Takakallistuksenvakaaja

Kaikkien alustaspektaakkelien äiti

Takavakaaja earlyssa

Turha
6
35%
Auttaa joskus
2
12%
Parempi kuin viipaloitu leipa!
9
53%
 
Ääniä yhteensä: 17

Avatar
veekoo
Aina äänessä
Viestit: 1433
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang 2007 GT convertible
Ford Mustang 2001
Ford Mustang 1970 5.0 ratrod
Paikkakunta: Saratoga, CA
Viesti:

Takakallistuksenvakaaja

Viesti Kirjoittaja veekoo »

Eli siis rear swey bar.. Onko hyodyllinen? Tossa juteltiin parin hepun kanssa ja niiden mielesta jaykan peran kanssa ei ole niin tarpeellinen kuin erillisjousituksen kanssa. Mielipiteita?
VK

'07 GT avo-käyttöauto
'01 Kutvonen-peltoauto
'70 Rotta
'01 GSF 1200S
Avatar
Tahavo
Mega-addikti
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang HT 64½
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Tahavo »

Itse otin pois kun pakoputken taka-akselin ylitys hakkasi siihen. Nyt ei ole kyllä enää ylitystä mutta ei myös vakaajaa.
Eihän musse kallistellut yhtään kun oli takavakaaja. Kummasti pelkkä etupään muutoskin parantaa ajettavuutta. Äänestin:"turha" :wink:
Avatar
JXA-26
Superpölöttäjä
Viestit: 2550
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang -67 HT
Mustang -88 GT
Mustang -95 GT r.SS
Mustang -96GTS r.SS
F350 duel.
Paikkakunta: Hirsilä City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JXA-26 »

Mitä sillä tekee, ellei ole aikeissa lähteä driftaileen ???
TURHA !!!
Oh drag racing, I thought you wanted to race for real...
Avatar
GT-350
Superpölöttäjä
Viestit: 2151
Liittynyt: 01 Maalis 2004, 22:33
Paikkakunta: Riihimäki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja GT-350 »

Korjatkaa jos olen täysin väärässä mutta takavakaaja vähentää Musselle tyypillistä puskemista, ja paksumpi sellainen vähentää enemmän. Samanlaisia suuntauksia on esim. foksi-puolella jenkeissä, että autohin laitetaan pienempää etuvakaajaa (=ei niin poskettoman räyhää, eli lähestytään 1" paksuutta isommasta päin) ja taas takana lähestytään 1" paksuutta pienemmästä päin. Mun järkeen käy että esim. slalomissa puskemisen vähentäminen olisi kova juttu, miksipä ei radallakin.

Nyt gurut ottanee ne alustakäsikirjat esiin ja toitottaa totuuden.
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
Avatar
harmi80
Addikti
Viestit: 201
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja harmi80 »

Joo kyllähän vakaaja aina "huonontaa" sen akselin pitoa jolle se laitetaan, johtuen ihan ulkokaarteen puoleiselle renkaalle tapahtuvasta painonsiirrosta (ts. sisäkaarteen puoleinen rengas "ottaa tukea" siitä). Samalla luonnollisesti vähenee kallistuminen ko. akselin osalta.
Itse kuvittelisin niin, että vakaajalla olisi hyvä tasapainottaa auton kaarrekäyttäytymistä (puskeminen, yliohjautuvuus) kun alusta muuten on hiottu kuntoon. Eli tuo kallistumisen väheneminen pitäisi hoitaa ensisijaisesti alustageometrialla (etupäässä Arning-muutos, takana?), sitten jousilla; ehkä ensin pääjousilla jonka jälkeen vakaajalla.
Vakaajahan lisää jousituksen kokonaisjäykkyyttä muissa kuin tasajoustoissa, joten siinä mielessä sen käyttö (ja jäykentäminen) siviiliautossa on kyllä varsin perusteltua.
-71 HT 351C 4v
raunoh
Addikti
Viestit: 400
Liittynyt: 26 Touko 2004, 22:22
Auto: 71 Shelby Europa cv (2x), 64 & 95 Mustang cv, 79 Cobra, 84 & 87 VW Jetta,
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja raunoh »

Molemmissa 1971 Shelby Europa-avoissa on myös takakallistuksen vakaajat. Tuskin niitä ihan turhaan on laitettu.
Avatar
jari
Addikti
Viestit: 372
Liittynyt: 02 Kesä 2004, 08:47
Auto: 2012 Mustang GT Brembo Package
Paikkakunta: Tuusula/Asikkala

