429:n puristussuhde alas
429:n puristussuhde alas
kone on nakutusherkkä 70:n 4v joka poiki kannentiivisteen pihalle.Kansi
pois ja mittauksia.Palotila 72cc,dekki 00.10,tiiviste 00.40,poraus 4.39,
männat TRW-L2366F30,nokasta mitattu nostot imu 0.265 pako 0.320.
Tuumacidin laskuri antaa puristussuhteeksi 11:4.
Monroe neuvoo kirjassaan käyttämään kahta tiivistettä??? päällekkäin,
ei kuulosta hyvältä.Vaihtoehtoja mitä tehdään.
pois ja mittauksia.Palotila 72cc,dekki 00.10,tiiviste 00.40,poraus 4.39,
männat TRW-L2366F30,nokasta mitattu nostot imu 0.265 pako 0.320.
Tuumacidin laskuri antaa puristussuhteeksi 11:4.
Monroe neuvoo kirjassaan käyttämään kahta tiivistettä??? päällekkäin,
ei kuulosta hyvältä.Vaihtoehtoja mitä tehdään.
- Fastback
- Over The Top
- Viestit: 4438
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja - Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
- Viesti:
Re: 429:n puristussuhde alas
Hmmm, paksumpia tiivisteitä valmistaa mm. Cometic. Tuo 11,4 on aika kova puristussuhde noin mekaaniseksi mutta oletko laskenut mikä on dynaaminen puristussuhde - sehän on merkittävin tässä asiassa. Jos mulla olisi tuollainen tilanne että nakuttaa herkästi niin ihan ensimmäisenä onko kone niin kuin kuuluu? Mitkä ovat perusennakot ja maksimiennakot? 429/460 Ford tykkää 38 asteen maksimiennakoista, toiseksi vakiojakaja saattaa helistää matalilla kierroksilla kaasua polkaistaessa. Jos nämä perusasiat ovat todettu kunnossa oleviksi niin vaihda rajumpaa nokka-akselia. Laske sellainen keppi millä saat dynaamisen puristussuhteen alle 8,5:1. Kaverillani on vastaavilla 72cc D0VE-C kansilla varustettu 429 ja ajaa kovalla rutulla ja pumppu bensalla - INGEN problem sanois ruottalainen ja vapaa käännös ei ongelmia.jusu kirjoitti:kone on nakutusherkkä 70:n 4v joka poiki kannentiivisteen pihalle.Kansi
pois ja mittauksia.Palotila 72cc,dekki 00.10,tiiviste 00.40,poraus 4.39,
männat TRW-L2366F30,nokasta mitattu nostot imu 0.265 pako 0.320.
Tuumacidin laskuri antaa puristussuhteeksi 11:4.
Monroe neuvoo kirjassaan käyttämään kahta tiivistettä??? päällekkäin,
ei kuulosta hyvältä.Vaihtoehtoja mitä tehdään.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Pari jutua....
Jos kansipahvi repeää, niin ensimmäinen homma on tarkastaa tasopinnat kansista sekä lohkosta. Jos ne ei ole suorat, mikään ei estä pahvia hajoamasta uudelleen. Perusasioihin kuuluu ehdottomasti myös ennakon tarkastus. Ensinnäkin pointterin pitää näyttää oikeaa lukemaa dampperilta. Tämä tarkoittaa sitä, että 1-sylinterin ollessa tarkassa yläkuolokohdassa pointteri näyttää 0 astetta dampperilla. Tämä on TÄRKEÄÄ!! Toisekseen seossuhde pitää olla tarpeeksi rikas, jotta kone ei detonoi seossuhteen takia. Tarkasta!! Kylmä imuilma auttaa myös ehkäisemään detonointia.
Puristusuhteen pudotus paksummalla pahvilla on mahdollinen, mutta se huonontaa oleellisesti Quench-areaa eli männän ja kannen tasopinnan välistä matkaa. Nyt tuo arvo on 0.050" ( 0.010 dekki + 0.040" pahvi) ja se on hyvä arvo. Jos pahvia paksunnetaan, niin tuo arvo kasvaa ja se itsessään aiheuttaa detonaatioherkkyyttä. Mahdollisuudet tässä on kasvattaa palotilan kokoa tai kaivaa mäntiin "montut". JOS nuo männät on dome-männät, niin silloin domen kokoa voi muuttaa. Yksi vaihtoehto on myöhästyttää nokkaa vaikka 4 asteella, jolloin imuventtiili sulkeutuu myöhemmin ja dynaaminen puristussuhde pienenee. Saman asian ajaa asteitukseltaan suurempi nokka-akseli. Nostolla ei tässä asiassa ole mitään tekemistä. Onko nokan ajoitus kohdallaan?
