Takakallistuksenvakaaja
- veekoo
- Aina äänessä
- Viestit: 1433
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang 2007 GT convertible
Ford Mustang 2001
Ford Mustang 1970 5.0 ratrod - Paikkakunta: Saratoga, CA
- Viesti:
Takakallistuksenvakaaja
Eli siis rear swey bar.. Onko hyodyllinen? Tossa juteltiin parin hepun kanssa ja niiden mielesta jaykan peran kanssa ei ole niin tarpeellinen kuin erillisjousituksen kanssa. Mielipiteita?
Korjatkaa jos olen täysin väärässä mutta takavakaaja vähentää Musselle tyypillistä puskemista, ja paksumpi sellainen vähentää enemmän. Samanlaisia suuntauksia on esim. foksi-puolella jenkeissä, että autohin laitetaan pienempää etuvakaajaa (=ei niin poskettoman räyhää, eli lähestytään 1" paksuutta isommasta päin) ja taas takana lähestytään 1" paksuutta pienemmästä päin. Mun järkeen käy että esim. slalomissa puskemisen vähentäminen olisi kova juttu, miksipä ei radallakin.
Nyt gurut ottanee ne alustakäsikirjat esiin ja toitottaa totuuden.
Nyt gurut ottanee ne alustakäsikirjat esiin ja toitottaa totuuden.
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
1965 Suomi-FB GT-350 look-alike FOR SALE!
*****
Joo kyllähän vakaaja aina "huonontaa" sen akselin pitoa jolle se laitetaan, johtuen ihan ulkokaarteen puoleiselle renkaalle tapahtuvasta painonsiirrosta (ts. sisäkaarteen puoleinen rengas "ottaa tukea" siitä). Samalla luonnollisesti vähenee kallistuminen ko. akselin osalta.
Itse kuvittelisin niin, että vakaajalla olisi hyvä tasapainottaa auton kaarrekäyttäytymistä (puskeminen, yliohjautuvuus) kun alusta muuten on hiottu kuntoon. Eli tuo kallistumisen väheneminen pitäisi hoitaa ensisijaisesti alustageometrialla (etupäässä Arning-muutos, takana?), sitten jousilla; ehkä ensin pääjousilla jonka jälkeen vakaajalla.
Vakaajahan lisää jousituksen kokonaisjäykkyyttä muissa kuin tasajoustoissa, joten siinä mielessä sen käyttö (ja jäykentäminen) siviiliautossa on kyllä varsin perusteltua.
Itse kuvittelisin niin, että vakaajalla olisi hyvä tasapainottaa auton kaarrekäyttäytymistä (puskeminen, yliohjautuvuus) kun alusta muuten on hiottu kuntoon. Eli tuo kallistumisen väheneminen pitäisi hoitaa ensisijaisesti alustageometrialla (etupäässä Arning-muutos, takana?), sitten jousilla; ehkä ensin pääjousilla jonka jälkeen vakaajalla.
Vakaajahan lisää jousituksen kokonaisjäykkyyttä muissa kuin tasajoustoissa, joten siinä mielessä sen käyttö (ja jäykentäminen) siviiliautossa on kyllä varsin perusteltua.
-71 HT 351C 4v
- veekoo
- Aina äänessä
- Viestit: 1433
- Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
- Auto: Ford Mustang 2007 GT convertible
Ford Mustang 2001
Ford Mustang 1970 5.0 ratrod - Paikkakunta: Saratoga, CA
- Viesti:
Siis lahinna rengas ottaa kiinni lokariin eli vara loppuu..
Muu ruopiminen johtunee enempi kaasupolkimen asennosta ja se on tahallista...
Sinansa hyva pointti toi kokonaisuus. Ei kiinnostaisi ne jaykemmat jouset, koska takapaa tuntuisi muuten toimivan aika hyvin nykyisella jousen jaykkyydella, siksi tuli mieleen laittaa sinne vakaaja.


Äänestin "auttaa joskus", jos olisi ollut neljäs vaihtoehto tuon ja viipaloidun leivän välillä, niin olisin laittanut siihen.
Tähän ei yhtä vastausta ole. Hahmotellaan kolme vaihtoehtoa:
1) pelkkää ruisinkia ja mummoa kirkkoon M+S renkailla, ei kannata laittaa vakaajaa, kromaa mieluummin jotain.
2) Mustangi on urheillullisen näköinen auto ja olisihan se kiva, jos se kulkisi edes vähän paremmin kuin rättisitikka. Maantietä, motarin ramppeja, kaupungissakin voi olla jotain paikkoja, jossa on kiva ajaa nopeusrajoituksen mukaan, vaikka joku sininen kyltti näyttää 30km/h ja silloin tällöin vaikka klubin slalomiiin. Sopiva takavakaaja 65-66 5/8" tai 3/4", jos edessä 13/16" tai 1" ja edessä vielä vaikka 620 jouset, niin ei puske niin pahasti ja kääntyy helpommin eikä rampissa vierellä menevä tuningi pelästy, että nythän toi Musse kaatuu mun päälle.
3) Radalla reikä päässä menoon takavakaajan käyttö riippuu niin monesta muusta auton osakokonaisuudesta ja ajotapamieltymyksistä, että vastaus on kokeilu.
Tähän ei yhtä vastausta ole. Hahmotellaan kolme vaihtoehtoa:
1) pelkkää ruisinkia ja mummoa kirkkoon M+S renkailla, ei kannata laittaa vakaajaa, kromaa mieluummin jotain.
2) Mustangi on urheillullisen näköinen auto ja olisihan se kiva, jos se kulkisi edes vähän paremmin kuin rättisitikka. Maantietä, motarin ramppeja, kaupungissakin voi olla jotain paikkoja, jossa on kiva ajaa nopeusrajoituksen mukaan, vaikka joku sininen kyltti näyttää 30km/h ja silloin tällöin vaikka klubin slalomiiin. Sopiva takavakaaja 65-66 5/8" tai 3/4", jos edessä 13/16" tai 1" ja edessä vielä vaikka 620 jouset, niin ei puske niin pahasti ja kääntyy helpommin eikä rampissa vierellä menevä tuningi pelästy, että nythän toi Musse kaatuu mun päälle.
3) Radalla reikä päässä menoon takavakaajan käyttö riippuu niin monesta muusta auton osakokonaisuudesta ja ajotapamieltymyksistä, että vastaus on kokeilu.
Mustang -65 FB V8
Escort -78 GIL 2.0L kaikilla herkuilla
Scorppi -97, 2.3, piti päästä mummolaan, odottaa hoitoa
BMW 730 -95 3L V8 DOCH
Opel Astra farmi -03
Myyty
Sierra Goshford 2.0L -85, foxLTD -85 3.8L, 1/6 BMW, 205 1.4 XS
Escort -78 GIL 2.0L kaikilla herkuilla
Scorppi -97, 2.3, piti päästä mummolaan, odottaa hoitoa
BMW 730 -95 3L V8 DOCH
Opel Astra farmi -03
Myyty
Sierra Goshford 2.0L -85, foxLTD -85 3.8L, 1/6 BMW, 205 1.4 XS