Olen Laurin kanssa samaa mieltä. Toisaalta jos sen termarin jättää pois voipi olla, ettei enää ehdikään lämmetä.Lauri kirjoitti:Eikös se mene juuri päinvastoin? Kun tilavuus kasvaa niin virtausnopeus pienenee ja vesi ehtii jäähtyä enemmän. Tai näin minä asian pähkäilin, kun kanavia on enemmän ja vesipumpun tuotto pysyy samana niin kanavissa virtausnopeus hidastuu.veekoo kirjoitti: Meinaan olis kiva tietaa, kuinka iso on liian iso. Takalaisen kerhon aijat osasi kertoa, etta jos laittaa liian virtaavan ritilan keulille, niin vesi ei ehdi jaahtya, vaikka kapasiteettia olisi muille jakaa. Menee lapi liian pikasesti ja tulee lamposena ulos...
Syylärin koko?
- Homer65
- Over The Top
- Viestit: 4857
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Mustang HT-65, 327 cid stroker, A5, 9", grey
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Selvänä ei saa ja kännissä ei pysty!!
MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
MUSTANG HT-65, 327 stroker, A5, 9", grey
-
- Mega-addikti
- Viestit: 803
- Liittynyt: 07 Loka 2004, 14:53
- Auto: Galaxie -61
- Paikkakunta: huitsin nevada
selasin vanhaa oppikirjaa ja siellä lukee että ,virtausnopeus kasvaa kun tilavuutta pienennetään mutta paine pysyy vakiona .Homer65 kirjoitti:Olen Laurin kanssa samaa mieltä. Toisaalta jos sen termarin jättää pois voipi olla, ettei enää ehdikään lämmetä.Lauri kirjoitti:Eikös se mene juuri päinvastoin? Kun tilavuus kasvaa niin virtausnopeus pienenee ja vesi ehtii jäähtyä enemmän. Tai näin minä asian pähkäilin, kun kanavia on enemmän ja vesipumpun tuotto pysyy samana niin kanavissa virtausnopeus hidastuu.veekoo kirjoitti: Meinaan olis kiva tietaa, kuinka iso on liian iso. Takalaisen kerhon aijat osasi kertoa, etta jos laittaa liian virtaavan ritilan keulille, niin vesi ei ehdi jaahtya, vaikka kapasiteettia olisi muille jakaa. Menee lapi liian pikasesti ja tulee lamposena ulos...
termostaatin kun jättää pöis ,käy helposti niin että kun koneen saa lämpiämään niin jäähtyminen ei onnistukkaan enää kun vesikiertää kennon läpi liian nopeasti , eikä ehdi jäähtymään!
Jäähdyttimen putket on aina mitoitettu sopivan kokoisiksi lämmön johtumista ajatellen (paitsi eräässä Kalajoella suunnitellussa sovelluksessa, vai oliko siinä syynä joku muu asia). Kun jäähdyttimen kokoa kasvatetaan suurenee toki virtauskapasiteetti (litraa/min), mutta lämpö siirtyy edelleen hyvällä hyötysuhteella nesteestä putkeen ja edelleen ilmaan, sillä nesteen virtausnopeus pienenee.veekoo kirjoitti:Takalaisen kerhon aijat osasi kertoa, etta jos laittaa liian virtaavan ritilan keulille, niin vesi ei ehdi jaahtya, vaikka kapasiteettia olisi muille jakaa. Menee lapi liian pikasesti ja tulee lamposena ulos...
Tuo kerhon äijien ajatus toteutuisi, jos kennon virtauskapasiteetti olisi liian pieni, sillä silloin neste virtaisi liian nopeasti kennon läpi.
Onko tätä kokeiltu ja todettu, että asia on näin? Kokemukset (kuulopuheet) sanovat toista.Galaxie61 kirjoitti:termostaatin kun jättää pöis ,käy helposti niin että kun koneen saa lämpiämään niin jäähtyminen ei onnistukkaan enää kun vesikiertää kennon läpi liian nopeasti , eikä ehdi jäähtymään!
