Edelbrock Power Package

289, 302, 351, V8, suora-6.....Toploader, C4, 3:03...
Avatar
Tahavo
Mega-addikti
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang HT 64½
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Tahavo »

Ensimmäinen päivä takana edelbrockilla. Havainnot tässä vaiheessa:
-resonanssijyrinä ei hävinnyt mihinkään. aivan samanlainen. taitaa kuitenkin tulla voimansiirrosta :uuh: .
-tyhjäkäynti muuttui melkoiseksi jytinäksi.
-lämmöt nousee herkemmin taajama-ajossa, ainakin tällä ilmalla.
-normaaliajossa tehon kasvua(jos sitä nyt on) ei huomaa millään tavalla. No vähän toivoin, että vääntäisi herkemmin pienemmilläkin kierroksilla :oops:..perusennakkoa tosin varmaan liian vähän. Kun pikkusen reippaamin kaasutti, niin tukehtui. Tuntui kyllä että voimaa on jos ne saisi ulos.
,-öljyvuoto joko jakajan akselin kohdalta tai imusarjasta.
-bensan kulutus saattaisi olla nyt pienempi.
-virranjakajassa sivuttais välystä.(ostan jos jollain on hyväkuntoinen myytävänä)
Tässä vaiheessa tuntuu, että ehkä mulle olisi riittänyt pelkkä moottorin perusremontti sekä konehuoneen maalaus :wink: No katsotaan nyt kun saa moottorin ja laatikon säädettyä niin josko tuosta osaisi enemmän nauttia.
Kaikille pulttaa kiinni viritystä suunnitteleville suosittelen, että käyvät lukemassa tuon aiheen läpi: Piston to valve Clearance. Siellä on viisaita varoituksen sanoja.
Avatar
65HT
Mega-addikti
Viestit: 766
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 65HT »

Mitenkäs sulla on sytytysennakot? Ennakot kohdalleen ja voit huomata dramaattisen muutoksen positiiviseen suuntaan. Varsinkaan jos kokonaisennakkoa ei ole tarpeeksi jää kymmeniä hevosia talliin.

Suosittelen myös seosmittarin hankkimista, itse ainakin saanut sen avulla koneen käymään paljon nätimmin. Ja eihän se haittaa että varmistuu ettei mene laihalle ainakaa nilkkasuorana ajossa. Voi olla hubaa männille...
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002

"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

Tahavo kirjoitti:Ensimmäinen päivä takana edelbrockilla. Havainnot tässä vaiheessa:
-resonanssijyrinä ei hävinnyt mihinkään. aivan samanlainen. taitaa kuitenkin tulla voimansiirrosta :uuh: .
-tyhjäkäynti muuttui melkoiseksi jytinäksi.
-lämmöt nousee herkemmin taajama-ajossa, ainakin tällä ilmalla.
-normaaliajossa tehon kasvua(jos sitä nyt on) ei huomaa millään tavalla. No vähän toivoin, että vääntäisi herkemmin pienemmilläkin kierroksilla :oops:..perusennakkoa tosin varmaan liian vähän. Kun pikkusen reippaamin kaasutti, niin tukehtui. Tuntui kyllä että voimaa on jos ne saisi ulos.
,-öljyvuoto joko jakajan akselin kohdalta tai imusarjasta.
-bensan kulutus saattaisi olla nyt pienempi.
-virranjakajassa sivuttais välystä.(ostan jos jollain on hyväkuntoinen myytävänä)
Tässä vaiheessa tuntuu, että ehkä mulle olisi riittänyt pelkkä moottorin perusremontti sekä konehuoneen maalaus :wink: No katsotaan nyt kun saa moottorin ja laatikon säädettyä niin josko tuosta osaisi enemmän nauttia.
Kaikille pulttaa kiinni viritystä suunnitteleville suosittelen, että käyvät lukemassa tuon aiheen läpi: Piston to valve Clearance. Siellä on viisaita varoituksen sanoja.
- Tyhjäkäynti on ja tulee olemaan jytinää.
- Varmasti lämmöt lähtee nousee herkemmin, näin käy aina kun konetta virittää.
- Alavääntö häviää, mutta 3500 rpm:n jälkeen rupeaa tapahtumaan. Toive alhaalta vääntävästä koneesta ei näillä osilla ole mahdollista. Minä olen käyttänyt perusennakkona 15 astetta ja kokonaisennakon olen säätänyt noin 34 asteeseen, alhaisempi kokonaisennakko saattaa toimia paremmilla kansilla. Mutta tuossa 30 – 35 asteen hujakoilla kokonaisennakko kannattaa pitää.
- Öljyvuoto luultavimmin imusarjan etualatiivisteen kulmista. Jakajan jalka ei yleensä sotke konetta jos jakajaan on vaihdettu ehjä O-rengastiiviste.
- Bensan kulutus todennäköisesti kasvaa ennemmin kuin pienenee. Itse olen pääsyt pienimmillään tuonne 13 - 15 litraa/100km tasoon.
- Hanki oikea virranjakaja jossa voi helposti säätää sekä keskipako, että vakuumiennakkoa. Vakio jakajissa ei oikein keskipakoennakkoa voi säätää, ei ainakaan helpolla.
- Kunhan saat kaikki säädöt koneesta kohdalleen niin tulet olemaan tyytyväinen uuteen moottoriin, ainoaksi harmiksi jää heikko alavääntö. Monessa tapauksessa pelkkä moottorin perus kunnostu on oikea ratkaisu. Kun työhön ryhtyy, niin jotain kivaa tulee aina mieleen ja näin se mielestäni pitääkin olla.

