Syylärin koko?

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
Homer65
Over The Top
Viestit: 4857
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Homer65 »

Lauri kirjoitti:
veekoo kirjoitti: Meinaan olis kiva tietaa, kuinka iso on liian iso. Takalaisen kerhon aijat osasi kertoa, etta jos laittaa liian virtaavan ritilan keulille, niin vesi ei ehdi jaahtya, vaikka kapasiteettia olisi muille jakaa. Menee lapi liian pikasesti ja tulee lamposena ulos...
Eikös se mene juuri päinvastoin? Kun tilavuus kasvaa niin virtausnopeus pienenee ja vesi ehtii jäähtyä enemmän. Tai näin minä asian pähkäilin, kun kanavia on enemmän ja vesipumpun tuotto pysyy samana niin kanavissa virtausnopeus hidastuu.
Olen Laurin kanssa samaa mieltä. Toisaalta jos sen termarin jättää pois voipi olla, ettei enää ehdikään lämmetä.
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!

MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
Galaxie61
Mega-addikti
Viestit: 803
Liittynyt: 07 Loka 2004, 14:53
Auto: Galaxie -61
Paikkakunta: huitsin nevada

Viesti Kirjoittaja Galaxie61 »

Homer65 kirjoitti:
Lauri kirjoitti:
veekoo kirjoitti: Meinaan olis kiva tietaa, kuinka iso on liian iso. Takalaisen kerhon aijat osasi kertoa, etta jos laittaa liian virtaavan ritilan keulille, niin vesi ei ehdi jaahtya, vaikka kapasiteettia olisi muille jakaa. Menee lapi liian pikasesti ja tulee lamposena ulos...
Eikös se mene juuri päinvastoin? Kun tilavuus kasvaa niin virtausnopeus pienenee ja vesi ehtii jäähtyä enemmän. Tai näin minä asian pähkäilin, kun kanavia on enemmän ja vesipumpun tuotto pysyy samana niin kanavissa virtausnopeus hidastuu.
Olen Laurin kanssa samaa mieltä. Toisaalta jos sen termarin jättää pois voipi olla, ettei enää ehdikään lämmetä.
selasin vanhaa oppikirjaa ja siellä lukee että ,virtausnopeus kasvaa kun tilavuutta pienennetään mutta paine pysyy vakiona .

termostaatin kun jättää pöis ,käy helposti niin että kun koneen saa lämpiämään niin jäähtyminen ei onnistukkaan enää kun vesikiertää kennon läpi liian nopeasti , eikä ehdi jäähtymään!
Avatar
SamiM
Aina äänessä
Viestit: 1519
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Leppävesi

Viesti Kirjoittaja SamiM »

veekoo kirjoitti:Takalaisen kerhon aijat osasi kertoa, etta jos laittaa liian virtaavan ritilan keulille, niin vesi ei ehdi jaahtya, vaikka kapasiteettia olisi muille jakaa. Menee lapi liian pikasesti ja tulee lamposena ulos...
Jäähdyttimen putket on aina mitoitettu sopivan kokoisiksi lämmön johtumista ajatellen (paitsi eräässä Kalajoella suunnitellussa sovelluksessa, vai oliko siinä syynä joku muu asia). Kun jäähdyttimen kokoa kasvatetaan suurenee toki virtauskapasiteetti (litraa/min), mutta lämpö siirtyy edelleen hyvällä hyötysuhteella nesteestä putkeen ja edelleen ilmaan, sillä nesteen virtausnopeus pienenee.

Tuo kerhon äijien ajatus toteutuisi, jos kennon virtauskapasiteetti olisi liian pieni, sillä silloin neste virtaisi liian nopeasti kennon läpi.
Galaxie61 kirjoitti:termostaatin kun jättää pöis ,käy helposti niin että kun koneen saa lämpiämään niin jäähtyminen ei onnistukkaan enää kun vesikiertää kennon läpi liian nopeasti , eikä ehdi jäähtymään!
Onko tätä kokeiltu ja todettu, että asia on näin? Kokemukset (kuulopuheet) sanovat toista.
Galaxie61
Mega-addikti
Viestit: 803
Liittynyt: 07 Loka 2004, 14:53
Auto: Galaxie -61
Paikkakunta: huitsin nevada

