Solenoidiko reistaa???

Älä tähdistä suuntaa kato onhan sulla kartta Ilipo!
Avatar
kariboy
Mega-addikti
Viestit: 867
Liittynyt: 25 Touko 2004, 20:18
Auto: Mustang ´66 HT GT 302
Mustang 2003 GT Convertible 4.6
Paikkakunta: Kajjaani

Viesti Kirjoittaja kariboy »

Osion nimi vois olla
" Levottomat puheet aamuyöllä"
:lol:
Mustang HT GT 1966
Mustang GT Convertible 2003
Avatar
mach1
Addikti
Viestit: 208
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25

Viesti Kirjoittaja mach1 »

kariboy kirjoitti:Osion nimi vois olla
" Levottomat puheet aamuyöllä"
:lol:
Älähän nyt kuittaa huumoriksi, kun vakavasta ongelmasta on kyse!
Tämän tietää jokainen virtavehkeiden temppuilua selvittämään joutunut!
Mitä se mulle kuuluu mitä mä teen
Avatar
kariboy
Mega-addikti
Viestit: 867
Liittynyt: 25 Touko 2004, 20:18
Auto: Mustang ´66 HT GT 302
Mustang 2003 GT Convertible 4.6
Paikkakunta: Kajjaani

Viesti Kirjoittaja kariboy »

Kesällä itse älysin oman tyhmyyteni (taas) escorttia starttaillessani, vaikeasti pyörittää ja kuuluu naks, sama homma uudestaan, startti irti ja kunnossa. Virtapiuhoja uudelleen kytkiessä huomasin, kas lohkolta tuleva miinuspiuha roikkui vallattomana...olin unohtanut kytkeä sen...

Joo ei nyt ihan huumoriksi; tosissaan muttei vakavasti :)
Mustang HT GT 1966
Mustang GT Convertible 2003
Avatar
mach1
Addikti
Viestit: 208
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25

Viesti Kirjoittaja mach1 »

Mussemaan kirjoitti: Noniin...kröhöm.asiasta ->3:een.
Saitko mäkki mitään uutta selville siitä alkuperäisestä ongelmasta?
Harjoitin lauantaipäivän akrobatiaa kuskin jalkatilassa ja konehuoneessa, mutta en löytänyt mitään kummallista. Mikä ei sinänsä todista vielä mitään!!! Niinpä sitten otin 2kpl 13 mm lenkkiä kuskin jalkatilaan akunkenkien irroittamista varten sekä mäyräkoiran kaveriksi ja lähdin koeajolle. (Artolta lainaamani ehjän solenoidin unohdin tietysti kotiin)

Lauantain vesisateessa kaikki toimi hienosti, samaten sunnuntain auringossa, mutta sunnuntai iltana kymmenen maissa jossain Oriveden ja Jämsän välissä tuli black out ohituskaistaa polkiessani. Sekunnin aikana kerkesin esittää lyhyen rukouksen: Älä jumalauta tee tätä mulle, keskellä korpea, pimeässä ja vesisateessa! Ja niin vaan matka jatkui!

Elikkä vian selvittely 800 km koeajon jälkeen on edelleen kesken. Hetkellinen black out viittaisi siihen, että jouduin satelliitista kohdistetun sähkön imusäteen kohdalle, joka hetkeksi vei kaiken virran autosta, mutta vauhtia oli onneksi sen verran, että pääsin sädettä karkuun.

Kaikki auton virta näyttäisi kuitenkin kulkevan solenoidin kautta, joten taidan piruuttani ajaa sen vaikka rälläkällä halki, että näen mitä sen muovimurikan sisällä on. Ja erityisesti sen miten ne kaksi ruuvia, joista muut kuin startille menevät johdot lähtevät, kytkeytyvät päälle.
Mitä se mulle kuuluu mitä mä teen
Ahti
Mega-addikti
Viestit: 563
Liittynyt: 06 Syys 2004, 13:45
Paikkakunta: Riksu

Viesti Kirjoittaja Ahti »

[quote="mach1Kaikki auton virta näyttäisi kuitenkin kulkevan solenoidin kautta, joten taidan piruuttani ajaa sen vaikka rälläkällä halki, että näen mitä sen muovimurikan sisällä on. Ja erityisesti sen miten ne kaksi ruuvia, joista muut kuin startille menevät johdot lähtevät, kytkeytyvät päälle.[/quote]