Huom!
Pulttaa kiinni virityksiä ei ole.
On vain hieman muutoksia tai paljon muutoksia vaativia virityksiä.

Lyhyt kertomus oman koneen alakerran ensi kasaamisen vaiheista:
Uuden lohkon koneistaminen annettuihin arvoihin 3 kk.
Laakerit lohkoon ja pukkeihin, uuden kampiakselin ensi sovitus, muuten hyvä mutta ei pyöri kun lohkossa ja viimeisessä laakeripukissa ei ole uraa kampiakselin takaosan ”laipalle”.
- Uusi kampiakseli sorvaukseen
Nyt kampiakseli sopii lohkoon ja pyörii herkästi, mutta kun kampiakselin siirtää taka-asentoon niin vastapaino osuu hieman lohkoon (kampiakselin päittäisvälys kunnossa)
- Uuden lohkon hiominen niin että kampiakselille jää riittävä elintila. Lohkon pesu.
Nyt kampiakseli sopii pyörimään vapaasti lohkossa.
Uusien kierokankien asennus kampiakselille, ei sovi kuin yksi kiertokanki kaulalle. Oli tapahtunut tilaus virhe joten kiertokankien alapesät olivat noin 0,5 mm liian leveitä.
- Kampiakseli ja kiertokanget koneistamoon, jossa kiertokankien alapesiä kavennettiin sorvaamalla niin, että molemmat kierokanget sopivat kampiakselin kaulalle. Etuna oli se, että nyt saatiin tarkasti haluttu kiertokankien sivuttaisvälys aikaiseksi jokaiselle kampiakselin kaulalle erikseen.
Positiivinen asia on tähän mennessä ollut, ettei lohkoa tarvinnut dekata koska kaikki männät tulee tarkasti kansitason yli 0,015”. Aikaa on kulunut paljon ja välyksiä on mitattu jo useampaan kertaan, eli tällä hetkellä kaikki näyttää taas valoisalta. Alakertaa on kasattu ja purettu nyt jos muutaman kerran. Kone vaan on edelleen osin koska lohko odottaa öljynkierron rajoittajia ja perusteellista pesua. Lisäksi mäntien terävät reunat pitäisi pyöristellä ja tämän jälkeen pestä. Männänrenkaatkin ovat hiomatta.

