Käsijarru

Kaikkien alustaspektaakkelien äiti
Cakke
Aktiivi
Viestit: 58
Liittynyt: 01 Kesä 2004, 10:54

Käsijarru

Viesti Kirjoittaja Cakke »

Inssi valitti katsastuksessa -65 mussen käsijarrun huonoa tehoa.

Vaijeria kiristämällä sai siihen kyllä lisää purevuutta, mutta ei tarpeeksi.
Viimeksi muokannut Cakke, 11 Touko 2006, 02:12. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ahti
Mega-addikti
Viestit: 563
Liittynyt: 06 Syys 2004, 13:45
Paikkakunta: Riksu

Viesti Kirjoittaja Ahti »

Älä ihmeessä aloita käsijarrun korjausta vaijeria kiristämällä!

Tässä yleispätevä ohje:

Säädöt löysälle, rummut auki, osia vaihtoon jos tarvis (kitkapinnat loppu tms.), puhdistus/herkistys/voitelu, sitten jarrukenkien säätö siten että kengät on ns. lähellä, rummut kiinni, testaa renkaat ylhäällä että pyörii niin ettei kahnaa mutta on kuitenkin hyvin lähellä, sitten voi painaa yhden naksun käsijarrua, nyt pitäisi molempien pyörien olla jo niin jumissa ettei käsin jaksa vääntää.

Harvoin on vaijeri niin venynyt että tarvii sitä säätää.
Jos säädät vaan vaijeria tiukalle, menee käsijarruvivun kulma ja liikematka tehottomaksi.
Mustang GT -96
Fairmont -79 302/C4 FOR SALE!
Chevy Business Coupe -41
Buick Century Riviera 322 -55
Softail Heritage Classic -88

http://www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Huollot, käytetyt trukit, vuokraus. Worksystem -autokalusteet.
Cakke
Aktiivi
Viestit: 58
Liittynyt: 01 Kesä 2004, 10:54

Viesti Kirjoittaja Cakke »

Jep.. Tähänmennessä olen ehtinyt tsekata kuskinpuolen takarummun. Rumpu lähti muutes irti ihan kevyesti vetämällä. Kiristelin kenkiä, nyt näyttäisi pitävän hyvin.

Miten muuten etu rummut, pitäisikö niiden lähteä irti myöskin samalla tapaa, eli rengaspultit jäävät paikoilleen ja vain rummut irtoavat.. ?

Katteli vaan tänään eturumpuja ja huomasin rengaspultin tyvissä jonkinmoisen "holkin" mitä taas takarummussa ei ollut..?

Ajattelin samalla putsata ja maalata rummut. Pysyyköhän vasaralakka noissa kiinni? Vai pitäisikö valita tarkoitukseen sopivampaa maalia`? Kokemuksia?
Avatar
Foxy Lady
Mega-addikti
Viestit: 530
Liittynyt: 31 Touko 2004, 19:51
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Foxy Lady »

Cakke kirjoitti: Ajattelin samalla putsata ja maalata rummut. Pysyyköhän vasaralakka noissa kiinni? Vai pitäisikö valita tarkoitukseen sopivampaa maalia`? Kokemuksia?
VHT:lla on oikein jarrumaalia...
Mustang GT -88 "Mustikki"
Ford Thunderbird 3.8 -93 "Töpööt"
Chrysler Voyager 3.3 -97 "Ojaneekeri"
Avatar
Tahavo
Mega-addikti
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang HT 64½
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Tahavo »

Miten muuten etu rummut, pitäisikö niiden lähteä irti myöskin samalla tapaa, eli rengaspultit jäävät paikoilleen ja vain rummut irtoavat.. ?
hmm...niissä tulee pultit rumpujen mukana.
Minä maalautin rummut samalla maalilla millä maalataan mm. Lidlin roskasäiliöt ;) Mitä lie maalia. Hyvin tuntuu kestävän. mm tukivarsissa samaa maalia ja kesti hyvin kolhuja kun viimeksi palloniveltä irrottelin turhan kovakouraisesti.
Avatar
GT-350
Superpölöttäjä
Viestit: 2151
Liittynyt: 01 Maalis 2004, 22:33
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja GT-350 »

Eturummut kannattaa ensin ottaa irti laakerihubin kanssa, ja jos haluaa irrottaa hubin rummusta niin se onnistuu kyllä, työkaluna sopiva leka...kiinni ne eivät ole toisissaan millään ruuvilla tms, vaan pinnapultit ahistaa rummun reikiin ja lähtee siis pienellä väkivallalla irti. Mutta ensin irti olka-akselista.
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
Vastaa Viestiin