärkeää rakentaa yksilölliset pakosarjat. Minä olen sitä suuri on kaunista koulukuntaa, mutta mä tykkään isoista moottoreistakin. 54mm primääreillä ja 89mm tuplaputkistolla puntit lepattavat putkiston ulostuloilla - ei kai se iso toimi, luulen ettei virtaus pysy yllä?

:mrgreen:
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
mussekakkonen
Addikti

Fastback kirjoitti:Kilpakoneisiin on tärkeää rakentaa yksilölliset pakosarjat. Minä olen sitä suuri on kaunista koulukuntaa, mutta mä tykkään isoista moottoreistakin. 54mm primääreillä ja 89mm tuplaputkistolla puntit lepattavat putkiston ulostuloilla - ei kai se iso toimi, luulen ettei virtaus pysy yllä?

:mrgreen:
kyllä sulla on ihan oikeet sarjat paikallaan :kippis: kyllä jos on isot keuhkot ni ei niitä pilleistä puhalleta :lol: ehken tossa koneessa ja noilla tilavuuksilla ja jos on virikone ja pystyy kierrättää ,, saa helposti tai saanu 700hp+ ? / 6800rpm ? tai 8500rpm 900? tiedän et lahkeet lepattaa 3m päästä ja kylmänä 5m . itellä oli 462cid / 1830kg 3,5 välitys 1/4-mile 11,83 sec vuosi 1996 . mut on se tosi et ei tommosia tehoja kadulla tarvita (paskat aina tarvii :lol: ) on se hienoa ajaa kahveelle ja polkasta kun kone tottelee HETI eikä hetken päästä ,eikä kone huomaa vaikka heittää isompaa pesään :nenu:
HD FX SB 1340cc -84
honda cr250 -96
Fastback
Over The Top
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fastback »

mussekakkonen kirjoitti:kyllä sulla on ihan oikeet sarjat paikallaan :kippis: kyllä jos on isot keuhkot ni ei niitä pilleistä puhalleta :lol: ehken tossa koneessa ja noilla tilavuuksilla ja jos on virikone ja pystyy kierrättää ,, saa helposti tai saanu 700hp+ ? / 6800rpm ? tai 8500rpm 900? tiedän et lahkeet lepattaa 3m päästä ja kylmänä 5m . itellä oli 462cid / 1830kg 3,5 välitys 1/4-mile 11,83 sec vuosi 1996 . mut on se tosi et ei tommosia tehoja kadulla tarvita (paskat aina tarvii :lol: ) on se hienoa ajaa kahveelle ja polkasta kun kone tottelee HETI eikä hetken päästä ,eikä kone huomaa vaikka heittää isompaa pesään :nenu:
Oho, rispektiä tuli heti. Tuosta tehoasiasta ihan samaa mieltä, 500 kaakkia kontra +700 Nm pitäisi riittää aivan täysin lähes 99 % harrastuksesta, mutta on se kaikki ylimenevä vaan niin ihana asia. Kaverini myi juuri Impalansa tuplaturbo sarjan pois, koska tuli siihen tulokseen että mekaanisella kärsällä varustettu 550hv vapari 402cid täytyy riittää kylällä ajeluun. Turbojen kanssa suunnitelmissa oli 1200hv.

Olisin ottanut omat peltisarjani isommilla primäärieillä jos olisi saanut vaikkei konetta ole hirveästi puristettu. Minulla oli putkistoa suunnitellessa ajatuksena tulevaisuudessa korvata tuo std iskuinen/porauksinen 460 cid mekaanisesti ahdetulla versiolla. Sitä ajatellen tuo putkisto olisi riittävä. Itseasiassa viimevuonna olin kaupoilla BDS:n stage II 8/71:stä imusarjoineen päivineen - Galaxie61 muistaa milloin??? Tuo mekaaninen ahdin olisi erittäin mielenkiintoinen keksintö, ei ehkä hyötysuhteeltaan paras mahdollinen, mutta olisi se kyrväkkään näköinen jos ei muuta :mrgreen: Vanha pohjanmaalainen viisaus sanoo "onhan noita bloweriautoja aina ollut, mutta aina ne on piesty vapareilla"... Turbotus olisi se hyötysuhteeltaan parempi vaihtoehto, mutta sitten putkisto olisi tarpeeton ja pakosarjat pitäisi valmistaa itse. Toiseksi jos tarpeeksi suurella vaparilla päästään lähellä tuhatta ajettavaa kaakkia, niin mitä sitä tekee 1500 laumalla turbokaakkeja??? Ei niin mitään, mutta olisi se hauska nostatella ahtoja liikennevaloissa?? Kaikesta huolimatta en putkistoa pienemmällä korvaisi, turhaa sitä on ahdistaa tietoisesti. Kyllä ne kaasut sieltä poistuu kun pakoventtiileita aukeilee kyhmykepin tahdissa.

Erään Fairlane miehen 302:n perässä on 4" putkisto, tarpeeksi kun on jenkaa pelissä niin pienemmät ahdisti :shock: Minkä konsernin tuotteita tuo 462 cid oli ja missä kopassa? Mielenkiintoisen kuuloinen kombinaatio. Siellä on saanut olla ~600hv noille lukemille.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
mussekakkonen
Addikti

laitoin yv:n fastbakille ,,
HD FX SB 1340cc -84
honda cr250 -96
Vastaa Viestiin