Lukottaminen
- Mussemaan
- Mega-addikti
- Viestit: 657
- Liittynyt: 01 Kesä 2004, 07:31
- Paikkakunta: Keski-Pohojam´maa http://tinyurl.com/2m9yv3
Fordmusclen "project 11s" mussessa oli tuo powertraxin lukko, ja kesti löylytystä hyvin koko projektin ajan.
Mussehan oli muistaakseni 67 ja perä nimenomaan 8".
Itse asiassa vakiokoppaisella mussella otettiin slickseillä useita kymmeniä 6000rpm lähtöjä koko projektin ajan kunnes tuo 11.99 saavutettiin.
Ja jos muistini ei nyt tee totaalista tenää, niin taisipa olla peräti niin että autoa rääkättiin eri stripeillä ainakin vuosi?
Muistaako joku tarkempaa?
Ainoa perästä särkynyt osa oli kertaalleen katkennut vetoakseli, ja sekin kesti rääkkiä melkein projektin valmistumiseen asti. Purkaamolta vaan toinen tilalle ja menoksi...
Että se siitä 8":n heikkoudesta
Mussehan oli muistaakseni 67 ja perä nimenomaan 8".
Itse asiassa vakiokoppaisella mussella otettiin slickseillä useita kymmeniä 6000rpm lähtöjä koko projektin ajan kunnes tuo 11.99 saavutettiin.
Ja jos muistini ei nyt tee totaalista tenää, niin taisipa olla peräti niin että autoa rääkättiin eri stripeillä ainakin vuosi?
Muistaako joku tarkempaa?
Ainoa perästä särkynyt osa oli kertaalleen katkennut vetoakseli, ja sekin kesti rääkkiä melkein projektin valmistumiseen asti. Purkaamolta vaan toinen tilalle ja menoksi...
Että se siitä 8":n heikkoudesta

No niin. 20 vuoden kokemuksella Fordin eri lukoista syyyvällä rintaäänellä:( toivottavasti kaikki ymmärtävät lauseeseen liittyvän nk.huumoripilkkeen).
Levylukot.50-luvulta alkaen 9" perissä käytettiin nk Equa-Lok nimistä levylukkoa jossa oli 1 lautasjousi levypakkaa kiristämässä. Tämän korvasi 60 luvulla Traction-Lok joka on muuten samanlainen mutta lautasjousen korvasi pienet kierrejouset.
Nämä molemmat versiot soveltuvat hyvin jokapäiväiseen käyttöön, Traclok suuremmille tehoille kuin Equa. Käytännön tehomäärän kesto liikkuu tossa 400 hv paikkeilla, sen jälkeen on syytä siirtyä palalukon käyttöön.Tästä syystä esim 66-67 Fairlaneissa käytettiin levylukkoa 335 hv 390 moottoriin asti ja 427:ssa käytettiin Detroit Lockeria.
Olen täsmälleen samalla linjalla: yli 400 hv moottorissa levylukko ei pidä vaan luistaa ja kuluu nopeasti.
Pikku oikaisuna muuten : TSD eli Torque Sensing Differential on Currie Enterprisen brandi heidän 8" ja 9" levylukoilleen.Kyseessä on normaali levylukko jossa billet kuoret eikä lainkaan esikiristysjousta.
Toimitin 90-luvulla Currielta noin 20 kpl näitä lukkoja Suomeen ja taisivat kaikki mennä Mustangeihin..ai niin ei ihan kaikki vaan 2-3 meni Helge Snabbille historic Falconiin.Ray Currie kertoi minulle että heidän kokemuksensa mukaan on aivan sama onko siellä jousta vai ei sillä moottorin vääntö sen pyörittäessä pinionia kiristää lukon joka tapauksessa. Nämä lukot ovat 4:llä pinion rattaalla ja toimivat käytössä levylukon tavoin.
Detroit Locker ja muut palalukot. Aikanaan 90 luvun alussa 66 Fairlane STW 460ssä oli mulla jonkin aikaa DL.Kytkeytyminen oli rajua ja ohitustilanteessa auto haki joskus voimakkaasti.
Nyt Futurassa on DL - toimii kuin junan vessa-aina pitää.Mutta- kaarteessa kuuluu klak-klak-klak ääni ja joskus jymähtää melko lailla.
Auburn lukot.Nämä ovat nk kartiolukkoja joissa ilmeisesti metallikartio(t) kiinnittyvät ja luistavat toisiinsa nähden.Toimivat miedoissa laitteissa ilmeisestii hyvin mutta toimittamani lukko ei Snabbin Falconissa kestänyt edes yhtä kisaa.