Kannet tuli kunnostettua tuossa välissä ja ne ovat asennus valmiit. Voitelujärjestelmän hankinta on kovassa käynnissä samoin puuttuvat polttoaineen syöttöjärjestelmän osat letkut, liitimet ja läppärunko. Moottorin ohjausjärjestelmänkin osat pitäisi haalia jostain vielä kasaan.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
65HT
Mega-addikti
Viestit: 766
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 65HT »

Mexico65 kirjoitti:Alavääntö häviää, mutta 3500 rpm:n jälkeen rupeaa tapahtumaan. Toive alhaalta vääntävästä koneesta ei näillä osilla ole mahdollista.
Eikös tässä kummiskin ole käytetty suhteellisen maltillisia osia? Nokkakin XE262, eikös alavääntöä pitäisi kuitenkin olla kohtuullisesti?
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002

"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Avatar
Tahavo
Mega-addikti
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang HT 64½
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Tahavo »

Tuota virranjakajaa voisi alkaa katsella. Vinkkejä saa antaa!
Toisaalta kyllähän se mun eilinen ajelu oli niin varovaista(ettei vaan mikään hajoa :oops: ) että ihmekös tuo jos bensan kulutus tuntui vähentyneen ja tehot kadonneen. Öljyvuoto näyttää tosiaan tulevan sieltä imusarjan jo lohkon välistä.
Ja tyhjäkäynnin muuttuminen jytiseväksi on positiivinen asia :twisted: . Täytyy vain putkia hieman jatkaa pitemmälle kun nyt on taka-akselin kohdalta poikki.
Avatar
Mexico65
Over The Top
Viestit: 3210
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Lapinkylä

Viesti Kirjoittaja Mexico65 »

65HT kirjoitti:
Mexico65 kirjoitti:Alavääntö häviää, mutta 3500 rpm:n jälkeen rupeaa tapahtumaan. Toive alhaalta vääntävästä koneesta ei näillä osilla ole mahdollista.
Eikös tässä kummiskin ole käytetty suhteellisen maltillisia osia? Nokkakin XE262, eikös alavääntöä pitäisi kuitenkin olla kohtuullisesti?
Niinpä taisi ”Tahvolla” olla hieman miedompi nokka XE262 joten alavääntöä pitäisi löytyä. Mitenkähän nokka on ajoitettu? Sytkän säädöllä saattaa vääntökin löytyä.

Edellä kirjoitin Edelbrock RPM power paketti ominaisuuksista. Jotka minulla on kiinni koneessa lukuun ottamatta kansia jotka ovat 351W ja erona myös pattimännät ja niiden myötä puristukset, joka on lähempänä 11:1 kuin 9:1.
Eli minulla on 289 koneessa kiinni seuraavaa jo vuodesta 1999 lähtien:
Edelbrokin RPM nokka-akseli FORD 289-302 V8 #7122* i 290°, e 300° 0.050 i 224°, e 234°, Edelbrokin venttiilijouset #5796 ja Edelbrokin imusarja Performer RPM 302 #7121
Polttoaineen saannista huolehtii Holley 600 CFM db, Four Barrel Street/Strip Carburetor Part #: 0-4776C.
65 "Shelby" Mustang GT 350, FIA Race Car
67 Mustang HT "Trans Am"
Norton Commando 750 S -70
Money can´t buy happiness, but it can buy a race car. And I´ve never seen a sad person in a race car.
Avatar
65HT
Mega-addikti
Viestit: 766
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 65HT »

Mexico65 kirjoitti: Mitenkähän nokka on ajoitettu?
Tästä näinkin erään dynokoeajon jossa testattiin miten paljon vaikuttaa jos nokka ajoitetaan väärin. Linkkiä en nyt löydä mutta tulokset olivat 370 hp vs. 440 hp. Kohtuullisen iso ero. 8)
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002

"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2575
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