Puristusuhteen pudotus paksummalla pahvilla on mahdollinen, mutta se huonontaa oleellisesti Quench-areaa eli männän ja kannen tasopinnan välistä matkaa. Nyt tuo arvo on 0.050" ( 0.010 dekki + 0.040" pahvi) ja se on hyvä arvo. Jos pahvia paksunnetaan, niin tuo arvo kasvaa ja se itsessään aiheuttaa detonaatioherkkyyttä. Mahdollisuudet tässä on kasvattaa palotilan kokoa tai kaivaa mäntiin "montut". JOS nuo männät on dome-männät, niin silloin domen kokoa voi muuttaa. Yksi vaihtoehto on myöhästyttää nokkaa vaikka 4 asteella, jolloin imuventtiili sulkeutuu myöhemmin ja dynaaminen puristussuhde pienenee. Saman asian ajaa asteitukseltaan suurempi nokka-akseli. Nostolla ei tässä asiassa ole mitään tekemistä. Onko nokan ajoitus kohdallaan?
-
- Mega-addikti
- Viestit: 803
- Liittynyt: 07 Loka 2004, 14:53
- Auto: Galaxie -61
- Paikkakunta: huitsin nevada
Re: 429:n puristussuhde alas
no ei ole ongelmia ruotsiks eikä suomeks.Fastback kirjoitti:429/460 Ford tykkää 38 asteen maksimiennakoista, toiseksi va. Kaverillani on vastaavilla 72cc D0VE-C kansilla varustettu 429 ja ajaa kovalla rutulla ja pumppu bensalla - INGEN problem sanois ruottalainen ja vapaa käännös ei ongelmia.jusu kirjoitti:kone on nakutusherkkä 70:n 4v joka poiki kannentiivisteen pihalle.Kansi
pois ja mittauksia.Palotila 72cc,dekki 00.10,tiiviste 00.40,poraus 4.39,
männat TRW-L2366F30,nokasta mitattu nostot imu 0.265 pako 0.320.
Tuumacidin laskuri antaa puristussuhteeksi 11:4.
Monroe neuvoo kirjassaan käyttämään kahta tiivistettä??? päällekkäin,
ei kuulosta hyvältä.Vaihtoehtoja mitä tehdään.
koneessa on fel-pro,n siniset pahvit ja ennakkoakin on yli tuon 38 astetta .
kahta pahvia ei kannata laittaa, mun mielestä.
nakutukset kyllä häipyy kun saat jakajan kohdalleen

Kiitos vastauksista.Ennakkoja kokeiltu välillä 32-40,ei poistanut kilinöitä.
Yläkuolokohta myös tarkistettu.Koneessa carter 750+performer+msd+
jakajassa mallory unilite+hooker.Joku edellisistä omistajista rempannut
porauksella ja männillä sekä kansien oikaisulla,kansi edelleen suora.
Nokasta ja muusta ei tietoa.Täytyy laittaa kansi paikalleen ja kokeilla
kaasarin säätöä.Syksyllä sitten kone pöydälle.Miten toi dynaaminen puristussuhde lasketaan?
Yläkuolokohta myös tarkistettu.Koneessa carter 750+performer+msd+
jakajassa mallory unilite+hooker.Joku edellisistä omistajista rempannut
porauksella ja männillä sekä kansien oikaisulla,kansi edelleen suora.
Nokasta ja muusta ei tietoa.Täytyy laittaa kansi paikalleen ja kokeilla
kaasarin säätöä.Syksyllä sitten kone pöydälle.Miten toi dynaaminen puristussuhde lasketaan?
http://www.popularhotrodding.com/tech/0 ... atio_tech/jusu kirjoitti:Miten toi dynaaminen puristussuhde lasketaan?
Hienosäätöä oktaanien ja lämpöjen kautta

Mustang -65 FB V8
Escort -78 GIL 2.0L kaikilla herkuilla
Scorppi -97, 2.3, piti päästä mummolaan, odottaa hoitoa
BMW 730 -95 3L V8 DOCH
Opel Astra farmi -03
Myyty
Sierra Goshford 2.0L -85, foxLTD -85 3.8L, 1/6 BMW, 205 1.4 XS
Escort -78 GIL 2.0L kaikilla herkuilla
Scorppi -97, 2.3, piti päästä mummolaan, odottaa hoitoa
BMW 730 -95 3L V8 DOCH
Opel Astra farmi -03
Myyty
Sierra Goshford 2.0L -85, foxLTD -85 3.8L, 1/6 BMW, 205 1.4 XS
DCR
Alla olevasta linkistä löytyy tietoa DCR:stä. Sieltä voi myös ladata laskurin, jolla homma onnistuu. Laskuri vaatii tarkkoja lukuja osista ja tilavuuksista, joten ilman niitä homma on pelkkää arvuuttelua.
http://www.empirenet.com/pkelley2/DynamicCR.html
http://www.empirenet.com/pkelley2/DynamicCR.html
Harvinaisen hyvä artikkeli!Arto65FB kirjoitti: http://www.popularhotrodding.com/tech/0 ... atio_tech/
Tuo kannattaa lukea kenen tahansa koneen rakentajan tai remontoijan.