Tossa mun letukassa oli termari poistettu jo joskus Californian Joen toimesta. Asian huomasin vasta siinä vaiheessa kun nostin koneen pois ja purin sen. Eikä lämpöjen kanssa ollu mitään ongelmaa. koneessa oli ollut ties kuinka kauan pelkät vedet sisällä, niin oli vesikanavat ja syylari sen mukaiset...
Mustang '67 Fastback 6.?/TKO-600
Business Coupe '51
F100 '56 5.0 Ti-VCT DOHC/4R70W
F250 '01 PSD Platinum Edition
Mercury Comet '63 S-22 Convertible 260/Merc-O-Matic
Business Coupe '51
F100 '56 5.0 Ti-VCT DOHC/4R70W
F250 '01 PSD Platinum Edition
Mercury Comet '63 S-22 Convertible 260/Merc-O-Matic
- veekoo
- Aina äänessä
- Viestit: 1433
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang 2007 GT convertible
Ford Mustang 2001
Ford Mustang 1970 5.0 ratrod - Paikkakunta: Saratoga, CA
- Viesti:
Lahinna kait se rivien maara oli kysymyksessa eli 3/4 rivinen. Ja joo, kokeiltu homma, etta ilman termostaattia keittaa, kun eras Jose nyppasi sen pois nopeammin, kuin ehdin huutamaan "no, njet, ningun" ja vastaukseksi tuli vain "que?" ja kasien levittelya. Kotiin kahden gallonan vesitonkan ja 50 mi pysahdyksien kanssa.
Joo! pienemmällä kennolla on sopiva termari 72-74asteinen ja isolla kennolla 82-88asteinen. Omassa konissani on 72 asteinen ja käy viileänä ajossa , tulevan kennon kanssa laitan 82 asteisen termarin koko on alumiininen 19x26 tuumaa, leveillä pillistöillä jotka vastaa 4 rivistä kennoa.
Tehhään tehhään katotaan mittee tulloo!, tulipas peltipaalista sentään auto. Mustang 66 HT 302
Mielestäni jäähdytysjärjestelmää rakennettaessa termostaatin pitäisi olla vallitsevan vedenlämmön määrääjä, ei syylärin.ROKI kirjoitti:Joo! pienemmällä kennolla on sopiva termari 72-74asteinen ja isolla kennolla 82-88asteinen. Omassa konissani on 72 asteinen ja käy viileänä ajossa , tulevan kennon kanssa laitan 82 asteisen termarin koko on alumiininen 19x26 tuumaa, leveillä pillistöillä jotka vastaa 4 rivistä kennoa.
Nykyiset:
'07 CL63 AMG 6.2i V8
Ollut joskus:
'04 SLK55 AMG 5.4i V8
'05 CLK55 AMG 5.4i V8
'00 CLK55 AMG 5.4i V8
'94 A8 4.2i V8
'92 850i 5.0i V12
'96 Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 TownCar 4.6i V8
'78 Capri 2.9i V6 BOA Cosworth
'77 Capri 2.8i V6
'07 CL63 AMG 6.2i V8
Ollut joskus:
'04 SLK55 AMG 5.4i V8
'05 CLK55 AMG 5.4i V8
'00 CLK55 AMG 5.4i V8
'94 A8 4.2i V8
'92 850i 5.0i V12
'96 Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 TownCar 4.6i V8
'78 Capri 2.9i V6 BOA Cosworth
'77 Capri 2.8i V6
Siis mitä? Jos kennon mitoittaa oikein ja huolehtii ilman vaihtumisesta, ei tarvitse kikkailla termostaatin kanssa.ROKI kirjoitti:Niinhän sen luulis olevan, vaan kyllä käytäntäntö kertoo aivan muuta.
