Etutukivarsista
- mussette
- Addikti
- Viestit: 222
- Liittynyt: 24 Syys 2005, 22:02
- Auto: Mustang 5,0 2016
Mustang FB -65 351 W
Ford Roadster 1932 - Paikkakunta: PohjoisPohjanmaa
Etutukivarsista
Olisiko ao. putiikin etutukivarsista ratkaisua parempaan ajettavuuteen.
Ylä ja alatukivarsien hinta näkyi olevan yli 700$. Onko ko. tai muista vastaavista kokemuksia. Onko kukaan kokeillu Coil Overeita eteen esim. QA1:ä .
Omassa on Arning muunnos ja progressiiviset paksut etujouset.
Ajettavuus huononee pääasiassa kovassa kiihdytyksessä jolloin keula alkaa keventymään. ( uusi Flaming riverin simpukkakin on laitettu).
Autoni ei ole rata eikä kiihdytysauto vaan tarkoituksenani lienee hakea kumpaankin parempaa ajettavuutta. Takana middle eye jouset ja vakaaja, apurunkokin on tehty. Onko kukaan laittanut Coil Overeita taakse? Pienellä vahvistuksella yläpäähän mielestäni näyttäisi mahdolliselta.
http://www.maierracing.com/
Ylä ja alatukivarsien hinta näkyi olevan yli 700$. Onko ko. tai muista vastaavista kokemuksia. Onko kukaan kokeillu Coil Overeita eteen esim. QA1:ä .
Omassa on Arning muunnos ja progressiiviset paksut etujouset.
Ajettavuus huononee pääasiassa kovassa kiihdytyksessä jolloin keula alkaa keventymään. ( uusi Flaming riverin simpukkakin on laitettu).
Autoni ei ole rata eikä kiihdytysauto vaan tarkoituksenani lienee hakea kumpaankin parempaa ajettavuutta. Takana middle eye jouset ja vakaaja, apurunkokin on tehty. Onko kukaan laittanut Coil Overeita taakse? Pienellä vahvistuksella yläpäähän mielestäni näyttäisi mahdolliselta.
http://www.maierracing.com/
Vanhoja Fordeja
Re: Etutukivarsista
Eteen säädettävät Konit tms. ja siitä sitten ulosjoustoa säätämään.mussette kirjoitti: Ajettavuus huononee pääasiassa kovassa kiihdytyksessä jolloin keula alkaa keventymään.
Onko kukaan laittanut Coil Overeita taakse? Pienellä vahvistuksella yläpäähän mielestäni näyttäisi mahdolliselta.
On varmasti. Ekana tulee mieleen kansikuva 2000/3 Corralista, se tosin taisi olla Brasiliassa otettu.
Mustang -65 FB V8
Escort -78 GIL 2.0L kaikilla herkuilla
Scorppi -97, 2.3, piti päästä mummolaan, odottaa hoitoa
BMW 730 -95 3L V8 DOCH
Opel Astra farmi -03
Myyty
Sierra Goshford 2.0L -85, foxLTD -85 3.8L, 1/6 BMW, 205 1.4 XS
Escort -78 GIL 2.0L kaikilla herkuilla
Scorppi -97, 2.3, piti päästä mummolaan, odottaa hoitoa
BMW 730 -95 3L V8 DOCH
Opel Astra farmi -03
Myyty
Sierra Goshford 2.0L -85, foxLTD -85 3.8L, 1/6 BMW, 205 1.4 XS
http://www.nzmustang.com/Newintoold/newintoold.htm
Tuolla on noita eri alustan päivitys vaihtoehtoja.
Tuolla on noita eri alustan päivitys vaihtoehtoja.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Yksi suurimmista Earlyjen jousituksen perusongelmista on periaatteessa geometriatasolla ( jousen liikesuhde ) sama kuin FOX / SN Mustangeissakin:
Pyörän liikkeiden hyvä kontrollointi epätasaisuuksien yli ilman että ajomukavuus kohtuuttomasti kärsisi ei ole mahdollista jousen ja iskunvaimentimen ollessa vakio paikalla n. keskellä ylätukivartta. Tällöin tien epätasaisuudet kulkeutuvat enimmäkseen suoraan koriin jolloin pyörän kosketus tiehen on huono.

Muuttamalla jousen ja iskunvaimentimen kiinnitys lähemmäksi pyörää alatukivarteen siirtää voimat enemmän jouseen ja iskunvaimennukseen jolloin niitä on helpompi hallita ja samalla ajomukavuus paranee huomattavasti.
Tämä ominaisuus on tärkeä ymmärtää koska se vaikuttaa ratkaisevasti millä tavalla lähtee jousitusta parantamaan ja kuinka pitkälle sen halutaan paranevan.
