Tahavo kirjoitti:Ensimmäinen päivä takana edelbrockilla. Havainnot tässä vaiheessa:
-resonanssijyrinä ei hävinnyt mihinkään. aivan samanlainen. taitaa kuitenkin tulla voimansiirrosta

.
-tyhjäkäynti muuttui melkoiseksi jytinäksi.
-lämmöt nousee herkemmin taajama-ajossa, ainakin tällä ilmalla.
-normaaliajossa tehon kasvua(jos sitä nyt on) ei huomaa millään tavalla. No vähän toivoin, että vääntäisi herkemmin pienemmilläkin kierroksilla

..perusennakkoa tosin varmaan liian vähän. Kun pikkusen reippaamin kaasutti, niin tukehtui. Tuntui kyllä että voimaa on jos ne saisi ulos.
,-öljyvuoto joko jakajan akselin kohdalta tai imusarjasta.
-bensan kulutus saattaisi olla nyt pienempi.
-virranjakajassa sivuttais välystä.(ostan jos jollain on hyväkuntoinen myytävänä)
Tässä vaiheessa tuntuu, että ehkä mulle olisi riittänyt pelkkä moottorin perusremontti sekä konehuoneen maalaus

No katsotaan nyt kun saa moottorin ja laatikon säädettyä niin josko tuosta osaisi enemmän nauttia.
Kaikille pulttaa kiinni viritystä suunnitteleville suosittelen, että käyvät lukemassa tuon aiheen läpi: Piston to valve Clearance. Siellä on viisaita varoituksen sanoja.
- Tyhjäkäynti on ja tulee olemaan jytinää.
- Varmasti lämmöt lähtee nousee herkemmin, näin käy aina kun konetta virittää.
- Alavääntö häviää, mutta 3500 rpm:n jälkeen rupeaa tapahtumaan. Toive alhaalta vääntävästä koneesta ei näillä osilla ole mahdollista. Minä olen käyttänyt perusennakkona 15 astetta ja kokonaisennakon olen säätänyt noin 34 asteeseen, alhaisempi kokonaisennakko saattaa toimia paremmilla kansilla. Mutta tuossa 30 – 35 asteen hujakoilla kokonaisennakko kannattaa pitää.
- Öljyvuoto luultavimmin imusarjan etualatiivisteen kulmista. Jakajan jalka ei yleensä sotke konetta jos jakajaan on vaihdettu ehjä O-rengastiiviste.
- Bensan kulutus todennäköisesti kasvaa ennemmin kuin pienenee. Itse olen pääsyt pienimmillään tuonne 13 - 15 litraa/100km tasoon.
- Hanki oikea virranjakaja jossa voi helposti säätää sekä keskipako, että vakuumiennakkoa. Vakio jakajissa ei oikein keskipakoennakkoa voi säätää, ei ainakaan helpolla.
- Kunhan saat kaikki säädöt koneesta kohdalleen niin tulet olemaan tyytyväinen uuteen moottoriin, ainoaksi harmiksi jää heikko alavääntö. Monessa tapauksessa pelkkä moottorin perus kunnostu on oikea ratkaisu. Kun työhön ryhtyy, niin jotain kivaa tulee aina mieleen ja näin se mielestäni pitääkin olla.
Huom!
Pulttaa kiinni virityksiä ei ole.
On vain hieman muutoksia tai paljon muutoksia vaativia virityksiä.
Lyhyt kertomus oman koneen alakerran ensi kasaamisen vaiheista:
Uuden lohkon koneistaminen annettuihin arvoihin 3 kk.
Laakerit lohkoon ja pukkeihin, uuden kampiakselin ensi sovitus, muuten hyvä mutta ei pyöri kun lohkossa ja viimeisessä laakeripukissa ei ole uraa kampiakselin takaosan ”laipalle”.
- Uusi kampiakseli sorvaukseen
Nyt kampiakseli sopii lohkoon ja pyörii herkästi, mutta kun kampiakselin siirtää taka-asentoon niin vastapaino osuu hieman lohkoon (kampiakselin päittäisvälys kunnossa)
- Uuden lohkon hiominen niin että kampiakselille jää riittävä elintila. Lohkon pesu.
Nyt kampiakseli sopii pyörimään vapaasti lohkossa.
Uusien kierokankien asennus kampiakselille, ei sovi kuin yksi kiertokanki kaulalle. Oli tapahtunut tilaus virhe joten kiertokankien alapesät olivat noin 0,5 mm liian leveitä.
- Kampiakseli ja kiertokanget koneistamoon, jossa kiertokankien alapesiä kavennettiin sorvaamalla niin, että molemmat kierokanget sopivat kampiakselin kaulalle. Etuna oli se, että nyt saatiin tarkasti haluttu kiertokankien sivuttaisvälys aikaiseksi jokaiselle kampiakselin kaulalle erikseen.
Positiivinen asia on tähän mennessä ollut, ettei lohkoa tarvinnut dekata koska kaikki männät tulee tarkasti kansitason yli 0,015”. Aikaa on kulunut paljon ja välyksiä on mitattu jo useampaan kertaan, eli tällä hetkellä kaikki näyttää taas valoisalta. Alakertaa on kasattu ja purettu nyt jos muutaman kerran. Kone vaan on edelleen osin koska lohko odottaa öljynkierron rajoittajia ja perusteellista pesua. Lisäksi mäntien terävät reunat pitäisi pyöristellä ja tämän jälkeen pestä. Männänrenkaatkin ovat hiomatta.
Kannet tuli kunnostettua tuossa välissä ja ne ovat asennus valmiit. Voitelujärjestelmän hankinta on kovassa käynnissä samoin puuttuvat polttoaineen syöttöjärjestelmän osat letkut, liitimet ja läppärunko. Moottorin ohjausjärjestelmänkin osat pitäisi haalia jostain vielä kasaan.