Kaverilla on Kangasalla 400 hp Fairlanessa Lock-Right. Ajettu vasta ehkä 3000 km mutta toimii hyvin.
Levylukot.50-luvulta alkaen 9" perissä käytettiin nk Equa-Lok nimistä levylukkoa jossa oli 1 lautasjousi levypakkaa kiristämässä. Tämän korvasi 60 luvulla Traction-Lok joka on muuten samanlainen mutta lautasjousen korvasi pienet kierrejouset.
Nämä molemmat versiot soveltuvat hyvin jokapäiväiseen käyttöön, Traclok suuremmille tehoille kuin Equa. Käytännön tehomäärän kesto liikkuu tossa 400 hv paikkeilla, sen jälkeen on syytä siirtyä palalukon käyttöön.Tästä syystä esim 66-67 Fairlaneissa käytettiin levylukkoa 335 hv 390 moottoriin asti ja 427:ssa käytettiin Detroit Lockeria.
Olen täsmälleen samalla linjalla: yli 400 hv moottorissa levylukko ei pidä vaan luistaa ja kuluu nopeasti.
Pikku oikaisuna muuten : TSD eli Torque Sensing Differential on Currie Enterprisen brandi heidän 8" ja 9" levylukoilleen.Kyseessä on normaali levylukko jossa billet kuoret eikä lainkaan esikiristysjousta.
Toimitin 90-luvulla Currielta noin 20 kpl näitä lukkoja Suomeen ja taisivat kaikki mennä Mustangeihin..ai niin ei ihan kaikki vaan 2-3 meni Helge Snabbille historic Falconiin.Ray Currie kertoi minulle että heidän kokemuksensa mukaan on aivan sama onko siellä jousta vai ei sillä moottorin vääntö sen pyörittäessä pinionia kiristää lukon joka tapauksessa. Nämä lukot ovat 4:llä pinion rattaalla ja toimivat käytössä levylukon tavoin.
Detroit Locker ja muut palalukot. Aikanaan 90 luvun alussa 66 Fairlane STW 460ssä oli mulla jonkin aikaa DL.Kytkeytyminen oli rajua ja ohitustilanteessa auto haki joskus voimakkaasti.
Nyt Futurassa on DL - toimii kuin junan vessa-aina pitää.Mutta- kaarteessa kuuluu klak-klak-klak ääni ja joskus jymähtää melko lailla.
Auburn lukot.Nämä ovat nk kartiolukkoja joissa ilmeisesti metallikartio(t) kiinnittyvät ja luistavat toisiinsa nähden.Toimivat miedoissa laitteissa ilmeisestii hyvin mutta toimittamani lukko ei Snabbin Falconissa kestänyt edes yhtä kisaa.
Kaverilla on Kangasalla 400 hp Fairlanessa Lock-Right. Ajettu vasta ehkä 3000 km mutta toimii hyvin.
Kiitokset muuten vaan Futuragelle, joka vuosia sitten Natikoissa näytti 9- ja 8-tuumaisen perän eron.
Levylukoista puheen ollen minulla on käsitys, että kaipaavat kitkanmuuntolisäainetta vaikka peräöljypurkissa lukisikin lukkoperäöljy. Onkos tähän kommentteja?
Tuosta torque sensing differentialista vielä, Torsen ei ole levylukko vaan vähän niinkuin "planeettapyörästö". Torsen 2R sisältää jousikuormitteiset levyt, joilla saadaan tavallisen kitkalukon kaltainen preload pienillä väännöillä.
http://www.torsen.com/products/T-1.htm
Levylukoista puheen ollen minulla on käsitys, että kaipaavat kitkanmuuntolisäainetta vaikka peräöljypurkissa lukisikin lukkoperäöljy. Onkos tähän kommentteja?
Tuosta torque sensing differentialista vielä, Torsen ei ole levylukko vaan vähän niinkuin "planeettapyörästö". Torsen 2R sisältää jousikuormitteiset levyt, joilla saadaan tavallisen kitkalukon kaltainen preload pienillä väännöillä.
http://www.torsen.com/products/T-1.htm
Siis onko tosiaan Auburni kartiolukko? Jos on niin minkälainen öljysuositus? Myyjä (Laakkonen) ainakin ohjeisti että normaali lukkoperäöljyn lisäksi pitäisi käyttää kitkalisäainetta. Minä siis kuvittelin ostaneeni levylukon.Futurage kirjoitti:Auburn lukot.Nämä ovat nk kartiolukkoja joissa ilmeisesti metallikartio(t) kiinnittyvät ja luistavat toisiinsa nähden.Toimivat miedoissa laitteissa ilmeisestii hyvin mutta toimittamani lukko ei Snabbin Falconissa kestänyt edes yhtä kisaa.
