Alustan kumipuslat
-
- Aktiivi
- Viestit: 39
- Liittynyt: 03 Tammi 2008, 20:45
- Auto: Ford Mustang Fastback GTA 390 -67
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
Alustan kumipuslat
Kumpiako kannattaa vaihtaa korppuuntuneiden alustan kumipuslien tilalle, uretaania vai uusia kumipuslia? Auto mallia -67 ja käyttö katuajoa.
Re: Alustan kumipuslat
On tästä ennenkin höpisty. mut nykyiset kumivärkit on paljon jämäkämpiä kuin aikoinaan, varmaankin enemmän muovia .. ööp ihan hyvä tulee kun laitat vakaajiin uretaanit, muualle kumiset.

Re: Alustan kumipuslat
kumipuslat toimii hyvin...
Re: Alustan kumipuslat
Eikä muuten mene uretaaneillakaan early mitenkään kivireeksi, kokeiltu on. (=== uretaanit JOKA paikassa muualla, paitsi takajousten etummaiset + HD-takajouset, 620lbs etujouset, arning === "cruiseri"). Tiedä siten jos referoimassani autossa olisi ollut subit niin mikä olisi sitten ollut meno, tod. näk. muuttunut ja paljon...
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
Re: Alustan kumipuslat
Useiden kymmenien myytyjen uretaanisarjojen perusteella niitä voi suositella joka paikkaan. Itse yleensä olen luvannut epäilijöille rahat takaisin jos ei ole tyytyväinen ja usein asiakkaat ovatkin jälkeepäin soittaneet tyytyväisyyttään ajo-ominaisuuksien parantumisen johdosta ( vaikka aiemmat kumiset olisivatkin olleet tuoreet ja ehjät ). Ainakaan Energy Suspensionin uretaanit eivät ole niin kovia että äänet ja kovuus sinänsä mainittavasti lisääntyisivät. Tuleepahan vain jämptimmäksi ja kestävämmäsi.
Nykyinen kumi ( tarviketaiwanilainen? ) tuntuu olevan todella kelvotonta kestävyydeltään. Esim etujousipetien kumit levahtavat usein jo yhden kesän ajossa. Koville joutuvien alatukivarsien sisäpään kumipuslat saattavat myös mennä parissa kesässä pilalle lisäksi takajousen takapään kumit ovat jo asennettaessa epäilyttävän veteliä jotta ne pystyisivät hallitsemaan lehtijousen sivuttaisvoimia. Ainoat toimivat kumipuslat näyttävät olevan takajousien etupäissä.
Strut Rodin isoja puslia ei vain pidä kiristää puristuksiin. Vain siten että välys juuri ja juuri poistuu.
Nykyinen kumi ( tarviketaiwanilainen? ) tuntuu olevan todella kelvotonta kestävyydeltään. Esim etujousipetien kumit levahtavat usein jo yhden kesän ajossa. Koville joutuvien alatukivarsien sisäpään kumipuslat saattavat myös mennä parissa kesässä pilalle lisäksi takajousen takapään kumit ovat jo asennettaessa epäilyttävän veteliä jotta ne pystyisivät hallitsemaan lehtijousen sivuttaisvoimia. Ainoat toimivat kumipuslat näyttävät olevan takajousien etupäissä.
Strut Rodin isoja puslia ei vain pidä kiristää puristuksiin. Vain siten että välys juuri ja juuri poistuu.
Ei pisaralla pitkälle, vaan ämpärillisellä lujaa!
http://www.hhp.fi/
hakalaperf@gmail.com
Mustang Grande 69 302
MB 560 SEC V8
Mitsubishi Galant GTI Dynamic 4 4WD /4WS R4
http://www.hhp.fi/
hakalaperf@gmail.com
Mustang Grande 69 302
MB 560 SEC V8
Mitsubishi Galant GTI Dynamic 4 4WD /4WS R4
Re: Alustan kumipuslat
Omien kokeilujen jälkeen aika pitkälti samaa mieltä kuin GTS. Mutta pari toisenlaistakin kommenttia tulee mieleen, eihän tämä muuten mikään netti olisikaan.GTS kirjoitti:Useiden kymmenien myytyjen uretaanisarjojen perusteella niitä voi suositella joka paikkaan. Itse yleensä olen luvannut epäilijöille rahat
lisäksi takajousen takapään kumit ovat jo asennettaessa epäilyttävän veteliä jotta ne pystyisivät hallitsemaan lehtijousen sivuttaisvoimia. Ainoat toimivat kumipuslat näyttävät olevan takajousien etupäissä.
Strut Rodin isoja puslia ei vain pidä kiristää puristuksiin. Vain siten että välys juuri ja juuri poistuu.

