Kierrejousien lyhentäminen
- 65HT
- Mega-addikti
- Viestit: 766
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Kierrejousien lyhentäminen
Jos ajatuksena saada keulaa 20-30 mm alaspäin, mutta jäykkyyttä ei tarvise lisää, onko jousien lyhentäminen hyvä keino?
Mahdollisia aiheutuvia ongelmia?
Mahdollisia aiheutuvia ongelmia?
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002
"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Chrysler Sebring 2.7 2002
"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Juosta lyhennettäessä se "jäykistyy". Arning muutos voi aiheuttaa laskua huomattavasti, eli jos se on tekemättä niin sitä kannattaa joka tapauksessa kokeilla.
Ongelmia aiheutuu katsastuksessa, kierrejousia kun ei saisi silpoa.
1" madaltavat n. 600lbs jouset ovat oiva vaihtoehto, eikä kalliskaan.
Ongelmia aiheutuu katsastuksessa, kierrejousia kun ei saisi silpoa.
1" madaltavat n. 600lbs jouset ovat oiva vaihtoehto, eikä kalliskaan.
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
- 65HT
- Mega-addikti
- Viestit: 766
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
- Paikkakunta: Kuopio
- Viesti:
Onko se kiellettyä? AKE:n sivuilta:
"EY-tyyppihyväksyntävaatimuksen alaisen auton jousitus saadaan madaltaa automalliin tarkoitettuja madallusjousia tai madallussarjaa käyttäen.
Muun auton jousituksen saa madaltaa jousia säätämällä, takomalla tai vaihta-malla. Jouset saavat olla tarkoitettu myös muuhun automalliin. Alkuperäiset tai muuhun automalliin tarkoitetut kierrejouset saa tällaisessa autossa lyhentää. Epäasianmukaisesti katkaistut tai käytössä katkenneet jouset on hylättävä."
"EY-tyyppihyväksyntävaatimuksen alaisen auton jousitus saadaan madaltaa automalliin tarkoitettuja madallusjousia tai madallussarjaa käyttäen.
Muun auton jousituksen saa madaltaa jousia säätämällä, takomalla tai vaihta-malla. Jouset saavat olla tarkoitettu myös muuhun automalliin. Alkuperäiset tai muuhun automalliin tarkoitetut kierrejouset saa tällaisessa autossa lyhentää. Epäasianmukaisesti katkaistut tai käytössä katkenneet jouset on hylättävä."
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002
"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Chrysler Sebring 2.7 2002
"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Liekö vuonna 1965 ollut tyyppihyväksyntää?65HT kirjoitti:Onko se kiellettyä? AKE:n sivuilta:
"EY-tyyppihyväksyntävaatimuksen alaisen auton jousitus saadaan madaltaa automalliin tarkoitettuja madallusjousia tai madallussarjaa käyttäen.
Muun auton jousituksen saa madaltaa jousia säätämällä, takomalla tai vaihta-malla. Jouset saavat olla tarkoitettu myös muuhun automalliin. Alkuperäiset tai muuhun automalliin tarkoitetut kierrejouset saa tällaisessa autossa lyhentää. Epäasianmukaisesti katkaistut tai käytössä katkenneet jouset on hylättävä."
Mustang -65 FB V8
Escort -78 GIL 2.0L kaikilla herkuilla
Scorppi -97, 2.3, piti päästä mummolaan, odottaa hoitoa
BMW 730 -95 3L V8 DOCH
Opel Astra farmi -03
Myyty
Sierra Goshford 2.0L -85, foxLTD -85 3.8L, 1/6 BMW, 205 1.4 XS
Escort -78 GIL 2.0L kaikilla herkuilla
Scorppi -97, 2.3, piti päästä mummolaan, odottaa hoitoa
BMW 730 -95 3L V8 DOCH
Opel Astra farmi -03
Myyty
Sierra Goshford 2.0L -85, foxLTD -85 3.8L, 1/6 BMW, 205 1.4 XS
- Vee8
- Aina äänessä
- Viestit: 1138
- Liittynyt: 25 Touko 2004, 15:34
- Auto: Ford Mustang GT 1994
Ford Mustang Sportsroof 1969
Ford F-150 Lariat 2007
Ford Mustang Mach-E GT - Paikkakunta: Kangasala
Mihin vaan mustiin saa katkoa jouset, näähän on kaikki niitä "muita autoja" ilman EY-hyväksyntää.
"eihän tässä nyt kuinkaan voi käydä"
_____________________________
-----Ford Mustang GT -94-----
---Ford Mustang Sportsroof 1969 projekti----
---Ford F-150 Lariat 5.4 Triton 4x4---
------Ford Mustang Mach-E------
_____________________________
-----Ford Mustang GT -94-----
---Ford Mustang Sportsroof 1969 projekti----
---Ford F-150 Lariat 5.4 Triton 4x4---
------Ford Mustang Mach-E------
Eikös sitä pitäisi välttää mahdollisimman paljon jousen ylimääräistä kuumentamista? Olisiko järkevämpää viistää hieman jousen päätä?Antti66HT kirjoitti:Eli siis vanhaan mustiin saa lyhentää.
Meinasin tuota itsekin joskus, mutta jätin homman, kun ei ollu tkaasu hitsiä. katkaistua jousta kun joutuu pääsätä hieman taivuttamaan että istuu keinuun.
- JXA-26
- Superpölöttäjä
- Viestit: 2550
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Mustang -67 HT
Mustang -88 GT
Mustang -95 GT r.SS
Mustang -96GTS r.SS
F350 duel. - Paikkakunta: Hirsilä City
- Viesti:
Omakohtainen kokemus erään edesmenneen GM-endurance kilpurin kanssa oli vakioitten taka kierrejousien raju madaltaminen kaasupilleillä. Verettiin puristimilla oikeaksi mitattuun pituuteen ja pillistä kumaa perään. Auto madaltui n.10cm ja taisivat olla auton ainoat osat minkä kanssa EI ollut ongelmia kolmen vuoden kilvanajo yritelmien kanssa...302TT kirjoitti:Eikös sitä pitäisi välttää mahdollisimman paljon jousen ylimääräistä kuumentamista?
Oh drag racing, I thought you wanted to race for real...
Pillistä kuumaa mukitolkulla?JXA-26 kirjoitti: Verettiin puristimilla oikeaksi mitattuun pituuteen ja pillistä kumaa perään. Auto madaltui n.10cm ja taisivat olla auton ainoat osat minkä kanssa EI ollut ongelmia kolmen vuoden kilvanajo yritelmien kanssa...

Tuo kikka taisi olla jossain opuksessa uunitusversiona.
Nämä taitaa olla edelleen voimassa:65HT kirjoitti:Onko se kiellettyä? AKE:n sivuilta:
http://www.ffp.fi/index.php?mid=2&pid=156
Periaatteessahan vanhemman kun '96 mallisen auton jousista ei tarvi mitään sopivuuslappua, eli ne voi periaatteessa vaikka lyhentää katkaisemalla, kuinka hyvä lopputulos tuolla sitten saadaan, onkin aivan toinen juttu.

Ex: '68 Mustang