Mustang GT -96
Fairmont -79 302/C4 FOR SALE!
Chevy Business Coupe -41
Buick Century Riviera 322 -55
Softail Heritage Classic -88
http://www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Huollot, käytetyt trukit, vuokraus. Worksystem -autokalusteet.
Fairmont -79 302/C4 FOR SALE!
Chevy Business Coupe -41
Buick Century Riviera 322 -55
Softail Heritage Classic -88
http://www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Huollot, käytetyt trukit, vuokraus. Worksystem -autokalusteet.
Lukko
Tuosta torsenin lukosta onko kellä kokemusta minkälainen on sen käyttäytyminen.
- Mussemaan
- Mega-addikti
- Viestit: 657
- Liittynyt: 01 Kesä 2004, 07:31
- Paikkakunta: Keski-Pohojam´maa http://tinyurl.com/2m9yv3
Laakkonen ohjeisti väärin.Ahti kirjoitti:Siis onko tosiaan Auburni kartiolukko? Jos on niin minkälainen öljysuositus? Myyjä (Laakkonen) ainakin ohjeisti että normaali lukkoperäöljyn lisäksi pitäisi käyttää kitkalisäainetta. Minä siis kuvittelin ostaneeni levylukon.Futurage kirjoitti:Auburn lukot.Nämä ovat nk kartiolukkoja joissa ilmeisesti metallikartio(t) kiinnittyvät ja luistavat toisiinsa nähden.Toimivat miedoissa laitteissa ilmeisestii hyvin mutta toimittamani lukko ei Snabbin Falconissa kestänyt edes yhtä kisaa.
Öljyn täytyy olla valmistajan mukaan normaalia ei-lukko MINERAALI peräöljyä.
Kaveriksi lisätään esim Ford Motorsportin friction control -lukkolisäaine, joka ei paljoa maksa.
Ainakin moparin nimellä myytävä vastaava on ihan samaa ainetta, ainoastaan pullon painatus on eri.
On muuten karsean hajuista ainetta 2004FR:ssä mulla oli se motorsportin pullo taskumattina ja haisee viskikin sille litkulle, vaikka pullo on pesty/liotettu n kertaa konetiskiaineella, asetonilla, tärpätillä jne.
Eikö muuten paikalla ole ketään siitä maistaineita? Ainakin saunassa puteli oli kierrossa...

No hittolainen...mulle myytiin Valvolinen GL-5 LS peräöljy ja siihen vielä lisäksi GM kitkalisäaine. Meniks tää nyt aivan mettään? Ja se GM lisäaine oli kyllä suolasen hintasta...Mussemaan kirjoitti:Laakkonen ohjeisti väärin.Ahti kirjoitti:Siis onko tosiaan Auburni kartiolukko? Jos on niin minkälainen öljysuositus? Myyjä (Laakkonen) ainakin ohjeisti että normaali lukkoperäöljyn lisäksi pitäisi käyttää kitkalisäainetta. Minä siis kuvittelin ostaneeni levylukon.Futurage kirjoitti:Auburn lukot.Nämä ovat nk kartiolukkoja joissa ilmeisesti metallikartio(t) kiinnittyvät ja luistavat toisiinsa nähden.Toimivat miedoissa laitteissa ilmeisestii hyvin mutta toimittamani lukko ei Snabbin Falconissa kestänyt edes yhtä kisaa.
Öljyn täytyy olla valmistajan mukaan normaalia ei-lukko MINERAALI peräöljyä.
Kaveriksi lisätään esim Ford Motorsportin friction control -lukkolisäaine, joka ei paljoa maksa.
Ainakin moparin nimellä myytävä vastaava on ihan samaa ainetta, ainoastaan pullon painatus on eri.

Mustang GT -96
Fairmont -79 302/C4 FOR SALE!
Chevy Business Coupe -41
Buick Century Riviera 322 -55
Softail Heritage Classic -88
http://www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Huollot, käytetyt trukit, vuokraus. Worksystem -autokalusteet.
Fairmont -79 302/C4 FOR SALE!
Chevy Business Coupe -41
Buick Century Riviera 322 -55
Softail Heritage Classic -88
http://www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Huollot, käytetyt trukit, vuokraus. Worksystem -autokalusteet.