Eiköhän sieltä löydy kosketinkärjet, joiden yhdistävät pinnat saattaapi olla palaneet. :roll:
Mustang GT -96
Fairmont -79 302/C4 FOR SALE!
Chevy Business Coupe -41
Buick Century Riviera 322 -55
Softail Heritage Classic -88

http://www.a-trukit.fi
Trukkivaraosat kaikkiin merkkeihin!
Huollot, käytetyt trukit, vuokraus. Worksystem -autokalusteet.
Avatar
TomiKoo
Aktiivi
Viestit: 143
Liittynyt: 30 Touko 2004, 23:42
Paikkakunta: Lohja / Lieksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TomiKoo »

Tässä joitain äkkiä mieleen tulleita asioita topicciin liittyen:

Säätöjännite akun navalta mitattuna tulisi olla 13,7 - 14,7 V

Laturin diodit voi testata karkeasti mittaamalla laturin B+ ja D+ napojen jännitteet. Jos eroa on yli 0,5V on todennäköisesti diodeissa vikaa.

Toinen vaihtoehto on mitata vaihtojännitealueella laturin B+ navan ja hyvän maapisteen välistä jännitettä. Laturin toimiessa jännitteen tulee olla alle 0,5V

Laturin vuotovirran (diodin vuoto) voi mitata kytkemällä yleismittarin sarjaan laturin lähtönavan kanssa moottorin seisoessa. Huom, kytke ensin mittari, sitten akku!

Ja olisko seuraavasta iloa solenoidin kanssa...?

http://www.edu.stadia.fi/~0201556/startti.jpg

Olisko noista apuja ongelmiin? Arvot ja tiedot ovat nykykalustolle, joten eroavuuksia voi löytyä, tiedä häntä...

Tomi
Suzuki DR 650 RSE -93
Avatar
mach1
Addikti
Viestit: 208
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25

Viesti Kirjoittaja mach1 »

TomiKoo kirjoitti:
Ja olisko seuraavasta iloa solenoidin kanssa...?

http://www.edu.stadia.fi/~0201556/startti.jpg
Tomi
Selkeä kuva. Caprissa oli samannäköinen laite, joka temppuili jatkuvasti. Mustissa on solenoidi erikseen siinä akun vieressä ja startin kyljessä pelkkä bendiksi. Teoriassa ne kai toimii samalla tavalla - piuhoja vaan on vähemmän - tai toisinpäin, kun startille menee nemmän pihoja? Onko tuossa samassa kirjassa kuvaa ihan erillisestä solenoidista?

Kerron rälläköinnin tuloksen, heti kun saan uuden solenoidin hankittua.
Mitä se mulle kuuluu mitä mä teen
Avatar
TomiKoo
Aktiivi
Viestit: 143
Liittynyt: 30 Touko 2004, 23:42
Paikkakunta: Lohja / Lieksa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TomiKoo »

mach1 Lähetetty: Kes Syy 29, 2004 17:14 Viestin aihe:

--------------------------------------------------------------------------------

Onko tuossa samassa kirjassa kuvaa ihan erillisestä solenoidista?

Itseasiassa tuo kuva oli huomiselle sähkökurssille tekemästäni materiaalista, eli "samassa kirjassa" ei ole kuvaa. :? Voisin viimeistään viikonloppuna etsiä vanhoista prujuista kuvia ja vianhakuohjeita.

Tomi
Suzuki DR 650 RSE -93
Avatar
Kopekka
Addikti
Viestit: 180
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Kopekka »

Johan on poikinut jutun. Tarinasta ei käy kyllä selville onko autossa vakio kamat paikoillaan. Tuskin ne kaikki sähköt ainakaan starttireleen läpi menee, silloinhan startti olisi koko ajan päällä. 71 sähkökuvien perusteella aloittaisin kyllä virtalukon sisälmysten tutkinnalla. Jos autolla pystyy ajamaan 800km ilman häiriöitä, niin laturikin on todennäköisesti kunnossa. Halvat digimittarit eivät sovellu auton sähköjen mittaukseen, ei tarvii tulla kuin hituvirtaa mitattavaan paikkaan, niin 12v on taulussa heti. Paras mittari on vanha analoginen viisarimittari , se kun näyttää vain tehollisarvon, toisena digimittari joka soveltuu ko mittauksiin. Jos autossa on alkuperäinen lataussäädin käytössä, sen voisi tutkia tarkkaan, käämit on niissä juotettu liittimiin vaihtelevalla laadulla ja maadoitusliitin edessä on yleensä ruostunut irti. Maadoitukset akulta koneelle ja siitä runkoon lienee myös tsekattu. Tuskin tämänkään vian setvimiseen astrologiaa tai muutakan tiedettä tarvitaan.
Vieras

Viesti Kirjoittaja Vieras »

Kopekka kirjoitti:Johan on poikinut jutun. Tarinasta ei käy kyllä selville onko autossa vakio kamat paikoillaan. Tuskin ne kaikki sähköt ainakaan starttireleen läpi menee, silloinhan startti olisi koko ajan päällä.
Kopekka kirjoitti:
Periaatteessa kaikki pitäisi olla vakiota johtosarjoja myöden.

