429:n puristussuhde alas

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
jusu
Aktiivi
Viestit: 43
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Tammela

429:n puristussuhde alas

Viesti Kirjoittaja jusu »

kone on nakutusherkkä 70:n 4v joka poiki kannentiivisteen pihalle.Kansi
pois ja mittauksia.Palotila 72cc,dekki 00.10,tiiviste 00.40,poraus 4.39,
männat TRW-L2366F30,nokasta mitattu nostot imu 0.265 pako 0.320.
Tuumacidin laskuri antaa puristussuhteeksi 11:4.
Monroe neuvoo kirjassaan käyttämään kahta tiivistettä??? päällekkäin,
ei kuulosta hyvältä.Vaihtoehtoja mitä tehdään.
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Re: 429:n puristussuhde alas

Viesti Kirjoittaja Fastback »

jusu kirjoitti:kone on nakutusherkkä 70:n 4v joka poiki kannentiivisteen pihalle.Kansi
pois ja mittauksia.Palotila 72cc,dekki 00.10,tiiviste 00.40,poraus 4.39,
männat TRW-L2366F30,nokasta mitattu nostot imu 0.265 pako 0.320.
Tuumacidin laskuri antaa puristussuhteeksi 11:4.
Monroe neuvoo kirjassaan käyttämään kahta tiivistettä??? päällekkäin,
ei kuulosta hyvältä.Vaihtoehtoja mitä tehdään.
Hmmm, paksumpia tiivisteitä valmistaa mm. Cometic. Tuo 11,4 on aika kova puristussuhde noin mekaaniseksi mutta oletko laskenut mikä on dynaaminen puristussuhde - sehän on merkittävin tässä asiassa. Jos mulla olisi tuollainen tilanne että nakuttaa herkästi niin ihan ensimmäisenä onko kone niin kuin kuuluu? Mitkä ovat perusennakot ja maksimiennakot? 429/460 Ford tykkää 38 asteen maksimiennakoista, toiseksi vakiojakaja saattaa helistää matalilla kierroksilla kaasua polkaistaessa. Jos nämä perusasiat ovat todettu kunnossa oleviksi niin vaihda rajumpaa nokka-akselia. Laske sellainen keppi millä saat dynaamisen puristussuhteen alle 8,5:1. Kaverillani on vastaavilla 72cc D0VE-C kansilla varustettu 429 ja ajaa kovalla rutulla ja pumppu bensalla - INGEN problem sanois ruottalainen ja vapaa käännös ei ongelmia.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Avatar
MONTTU
Addikti
Viestit: 275
Liittynyt: 04 Kesä 2004, 23:52
Paikkakunta: HELSINKI

Viesti Kirjoittaja MONTTU »

Sulla on harvinaisen kiva ongelma: lisää nokkaa niin alkaa pysymään pahvit paikallaan ja pyörät pyörimään ( vielä kovemmin ). Nostot ovat kovin mietoja, tosin asteista ei ole tietoa, niiden vaikutus on suurempi.
1966 HT 347 Stroker
kno1
Aktiivi
Viestit: 106
Liittynyt: 16 Kesä 2004, 11:52
Auto: KNO-1
Paikkakunta: Vantaa

Pari jutua....

Viesti Kirjoittaja kno1 »

Jos kansipahvi repeää, niin ensimmäinen homma on tarkastaa tasopinnat kansista sekä lohkosta. Jos ne ei ole suorat, mikään ei estä pahvia hajoamasta uudelleen. Perusasioihin kuuluu ehdottomasti myös ennakon tarkastus. Ensinnäkin pointterin pitää näyttää oikeaa lukemaa dampperilta. Tämä tarkoittaa sitä, että 1-sylinterin ollessa tarkassa yläkuolokohdassa pointteri näyttää 0 astetta dampperilla. Tämä on TÄRKEÄÄ!! Toisekseen seossuhde pitää olla tarpeeksi rikas, jotta kone ei detonoi seossuhteen takia. Tarkasta!! Kylmä imuilma auttaa myös ehkäisemään detonointia.