Tahavo kirjoitti:Tuota virranjakajaa voisi alkaa katsella. Vinkkejä saa antaa!
Moni ei tykkää visuaalisesti tai ideana, mutta itse olen myyty noihin HEI-jakajan foordi-sovelluksiin, kun ei älli riitä sähköihin. Siitä vaan 12V solenoidin kyljestä jakajan kylkeen ja se on menoks. Niitä saa nykyään jo luokkaa 100e ja siinä on kaikki: jakaja, boksi, puola ja puolanjohto.
Mustang -65 FB V8
Escort -78 GIL 2.0L kaikilla herkuilla
Scorppi -97, 2.3, piti päästä mummolaan, odottaa hoitoa
BMW 730 -95 3L V8 DOCH
Opel Astra farmi -03
Myyty
Sierra Goshford 2.0L -85, foxLTD -85 3.8L, 1/6 BMW, 205 1.4 XS
Avatar
Aku_81
Aina äänessä
Viestit: 1660
Liittynyt: 15 Elo 2004, 20:01
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aku_81 »

Arto65FB kirjoitti:
Tahavo kirjoitti:Tuota virranjakajaa voisi alkaa katsella. Vinkkejä saa antaa!
Moni ei tykkää visuaalisesti tai ideana, mutta itse olen myyty noihin HEI-jakajan foordi-sovelluksiin, kun ei älli riitä sähköihin. Siitä vaan 12V solenoidin kyljestä jakajan kylkeen ja se on menoks. Niitä saa nykyään jo luokkaa 100e ja siinä on kaikki: jakaja, boksi, puola ja puolanjohto.
Jep, tuohan on aika helppo sovellus. Eilen kytkeskelin cranen boksia, eipä senkään mukana tulleet ohjeet kovin monimutkaiset olleet. Eikä sekään boksi tarttee ku jatkuvaa virtaa, maata ja herätteen siitä johdosta mikä meni aikaisemmin puolalle.
Go tell Alice....
Make67
Aina äänessä
Viestit: 1128
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang HT 1967
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja Make67 »

Aku_81 kirjoitti:
Arto65FB kirjoitti:
Tahavo kirjoitti:Tuota virranjakajaa voisi alkaa katsella. Vinkkejä saa antaa!
Moni ei tykkää visuaalisesti tai ideana, mutta itse olen myyty noihin HEI-jakajan foordi-sovelluksiin, kun ei älli riitä sähköihin. Siitä vaan 12V solenoidin kyljestä jakajan kylkeen ja se on menoks. Niitä saa nykyään jo luokkaa 100e ja siinä on kaikki: jakaja, boksi, puola ja puolanjohto.
Jep, tuohan on aika helppo sovellus. Eilen kytkeskelin cranen boksia, eipä senkään mukana tulleet ohjeet kovin monimutkaiset olleet. Eikä sekään boksi tarttee ku jatkuvaa virtaa, maata ja herätteen siitä johdosta mikä meni aikaisemmin puolalle.
Samaa mieltä Cranesta. Samanlainen kun on mullakin...
-Make-
Ford Mustang HT -67, pelastettu museoinnilta...
347 CID RE85, DART SHP(TUUMACID)
C4 ala Timo Suojanen(rakenteilla...)
3.40, Eaton Truetrack
ym, ym, ym...

+ -66 HT
+ -94 avo GT
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2575
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