1) Mä laitoin noi takajousen puslat toiste päin, eli uretaani eteen ja kumia takasakkeliin. Perusteluna on, että takajousen akselin edessä oleva osa on se "varsinainen" tukivarsi ja siksi kaipaa sivutukea kovemmasta puslasta. Apurungossa sakkelin kiinnitys näyttää taas hieman "ohuelta" ja kun perän sivuttaisvoimat on aika isoja, niin joustakoon mieluummin kumi kuin apurunko. Tosin nyt taas pitäisi palata takaisin kummiin edessäkin, kun panhard hoitaa nyt akselin sivutuen. Vaan kuten edellä todettu nykyiset kiinanpuslien kumilaadut taitavat olla enemmän muovia. Vaan eiköhän ne joskus löydy.
2) Strut rodiin en laittaisi uretaania ainakaan sen jälkeen kun purin strut rodit pois ja kauhistelin niiden haperoa kuntoa. Se kun napsahtaisi poikki, niin huh. Onhan niitä Suomessakin katkennut ja jenkkipalstoilta löytyy lisää. Toisaalta moni on kyllä pitkään ajanut uretaanipuslillakin. Jos siihen kaipaa jotain fiksumpaa kuin foordin nerokas yksi osa hoitaa kahta hommaa ja halvalla -ajattelu, niin laittaisin enemmin Street or Trackin tai Maier Racingin osaa.
Mustang -65 FB V8
Escort -78 GIL 2.0L kaikilla herkuilla
Scorppi -97, 2.3, piti päästä mummolaan, odottaa hoitoa
BMW 730 -95 3L V8 DOCH
Opel Astra farmi -03
Myyty
Sierra Goshford 2.0L -85, foxLTD -85 3.8L, 1/6 BMW, 205 1.4 XS
Escort -78 GIL 2.0L kaikilla herkuilla
Scorppi -97, 2.3, piti päästä mummolaan, odottaa hoitoa
BMW 730 -95 3L V8 DOCH
Opel Astra farmi -03
Myyty
Sierra Goshford 2.0L -85, foxLTD -85 3.8L, 1/6 BMW, 205 1.4 XS
Re: Alustan kumipuslat
2) Kyllä, usein Strud rodit ovatkin ruostuneet tai muuten kuluneet hyvin ohuiksi puslien sisäholkin kohdalta ja vain odottavat ottemuutta tapahtuvaksi vaikka ihmeen vähän niitä tapahtuukin. Tällaiset pitäisi ehdottomasti vaihtaa uusiin tai mieluiten herkkäliikkeisimpiin "racing" osiin joista voisi vielä mainita edellisten lisäksi Total Controlin ja Global Westin Strut Rodit. Budjetti- tai museoautoon ne eivät kuitenkaan taida onnistua.Arto65FB kirjoitti:Omien kokeilujen jälkeen aika pitkälti samaa mieltä kuin GTS. Mutta pari toisenlaistakin kommenttia tulee mieleen, eihän tämä muuten mikään netti olisikaan.GTS kirjoitti:Useiden kymmenien myytyjen uretaanisarjojen perusteella niitä voi suositella joka paikkaan. Itse yleensä olen luvannut epäilijöille rahat
lisäksi takajousen takapään kumit ovat jo asennettaessa epäilyttävän veteliä jotta ne pystyisivät hallitsemaan lehtijousen sivuttaisvoimia. Ainoat toimivat kumipuslat näyttävät olevan takajousien etupäissä.
Strut Rodin isoja puslia ei vain pidä kiristää puristuksiin. Vain siten että välys juuri ja juuri poistuu.![]()
1) Mä laitoin noi takajousen puslat toiste päin, eli uretaani eteen ja kumia takasakkeliin. Perusteluna on, että takajousen akselin edessä oleva osa on se "varsinainen" tukivarsi ja siksi kaipaa sivutukea kovemmasta puslasta. Apurungossa sakkelin kiinnitys näyttää taas hieman "ohuelta" ja kun perän sivuttaisvoimat on aika isoja, niin joustakoon mieluummin kumi kuin apurunko. Tosin nyt taas pitäisi palata takaisin kummiin edessäkin, kun panhard hoitaa nyt akselin sivutuen. Vaan kuten edellä todettu nykyiset kiinanpuslien kumilaadut taitavat olla enemmän muovia. Vaan eiköhän ne joskus löydy.
2) Strut rodiin en laittaisi uretaania ainakaan sen jälkeen kun purin strut rodit pois ja kauhistelin niiden haperoa kuntoa. Se kun napsahtaisi poikki, niin huh. Onhan niitä Suomessakin katkennut ja jenkkipalstoilta löytyy lisää. Toisaalta moni on kyllä pitkään ajanut uretaanipuslillakin. Jos siihen kaipaa jotain fiksumpaa kuin foordin nerokas yksi osa hoitaa kahta hommaa ja halvalla -ajattelu, niin laittaisin enemmin Street or Trackin tai Maier Racingin osaa.
Kumisten Strut Rod puslien liian kiristämisen estää niiden sisällä oleva holkki jota vasren mutteri kiristetään ja kumi antaa tässä paikassa niin hyvän kontrollin kuin tällä alkuperäis viritelmällä on mahdollista. ( Uretaanisissa ei useimmiten ole kiristystä rajoittavaa holkkia ja sitä on varottava kiristämästä jumiin ) .
Ei pisaralla pitkälle, vaan ämpärillisellä lujaa!
http://www.hhp.fi/
hakalaperf@gmail.com
Mustang Grande 69 302
MB 560 SEC V8
Mitsubishi Galant GTI Dynamic 4 4WD /4WS R4
http://www.hhp.fi/
hakalaperf@gmail.com
Mustang Grande 69 302
MB 560 SEC V8
Mitsubishi Galant GTI Dynamic 4 4WD /4WS R4
- 65HT
- Mega-addikti
- Viestit: 766
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Re: Alustan kumipuslat
Saisiko tähän maallikkokielellä lisäselvitystä, kiitos.GTS kirjoitti: Strud rodit ovatkin ruostuneet tai muuten kuluneet hyvin ohuiksi puslien sisäholkin kohdalta ja vain odottavat ottemuutta tapahtuvaksi vaikka ihmeen vähän niitä tapahtuukin. Tällaiset pitäisi ehdottomasti vaihtaa uusiin tai mieluiten herkkäliikkeisimpiin "racing" osiin joista voisi vielä mainita edellisten lisäksi Total Controlin ja Global Westin Strut Rodit. Budjetti- tai museoautoon ne eivät kuitenkaan taida onnistua.
Mikä osa on kyseessä?
Poistuuko ongelma vakio-osan vaihdolla uuteen?
Racing osien hinnat/hyödyt?
Kiitos paljon.