Useimmille riittävillä Arning- muutoksella, uretaanipuslilla, jäykemmillä jousilla ja vakaajalla päästään vakiotukivarsillakin huomattavaan parannukseen ja saadaan pyörän liikkeet jo vakiota paremmin kontrolloitua. Alatukivarsi on tällöin syytä pitää n. 90 asteen kulmassa bindingin välttämiseksi. Aftermarket alatukivarren metallinivel antaisi tarvittaessa myös lievän etupyörän eteenpäin vedon ja siten paremman kääntyvyyden. Isommilla Caster kulmilla vakion simpukkaohjauksen epätarkkuus saattaa korostua huomattavastikin ja menosta tulla suorallakin kulmikasta erityisesti uraisilla teillä. Alatukivarsien kiinityskorvat tulisi myös yhdistää toisiinsa niiden repeilyn välttämiseksi.
Total Control Productin ylätukivarren etuna on vanttiruuvit joilla on helppo säätää Casteria ja Camberia. Muutenkin miellän että TCP on toteuttanut parhaiten jousitusratkaisut ja on lisäksi suhteellisen edullinen tehokkaasta valmistustekniikasta johtuen. Toki Global West on ehdottomasti myös huippulaatua! Molempia merkkejä on asennettu mutta erityisesti täydellisissä Coil Ower jousituksissa olen suosinut TCP:tä jotka ovat toimineet ltodella loistavasti.
Iskareihin kannattaa myös kiinnittää huomiota ja näissä vaikkapa QA1 ja VariShock antavat tarvittaessa riittävän pitkälle ulottuvan säädön tarvittaessa erikseen sisään ja ulosvaimennukseen.
Pyörän liikkeiden hyvä kontrollointi epätasaisuuksien yli ilman että ajomukavuus kohtuuttomasti kärsisi ei ole mahdollista jousen ja iskunvaimentimen ollessa vakio paikalla n. keskellä ylätukivartta. Tällöin tien epätasaisuudet kulkeutuvat enimmäkseen suoraan koriin jolloin pyörän kosketus tiehen on huono.

Muuttamalla jousen ja iskunvaimentimen kiinnitys lähemmäksi pyörää alatukivarteen siirtää voimat enemmän jouseen ja iskunvaimennukseen jolloin niitä on helpompi hallita ja samalla ajomukavuus paranee huomattavasti.
Tämä ominaisuus on tärkeä ymmärtää koska se vaikuttaa ratkaisevasti millä tavalla lähtee jousitusta parantamaan ja kuinka pitkälle sen halutaan paranevan.
Useimmille riittävillä Arning- muutoksella, uretaanipuslilla, jäykemmillä jousilla ja vakaajalla päästään vakiotukivarsillakin huomattavaan parannukseen ja saadaan pyörän liikkeet jo vakiota paremmin kontrolloitua. Alatukivarsi on tällöin syytä pitää n. 90 asteen kulmassa bindingin välttämiseksi. Aftermarket alatukivarren metallinivel antaisi tarvittaessa myös lievän etupyörän eteenpäin vedon ja siten paremman kääntyvyyden. Isommilla Caster kulmilla vakion simpukkaohjauksen epätarkkuus saattaa korostua huomattavastikin ja menosta tulla suorallakin kulmikasta erityisesti uraisilla teillä. Alatukivarsien kiinityskorvat tulisi myös yhdistää toisiinsa niiden repeilyn välttämiseksi.
Total Control Productin ylätukivarren etuna on vanttiruuvit joilla on helppo säätää Casteria ja Camberia. Muutenkin miellän että TCP on toteuttanut parhaiten jousitusratkaisut ja on lisäksi suhteellisen edullinen tehokkaasta valmistustekniikasta johtuen. Toki Global West on ehdottomasti myös huippulaatua! Molempia merkkejä on asennettu mutta erityisesti täydellisissä Coil Ower jousituksissa olen suosinut TCP:tä jotka ovat toimineet ltodella loistavasti.
Iskareihin kannattaa myös kiinnittää huomiota ja näissä vaikkapa QA1 ja VariShock antavat tarvittaessa riittävän pitkälle ulottuvan säädön tarvittaessa erikseen sisään ja ulosvaimennukseen.
Ei pisaralla pitkälle, vaan ämpärillisellä lujaa!
http://www.hhp.fi/
hakalaperf@gmail.com
Mustang Grande 69 302
MB 560 SEC V8
Mitsubishi Galant GTI Dynamic 4 4WD /4WS R4
http://www.hhp.fi/
hakalaperf@gmail.com
Mustang Grande 69 302
MB 560 SEC V8
Mitsubishi Galant GTI Dynamic 4 4WD /4WS R4