Viesti Kirjoittaja jari »

Kyllä se näiden(kin) peruspuskevien härvelien kanssa on minusta koko lailla välttämätön.
Avatar
veekoo
Aina äänessä
Viestit: 1433
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang 2007 GT convertible
Ford Mustang 2001
Ford Mustang 1970 5.0 ratrod
Paikkakunta: Saratoga, CA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veekoo »

ok.. Eli jos apurunkojen yhdistamisen jalkeen viela ruopii tiukoissa kurveissa, niin vakaajaa vai jaykempaa jousta..?
VK

'07 GT avo-käyttöauto
'01 Kutvonen-peltoauto
'70 Rotta
'01 GSF 1200S
Avatar
JXA-26
Superpölöttäjä
Viestit: 2550
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Mustang -67 HT
Mustang -88 GT
Mustang -95 GT r.SS
Mustang -96GTS r.SS
F350 duel.
Paikkakunta: Hirsilä City
Viesti:

Viesti Kirjoittaja JXA-26 »

Ei se ole koskaan yksi selitteinen juttu tuo alustan säätäminen. Kaikki vaikuttaa AINA kaikkeen ! Jos on taipumuksia herkkään sutimiseen, niin itse lähtisin löysäämään jousta sekä iskarin sisäänjoustoa.
Oh drag racing, I thought you wanted to race for real...
Avatar
veekoo
Aina äänessä
Viestit: 1433
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang 2007 GT convertible
Ford Mustang 2001
Ford Mustang 1970 5.0 ratrod
Paikkakunta: Saratoga, CA
Viesti:

Viesti Kirjoittaja veekoo »

Siis lahinna rengas ottaa kiinni lokariin eli vara loppuu.. :( Muu ruopiminen johtunee enempi kaasupolkimen asennosta ja se on tahallista... :wink: Sinansa hyva pointti toi kokonaisuus. Ei kiinnostaisi ne jaykemmat jouset, koska takapaa tuntuisi muuten toimivan aika hyvin nykyisella jousen jaykkyydella, siksi tuli mieleen laittaa sinne vakaaja.
VK

'07 GT avo-käyttöauto
'01 Kutvonen-peltoauto
'70 Rotta
'01 GSF 1200S
PeteP
Aina äänessä
Viestit: 1766
Liittynyt: 23 Heinä 2004, 13:16
Paikkakunta: Veteli

Viesti Kirjoittaja PeteP »

raunoh kirjoitti:Molemmissa 1971 Shelby Europa-avoissa on myös takakallistuksen vakaajat. Tuskin niitä ihan turhaan on laitettu.
Samaten -73 Koppurajetissä, tosin se on tollanen pikkusormenvahvunen, samanmoinen kaverin Bossissa .
:krooh:
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2575
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

Äänestin "auttaa joskus", jos olisi ollut neljäs vaihtoehto tuon ja viipaloidun leivän välillä, niin olisin laittanut siihen.

Tähän ei yhtä vastausta ole. Hahmotellaan kolme vaihtoehtoa:

1) pelkkää ruisinkia ja mummoa kirkkoon M+S renkailla, ei kannata laittaa vakaajaa, kromaa mieluummin jotain.

2) Mustangi on urheillullisen näköinen auto ja olisihan se kiva, jos se kulkisi edes vähän paremmin kuin rättisitikka. Maantietä, motarin ramppeja, kaupungissakin voi olla jotain paikkoja, jossa on kiva ajaa nopeusrajoituksen mukaan, vaikka joku sininen kyltti näyttää 30km/h ja silloin tällöin vaikka klubin slalomiiin. Sopiva takavakaaja 65-66 5/8" tai 3/4", jos edessä 13/16" tai 1" ja edessä vielä vaikka 620 jouset, niin ei puske niin pahasti ja kääntyy helpommin eikä rampissa vierellä menevä tuningi pelästy, että nythän toi Musse kaatuu mun päälle.

3) Radalla reikä päässä menoon takavakaajan käyttö riippuu niin monesta muusta auton osakokonaisuudesta ja ajotapamieltymyksistä, että vastaus on kokeilu.
Mustang -65 FB V8
Escort -78 GIL 2.0L kaikilla herkuilla
Scorppi -97, 2.3, piti päästä mummolaan, odottaa hoitoa
BMW 730 -95 3L V8 DOCH
Opel Astra farmi -03
Myyty
Sierra Goshford 2.0L -85, foxLTD -85 3.8L, 1/6 BMW, 205 1.4 XS
Vastaa Viestiin