(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002
"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Chrysler Sebring 2.7 2002
"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Re: Alustan kumipuslat
Minä olen kuulunut niihin jota ovat käyttäneet strut rodeissa uretaanipuslia. Ei ole ollut ongelmia eikä tangot ole katkeilleet. Kuten GTS mainitsi, on tankojen oltava erittäin hyväkuntoiset ja uretaanien asennus suoritettava huolella ja oikeaoppisesti. Olen kuitenkin siirtynyt "racing" osiin tuollakin kohdin, syynä lähinnä ohjauskulmien helpompi säädettävyys kuin osan kestävyys.GTS kirjoitti:2) Kyllä, usein Strud rodit ovatkin ruostuneet tai muuten kuluneet hyvin ohuiksi puslien sisäholkin kohdalta ja vain odottavat ottemuutta tapahtuvaksi vaikka ihmeen vähän niitä tapahtuukin. Tällaiset pitäisi ehdottomasti vaihtaa uusiin tai mieluiten herkkäliikkeisimpiin "racing" osiin joista voisi vielä mainita edellisten lisäksi Total Controlin ja Global Westin Strut Rodit. Budjetti- tai museoautoon ne eivät kuitenkaan taida onnistua.Arto65FB kirjoitti:Omien kokeilujen jälkeen aika pitkälti samaa mieltä kuin GTS. Mutta pari toisenlaistakin kommenttia tulee mieleen, eihän tämä muuten mikään netti olisikaan.GTS kirjoitti:
Strut Rodin isoja puslia ei vain pidä kiristää puristuksiin. Vain siten että välys juuri ja juuri poistuu.![]()
2) Strut rodiin en laittaisi uretaania ainakaan sen jälkeen kun purin strut rodit pois ja kauhistelin niiden haperoa kuntoa. Se kun napsahtaisi poikki, niin huh. Onhan niitä Suomessakin katkennut ja jenkkipalstoilta löytyy lisää. Toisaalta moni on kyllä pitkään ajanut uretaanipuslillakin. Jos siihen kaipaa jotain fiksumpaa kuin foordin nerokas yksi osa hoitaa kahta hommaa ja halvalla -ajattelu, niin laittaisin enemmin Street or Trackin tai Maier Racingin osaa.
Kumisten Strut Rod puslien liian kiristämisen estää niiden sisällä oleva holkki jota vasren mutteri kiristetään ja kumi antaa tässä paikassa niin hyvän kontrollin kuin tällä alkuperäis viritelmällä on mahdollista. ( Uretaanisissa ei useimmiten ole kiristystä rajoittavaa holkkia ja sitä on varottava kiristämästä jumiin ) .
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
- Homer65
- Over The Top
- Viestit: 4857
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Alustan kumipuslat
Kyseessä on nämähttp://www.totalcontrolproducts.com/strut.html. Tommottet olis mulla jos olis budjetissa löysää.




Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!
MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
Re: Alustan kumipuslat
Minäkin kuuluin niihin jotka käytti uretaanipuslia jopa strud rodeissa ja kerran katkes.....
Noissa oli kyllä se liian kiristyksen rajoittava holkki sisällä. Mut ihan sama, en koita toista kertaa.
N. 5 vuotta sit ei saanu ostettua uusia tankoja -67:aan vaan jouduin ostaan käytetyt, ei menny sit kauaa niin olis saanu uusiaki.
Ja nyt ku oli ajankohtasta päivittää alustaa niin ajattelin valita vähän toisen tien.
Noissa oli kyllä se liian kiristyksen rajoittava holkki sisällä. Mut ihan sama, en koita toista kertaa.
N. 5 vuotta sit ei saanu ostettua uusia tankoja -67:aan vaan jouduin ostaan käytetyt, ei menny sit kauaa niin olis saanu uusiaki.

Ja nyt ku oli ajankohtasta päivittää alustaa niin ajattelin valita vähän toisen tien.

Re: Alustan kumipuslat
Kyseessä osa, joka tukee alatukivartta muodostaen tavallaan A-tukivarren yhdessä alatukivarren kanssa.65HT kirjoitti:Saisiko tähän maallikkokielellä lisäselvitystä, kiitos.GTS kirjoitti: Strud rodit ovatkin ruostuneet tai muuten kuluneet hyvin ohuiksi puslien sisäholkin kohdalta ja vain odottavat ottemuutta tapahtuvaksi vaikka ihmeen vähän niitä tapahtuukin. Tällaiset pitäisi ehdottomasti vaihtaa uusiin tai mieluiten herkkäliikkeisimpiin "racing" osiin joista voisi vielä mainita edellisten lisäksi Total Controlin ja Global Westin Strut Rodit. Budjetti- tai museoautoon ne eivät kuitenkaan taida onnistua.
Mikä osa on kyseessä?
Poistuuko ongelma vakio-osan vaihdolla uuteen?
Racing osien hinnat/hyödyt?
Kuvaa strut rodista http://streetortrack.com/Adjustable-Str ... c-464.html , olisiko suomeksi lähinnä reaktiotanko.
Kun viittasin tuohon foordismin tärkeimpään periaatteeseen, eli yksi osa hoitaa kahta hommaa ja viis siitä hoitaako hyvin, jos hoitaa halvalla. Puslan tarkoitus on pitää alatukivarsi (ja sitä myöden pyöränripustus) paikoillaan keula-perä-suunnassa, mutta samaan aikaan sallia pyöränripustuksen ylös-alas-jousitusliike. Onko vähän ristiriitaista? No, on, jos ajattelee Musse edes vähänkin urheillullisena autona. Jos ajattelee sitä vaan nättinä haavina, niin sitten pyöränkulmilla mutkassa, jarrutuksessa tms, ei nyt niin ole väliä.
Tuollainen uniball tai Maierin systeemi pitää alatukivarren paikoillaan eestaas aika hyvin, mutta sallii ylösalas-liikkeen ilman nihkeyttä. Itse huomasin hämmästyksekseni, että "pehmeän" kumipuslan vaihto "kovaan" uniballiin pehmensi ajomukavuutta


* Disclaimer: Your results may vary according to your driving habits.