Nykyiset:
'07 CL63 AMG 6.2i V8
Ollut joskus:
'04 SLK55 AMG 5.4i V8
'05 CLK55 AMG 5.4i V8
'00 CLK55 AMG 5.4i V8
'94 A8 4.2i V8
'92 850i 5.0i V12
'96 Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 TownCar 4.6i V8
'78 Capri 2.9i V6 BOA Cosworth
'77 Capri 2.8i V6
'07 CL63 AMG 6.2i V8
Ollut joskus:
'04 SLK55 AMG 5.4i V8
'05 CLK55 AMG 5.4i V8
'00 CLK55 AMG 5.4i V8
'94 A8 4.2i V8
'92 850i 5.0i V12
'96 Mustang SVT Cobra 4.6i 32V V8
'92 TownCar 4.6i V8
'78 Capri 2.9i V6 BOA Cosworth
'77 Capri 2.8i V6
- veekoo
- Aina äänessä
- Viestit: 1433
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang 2007 GT convertible
Ford Mustang 2001
Ford Mustang 1970 5.0 ratrod - Paikkakunta: Saratoga, CA
- Viesti:
Jos laittaa termarin ylemmaksi, niin syylarin pitaa pystya jaahdyttamaan se vesi nopeammin, kun ei ole niin paljoa "varoaluetta". Edelleen olen sita mielta, eta jaatavasti virtaava syylari on huono idea. Tarkoitushan on jaahdyttaa vesi eika pumpata sita mahdollisimman nopeasti kennon lapi..MouTine kirjoitti:Siis mitä? Jos kennon mitoittaa oikein ja huolehtii ilman vaihtumisesta, ei tarvitse kikkailla termostaatin kanssa.ROKI kirjoitti:Niinhän sen luulis olevan, vaan kyllä käytäntäntö kertoo aivan muuta.
- munmummu69
- Addikti
- Viestit: 362
- Liittynyt: 17 Tammi 2007, 12:03
- Paikkakunta: Hyvinkää
Jos termarin laittaa ylemmäksi, niin jäähdyttimen tehonsiirto kasvaa. Perustavaa laatua oleva parametri kuviossa on sisään virtaavan veden lämpötilan ja ympäröivän ilman lämpötilan erotus. Suurempi ero --> suurempi siirto. Mitä enemmän virtausta jarrutetaan niin sitä kauemmin ja sitä kuumempi neste jäähtyy syylärissä.
Jos termarin ottaa pois, niin jäähdytyssysteemi toimii hieman eri lainalaisuuksilla ja on tehottomampi tai 'ikäänkuin tehokkaampi' (lämpömittaria katsellen). Hallitsemattomampi se on ainakin, esim. ulkoilman lämpötila saa suuremman roolin kuin termarilla.
Eiks?

Jos termarin ottaa pois, niin jäähdytyssysteemi toimii hieman eri lainalaisuuksilla ja on tehottomampi tai 'ikäänkuin tehokkaampi' (lämpömittaria katsellen). Hallitsemattomampi se on ainakin, esim. ulkoilman lämpötila saa suuremman roolin kuin termarilla.
Eiks?

Mustang -69 SR
- Fastback
- Over The Top
- Viestit: 4438
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: '72 Mach1,BBF,TKO600,M9 35spl
+Fastbackeja - Paikkakunta: Small-l-boost, Aura
- Viesti:
Eihän siinä kun metrimitta kouraan ja mittaileen oman auton keulaa. Mitat paperille ja sitten esim. summitracinging sivuilta valitsemaan oikeianlevyinen ja paksuinen kikkare. Summitilla on älyttömän hyvä hakukone ja voit syöttää kaikki ehdot ja sivusto siivilöi sulle sopivat mallit. Siittä sitten summitin osanumero jollekin tavarantoimittajalle ja tilaus vetämään.FBFIN65 kirjoitti:Tohon kysymykseen kuinka ison syylarin saa 65 erlyyn ilman akun siirtoa ei tainnut tulla vastausta ? Kiinnostaisi kuulla kokemuksia/suosituksia
"Sitä voi kyllä elää ilman 500 hevosvoimaa, mutta on se vähän kitumista." - Juha Kankkunen
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3
jos asiaa niin soita o4o 19o5oo3