Viesti Kirjoittaja Galaxie61 »

todettu, kokeiltu ja nähty , muutamassa eri autossakin , ei tosin omassa !
pakkaskelillä voi olla eri asia !
Avatar
musse67
Aina äänessä
Viestit: 1066
Liittynyt: 26 Touko 2004, 18:22
Paikkakunta: Haapajärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja musse67 »

Tossa mun letukassa oli termari poistettu jo joskus Californian Joen toimesta. Asian huomasin vasta siinä vaiheessa kun nostin koneen pois ja purin sen. Eikä lämpöjen kanssa ollu mitään ongelmaa. koneessa oli ollut ties kuinka kauan pelkät vedet sisällä, niin oli vesikanavat ja syylari sen mukaiset...
Avatar
veekoo
Aina äänessä
Viestit: 1433
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang 2007 GT convertible
Ford Mustang 2001
Ford Mustang 1970 5.0 ratrod
Paikkakunta: Saratoga, CA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veekoo »

Lahinna kait se rivien maara oli kysymyksessa eli 3/4 rivinen. Ja joo, kokeiltu homma, etta ilman termostaattia keittaa, kun eras Jose nyppasi sen pois nopeammin, kuin ehdin huutamaan "no, njet, ningun" ja vastaukseksi tuli vain "que?" ja kasien levittelya. Kotiin kahden gallonan vesitonkan ja 50 mi pysahdyksien kanssa.
VK

'07 GT avo-käyttöauto
'01 Kutvonen-peltoauto
'70 Rotta
'01 GSF 1200S
Avatar
ROKI
Aina äänessä
Viestit: 1806
Liittynyt: 20 Elo 2004, 23:11
Paikkakunta: Viinijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ROKI »

Joo! pienemmällä kennolla on sopiva termari 72-74asteinen ja isolla kennolla 82-88asteinen. Omassa konissani on 72 asteinen ja käy viileänä ajossa , tulevan kennon kanssa laitan 82 asteisen termarin koko on alumiininen 19x26 tuumaa, leveillä pillistöillä jotka vastaa 4 rivistä kennoa.
Tehhään tehhään katotaan mittee tulloo!, tulipas peltipaalista sentään auto. Mustang 66 HT 302
Avatar
MouTine
Mega-addikti
Viestit: 688
Liittynyt: 17 Heinä 2006, 23:10

Viesti Kirjoittaja MouTine »

ROKI kirjoitti:Joo! pienemmällä kennolla on sopiva termari 72-74asteinen ja isolla kennolla 82-88asteinen. Omassa konissani on 72 asteinen ja käy viileänä ajossa , tulevan kennon kanssa laitan 82 asteisen termarin koko on alumiininen 19x26 tuumaa, leveillä pillistöillä jotka vastaa 4 rivistä kennoa.
Mielestäni jäähdytysjärjestelmää rakennettaessa termostaatin pitäisi olla vallitsevan vedenlämmön määrääjä, ei syylärin.
Nykyiset:
'07 CL63 AMG 6.2i V8

Ollut joskus:
'04 SLK55 AMG 5.4i V8
'05 CLK55 AMG 5.4i V8
'00 CLK55 AMG 5.4i V8
'94 A8 4.2i V8
'92 850i 5.0i V12
'96 Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 TownCar 4.6i V8
'78 Capri 2.9i V6 BOA Cosworth
'77 Capri 2.8i V6
Avatar
ROKI
Aina äänessä
Viestit: 1806
Liittynyt: 20 Elo 2004, 23:11
Paikkakunta: Viinijärvi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ROKI »

Niinhän sen luulis olevan, vaan kyllä käytäntäntö kertoo aivan muuta.
Tehhään tehhään katotaan mittee tulloo!, tulipas peltipaalista sentään auto. Mustang 66 HT 302
Avatar
MouTine
Mega-addikti
Viestit: 688
Liittynyt: 17 Heinä 2006, 23:10

Viesti Kirjoittaja MouTine »