Puristusuhteen pudotus paksummalla pahvilla on mahdollinen, mutta se huonontaa oleellisesti Quench-areaa eli männän ja kannen tasopinnan välistä matkaa. Nyt tuo arvo on 0.050" ( 0.010 dekki + 0.040" pahvi) ja se on hyvä arvo. Jos pahvia paksunnetaan, niin tuo arvo kasvaa ja se itsessään aiheuttaa detonaatioherkkyyttä. Mahdollisuudet tässä on kasvattaa palotilan kokoa tai kaivaa mäntiin "montut". JOS nuo männät on dome-männät, niin silloin domen kokoa voi muuttaa. Yksi vaihtoehto on myöhästyttää nokkaa vaikka 4 asteella, jolloin imuventtiili sulkeutuu myöhemmin ja dynaaminen puristussuhde pienenee. Saman asian ajaa asteitukseltaan suurempi nokka-akseli. Nostolla ei tässä asiassa ole mitään tekemistä. Onko nokan ajoitus kohdallaan?
Galaxie61
Mega-addikti
Viestit: 803
Liittynyt: 07 Loka 2004, 14:53
Auto: Galaxie -61
Paikkakunta: huitsin nevada

Re: 429:n puristussuhde alas

Viesti Kirjoittaja Galaxie61 »

Fastback kirjoitti:
jusu kirjoitti:kone on nakutusherkkä 70:n 4v joka poiki kannentiivisteen pihalle.Kansi
pois ja mittauksia.Palotila 72cc,dekki 00.10,tiiviste 00.40,poraus 4.39,
männat TRW-L2366F30,nokasta mitattu nostot imu 0.265 pako 0.320.
Tuumacidin laskuri antaa puristussuhteeksi 11:4.
Monroe neuvoo kirjassaan käyttämään kahta tiivistettä??? päällekkäin,
ei kuulosta hyvältä.Vaihtoehtoja mitä tehdään.
429/460 Ford tykkää 38 asteen maksimiennakoista, toiseksi va. Kaverillani on vastaavilla 72cc D0VE-C kansilla varustettu 429 ja ajaa kovalla rutulla ja pumppu bensalla - INGEN problem sanois ruottalainen ja vapaa käännös ei ongelmia.
no ei ole ongelmia ruotsiks eikä suomeks.
koneessa on fel-pro,n siniset pahvit ja ennakkoakin on yli tuon 38 astetta .
kahta pahvia ei kannata laittaa, mun mielestä.
nakutukset kyllä häipyy kun saat jakajan kohdalleen 8)
jusu
Aktiivi
Viestit: 43
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja jusu »

Kiitos vastauksista.Ennakkoja kokeiltu välillä 32-40,ei poistanut kilinöitä.
Yläkuolokohta myös tarkistettu.Koneessa carter 750+performer+msd+
jakajassa mallory unilite+hooker.Joku edellisistä omistajista rempannut
porauksella ja männillä sekä kansien oikaisulla,kansi edelleen suora.
Nokasta ja muusta ei tietoa.Täytyy laittaa kansi paikalleen ja kokeilla
kaasarin säätöä.Syksyllä sitten kone pöydälle.Miten toi dynaaminen puristussuhde lasketaan?
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2575
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

jusu kirjoitti:Miten toi dynaaminen puristussuhde lasketaan?
http://www.popularhotrodding.com/tech/0 ... atio_tech/

Hienosäätöä oktaanien ja lämpöjen kautta

Kuva
Mustang -65 FB V8
Escort -78 GIL 2.0L kaikilla herkuilla
Scorppi -97, 2.3, piti päästä mummolaan, odottaa hoitoa
BMW 730 -95 3L V8 DOCH
Opel Astra farmi -03
Myyty
Sierra Goshford 2.0L -85, foxLTD -85 3.8L, 1/6 BMW, 205 1.4 XS
Avatar
veekoo
Aina äänessä
Viestit: 1433
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang 2007 GT convertible
Ford Mustang 2001
Ford Mustang 1970 5.0 ratrod
Paikkakunta: Saratoga, CA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veekoo »

Kuvaajassa on muuten sitten jenkki oktaaneja eli suomalaisen siita saa lisaamalla 4,5 lukemaan (eli 4 tassa tapauksessa)..
VK

'07 GT avo-käyttöauto
'01 Kutvonen-peltoauto
'70 Rotta
'01 GSF 1200S
kno1
Aktiivi
Viestit: 106
Liittynyt: 16 Kesä 2004, 11:52
Auto: KNO-1
Paikkakunta: Vantaa

DCR

Viesti Kirjoittaja kno1 »

Alla olevasta linkistä löytyy tietoa DCR:stä. Sieltä voi myös ladata laskurin, jolla homma onnistuu. Laskuri vaatii tarkkoja lukuja osista ja tilavuuksista, joten ilman niitä homma on pelkkää arvuuttelua.

http://www.empirenet.com/pkelley2/DynamicCR.html
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Harvinaisen hyvä artikkeli!
Tuo kannattaa lukea kenen tahansa koneen rakentajan tai remontoijan.