Mustang -65 FB V8
Escort -78 GIL 2.0L kaikilla herkuilla
Scorppi -97, 2.3, piti päästä mummolaan, odottaa hoitoa
BMW 730 -95 3L V8 DOCH
Opel Astra farmi -03
Myyty
Sierra Goshford 2.0L -85, foxLTD -85 3.8L, 1/6 BMW, 205 1.4 XS
Escort -78 GIL 2.0L kaikilla herkuilla
Scorppi -97, 2.3, piti päästä mummolaan, odottaa hoitoa
BMW 730 -95 3L V8 DOCH
Opel Astra farmi -03
Myyty
Sierra Goshford 2.0L -85, foxLTD -85 3.8L, 1/6 BMW, 205 1.4 XS
- starsky
- Aina äänessä
- Viestit: 1684
- Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
- Auto: 1966 ht
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Alustan kumipuslat
Pari viikkoa sitten huomasin auton puoltavan hieman oikealle ajossa - jarrutuksessa puolsi myös oikealle lisää.
Tänään aloin tutkia tarkemmin ja syynä hieman yli vuoden vanhan puslan pettäminen:
Caster oli hiukan muuttunut normaaliajotilanteeseenkin ja jarrutuksessa muuttui lisää. Kaikki muut puslat on jo uretaanisia, mutta näitä en halua saamieni varoitusten vuoksi uretaanisiksi vaihtaa.
Aika paljon tuo kunnossa ollessaankin elää näköjään:
Korjasin vaihtamalla ehjän puoliskon etupuolelle ja takapuolelle väliaikaisesti pakoputken kannatinkumiosan ja auto alkoi kulkea taas suoraan ja ei puolla jarruttaessa.
Jossain ulkomaisissa ketjuissa on varoituksia, että simpukka saattaa saada ajossa kovempia tällejä jos reaktiotangon vaihtaa elämättömään malliin - onkohan tuossa mitään perää? Onhan tuossa kumminkin asfaltin ja vanteen välillä iso kumimöykky vaimentamassa iskuja ja tärinöitä.
Kertokaahan onko ohjaus muuttunut merkittävästi täsmällisemmäksi jos olette vaihtaneet originaalin strud rodin tuollaiseen pituussuunnassa elämättömään ratkaisuun?
Tänään aloin tutkia tarkemmin ja syynä hieman yli vuoden vanhan puslan pettäminen:
Caster oli hiukan muuttunut normaaliajotilanteeseenkin ja jarrutuksessa muuttui lisää. Kaikki muut puslat on jo uretaanisia, mutta näitä en halua saamieni varoitusten vuoksi uretaanisiksi vaihtaa.
Aika paljon tuo kunnossa ollessaankin elää näköjään:
Korjasin vaihtamalla ehjän puoliskon etupuolelle ja takapuolelle väliaikaisesti pakoputken kannatinkumiosan ja auto alkoi kulkea taas suoraan ja ei puolla jarruttaessa.
Jossain ulkomaisissa ketjuissa on varoituksia, että simpukka saattaa saada ajossa kovempia tällejä jos reaktiotangon vaihtaa elämättömään malliin - onkohan tuossa mitään perää? Onhan tuossa kumminkin asfaltin ja vanteen välillä iso kumimöykky vaimentamassa iskuja ja tärinöitä.
Kertokaahan onko ohjaus muuttunut merkittävästi täsmällisemmäksi jos olette vaihtaneet originaalin strud rodin tuollaiseen pituussuunnassa elämättömään ratkaisuun?
- Homer65
- Over The Top
- Viestit: 4857
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Alustan kumipuslat
Paskalla simpukalla en muista mitään eroa huomanneeni, mutta toisaalta en aina eilisestäkään hirveesti muista. Ei mulla mitään huonoa sanottavaa ole uretaanisita, niillä kuitenkin muutaman vuoden ajoin. Mulla on noi rodit ja puslat tallissa, voisin pullakahvista myydä
.

Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!
MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
- starsky
- Aina äänessä
- Viestit: 1684
- Liittynyt: 10 Marras 2012, 16:46
- Auto: 1966 ht
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Alustan kumipuslat
Mikäs ratkaisu sinulla Homer siellä vanhojen reaktiotankojen-strud rodien tilalla nykyään on?Homer65 kirjoitti:Paskalla simpukalla en muista mitään eroa huomanneeni, mutta toisaalta en aina eilisestäkään hirveesti muista. Ei mulla mitään huonoa sanottavaa ole uretaanisita, niillä kuitenkin muutaman vuoden ajoin. Mulla on noi rodit ja puslat tallissa, voisin pullakahvista myydä