ROKI kirjoitti:Niinhän sen luulis olevan, vaan kyllä käytäntäntö kertoo aivan muuta.
Siis mitä? Jos kennon mitoittaa oikein ja huolehtii ilman vaihtumisesta, ei tarvitse kikkailla termostaatin kanssa.
Nykyiset:
'07 CL63 AMG 6.2i V8

Ollut joskus:
'04 SLK55 AMG 5.4i V8
'05 CLK55 AMG 5.4i V8
'00 CLK55 AMG 5.4i V8
'94 A8 4.2i V8
'92 850i 5.0i V12
'96 Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 TownCar 4.6i V8
'78 Capri 2.9i V6 BOA Cosworth
'77 Capri 2.8i V6
Avatar
veekoo
Aina äänessä
Viestit: 1433
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang 2007 GT convertible
Ford Mustang 2001
Ford Mustang 1970 5.0 ratrod
Paikkakunta: Saratoga, CA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veekoo »

MouTine kirjoitti:
ROKI kirjoitti:Niinhän sen luulis olevan, vaan kyllä käytäntäntö kertoo aivan muuta.
Siis mitä? Jos kennon mitoittaa oikein ja huolehtii ilman vaihtumisesta, ei tarvitse kikkailla termostaatin kanssa.
Jos laittaa termarin ylemmaksi, niin syylarin pitaa pystya jaahdyttamaan se vesi nopeammin, kun ei ole niin paljoa "varoaluetta". Edelleen olen sita mielta, eta jaatavasti virtaava syylari on huono idea. Tarkoitushan on jaahdyttaa vesi eika pumpata sita mahdollisimman nopeasti kennon lapi..
VK

'07 GT avo-käyttöauto
'01 Kutvonen-peltoauto
'70 Rotta
'01 GSF 1200S
Avatar
munmummu69
Addikti
Viestit: 362
Liittynyt: 17 Tammi 2007, 12:03
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja munmummu69 »

Jos termarin laittaa ylemmäksi, niin jäähdyttimen tehonsiirto kasvaa. Perustavaa laatua oleva parametri kuviossa on sisään virtaavan veden lämpötilan ja ympäröivän ilman lämpötilan erotus. Suurempi ero --> suurempi siirto. Mitä enemmän virtausta jarrutetaan niin sitä kauemmin ja sitä kuumempi neste jäähtyy syylärissä. :roll:

Jos termarin ottaa pois, niin jäähdytyssysteemi toimii hieman eri lainalaisuuksilla ja on tehottomampi tai 'ikäänkuin tehokkaampi' (lämpömittaria katsellen). Hallitsemattomampi se on ainakin, esim. ulkoilman lämpötila saa suuremman roolin kuin termarilla.

Eiks? :?:
Mustang -69 SR
Avatar
SamiM
Aina äänessä
Viestit: 1519
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Leppävesi

Viesti Kirjoittaja SamiM »

munmummu69 kirjoitti:Eiks? :?:
Jooks.
Avatar
FBFIN65
Mega-addikti
Viestit: 625
Liittynyt: 13 Loka 2005, 20:19
Auto: ford mustang fastback 1965
ford mustang saleen s/c 2005
Paikkakunta: uusimaa

Viesti Kirjoittaja FBFIN65 »

Tohon kysymykseen kuinka ison syylarin saa 65 erlyyn ilman akun siirtoa ei tainnut tulla vastausta ? Kiinnostaisi kuulla kokemuksia/suosituksia
Avatar
Fastback
Over The Top
Viestit: 4438
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja
Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Fastback »

FBFIN65 kirjoitti:Tohon kysymykseen kuinka ison syylarin saa 65 erlyyn ilman akun siirtoa ei tainnut tulla vastausta ? Kiinnostaisi kuulla kokemuksia/suosituksia
Eihän siinä kun metrimitta kouraan ja mittaileen oman auton keulaa. Mitat paperille ja sitten esim. summitracinging sivuilta valitsemaan oikeianlevyinen ja paksuinen kikkare. Summitilla on älyttömän hyvä hakukone ja voit syöttää kaikki ehdot ja sivusto siivilöi sulle sopivat mallit. Siittä sitten summitin osanumero jollekin tavarantoimittajalle ja tilaus vetämään.
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
Vastaa Viestiin