Itse kiinnitin huomion tuohon dekki korkeuteen. +7 hp jokaista 0.010" minkä mäntä nousee yli dekkitason. 0.020” + 14 hp syntyy melko helpolla kuin myös 0.020” alle dekkitason josta seuraa – merkisiä hevosvoimia ja detonaatio ongelma ym.

Olen itse pyrkinyt varovaiseen 0.010" tasoon, mutta 0.020" tuli yhteen pirteeseen koneeseen, eikä mäntä vielä pussannut kanta vaikka konetta kierrätettiin dynossa 7100rpm.
http://s58.photobucket.com/albums/g271/ ... =dekki.jpg
Tuo mittaus pitää tehdä mielellään jokaisesta männästä, koska ainakin vakio kiertokangissa ja halpis männissä on korkeuseroja.
Viimeksi muokannut Mexico65, 19 Kesä 2007, 08:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fastback »

Mexico65 kirjoitti:Itse kiinnitin huomion tuohon dekki korkeuteen. +7 hp jokaista 0.010" minkä mäntä nousee yli dekkitason. 0.020” + 14 hp syntyy melko helpolla kuin myös 0.020” alle dekkitason josta seuraa – merkisiä hevosvoimia ja detonaatio ongelma ym.[/img]
Mitäs jos laittaa yli 1/2" yli dekkitason??? Lisääntyykö hevosvoimat vai joko alkaa vähentyä? :hattuwhee: :nenu: :mrgreen:
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Galaxie61
Mega-addikti
Viestit: 803
Liittynyt: 07 Loka 2004, 14:53
Auto: Galaxie -61
Paikkakunta: huitsin nevada

Viesti Kirjoittaja Galaxie61 »

jusu kirjoitti:Kiitos vastauksista.Ennakkoja kokeiltu välillä 32-40,ei poistanut kilinöitä.
Yläkuolokohta myös tarkistettu.Koneessa carter 750+performer+msd+
jakajassa mallory unilite+hooker.Joku edellisistä omistajista rempannut
porauksella ja männillä sekä kansien oikaisulla,kansi edelleen suora.
Nokasta ja muusta ei tietoa.Täytyy laittaa kansi paikalleen ja kokeilla
kaasarin säätöä.Syksyllä sitten kone pöydälle.Miten toi dynaaminen puristussuhde lasketaan?
tuli semmonen juttu mieleen että oletko kokeillut jakajan alipaineletkun irroittamista , voi kilinät loppua silläkin :shock:
jusu
Aktiivi
Viestit: 43
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja jusu »

joo,on kokeiltu ilman alipaineletkua,jakajassa myös kokeiltu jäykempiä
jousia ilman isompaa vaikutusta.
Taitaa kilinöitten syy olla toi nokkaakseli joka mittausten perusteella
vaikuttas lähes alkuperäiseltä,mitattu 0.050 nostolla.
imu auki 7*jälkeen ykk
imu kiinni 30*jälkeen akk
pako auki 42*ennen akk
pako kiinni 8*jälkeen ykk

imu nosto 0.268"
pako nosto 0.292"
jusu
Aktiivi
Viestit: 43
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Tammela

Viesti Kirjoittaja jusu »

Noniin,kone taas kasassa ja mittailtu seosmittarilla,se näyttää ok.
Laskin tota dcr:ää ja sain 8.2 suhteella imuventtiilille arvon 75 astetta jälkeen akk.Entäs se nokka sitten? Ehdotuksia,kokemuksia.
Autossa on 3.50 perä ja painoa 1750kg.Käyttö normaali ja tilaisuuden tullen on varttimailikin mitattu,eli jonkinlainen kompromissi pitäs löytää
Avatar
1969
Aktiivi
Viestit: 106
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25

Viesti Kirjoittaja 1969 »

Jostain tuolta 280 asteen hujakoilta jos löytyisi sopiva kepakko, esmes 110-108 asteen nokkakulmalla, niin voisi olla hehtaarilla. Nenäfirmaan soittamalla ja simulointisoftilla voisi saada paremmankin arvauksen, kuin harrastajaveljen hihavakiolla.

Ongelma on hotrodmiehelle positiivinen, koska terkakkaalla nenäkepillä koneesi alkaa laulaa ihan uudella tavalla. Tyhjäkäynti voi hiukan rötköttää, mutta se on vain hyvä asia. Sukkahousumoottorit erikseen.
Vastaa Viestiin