Make67 kirjoitti:
Aku_81 kirjoitti:
Arto65FB kirjoitti:
Moni ei tykkää visuaalisesti tai ideana, mutta itse olen myyty noihin HEI-jakajan foordi-sovelluksiin, kun ei älli riitä sähköihin. Siitä vaan 12V solenoidin kyljestä jakajan kylkeen ja se on menoks. Niitä saa nykyään jo luokkaa 100e ja siinä on kaikki: jakaja, boksi, puola ja puolanjohto.
Jep, tuohan on aika helppo sovellus. Eilen kytkeskelin cranen boksia, eipä senkään mukana tulleet ohjeet kovin monimutkaiset olleet. Eikä sekään boksi tarttee ku jatkuvaa virtaa, maata ja herätteen siitä johdosta mikä meni aikaisemmin puolalle.
Samaa mieltä Cranesta. Samanlainen kun on mullakin...
En mitenkään kiistä muiden jakajien etuja esim Mexicolla ollut kahdella ruuvilla säädettävä jakaja vaikutti tosi pätevältä. Mutta meikän sähkäritaidoilla nukahdetaan tossa herätteen kohdalla. Niin sikäli toi Hejpodej-jakaja on kyllä helppo. Ok, mun jakaja ei maksanut ihan 100e, kun oli alan pioneerilta, mutta vastineeksi oli koneeseen valmiiksi säädetty.
Mustang -65 FB V8
Escort -78 GIL 2.0L kaikilla herkuilla
Scorppi -97, 2.3, piti päästä mummolaan, odottaa hoitoa
BMW 730 -95 3L V8 DOCH
Opel Astra farmi -03
Myyty
Sierra Goshford 2.0L -85, foxLTD -85 3.8L, 1/6 BMW, 205 1.4 XS
Avatar
Tahavo
Mega-addikti
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang HT 64½
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Tahavo »

Säädin perusennakkon 15 asteeseen, alkuperäinen jäähdyttimen ropelli kiinni, omatekoinen ram-air ja eikun kokeilemaan:
:shock:wroooomm :) :D :twisted: :hattuwhee:...hehe...enkä uskaltanut nostaa kierrokset kuin juuri ja juuri neljään tonniin 8)...muutama lähtö piti ottaa. Seuraavaksi pitää kokeilla kaasu pohjassa 8) Ja vääntöä löytyy. Huomenna jos vielä menee leimasta läpi, niin kesä julistetaan virallisesti alkaneeksi 8)
Avatar
65HT
Mega-addikti
Viestit: 766
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford MUSTANG 1965 - 289 cid - C4 - 8, powertrax no-slip
Paikkakunta: Kuopio
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 65HT »

Paljonko on kokonaisennakkoa ja milloin on kaikki käytössä? Jos et erikseen pysty säätämään perus- ja keskipakoennakkoa säädä kokonaisennakon mukaan 34 asteen hujakoille.
(Mustang 1965 HT 289, C4) 2001-2011
Chrysler Sebring 2.7 2002

"Se voittaa kellä on kuollessaan eniten leluja..."
Avatar
Tahavo
Mega-addikti
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang HT 64½
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Tahavo »

Kiitos vinkistä. Pitää huomenna katsoa. Enhän mä nyt tohkeissani huomannut tarkistaa. toisaalta mun damperissa on itse liimattu astetarra joka saattaa jonkin verran heittää johonkin suuntaan.
Avatar
Aku_81
Aina äänessä
Viestit: 1660
Liittynyt: 15 Elo 2004, 20:01
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Aku_81 »

Arto65FB kirjoitti:
Make67 kirjoitti:
Aku_81 kirjoitti:
Jep, tuohan on aika helppo sovellus. Eilen kytkeskelin cranen boksia, eipä senkään mukana tulleet ohjeet kovin monimutkaiset olleet. Eikä sekään boksi tarttee ku jatkuvaa virtaa, maata ja herätteen siitä johdosta mikä meni aikaisemmin puolalle.
Samaa mieltä Cranesta. Samanlainen kun on mullakin...
En mitenkään kiistä muiden jakajien etuja esim Mexicolla ollut kahdella ruuvilla säädettävä jakaja vaikutti tosi pätevältä. Mutta meikän sähkäritaidoilla nukahdetaan tossa herätteen kohdalla. Niin sikäli toi Hejpodej-jakaja on kyllä helppo. Ok, mun jakaja ei maksanut ihan 100e, kun oli alan pioneerilta, mutta vastineeksi oli koneeseen valmiiksi säädetty.
niin, heräte on ainakin omassa tapauksessa se piuha joka meni ennen puolalle. Noh, toivon mukaan huomenna nähdään toimiiko cranen boksi cobran orkkis kiekkakellon kanssa :shock: Ei sähköjen kanssa tarttee olla mikään ydinfyysikko, mutta ehkä Arto siekin viel opit :wink:
Go tell Alice....
Vastaa Viestiin