Akun + navalta ei lähde muita johtoja kuin solenoidille menevä, joten kyllä ne kaikki sähköt kulkee sen kautta. Virran täytyy kiertää toisesta pikkuruuvista (jossa on jatkuvasti virta) virtalukolle, josta se avaimesta käännettäessä start asentoon palaa solenoidin toiseen pikkuruuviin. Tämä herätevirta vetää solenoidin katkaisijan kiinni ja virta lähtee solenoidin paksulta ruuvilta startille. Bendix vetää startin päälle ja kun virta-avain käännetään start asennosta takaisin katkeaa virta paksulle ruuville.

Tämä kaikki on ihan loogista. Mutta mites se "ajovirta" nyt kiertääkään virtalukon, solenoidin ja puolan välillä? Meneekö niin, että solenoidin toisesta pikkuruuvista, johon tulee herätevierta menee startin aikana suoraan virta puolalle ja ajon aikana se kulkee virtalukon kautta? Tai ei tuolla näiden oireiden valossa taida olla merkitystä. Vian täytyy olla ilmeisesti akulta tulevan paksun ruuvin ja sen ohuen ruuvin, jossa on koko ajan virta, välisessä kytkennässä?
Kopekka kirjoitti:71 sähkökuvien perusteella aloittaisin kyllä virtalukon sisälmysten tutkinnalla.
Joo kyllä kaikki on tsekattu. Enää ei ole jäljellä kuin solenoidin sisuskalut ja/tai mahdollisesti latausrele, jonka täytyisi päästä ajoittain oikosulkuun. Jos solenoidista ei löydy hajottamalla mitään järjellistä syytä käännyn kyllä astrologin puoleen.
Avatar
Kopekka
Addikti
Viestit: 180
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Kopekka »

[quote="Anonymous"][quote="Kopekka"]Johan on poikinut jutun. Tarinasta ei käy kyllä selville onko autossa vakio kamat paikoillaan. Tuskin ne kaikki sähköt ainakaan starttireleen läpi menee, silloinhan startti olisi koko ajan päällä. [quote="Kopekka"]

Periaatteessa kaikki pitäisi olla vakiota johtosarjoja myöden.

Akun + navalta ei lähde muita johtoja kuin solenoidille menevä, joten kyllä ne kaikki sähköt kulkee sen kautta. Virran täytyy kiertää toisesta pikkuruuvista (jossa on jatkuvasti virta) virtalukolle, josta se avaimesta käännettäessä start asentoon palaa solenoidin toiseen pikkuruuviin. Tämä herätevirta vetää solenoidin katkaisijan kiinni ja virta lähtee solenoidin paksulta ruuvilta startille. Bendix vetää startin päälle ja kun virta-avain käännetään start asennosta takaisin katkeaa virta paksulle ruuville.

Tämä kaikki on ihan loogista. Mutta mites se "ajovirta" nyt kiertääkään virtalukon, solenoidin ja puolan välillä? Meneekö niin, että solenoidin toisesta pikkuruuvista, johon tulee herätevierta menee startin aikana suoraan virta puolalle ja ajon aikana se kulkee virtalukon kautta? Tai ei tuolla näiden oireiden valossa taida olla merkitystä. Vian täytyy olla ilmeisesti akulta tulevan paksun ruuvin ja sen ohuen ruuvin, jossa on koko ajan virta, välisessä kytkennässä?

Ei pitäisi pikkuruuveissa olla henkeä jos virta-avain ei ole start-asennossa,
paitsi käämiin varautunut sähkö saattaa mittaajaa hämätä, varsinkin sitä digimittaajaa. Molempiin tulee jännite vasta kun startataan, vasemman puoleinen ruuvi saa sähköt virtalukolta ja toinen saa henkeä akun syötöstä solikan omien kärkien kautta, tällä annetaan puolalle startin ajan enemmän paukkua etuvastus ohittaen. Käämin - on kotelon rungossa kiinni ja saa maita kiinnitysruuveista.
Avatar
mach1
Addikti
Viestit: 208
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25

Viesti Kirjoittaja mach1 »

Kopekka kirjoitti: Ei pitäisi pikkuruuveissa olla henkeä jos virta-avain ei ole start-asennossa,
paitsi käämiin varautunut sähkö saattaa mittaajaa hämätä, varsinkin sitä digimittaajaa. Molempiin tulee jännite vasta kun startataan, vasemman puoleinen ruuvi saa sähköt virtalukolta ja toinen saa henkeä akun syötöstä solikan omien kärkien kautta, tällä annetaan puolalle startin ajan enemmän paukkua etuvastus ohittaen. Käämin - on kotelon rungossa kiinni ja saa maita kiinnitysruuveista.
Niinpä tietysti. Eihän se virta lukolle mene siitä vasemmanpuoleisesta ohuesta ruuvista vaan samasta paksummasta mihin akulta tuleva kaapelikin tulee kiinni.

