Kierrejousien lyhentäminen

Kaikkien alustaspektaakkelien äiti
Avatar
65HT
Mega-addikti
Viestit: 766
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Kierrejousien lyhentäminen

Viesti Kirjoittaja 65HT »

Jos ajatuksena saada keulaa 20-30 mm alaspäin, mutta jäykkyyttä ei tarvise lisää, onko jousien lyhentäminen hyvä keino?

Mahdollisia aiheutuvia ongelmia?
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002

"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Avatar
GT-350
Superpölöttäjä
Viestit: 2151
Liittynyt: 01 Maalis 2004, 22:33
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja GT-350 »

Juosta lyhennettäessä se "jäykistyy". Arning muutos voi aiheuttaa laskua huomattavasti, eli jos se on tekemättä niin sitä kannattaa joka tapauksessa kokeilla.

Ongelmia aiheutuu katsastuksessa, kierrejousia kun ei saisi silpoa.

1" madaltavat n. 600lbs jouset ovat oiva vaihtoehto, eikä kalliskaan.
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
Avatar
65HT
Mega-addikti
Viestit: 766
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 65HT »

Onko se kiellettyä? AKE:n sivuilta:

"EY-tyyppihyväksyntävaatimuksen alaisen auton jousitus saadaan madaltaa automalliin tarkoitettuja madallusjousia tai madallussarjaa käyttäen.

Muun auton jousituksen saa madaltaa jousia säätämällä, takomalla tai vaihta-malla. Jouset saavat olla tarkoitettu myös muuhun automalliin. Alkuperäiset tai muuhun automalliin tarkoitetut kierrejouset saa tällaisessa autossa lyhentää. Epäasianmukaisesti katkaistut tai käytössä katkenneet jouset on hylättävä."
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002

"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2575
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

65HT kirjoitti:Onko se kiellettyä? AKE:n sivuilta:

"EY-tyyppihyväksyntävaatimuksen alaisen auton jousitus saadaan madaltaa automalliin tarkoitettuja madallusjousia tai madallussarjaa käyttäen.

Muun auton jousituksen saa madaltaa jousia säätämällä, takomalla tai vaihta-malla. Jouset saavat olla tarkoitettu myös muuhun automalliin. Alkuperäiset tai muuhun automalliin tarkoitetut kierrejouset saa tällaisessa autossa lyhentää. Epäasianmukaisesti katkaistut tai käytössä katkenneet jouset on hylättävä."
Liekö vuonna 1965 ollut tyyppihyväksyntää?
Mustang -65 FB V8
Escort -78 GIL 2.0L kaikilla herkuilla
Scorppi -97, 2.3, piti päästä mummolaan, odottaa hoitoa
BMW 730 -95 3L V8 DOCH
Opel Astra farmi -03
Myyty
Sierra Goshford 2.0L -85, foxLTD -85 3.8L, 1/6 BMW, 205 1.4 XS
Avatar
65HT
Mega-addikti
Viestit: 766
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 65HT »

Tuskin ainakaan EY-tyyppihyväksyntää. :D
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002

"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Avatar
Homer65
Over The Top
Viestit: 4857
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Homer65 »

Tuskin sitä kukaan edes huomaa, jos lyhennyksen tekee asiallisesti.
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!

MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
Avatar
Antti66HT
Superpölöttäjä
Viestit: 2112
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: -66 HT, pelastettu museoinnilta...
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Antti66HT »

Eli siis vanhaan mustiin saa lyhentää.

Meinasin tuota itsekin joskus, mutta jätin homman, kun ei ollu tkaasu hitsiä. katkaistua jousta kun joutuu pääsätä hieman taivuttamaan että istuu keinuun.
Avatar
Vee8
Aina äänessä
Viestit: 1138
Liittynyt: 25 Touko 2004, 15:34
Auto: Ford Mustang GT 1994
Ford Mustang Sportsroof 1969
Ford F-150 Lariat 2007
Ford Mustang Mach-E GT
Paikkakunta: Kangasala

Viesti Kirjoittaja Vee8 »

Mihin vaan mustiin saa katkoa jouset, näähän on kaikki niitä "muita autoja" ilman EY-hyväksyntää.
"eihän tässä nyt kuinkaan voi käydä"
_____________________________
-----Ford Mustang GT -94-----
---Ford Mustang Sportsroof 1969 projekti----
---Ford F-150 Lariat 5.4 Triton 4x4---
------Ford Mustang Mach-E------
Avatar
302TT
Mega-addikti
Viestit: 553
Liittynyt: 26 Tammi 2007, 14:36
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja 302TT »

Antti66HT kirjoitti:Eli siis vanhaan mustiin saa lyhentää.

Meinasin tuota itsekin joskus, mutta jätin homman, kun ei ollu tkaasu hitsiä. katkaistua jousta kun joutuu pääsätä hieman taivuttamaan että istuu keinuun.
Eikös sitä pitäisi välttää mahdollisimman paljon jousen ylimääräistä kuumentamista? Olisiko järkevämpää viistää hieman jousen päätä?
Avatar
JXA-26
Superpölöttäjä
Viestit: 2550
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang -67 HT
Mustang -88 GT
Mustang -95 GT r.SS
Mustang -96GTS r.SS
F350 duel.
Paikkakunta: Hirsilä City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JXA-26 »

302TT kirjoitti:Eikös sitä pitäisi välttää mahdollisimman paljon jousen ylimääräistä kuumentamista?
Omakohtainen kokemus erään edesmenneen GM-endurance kilpurin kanssa oli vakioitten taka kierrejousien raju madaltaminen kaasupilleillä. Verettiin puristimilla oikeaksi mitattuun pituuteen ja pillistä kumaa perään. Auto madaltui n.10cm ja taisivat olla auton ainoat osat minkä kanssa EI ollut ongelmia kolmen vuoden kilvanajo yritelmien kanssa...
Oh drag racing, I thought you wanted to race for real...
Avatar
302TT
Mega-addikti
Viestit: 553
Liittynyt: 26 Tammi 2007, 14:36
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja 302TT »

JXA-26 kirjoitti: Verettiin puristimilla oikeaksi mitattuun pituuteen ja pillistä kumaa perään. Auto madaltui n.10cm ja taisivat olla auton ainoat osat minkä kanssa EI ollut ongelmia kolmen vuoden kilvanajo yritelmien kanssa...
Pillistä kuumaa mukitolkulla? :lol:

Tuo kikka taisi olla jossain opuksessa uunitusversiona.
Avatar
Juhis.
Hiljaisempi
Viestit: 28
Liittynyt: 07 Marras 2007, 11:05
Paikkakunta: Kouvola

Viesti Kirjoittaja Juhis. »

65HT kirjoitti:Onko se kiellettyä? AKE:n sivuilta:
Nämä taitaa olla edelleen voimassa:

http://www.ffp.fi/index.php?mid=2&pid=156

Periaatteessahan vanhemman kun '96 mallisen auton jousista ei tarvi mitään sopivuuslappua, eli ne voi periaatteessa vaikka lyhentää katkaisemalla, kuinka hyvä lopputulos tuolla sitten saadaan, onkin aivan toinen juttu. :)
Ex: '68 Mustang
Vastaa Viestiin