Itse kiinnitin huomion tuohon dekki korkeuteen. +7 hp jokaista 0.010" minkä mäntä nousee yli dekkitason. 0.020” + 14 hp syntyy melko helpolla kuin myös 0.020” alle dekkitason josta seuraa – merkisiä hevosvoimia ja detonaatio ongelma ym.
Olen itse pyrkinyt varovaiseen 0.010" tasoon, mutta 0.020" tuli yhteen pirteeseen koneeseen, eikä mäntä vielä pussannut kanta vaikka konetta kierrätettiin dynossa 7100rpm.
http://s58.photobucket.com/albums/g271/ ... =dekki.jpg
Tuo mittaus pitää tehdä mielellään jokaisesta männästä, koska ainakin vakio kiertokangissa ja halpis männissä on korkeuseroja.
Viimeksi muokannut Mexico65, 19 Kesä 2007, 08:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
- Fastback
- Over The Top
- Viestit: 4438
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja - Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
- Viesti:
Mitäs jos laittaa yli 1/2" yli dekkitason??? Lisääntyykö hevosvoimat vai joko alkaa vähentyä?Mexico65 kirjoitti:Itse kiinnitin huomion tuohon dekki korkeuteen. +7 hp jokaista 0.010" minkä mäntä nousee yli dekkitason. 0.020” + 14 hp syntyy melko helpolla kuin myös 0.020” alle dekkitason josta seuraa – merkisiä hevosvoimia ja detonaatio ongelma ym.[/img]



"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
-
- Mega-addikti
- Viestit: 803
- Liittynyt: 07 Loka 2004, 14:53
- Auto: Galaxie -61
- Paikkakunta: huitsin nevada
tuli semmonen juttu mieleen että oletko kokeillut jakajan alipaineletkun irroittamista , voi kilinät loppua silläkinjusu kirjoitti:Kiitos vastauksista.Ennakkoja kokeiltu välillä 32-40,ei poistanut kilinöitä.
Yläkuolokohta myös tarkistettu.Koneessa carter 750+performer+msd+
jakajassa mallory unilite+hooker.Joku edellisistä omistajista rempannut
porauksella ja männillä sekä kansien oikaisulla,kansi edelleen suora.
Nokasta ja muusta ei tietoa.Täytyy laittaa kansi paikalleen ja kokeilla
kaasarin säätöä.Syksyllä sitten kone pöydälle.Miten toi dynaaminen puristussuhde lasketaan?

joo,on kokeiltu ilman alipaineletkua,jakajassa myös kokeiltu jäykempiä
jousia ilman isompaa vaikutusta.
Taitaa kilinöitten syy olla toi nokkaakseli joka mittausten perusteella
vaikuttas lähes alkuperäiseltä,mitattu 0.050 nostolla.
imu auki 7*jälkeen ykk
imu kiinni 30*jälkeen akk
pako auki 42*ennen akk
pako kiinni 8*jälkeen ykk
imu nosto 0.268"
pako nosto 0.292"
jousia ilman isompaa vaikutusta.
Taitaa kilinöitten syy olla toi nokkaakseli joka mittausten perusteella
vaikuttas lähes alkuperäiseltä,mitattu 0.050 nostolla.
imu auki 7*jälkeen ykk
imu kiinni 30*jälkeen akk
pako auki 42*ennen akk
pako kiinni 8*jälkeen ykk
imu nosto 0.268"
pako nosto 0.292"
Noniin,kone taas kasassa ja mittailtu seosmittarilla,se näyttää ok.
Laskin tota dcr:ää ja sain 8.2 suhteella imuventtiilille arvon 75 astetta jälkeen akk.Entäs se nokka sitten? Ehdotuksia,kokemuksia.
Autossa on 3.50 perä ja painoa 1750kg.Käyttö normaali ja tilaisuuden tullen on varttimailikin mitattu,eli jonkinlainen kompromissi pitäs löytää
Laskin tota dcr:ää ja sain 8.2 suhteella imuventtiilille arvon 75 astetta jälkeen akk.Entäs se nokka sitten? Ehdotuksia,kokemuksia.
Autossa on 3.50 perä ja painoa 1750kg.Käyttö normaali ja tilaisuuden tullen on varttimailikin mitattu,eli jonkinlainen kompromissi pitäs löytää
Jostain tuolta 280 asteen hujakoilta jos löytyisi sopiva kepakko, esmes 110-108 asteen nokkakulmalla, niin voisi olla hehtaarilla. Nenäfirmaan soittamalla ja simulointisoftilla voisi saada paremmankin arvauksen, kuin harrastajaveljen hihavakiolla.
Ongelma on hotrodmiehelle positiivinen, koska terkakkaalla nenäkepillä koneesi alkaa laulaa ihan uudella tavalla. Tyhjäkäynti voi hiukan rötköttää, mutta se on vain hyvä asia. Sukkahousumoottorit erikseen.
Ongelma on hotrodmiehelle positiivinen, koska terkakkaalla nenäkepillä koneesi alkaa laulaa ihan uudella tavalla. Tyhjäkäynti voi hiukan rötköttää, mutta se on vain hyvä asia. Sukkahousumoottorit erikseen.