Olin jo varma, että vika on solenoidissa, mutta eihän se siellä voi olla. Vaikka koko solenoidin ottais pois niin valot ja auto ei sammu, jos lukolle menevä johto saa virtaa. Eikä kai pitäis sammua vaikka ottais latausreleenkin pois, jos akussa on pöhinää? Ainoa yhteinen piiri sytylle ja valoille ym on solenoidilta virtalukolle menvä piuha. Se johtosarjatko tässä on alettava käymään läpi kun oon parikertaa tutkinut jo lukon eli sen "katkaisijan".

Jos virrallinen johto ottais maihin niin eikö pääsulake palais? Jos ajattelee näin niin ei jää kuin sellanen vaihtoehto, että jossain on huono kosketus tai johto lähes poikki tai irti. Vaikka sulakerasialta. Eli se irti seuraavaksi.

MUTTA, mistä se ensimmäinen oikosulku sitten tuli....Ja minkä takia auto ei sammunut....Ei tää mun päättelyllä kyllä selviä.
Mitä se mulle kuuluu mitä mä teen
Arto65FB
Superpölöttäjä
Viestit: 2575
Liittynyt: 02 Maalis 2004, 08:33

Viesti Kirjoittaja Arto65FB »

Kopekka kirjoitti:Ei pitäisi pikkuruuveissa olla henkeä jos virta-avain ei ole start-asennossa,
paitsi käämiin varautunut sähkö saattaa mittaajaa hämätä, varsinkin sitä digimittaajaa. Molempiin tulee jännite vasta kun startataan, vasemman puoleinen ruuvi saa sähköt virtalukolta ja toinen saa henkeä akun syötöstä solikan omien kärkien kautta, tällä annetaan puolalle startin ajan enemmän paukkua etuvastus ohittaen. Käämin - on kotelon rungossa kiinni ja saa maita kiinnitysruuveista.
Etummaiseen pikkuruuviin tulee 12V sekä start- että on-asennossa. Muuten mun auto ei ainakaan kulkisi.
Avatar
Kopekka
Addikti
Viestit: 180
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Kopekka »

Arto65FB kirjoitti:
Kopekka kirjoitti:Ei pitäisi pikkuruuveissa olla henkeä jos virta-avain ei ole start-asennossa,
paitsi käämiin varautunut sähkö saattaa mittaajaa hämätä, varsinkin sitä digimittaajaa. Molempiin tulee jännite vasta kun startataan, vasemman puoleinen ruuvi saa sähköt virtalukolta ja toinen saa henkeä akun syötöstä solikan omien kärkien kautta, tällä annetaan puolalle startin ajan enemmän paukkua etuvastus ohittaen. Käämin - on kotelon rungossa kiinni ja saa maita kiinnitysruuveista.
Etummaiseen pikkuruuviin tulee 12V sekä start- että on-asennossa. Muuten mun auto ei ainakaan kulkisi.
Siihen tulee etuvastuksen jälkeinen sähkö joka ohitetaan startin aikana puolalle starttireleen oman kärjen kautta suoralla akkusähköllä, ei edes sulaketta ole välissä. Machilla voisi tämä naru olla syynä jos auto ei sammu, eli puolalle menevä jännite ei katkea avaimesta. Kuvien mukaan avaimelta tuleva sähkö ja "starttisähkö" yhdistyvät jossain kohtaa kolminapaisella liittimellä josta yksi piuha näyttää menevän koneen lämpötila anturille ja yksi öljynpaine anturille. (Puolan sähkönaru on väriltään vaalean punainen vihreällä raidalla.)
Avatar
Tahavo
Mega-addikti
Viestit: 773
Liittynyt: 29 Touko 2004, 00:25
Auto: Ford Mustang HT 64½
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Tahavo »

Voisiko joku vielä tiivistää kun ei mene jakeluun :oops:
Onko se "musta mötikkä akun vieressä minkä läpi virta kulkee" solenoidi vai starttirele? Vai onko se sama asia?
Startissa ei ole siis solenoidia? Eli jos ei tahdo aina startata, niin startista ei ensimmäiseksi kannata vikaa hakea? 64½ HT.
Vastaa Viestiin